firmatelefon i enkeltmandsfirma?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

firmatelefon i enkeltmandsfirma?

Indlæg af the19thbear »

Hej folk.
Jeg har enkeltmandsfirma og har brug for en ny tlf.
Problemet er at jeg bruger den både til firma og privat.
Kan jeg købe den gennem firmaet uden at skulle lave en "jeg bruger 80% privat og 20% firma" ting? Hvordan regnes det ud etc? Eller er det ligegyldigt, når man bliver beskattet af 2800 (mener jeg det er) for at ha firmatlf?
Tak:)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Som jeg forstår det, må du gerne bruge din firmatelefon privat, når du bliver beskattet af at have den.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

the19thbear skrev:Hej folk.
Jeg har enkeltmandsfirma og har brug for en ny tlf.
Problemet er at jeg bruger den både til firma og privat.
Kan jeg købe den gennem firmaet uden at skulle lave en "jeg bruger 80% privat og 20% firma" ting? Hvordan regnes det ud etc? Eller er det ligegyldigt, når man bliver beskattet af 2800 (mener jeg det er) for at ha firmatlf?
Tak:)
Du kan bruge den frit når du bliver beskattet af “fri telefon” på de 2.800 som du nævner.

Se evt. https://tax.dk/jv/cc/C_C_2_1_4_4_1.htm eller (ikke mobilvenlig side) https://skat.dk/skat.aspx?oid=2061424

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok. Så dvs at jeg også kan køre mob aBB. Ind over? Det går ind under de 2800?
Tak


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

the19thbear skrev:Ok. Så dvs at jeg også kan køre mob aBB. Ind over? Det går ind under de 2800?
Ja, det vil jeg mene - som privat lønmodtager så beskattes man i hvert fald én gang af "pakken" mobil+abonnement.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok. Tak.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lige en gang til for den dumme. Jeg bliver beskattet af 2800kr på et år. Dvs 233kr/månd. Skat af 233 siger vi så er 38%. Dvs 88kr.
Så alt ialt betaler jeg 88kr om måneden i skat og skal derudover betale abb+telefonen gennem firmaet. Jeg lurer lidt på om det overhovedet kan betale sig.
Mit abb. koster 90kr/mån.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan fratrække hele prisen af selve telefonen i dit regnskab, dog ekskl. moms. Dvs. heller ikke i en enkeltmandsvirksomhed er der nogen privat andel på den fysiske telefons pris ekskl. moms.

Momsen kan du dog kun fratrække differentieret, fx 50/50, dvs. halvdelen af momsen. Hvis du trækker mere end 50% af momsen fra, så skal du kunne dokumentere retfærdiggørelsen af dette split. 50/50 bliver derimod normalt accepteret uden diskussion.

Selve forbruget på telefonen beskattes som et tillæg til din virksomhedes resultat på 2.800 kr. Det kan næppe betales sig med de flestes lave, billige telefonforbrug i dag, med mindre du virkelig bruger telefonen meget (til salg og i udlandet).

Nyt svar