Bilanbefaling ønskes

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Bilanbefaling ønskes

Indlæg af david mondrup »

Nåmen, øhm, som det fremgår (http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 11#p670111), så skal jeg have fat i en ny bil.
Krav:
- god brændstoføkonomi
- trækkrog
- fornuftig plads, også til at smide et keyboard e.l. ind bagi
- med forbehold for hvad forsikringsselskab og bank vil være med til, så tænker jeg at prisen kan være op til 100k, men jo billigere jo bedre. Vi er selvsagt ude i brugtmarkedet.
Der er ingen særlige designkrav - min mandighed tager ingen skade af at eje en Berlingo ;-) (men det gør min benzinøkonomi jo nok desværre).

Hvad ville I gå efter? Og, måske især, hvad ville I holde jer langt væk fra?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg ville holde mig væk fra Diesel og Renault.

Vi har selv en lille Ford Fiesta 1.2 der kører ca. 20 på literen med plads til keyboard (DX7II) i bagagerummet. Jeg syntes man får MEGET bil for FÅ penge. Tror vi gav 70K for den da den var 2 år gammel.

Vi har trækkrog og jeg har, uovligt, trukket 1 ton cement i trailer med den. Det gik langsomt og krævede lidt koblingsarbejde, men den kan.

Noget ala denne: https://www.dba.dk/ford-fiesta-125-60-t ... 504826660/

Anyway, jeg er ikke selv bilekspert da jeg kører kværn, men for pengene har den klaret alt hvad den skulle. Vi har endda kørt 4 personer på skiferie til østrig med tagboks og udstyr og den kom over Kassel bakker (i 3. gear)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Glem diesel ,..

Ville finde en Fabia-combo med et 1-2 år på bagen

Uanset hvilken bil så vær opmærksom på hvad de reelt må trække, på en del biler, specielr de økonomiske, er krogen nærmest til pynt, så lidt som de må trække

Fiat Panda er en undtagelse, (800 kg), men det er desværre en lorte-bil, også hvad sikkerhed angår,...
/Dub

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Min erfaring er, franske biler = absolut nogo. Det mest driftsikre jeg nogensinde har ejet, har der stået Toyota på.
Vores første Toyota blev 25 år, den næste 19 år, og den nuværende er fra 2007. Men de er også dyre brugt, måske med rette dog.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Plads og sikkerhedsmæssigt er en Nissan Qashqai et godt bud. Du burde kunne finde en ældre til omkring de 100k.

Der er en grund til det er den mest populære crossover i DK, Nissans mest solgte nogensinde og har toppet salgslisten i DK.

Udover min Mercedes SLK har vi en Nissan Qashqai +2 (den store), men selv den alm. er væsentlig større end de der mikrobiler. Du sidder højt og sikkert og den føles ret rummelig.

Vi har ikke haft en eneste væsentlig udgift eller reparation på den. Har kørt som smurt. To punkter: underdimensioneret motor i benzinudgaven og du skal op i diesel for bedre kørselsøkonomi.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Arnold skrev:Min erfaring er, franske biler = absolut nogo. Det mest driftsikre jeg nogensinde har ejet, har der stået Toyota på.
Vores første Toyota blev 25 år, den næste 19 år, og den nuværende er fra 2007. Men de er også dyre brugt, måske med rette dog.
Ja, det har man sagt i mange år, og ikke uden grund.

Det skiftede dog omkring tidspunktet for Citroëns nyeste DS-serie for en håndfuld år siden. En serie så god og populær, at alt DS blev skilt ud fra Citroën i et nyt, separat selskab. Sådan en opgraderet DS3 havde min kone, den kunne både rykke og køre mange, mange kilometer uden problemer, rust eller reparationer.

Peugeots nye crossovers er også et hit må man sige.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg har været virkelig glad for min Skoda Octavia stationcar.

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Jeg kører selv i ford fiesta ecoboost. Fin lille bil. Klarer sig meget godt i sikkerhedstest. Ikke super miljøvenlig, men heller ikke en megasviner.

Skoda tror jeg også på.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er på Toyotavognen. Jeg har kørt Yaris i syv år nu, og der har aldrig været noget med den (købte fra ny). Den har fået skiftet en sensor, der skabte sig lidt. Det er alt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Franske biler var anderledes helt tilbage i tiden ,.. de er hvad de er ,.. og de var hvad de var ,.. det er vel netop charmen ?

Da jeg har en Corsa ud, over Fabiaen, så er jeg med på Opel-gruppen, (FB), der kører alt det latterlige had mod franske biler

Sjovt at se deres reaction nu hvor Opel er blevet en del af den franske concern :-)

1. Danskere her i sverige, med ødegårde, kører i stor stil gamle berlingoer, grundet pladsen, fine biler, som man selvfølgelig bare skal "kende"
2. Min Nevø's Peugeot 205 er ca 30 år, samme motor, 3-400.000, den har fået lidt rustbeskyttelse fra starten, samt alm kærlighed, ikke mere,.

De nyere franske biler, deler platform, motor, og transmission, med tyske og japanske i flere tilfælde, altså samme surdej,..

Jeg har ikke brug for at hade franske biler, ville være lykkelig for en Berlingo, men ku da godt nøjes med en Caddy :-)

Skrækhistorier findes med alle biler, min Corsa har været fyldt med elektriske fejl, tingene fra Bosch har været det rene gylle, havde jeg ikke selv kunnet fikse det undervejs havde bilen holdt stille halvdelen af tiden, samt påført mig et tab på på 130.000 kr, en kammarat med samme model, har haft fuldstændig same problemer, og smed håndklædet i ringen da hans var kun 2 år gammel, og skiftede den ud,... (så generelt issue)

Det med det "elektriske" var jo ellers det man typisk beskylder de franske biler for

Så jeg gir ikke en skid for alle de røver-historier, eller for "tysk kvalitet",..
/Dub


Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Har netop investeret i en Nissan Qashqai Tekna 1.6 dCi (ja det er en diesel, men jeg er fan af diesel...), derudover er Qashqai'ens benzinmotor ret svag i det...

Vi valgte modellen med 2-hjulstræk, selvom vi godt kunne bruge en 4-hjulstrækker (vi bor i en sydfynsk skov), udelukkende på grund af brændstoføkonomi. Jeg er trommeslager og har haft 26" stortromme, 14", 16" og 18" tammer, stativkasse, VOX AC30, pedalboard, bækkener, to lilletrommer, to guitarer (en akustisk), mig selv og guitaristen.



De har i øvrigt en stor gensalgsværdi, så det er ufatteligt nemt at låne penge til en Qashqai.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og napper man den store (+2 modellen), så kan man nærmest undvære en trailer... ;-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Og napper man den store (+2 modellen), så kan man nærmest undvære en trailer... ;-)
Medmindre man liiiige skal hente en skabsfryser, et læs brænde, eller 600 kg jord, 3 motorcykler,..osv, osv, osv,.. :dollargrin:

(må indrømme jeg er blevet svært glad for den nye full-size trailer)
Vedhæftede filer
20180901_150119.jpg
20180901_150119.jpg (915.67 KiB) Vist 994 gange
/Dub

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Desværre har de ikke +2 modellen med i den nye 2018-version.


Og et andet stort plus er at hvis du overholder alle serviceaftaler med et Nissan værksted, får du også gratis vejhjælp i hele Europa (med Tekna-modellen).


Angående trailer-kørsel, så savner jeg min gamle VW Transporter - det er SÅ meget federe ikke at skulle have en trailer med på længere ture..

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mht. trailer og små biler, så kan man vælge en trailer med påløbsbremse. Så kan man typisk trække 900 - 1000 kg på krogen på de fleste mindre (ikke mini) biler. En trailer med påløbsbremse koster typisk omkring 10K, hvor den koster 5K uden bremse (i runde tal og uden tilbud). Det er en del billigere end at skulle gå en vognklasse op, for at alligevel kun at få lov at trække det halve på en trailer uden bremse.

Vi har haft nogle store stationcars ... så en kort tid med minibil. Og er enige om, at en polo/golf-klasse bil med træk er det optimale til vores brug. Addictive Drums på en Macbook Pro ligger fint på bagsædet i en sådan bil. ;-) Så det har været en Kia Rio og nu en Suzuki Baleno (18,5 km/l bymæssigt - 21 km/l på Bornholm).

Og så brugt kontra ny ... i de små klasser bør man altså regne godt på TCO - total cost of ownership. I mange tilfælde kan brugte biler ikke betale sig - medmindre man selv eller ens fætter er bilmekaniker osv. og man i øvrigt gider bruge den ekstra tid på at få beskidte fingre ...

Bortset fra det, så er biler bare nederen økonomiske bundløse huller. Så jeg ser frem til de selvkørende fællesejede biler ... også selvom det betyder Musk/Google - og det der er værre ...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Tak for tankerne. Jeg mangler stadig at høre fra forsikringsselskabet, hvilket vil sige at jeg ikke rigtig kender min økonomiske virkelighed ift. det her køb. Men jeg vil tjekke ind igen her, når jeg ved hvad jeg har at gøre med af penge.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det blev for broget at skulle til at rejse flere penge end hvad forsikringen ville give, så jeg har investeret i en gammel dame af mærket Skoda Fabia. Det føles indtil videre rigtig fint. Tak for hjælpen, alle sammen!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Det blev for broget at skulle til at rejse flere penge end hvad forsikringen ville give, så jeg har investeret i en gammel dame af mærket Skoda Fabia. Det føles indtil videre rigtig fint. Tak for hjælpen, alle sammen!
Tillykke !!!

Superglad for vores fra 2013 ,.. er du så heldig at det er en Combi så kan den faktisk bruges som micro-camper for 2 personer :dollargrin:
/Dub

Nyt svar