Youtube-afspilningslister, dislikes osv.

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Youtube-afspilningslister, dislikes osv.

Indlæg af mediumaevum »

Kan man selv styre hvilke afspilningslister ens egne videoer må fremgå på, på Youtube? Eller er det uden for ens egen kontrol?
Hvad gør man, hvis videoen pga. 3. parts afspilningslister (dvs. lister som ikke er ens egne) henvender sig til et "forkert" publikum?

Eks. Gregoriansk kormusik i en afspilningsliste for rock- og popmusik... eller satireprogrammers afspilningsliste, inkluderende Kjersgaards Danmarkshistorie osv.

---

Jeg har uploadet en video på youtube for et lille års tid siden, som ved endt afspilning går videre til DR3-programmer. Åbenbart er den i en default playliste for den slags.

Dette - tror jeg - har resulteret i en del dislikes, da min video slet ikke henvender sig til den slags publikum.

OBS: Ja, det kunne selvfølgelig også godt være, at den var dårligt lavet, men jeg er da selv meget tilfreds med resultatet, og den er blevet positivt modtager andre steder, og derfor tænker jeg, at de mange dislikes kunne have at gøre med at den åbenbart er blevet publiceret hos det forkerte publikum. Det er selvfølgelig bare en antagelse, som kan være forkert.

Hvad vil I råde mig til at gøre i den konkrete situation?

Er bange for at den bliver så overdænget af dislikes, at folk slet ikke får set den. Eller at den pga. lige dele likes/dislikes bliver klassificeret "kontroversiel" i youtubes algoritmer.


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Hvad vil I råde mig til at gøre i den konkrete situation?
Bliv ved med at lave indhold og vær ligeglad med alt det andet, du snakker om.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Takker. Det forklarer vel lidt af det.

Studser over denne her:
It makes it controversial, and people live for controversy and drama.
Mærkværdigt...
bryla skrev: Bliv ved med at lave indhold og vær ligeglad med alt det andet, du snakker om.
Ok, det råd vil jeg følge!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Synes egentlig ikke denne tråd var relevant for mit spørgsmål i anden nu lukkede, tråd, men har fået at vide at jeg skal fortsætte her hvilket jeg gør:
Jeg er noget nysgerrig på at vide hvordan andre håndterer dislikes på f.eks. youtube.

Lad os sige at du har brugt rigtig lang tid og lagt rigtig mange timers arbejde i at produceret et stykke musik du egentlig er tilfreds med. Og som du efterfølgende har fået positiv respons på fra snart sagt alle steder... lige bortset fra på Youtube, hvor likes'ene er fesne og dislikes tværtimod dominerer statistikken.

Hvad gør du?

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Nar man stikker næsen frem får man kritik.
lav en sang - I love my haters.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Man kan gøre meget med kritik af ens arbejde. Men først og fremmest skal man selv være kritisk i sin brug af den. :-D

Når man laver et eller andet produkt, lægger man noget af sig selv i det. Man har en opfattelse af, hvor det hører hjemme i verden, hvad det spørger til og svarer på. Måske har man også nogle private følelser i klemme. Modtageren er pr definition i en helt anden situation - og den situation vil afspejle sig i deres reaktion.

Jeg morede mig i sin tid over, hvordan en borgmester, jeg arbejdede for, læste læserbrevene i lokalavisen: han sorterede hårdt og ubarmhjertigt i, hvem han gad høre på - dem, han mente var tumper og brokrøve sprang han over eller besvarede bidsk, og kun dem, han kendte og havde respekt for, blev taget seriøst.

På samme måde med anmeldelser, likes osv. Du - og specielt du, som kan være følsom - bør være meget systematisk med hvilken kritik, du vil bruge til hvad. Hvis youtube f*cker rundt med, hvor din video bliver vist, kan du ikke bruge dislikes til noget (men læg i stedet mærke til uventede likes!). Hvis du spørger folk på lydmaskinen til råds, får du svar af folk der ved hvad de taler om (eller af mig, depends) - hvis de har tid eller mener, de kan svare. Spørger du din mor eller kæresten, får du et svar du kan bruge med nogle andre forbehold.

Men husk, at det er DIG, der bestemmer, hvad du vil bruge kritikken til - og indimellem er den bedste reaktion ikke at tage sig af den. Systematisk brug af kritik er et vigtigt og stærkt værktøj. Usystematisk eller forkert brug af kritik hæmmer og lammer dig eller tager livet helt af dit arbejde.
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det her fører ingen steder hen, YT styrer YT, lad det ligge, flyt dit fokus, til glæde for alle, men mest af alt for din egen skyld :|
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 8. okt 2019 09:33, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

ThomasRiem skrev:Man kan gøre meget med kritik af ens arbejde. Men først og fremmest skal man selv være kritisk i sin brug af den. :-D

Når man laver et eller andet produkt, lægger man noget af sig selv i det. Man har en opfattelse af, hvor det hører hjemme i verden, hvad det spørger til og svarer på. Måske har man også nogle private følelser i klemme. Modtageren er pr definition i en helt anden situation - og den situation vil afspejle sig i deres reaktion.

Jeg morede mig i sin tid over, hvordan en borgmester, jeg arbejdede for, læste læserbrevene i lokalavisen: han sorterede hårdt og ubarmhjertigt i, hvem han gad høre på - dem, han mente var tumper og brokrøve sprang han over eller besvarede bidsk, og kun dem, han kendte og havde respekt for, blev taget seriøst.

På samme måde med anmeldelser, likes osv. Du - og specielt du, som kan være følsom - bør være meget systematisk med hvilken kritik, du vil bruge til hvad. Hvis youtube f*cker rundt med, hvor din video bliver vist, kan du ikke bruge dislikes til noget (men læg i stedet mærke til uventede likes!). Hvis du spørger folk på lydmaskinen til råds, får du svar af folk der ved hvad de taler om (eller af mig, depends) - hvis de har tid eller mener, de kan svare. Spørger du din mor eller kæresten, får du et svar du kan bruge med nogle andre forbehold.

Men husk, at det er DIG, der bestemmer, hvad du vil bruge kritikken til - og indimellem er den bedste reaktion ikke at tage sig af den. Systematisk brug af kritik er et vigtigt og stærkt værktøj. Usystematisk eller forkert brug af kritik hæmmer og lammer dig eller tager livet helt af dit arbejde.
Problemet met dislikes er at man ikke helt kan ignorere dem. Der er noget helt basal psykologi ind over:

Mennesker er forudindtagede. Hvis de med det samme de ser videoen kan se at den har fået f.eks. 3 dislikes og kun én like vil de være tilbøjelige til at afskrive videoen og ikke se den færdig, uanset hvor god den er fra start til slut.

Det betyder at videoen i hht. youtube's algoritmer bliver irrelevant for youtube at fremvise, hvilket kan have endnu større betydning for din kanal.

Ofte når jeg ser andres videoer med det forhold - f.eks. 3 dislikes vs. 1 like kan jeg med det samme se hvorfor, ganske enkelt er den så dårligt lavet at det var spild af min tid overhovedet at klikke på videoen. Altså dårligt lavet som i: Alle vil være enige i at det er dårligt lavet.

F.eks. en tutorial hvor værten fumler rundt i det og med dårlig lyd- og billedkvalitet.

Iøvrigt:
Hvis bare dislikes'ene var fulgt op af kritiske kommentarer som "det og det kunne du gøre bedre", ville man kunne tage kritiken til sig. Men en dislike uden forbedringsforslag eller anden konstruktiv kritik - hvordan bruger man den?

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

skal man forholde sig til dislikes på ens hobby? .. og hvorfor?

Det er lyde sat sammen så de danner en melodi/sang... at nogle mennesker er glade for det, og kaster det i en playliste med andet muzak de kan lide.. er det et problem for dig? .. jeg er personligt ligeglad hvad folk bruger min musik til, jeg har et spinkelt håb på at de bruger det til noget "godt".. men udover det, så kommer det faktisk ikke mig ved sålænge at de ikke tjener penge på det.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super kommentar DUBTEMPLE, man gør sig altid sårbar ved at dele noget, om det er en bog, film, musik, lejlighed, kommentar/holdning osv. Hver gang man kaster en bold er det op til modstanderen hvordan den kommer igen. For den rigtige modtager var bolden perfekt og bliver afleveret godt igen, for en der er til en anden type, kan du godt gå over i naboens have for at hente bolden igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the green 9 skrev:skal man forholde sig til dislikes på ens hobby? .. og hvorfor?

Det er lyde sat sammen så de danner en melodi/sang... at nogle mennesker er glade for det, og kaster det i en playliste med andet muzak de kan lide.. er det et problem for dig? .. jeg er personligt ligeglad hvad folk bruger min musik til, jeg har et spinkelt håb på at de bruger det til noget "godt".. men udover det, så kommer det faktisk ikke mig ved sålænge at de ikke tjener penge på det.
Egentlig også sådan jeg har det. Men youtube's algoritmer spolerer det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Som jeg svarede i den anden tråd "Ingenting".

Når man er nede i så få abonnementer, views og likes/dislikes, så har det slet ikke betydning.

Når/hvis man kommer op i reach, så er et like eller dislike ca. det samme værd ifht, at Youtube ser, at der er aktivitet omkring videoen.
Hvis bare dislikes'ene var fulgt op af kritiske kommentarer som "det og det kunne du gøre bedre", ville man kunne tage kritiken til sig. Men en dislike uden forbedringsforslag eller anden konstruktiv kritik - hvordan bruger man den?
Helt korrekt - og svaret er, at det er det samme som et like. Du aner ikke hvorfor folk klikker det ene eller det andet. Så det er i bund og grund ligegyldige observationer.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Kære Mediumaevum

Jeg er ked af, hvis jeg ikke var tydelig nok. Men en af pointerne i mit oplæg var, at hvis du ikke kan styre Youtube - så se bort fra Youtube! Hvis du mener, at Youtube spilder din tid og dit arbejde ved at kaste rundt med det, så lad være med at bruge Youtube. Youtube er med garanti ikke den eneste måde, du kan nå dit publikum på - så find en anden måde!

Best of luck

Thomas
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg kigger slet ikke på likes eller dislikes, inden jeg ser en video- jeg er ligeglad med hvad andre synes

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:Jeg kigger slet ikke på likes eller dislikes, inden jeg ser en video- jeg er ligeglad med hvad andre synes
Det kan da godt være at du og jeg er ligeglad med hvad andre synes.
Men det ændrer ikke realiteterne.

Realiteterne er at "hvad andre synes" påvirker youtube's algoritmer som placerer dine videoer øverst eller nederst på listen over videoer youtube mener andre bør se.

Realiteterne er iøvrigt også den psykologiske del for de fleste mennesker, dvs. ikke folk som dig eller mig som igen påvirker dit omdømme online hvilket igen påvirker din placering på sociale medier og dermed din evne til at sprede budskaber eller dele videoer.

Hvis det ikke var fordi jeg kæmpede med at få abonnenter nok og få mine videoer placeret øverst på listen over youtube-anbefalinger til de brede folkemasser, ville jeg heller ikke tage mig af om jeg fik nogle dislikes.

Men nu har jeg jo læst om hvordan youtube's algoritme virker. Teknik i kombination med psykologi har alt for stor magt i vor tid.

Noget helt andet er at jeg ikke fatter hvorfor folk disliker en video som denne:



I skrivende stund kan 182 personer ikke udstå denne video, selvom den er informativ og kun beskriver matematiske facts, og iøvrigt præsenterer dem på en meget lærerig måde.

Jeg fatter ikke at alle de gode videoer på youtube med alt lige fra kvantefysik til Two Steps From Hell, har så mange dislikes, for jeg kan jo godt lide dem.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum - du har haft din kanal i 10 år. På den tid har du pt. opnået 525 abonnementer. Dine videoer bliver set fra et par hundrede gange til en 10 - 20 tusinde gange.

Hvad er dine fremtidige mål? Og hvad gør du - anderledes nu - for at opnå dem?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:mediumaevum - du har haft din kanal i 10 år. På den tid har du pt. opnået 525 abonnementer. Dine videoer bliver set fra et par hundrede gange til en 10 - 20 tusinde gange.

Hvad er dine fremtidige mål? Og hvad gør du - anderledes nu - for at opnå dem?
Jeg har omlagt produktionen fra kvantitet til kvalitet.

Med andre ord: Jeg uploader mindre, færre gange. Men det jeg uploader er af bedre kvalitet (synes jeg selv) end det jeg tidligere har uploadet.

Jeg bruger f.eks. Soundcloud som prøvestation for al mit musik. Det er meget lidt musik jeg starter med at lægge på youtube. Det skal først igennem første, anden og gerne tredjebehandling og vedtagelse før det kommer på youtube.

Det gør jeg bla. ved at benytte mig af fora hvor jeg linker først til soundcloud, så slette og ændre på soundcloud indtil stykket er godt nok og jeg ikke længere modtager konstruktiv kritik på det. Først da er det egnet til youtube.

Hvis det er videoer lader jeg dem nogle gange være skjulte links, så mine abonnenter ikke unødigt bliver underrettet. Igen, det er for at modtage kritik på videoerne og fejlfinde inden de offentliggøres.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Jeg har omlagt produktionen fra kvantitet til kvalitet.

Med andre ord: Jeg uploader mindre, færre gange. Men det jeg uploader er af bedre kvalitet (synes jeg selv) end det jeg tidligere har uploadet.

Jeg bruger f.eks. Soundcloud som prøvestation for al mit musik. Det er meget lidt musik jeg starter med at lægge på youtube. Det skal først igennem første, anden og gerne tredjebehandling og vedtagelse før det kommer på youtube.

Det gør jeg bla. ved at benytte mig af fora hvor jeg linker først til soundcloud, så slette og ændre på soundcloud indtil stykket er godt nok og jeg ikke længere modtager konstruktiv kritik på det. Først da er det egnet til youtube.

Hvis det er videoer lader jeg dem nogle gange være skjulte links, så mine abonnenter ikke unødigt bliver underrettet. Igen, det er for at modtage kritik på videoerne og fejlfinde inden de offentliggøres.
Ok. Har det ændret på frekvensen af nye subs eller antal views, likes/dislikes?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:
Jeg har omlagt produktionen fra kvantitet til kvalitet.

Med andre ord: Jeg uploader mindre, færre gange. Men det jeg uploader er af bedre kvalitet (synes jeg selv) end det jeg tidligere har uploadet.

Jeg bruger f.eks. Soundcloud som prøvestation for al mit musik. Det er meget lidt musik jeg starter med at lægge på youtube. Det skal først igennem første, anden og gerne tredjebehandling og vedtagelse før det kommer på youtube.

Det gør jeg bla. ved at benytte mig af fora hvor jeg linker først til soundcloud, så slette og ændre på soundcloud indtil stykket er godt nok og jeg ikke længere modtager konstruktiv kritik på det. Først da er det egnet til youtube.

Hvis det er videoer lader jeg dem nogle gange være skjulte links, så mine abonnenter ikke unødigt bliver underrettet. Igen, det er for at modtage kritik på videoerne og fejlfinde inden de offentliggøres.
Ok. Har det ændret på frekvensen af nye subs eller antal views, likes/dislikes?
Nej. Men jeg har observeret at views stiger når mine videoer kommer i fokus på blogs eller i landsdækkende medier.
Subs kommer i uforudsigelige bølger, har jeg lagt mærke til. Det samme med det drastiske fald i abonnenter jeg nogle gange oplever. Lige pludselig forsvinder den ene efter den anden, uden årsag.

Det er særligt de uforudsigelige bølge-subs jeg forsøger at afdække om ikke jeg på en eller anden måde kan have indflydelse på hvornår dissse bølger kommer.

For de falder nemlig ikke nødvendigvis sammen med eksponering.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:Jeg har omlagt produktionen fra kvantitet til kvalitet.

Med andre ord: Jeg uploader mindre, færre gange. Men det jeg uploader er af bedre kvalitet (synes jeg selv) end det jeg tidligere har uploadet.
Det er en dårlig beslutning, set udfra youtubes perspektiv.
Du skal uploade minimum 1 gang om ugen, eller/og have et meget stort og trofast følge, for at youtube gider at promovere dig.

Jeg kommer selv til at prøve at uploade oftere, med (forhåbentligt) uændret kvalitet. Jeg vil gerne op på en upload om ugen, selvom det lugter af standard youtuber-adfærd.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tror ikke at du som kanal er stor nok til at kvalitet over kvantitet gælder for dig, men hvad ved jeg. For større kanaler lyder det til at være fint.
Se evt. denne video:


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Jeg tror ikke at du som kanal er stor nok ...
Det er blevet gentaget nogle gange. Jeg er ret sikker på, at det i det hele taget er det. YT sætter selv en minimum standard, der ligger på et højere antal subs - og reklamer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg tror ikke at du som kanal er stor nok ...
Det er blevet gentaget nogle gange. Jeg er ret sikker på, at det i det hele taget er det. YT sætter selv en minimum standard, der ligger på et højere antal subs - og reklamer.
Ja, men jeg har nu i over 10 år kæmpet med at øge mit abonnementsantal. Det er jo en ond cirkel: Ikke nok abonnenter? Too bad. Så kan du ikke øge antallet af abonnenter.

Lidt ligesom at du skal have penge, for at kunne låne penge... men hvis du havde pengene, havde du jo ikke behov for at låne dem.
Og hvis du ikke har pengene til at låne for, får du jo ALDRIG penge.

Og hvis internettet er brudt ned, skal du bare sende en email til din udbyder...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Ja, men jeg har nu i over 10 år kæmpet med at øge mit abonnementsantal. Det er jo en ond cirkel: Ikke nok abonnenter? Too bad. Så kan du ikke øge antallet af abonnenter.

Lidt ligesom at du skal have penge, for at kunne låne penge... men hvis du havde pengene, havde du jo ikke behov for at låne dem.
Og hvis du ikke har pengene til at låne for, får du jo ALDRIG penge.

Og hvis internettet er brudt ned, skal du bare sende en email til din udbyder...
Ro på.

Sagen er den, at du forventer, at YT skal gøre noget for dig. Det kommer ikke til at ske før du når et niveau, som er interessant for YT.

Så det er helt op til dig, at skabe mere aktivitet og få flere subs. Deal with it.

Nyt svar