Dronningens nytårstale 2018-19

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Dronningens nytårstale 2018-19

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg vil gerne rose dronningen for en god nytårstale og glæde mig over nogle gode ting hun fik sagt. Jeg vil her gengive et par citater af Hendes Kongelige Højhed, som jeg synes var godt:

"...den nye teknologi kan også medføre, at kontakten bliver mere upersonlig – man er ”online” hele tiden – og man glemmer, at der faktisk er et menneske i den anden ende. Det er så nemt at skrive en kommentar eller at dele et billede på de sociale medier, som kan være krænkende og efterlade dybe spor. Sådan noget ryger ud i ”cyberspace” og spreder sig som fluesværme.

Jeg synes, at der er en tendens til, at vores måde at være sammen på bliver mere overfladisk, mindre nærværende. Vi tager os ikke tid til at forstå hinanden og vi glemmer at respektere hinanden og passe på hinanden.
"
(Mine fremhævninger)

"Det vigtige er ikke, hvordan du ser ud eller hvad du har opnået. Men hvem du er, og hvordan du er overfor andre – dine venner og kammerater. Hvis man har så travlt med at opnå det bedste for sig selv hele tiden, kan man slet ikke se, hvordan andre har det.

Man skal give sig tid til at mærke, om en ven er ked af det. Der skal være tid til at forstå, om man har sagt noget, der sårer en anden, eller har drillet for meget. Så må man se at få det gjort godt igen.

Det gælder ikke bare for børn; det skal vi voksne også lægge mærke til.
"
(Mine fremhævninger)

"Vel kan vi være uenige. Det skal man have lov til. Det hører med til at tænke over tingene og at danne sig en mening. Men vi skal altid lytte til hinanden og prøve at forstå hinanden.

Det gælder overalt i vores samfund.

Vores fælles styrke næres ved, at vi har respekt for vore medmennesker og viser tillid til hinanden, for vi har alle et ansvar for fællesskabet. Det er selve vort samfunds rødder.
"
(Mine fremhævninger)

Godt Margrethe! Det er lige det, det demokratiske samfund handler om! :clap:

[Kilde: Dronning Margrethes nytårstale 2018 http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-12-3 ... rstale-her]

Hvis man skal sige noget negativt, så vil jeg sige, at 10 minutters god tale - om end efterfulgt af timers klapsalver - efter min erfaring ikke ændrer meget i verden - desværre. Gode taler går tit for døve ører. Men det var stadig en god tale. På den ene side et så universelt og tidsløst budskab - og samtidig så godt ramt ind i tiden :thumbup:

Godt nytår! :party:

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

+1 - meget enig. Også i dine fremhævninger.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Absolut en af de mest vedkommende og gode nytårstaler i flere år. Jeg er også fan.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar