Youtube's søgealgoritmer stinker

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Youtube's søgealgoritmer stinker

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil godt have lov til at rette en anklage mod Youtube. Deres søgealgoritmer og algoritmer til at kæde videoer sammen med anbefalede, lignende osv. virker elendigt.

Jeg har for nyligt set mig nødsaget til at slette en nyligt uploadet video, den havde ellers fået nogle likes og positiv omtale.

Men problemet var, at den pga. Youtube's forbandelse ikke blev kædet sammen med andre videoer. Dvs. når man besøgte linket, kom der ingen videoer frem ude i siden. Bortset fra 2 videoer, som lignede tegnefilm til en meget lille aldersgruppe... Normalvis plejer mine videoer at blive kædet sammen med noget mere seriøst indhold...

Ja, men jeg havde ingen anden udvej end sletning. Jeg forsøgte med ændret tagging, og alle mine tags var iøvrigt omhandlende middelalder, middelalderarkitektur, episk soundtrack osv.

Men det er ikke det værste. Når der søges på middelaldermusik på youtube, er det ikke min kanal der kommer øverst. Ikke fordi mit musik ikke er ægte middelalder. Jeg ved ikke hvorfor, men hvis du går til Youtube's side om middelaldermusik, hvem tror i så der står øverst? Ja, korrekt, Derek & Brandon Fiechter.

De laver heller ikke middelaldermusik. Deres musik minder om oldnordisk amiga RPG-spilmusik. Det er meget muligt mit musik også har tendenser til noget lignende, men... hvorfor kommer min kanal så ikke op på samme liste som Derek & Brandon Fiechter?

Jeg begynder at mistænke en forfejlet youtube-algoritme for at frasortere min kanal af grunde jeg ikke kender.

Det kunne være dårligt omdømme eller kontroversielt indhold.

Men når jeg ser på mit omdømme i statisikkerne, viser den grøn på alle parametre.
Både hvad angår copyright og fælleskab. Og jeg vil da om nogen mene, at jeg forsøger at holde en tone, så jeg undgår noget somhelst kontroversielt. Jeg har intet politisk på min kanal. Jeg har intet religiøst - jo, kirker, men uden at fortælle noget andet end det arkitektoniske, rekonstruktioner og faktuel historie som står skrevet i almene historiebøger.

Hvis man ikke kan lave sin algoritme ordentligt, bør man ikke implementere den. Slet ikke på så store og betydningsfulde steder som youtube.

Jeg kan desværre ikke kontakte google, så jeg må lave min liste til forslag her:

1. Lighed for systemet, tak! Hvis ikke algoritmen kan kende forskel på autentisk middelaldermusik og elektronisk pop, så lad TITLEN og TAGS være bestemmende for listen.

2. Lad Likes/Views ratio være afgørende for en video være bestemmende for dens omdømme. 100 views 0 likes, 0 dislikes = ligegyldig. 10 views, 8 likes, 0 dislikes = god. 20 views, 10 dislikes, 2 likes = dårlig. osv.

Som det er nu er antal visninger + reelt visning (i minutter) bestemmende for en videos placering. Men... hør nu her, der kan være flere årsager til manglende visning. Eksempelvis at man er kommet til at reklamere for sin video uden for youtube's miljø til et publikum som enten ikke er logget på, ikke deler interessen for emnet (eksempelvis er ret ligeglad med historie, men kom til at klikke sig ind på videoen alligevel) eller noget helt tredje.

3. Lad kanaler selv kunne kategorisere sig i x ud af y antal emner. F.eks. 10 forskellige emner, ud af lad os sige 1000 muligheder.
Hvis man er bange for useriøse kanaler, så lad kun kanaler med x antal år på bagen kunne kategorisere sig eller begrænse valgmulighederne for dem, medmindre de har så godt et omdømme at det overrider.

Én ting er sikkert, youtube lader ikke folk være lige for reglerne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Google kan godt finde ud af at lave søge-algoritmer.. Spørgsmålet er om din kanal er interessant for dem og youtubes brugere. Hvis ikke du genererer indtjening er de nok ligeglade med din kanal.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Google kan godt finde ud af at lave søge-algoritmer.. Spørgsmålet er om din kanal er interessant for dem og youtubes brugere. Hvis ikke du genererer indtjening er de nok ligeglade med din kanal.
Hvad vil det sige? Skal jeg tillade reklamer på min kanal?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis det er musikken til dine animationer, du mener - så burde du tagge (eller hvad det nu hedder) dem helt anderledes, da det intet har med middelaldermusik at gøre (kender ikke dem du refererer til). Det vil måske generere links?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:
Christoffer I. N. skrev:Google kan godt finde ud af at lave søge-algoritmer.. Spørgsmålet er om din kanal er interessant for dem og youtubes brugere. Hvis ikke du genererer indtjening er de nok ligeglade med din kanal.
Hvad vil det sige? Skal jeg tillade reklamer på min kanal?
Det tror jeg er et fint tiltag. Så er det spørgsmålet om dit publikum gider finde sig i det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Hvis det er musikken til dine animationer, du mener - så burde du tagge (eller hvad det nu hedder) dem helt anderledes, da det intet har med middelaldermusik at gøre (kender ikke dem du refererer til). Det vil måske generere links?
Nu har jeg lige (gen)uploadet min domkirkeanimation,
men prøv at lægge mærke til baren ude til højre.

Noget er fuldstændigt vanvittigt forkert, i dens kategorisering.

Denne gang er det værre end sidst. Nu er den kategoriseret sammen med indhold jeg overhovedet ikke vil kædes sammen med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

jeg tog lige et screenshot af hvad der dukker op i siden hos mig, første gang jeg åbner dit link, så kan du jo se hvor ens der er iforhold til hvad du selv får anbefalet.
MEDyt 1.png
MEDyt 1.png (503.41 KiB) Vist 895 gange

Jeg tror det har meget at gøre med hvor mange views og subs du har, i mindre grad hvad du selv ser på af relaterede ting, og i højere grad hvad dine viewers og subbers ser på af relaterede ting.
"relaterede" som i andet musik.


Den danske oversættelse af youtube stinker dog. "Livsstil" foreslagene på min forside har ikke nødvendigvis noget med decideret livsstil at gøre, nogle gange er der en "Gaming" kategori og så har hele eller dele af indholdet intet med gaming at gøre.

Derudover skal du ikke undervurdere den magt de har på hvad de har lyst til at vise dig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:jeg tog lige et screenshot af hvad der dukker op i siden hos mig, første gang jeg åbner dit link, så kan du jo se hvor ens der er iforhold til hvad du selv får anbefalet.
MEDyt 1.png

Jeg tror det har meget at gøre med hvor mange views og subs du har, i mindre grad hvad du selv ser på af relaterede ting, og i højere grad hvad dine viewers og subbers ser på af relaterede ting.
"relaterede" som i andet musik.


Den danske oversættelse af youtube stinker dog. "Livsstil" foreslagene på min forside har ikke nødvendigvis noget med decideret livsstil at gøre, nogle gange er der en "Gaming" kategori og så har hele eller dele af indholdet intet med gaming at gøre.

Derudover skal du ikke undervurdere den magt de har på hvad de har lyst til at vise dig.
Det giver ingen mening. INGEN - MENING det her!

Hvad youtube har lyst til at vise mig? Jamen, når jeg bruger youtube, lytter jeg kun til Two Steps From Hell-musik, middelaldermusik, filmmusik af Zimmer, eller kirke-kormusik.

Når jeg åbner youtube får jeg som det første anbefalet en masse omkring middelalder, rekonstruktioner osv.

Jeg har slet ingen interesse endsige udvist nogen somhelst interesse i det andet. Min IP-adresse er statisk, den bruges kun af mig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kunne det tænkes at de prøver at påvirke dig til at "investere" i at forbedre din kanal? Hvis du er frustreret over hvad der bliver vist som anbefalede videoer i siden, gør du nok noget ved det. Lige nu gør du ikke noget ved det, hvorfor skulle de så ændre det.
478 subs er langt mere end jeg selv har, men det er ikke meget iforhold til ellers populære kanaler på youtube.. De har dig nok på et punkt hvor de tænker du er glad for antallet af subs, og du meget gerne vil have det til at vokse. Hvorfor så ikke prøve at presse eller præge dig lidt?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

3. gang jeg trykker på dit link ser det sådan her ud:
MEDyt 2 - 3. indlæsning.png
MEDyt 2 - 3. indlæsning.png (192.35 KiB) Vist 881 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Kunne det tænkes at de prøver at påvirke dig til at "investere" i at forbedre din kanal? Hvis du er frustreret over hvad der bliver vist som anbefalede videoer i siden, gør du nok noget ved det. Lige nu gør du ikke noget ved det, hvorfor skulle de så ændre det.
478 subs er langt mere end jeg selv har, men det er ikke meget iforhold til ellers populære kanaler på youtube.. De har dig nok på et punkt hvor de tænker du er glad for antallet af subs, og du meget gerne vil have det til at vokse. Hvorfor så ikke prøve at presse eller præge dig lidt?
Relateret til det i quoten:

Youtube må have let ved at spore hvordan folk opdager dine videoer.
Hvis de kan se at dine views kommer fra eksterne embeds - lad os sige Lydmaskinen, bare som et eksempel - så er det nok begrænset hvor meget de vil påvirke dig i den retning, fordi det alligevel ikke er via youtube browsing og søgning at du får dine views.


Der er flere videoer omkring det at optimere views, subs, udnytte algoritmer m.m., på youtube. Har ikke selv gloet noget af det specielt indgående, og kan ikke sige hvor aktuel og retvisende informationen i en given video er.
Alt hvad jeg har skrevet her i tråden er mere eller mindre kvalificerede gæt. Men jeg tror du er naiv, hvis du mener det bare handler om at Google ikke kan finde ud af at lave søgealgoritmer. Det er det de lever af.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der kommer ganske kort en "Vis mere"-knap frem under de videoer ude til højre, når siden loader.

Den forsvinder så hurtigt, at man ikke kan nå at klikke på den.

Youtube koder hele tiden om på deres layout, så af og til opfører det sig ikke som tiltænkt.

Bevar roen. Lad være med at hive dine videoer ned hele tiden. Og lad være med at lade det være en besættelse, at det ikke altid er perfekt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er selvfølgelig også den mulighed, at sikkerheden eller procedurer ikke er i orden hos Youtube, og nogle har ændret i koden så der bliver vist noget komplet irrelevant, ved uploads med den her størrelse af rækkevidde.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har sendt almen feedback til youtube, men af en eller anden grund kan jeg ikke kontakte dem med email-underretning. Der står, at det kun er dem som har tilladelse til det, som får vist den mulighed, hvilket jeg ikke har. Og det undrer mig også Hvorfor må jeg, som har en seriøs kanal ikke kontakte youtube's udviklere direkte?

Eneste anden mulighed er juridisk kontakt. Men som de skriver vil min kanal blive lukket hvis det ikke er rent juridisk dvs. krænkelser, da de betragter en sådan kontakt som misbrug.

Det er ganske enkelt ikke fair!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:... Der står, at det kun er dem som har tilladelse til det, som får vist den mulighed, hvilket jeg ikke har. Og det undrer mig også Hvorfor må jeg, som har en seriøs kanal ikke kontakte youtube's udviklere direkte?
Igen, din kanal er ikke specielt stor. Hvis de tillod alle med 400 subs at skrive mails til dem, kunne de ansætte 1000 folk til at svare på det, og de ville aldrig komme til bunds i forespørgslerne..

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så... hvad gør jeg helt præcis nu? Hvad vil jeres råd til mig være, for at få denne irriterende autoplay stoppet, og få en mere normal visning i højre videobar?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Få flere views og subs.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Få flere views og subs.
Så jeg skal bare lade det pågældne videolink vise sine forkerte anbefalinger?

Og hvad angår views og subs, så er det jo ikke ligetil. Nu har jeg forsøgt i mange år, og intet er lykkedes mig.

Det er jo en ond spiral. Jeg laver musik ihvertfald af samme kvalitet som Derek & Brandon Fiechter, så hvorfor kan jeg ikke kategoriseres sammen med dem?

Jeg laver også musik som mange andre amatør-soundtrack-komponister.
Dem er jeg heller ikke kategoriseret sammen med.

Så er det edderman'me op ad bakke, for ikke rent ud sagt umuligt.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

SustainerPlayer skrev: Bevar roen. Lad være med at hive dine videoer ned hele tiden. Og lad være med at lade det være en besættelse, at det ikke altid er perfekt.
Dette er det bedste råd.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er det PRÆCIS de samme videoer du får foreslået til højre, som dem jeg har postet billeder af? Læg iøvrigt mærke til at det ændrer sig.


Og det sjove er så, nu prøvede jeg at åbne dit link for 4. gang, dog første gang i Chrome. Nu får jeg anbefalinger iforhold til hvad jeg selv ville se, + nogle af dine andre uploads. Derudover nogle videoer hvor jeg kan skimme mig til at Viborg går igen, ligesom i din video.


Hvilken browser tilgår du youtube i? Har du noget reklame eller popup blocker, evt. andet der direkte påvirker den side du ser?

Her er hvad der blev loadet af sig selv i Chrome:
MEDyt 3 - chrome p1.png
MEDyt 3 - chrome p1.png (333.08 KiB) Vist 845 gange
MEDyt 3 - chrome p2.png
MEDyt 3 - chrome p2.png (361.05 KiB) Vist 845 gange
MEDyt 3 - chrome p3.png
MEDyt 3 - chrome p3.png (157.04 KiB) Vist 845 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Er det PRÆCIS de samme videoer du får foreslået til højre, som dem jeg har postet billeder af? Læg iøvrigt mærke til at det ændrer sig.


Og det sjove er så, nu prøvede jeg at åbne dit link for 4. gang, dog første gang i Chrome. Nu får jeg anbefalinger iforhold til hvad jeg selv ville se, + nogle af dine andre uploads. Derudover nogle videoer hvor jeg kan skimme mig til at Viborg går igen, ligesom i din video.


Hvilken browser tilgår du youtube i? Har du noget reklame eller popup blocker, evt. andet der direkte påvirker den side du ser?

Her er hvad der blev loadet af sig selv i Chrome:
Ja, det er det samme for mig nu. Dog har jeg lavet én ændring siden sidst:

Jeg har skjult videoen. Det betyder, at kun dem med linket kan se den.

Sådan var det også før. Men da jeg offentliggjorde linket på youtube, gik den over i det der mærkelige noget.

Jeg har i skrivende stund ikke prøvet at offentliggøre den igen. Det er stadig skjult link.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og ellers er der Vimeo. Som supplement eller erstatning.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det der bliver vist til højre er svjv valgt pga hvad du ser. Det har ikke noget med din middelalder video at gøre.

Når jeg ser en video er det een stor blandet landhandel til højre

Youtube er det popularitet der hersker

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Baren til højre med "Næste video" viser blot hvad man i forvejen ser.

Dvs. på min liste dukker der ikke de der børnevideoer op, men i stedet "Jordan Petersson debates linguistic professor", "How Technicolor Works" og så langt nede på listen et par 'middelalder'relaterede videoer.

Jeg forstår ikke problemet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:Baren til højre med "Næste video" viser blot hvad man i forvejen ser.

Dvs. på min liste dukker der ikke de der børnevideoer op, men i stedet "Jordan Petersson debates linguistic professor", "How Technicolor Works" og så langt nede på listen et par 'middelalder'relaterede videoer.

Jeg forstår ikke problemet.
Det passer ganske enkelt ikke. Jeg har ingen børne-relaterede eller andre lignende videoer i min historik.

De første screenshots af Christoffer var nøjagtigt det samme jeg fik. Indtil jeg skjulte videoen for offentligheden, og nu viser den korrekt. Men un-hider jeg den igen, kommer der disse irrelevante videoer op, og hele baren ude til højre viser kun 2-3 videoer istedet for 10-20 forskellige som er normen.

Det er dét der ingen meningen giver.

Nyt svar