Fakta-resistens

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Fakta-resistens

Indlæg af mediumaevum »

Flere og flere chat- og debatsteder på nettet (men også IRL) bliver jeg mødt af faktaresistens. Det er simpelthen uladsiggørligt at overtale mine modstandere til bare at læse endsige kigge på de kildehenvisninger jeg fremlægger. Hvadend kildehenvisninger er fra BBC, New York Times, JP, Berlingske, DR - eller Videnskab.dk eller sågar Århus Universitet eller andre universiter rundt om i verden.

End ikke NCBI eller andre forskningssider bliver modtaget. Folk holder på deres, og intet kan rokke deres holdninger. Overhovedet.

Hvordan bekæmper jeg dét?

De eneste kilder folk tror på er Fox News, Ekstrabladet, BT - og Facebook-rygter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvorfor skulle der være behov for at fortsætte debatten i det tilfælde?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Hvorfor skulle der være behov for at fortsætte debatten i det tilfælde?
Fordi de bliver ved med at postulere urigtige ting, løgnehistorier mv.
Jeg forsøger at sætte en stopper for det.

F.eks. at vi aldrig kan vide os sikre på at Darwin havde ret, og at de har lov at holde på deres "alternative fakta".

Eller at Hillary Clinton har fået modstandere myrdet...
Og påstande om at Trump er en fin fyr og en god præsident.
Senest rettet af mediumaevum ons 16. jan 2019 22:37, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Personligt gad jeg ikke bruge min tid på det.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Personligt gad jeg ikke bruge min tid på det.
Samme her.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Den her er f*cker sjov. Så kan man snakke om fakta-resistent XD




Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:
Christoffer I. N. skrev:Personligt gad jeg ikke bruge min tid på det.
Samme her.
Det er selvfølgelig en (vigtig) pointe.

Måske jeg skulle droppe ud af nyttesløse diskussioner (som alligevel ikke kan vindes hverken med fornuft eller andet), og koncentrere mig om dét jeg kan finde ud af.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:...som alligevel ikke kan vindes hverken med fornuft eller andet...

Du har allerede tabt, hvis du indgår i en diskussion, med mål for at "vinde" den. Du skal aldrig diskutere for at vinde.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:...som alligevel ikke kan vindes hverken med fornuft eller andet...

Du har allerede tabt, hvis du indgår i en diskussion, med mål for at "vinde" den. Du skal aldrig diskutere for at vinde.
Når jeg skriver "vinde" er det ikke ment som "tage æren for at have ret". Men at overbevise modstandere om, hvad der er det rigtige og forkerte.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er den forkerte indgangsvinkel

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev:Når jeg skriver "vinde" er det ikke ment som "tage æren for at have ret". Men at overbevise modstandere om, hvad der er det rigtige og forkerte.
Hvad er forskellen? :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Hvordan bekæmper jeg dét?
Lader være med at se folk som modstandere?
skriver noder

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:... Folk holder på deres, og intet kan rokke deres holdninger. Overhovedet.
Jeg tror du er i færd med at opdage hvad stof homo sapiens er lavet af :wink:
mediumaevum skrev:Hvordan bekæmper jeg dét?
Der var engang for mange år siden en mand der sagde til mig, at "problemer er til for at blive løst. Og de problemer som ikke kan løses, dem er man nødt til at lære at leve med."

Menneskers faktaresistens er et af de problemer, man må lære at leve med. For i og med at det er menneskets natur du er oppe imod her, så tror jeg nemlig ikke du skal sætte næsen op efter at få ændret det store. Det er ligesom så mange andre naturkræfter - vulkanudbrud, stormvejr, jordskælv, dansk vintervejr osv. - man må bare lære at acceptere, at det er en del af den verden, vi befinder os i.

Jeg kan trøste dig med, at hvis du er en af de heldige, så vil du med tiden langsomt lære at leve med problemet. Selv er jeg næsten 40 år nu, og hvis jeg kigger 15 år tilbage, så synes jeg, jeg er blevet bedre til at forholde mig afslappet til dette irriterende grundvilkår.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: Menneskers faktaresistens er et af de problemer, man må lære at leve med. For i og med at det er menneskets natur du er oppe imod her, så tror jeg nemlig ikke du skal sætte næsen op efter at få ændret det store. Det er ligesom så mange andre naturkræfter - vulkanudbrud, stormvejr, jordskælv, dansk vintervejr osv. - man må bare lære at acceptere, at det er en del af den verden, vi befinder os i.

Jeg kan trøste dig med, at hvis du er en af de heldige, så vil du med tiden langsomt lære at leve med problemet. Selv er jeg næsten 40 år nu, og hvis jeg kigger 15 år tilbage, så synes jeg, jeg er blevet bedre til at forholde mig afslappet til dette irriterende grundvilkår.
Hvis det er et grundvilkår, hvordan kan det så være, at jeg ikke selv lider af det?

Hvis der er noget jeg ikke forstår, men kan læse mig frem til at der er konsensus blandt eksperter, så accepterer jeg dét.
Hvis jeg er uenig i udsagnet, må jeg dykke ned i stoffet, og kigge nærmere på argumenterne for. Hvis jeg stadig er uenig, vil jeg stille spørgsmål til de delelementer der udgør fundamentet for de fakta som er ubestridelige.

Jeg tror derfor ikke på, at det er et grundvilkår for mennesker. Jeg accepterer og respekterer det faktum at miljøet lider under at jeg spiser kød og bruger Airconditioning om sommeren.

Jeg laver ikke om på mine vaner. Men det er ikke fordi jeg stiller spørgsmål ved de menneskeskabte klimaproblemer. Det er fordi jeg ikke gider. Enten fordi det vil have for store omkostninger for mit liv, eller fordi jeg har givet op, og mener at dét at jeg kun spiser kød én gang om ugen og sveder om sommeren ikke gør nogen forskel for klimaet på den lange bane. Du skal have Kinas og USA's regeringer med på det også, før det batter noget. Og sålænge de ikke foretager sig noget miljøvenligt, ja, så ignorerer jeg også klimaet.

Jeg accepterer og respekterer ligeledes, at der hersker nogenlunde konsensus blandt økonomer om at markante arbejdsmarkeds- og finansreformer er afgørende for at sikre vores økonomiske fremtid. Men jeg stemmer alligevel ikke for de partier som vil det, fordi omkostningerne for folkets liv vil blive væsentligt forringet af sådanne reformer, mere end konsekvenserne ved at lade stå til.

Så jeg forholder mig til fakta og anerkender det. Men det er ikke det samme som at jeg laver om på mit liv og mine valg.

Dét jeg irriteres over, er når folk ikke anerkender fakta. Fair nok at de siger "jeg gider ikke forholde mig til kendsgerningerne". Det er fint med mig. Men de skal ikke lyve over for sig selv og andre, og bilde sig selv og andre ind, at de ubestridelige facts ikke er facts.
Senest rettet af mediumaevum tors 17. jan 2019 20:31, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Billede
Det kan blive en lang aften
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:Billede
Det kan blive en lang aften
Ja, man forstår godt dem der ikke gider bruge tid på det.

Det burde jeg nok heller ikke...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:
Mr. Soundman skrev: Menneskers faktaresistens er et af de problemer, man må lære at leve med. For i og med at det er menneskets natur du er oppe imod her, så tror jeg nemlig ikke du skal sætte næsen op efter at få ændret det store. Det er ligesom så mange andre naturkræfter - vulkanudbrud, stormvejr, jordskælv, dansk vintervejr osv. - man må bare lære at acceptere, at det er en del af den verden, vi befinder os i.

Jeg kan trøste dig med, at hvis du er en af de heldige, så vil du med tiden langsomt lære at leve med problemet. Selv er jeg næsten 40 år nu, og hvis jeg kigger 15 år tilbage, så synes jeg, jeg er blevet bedre til at forholde mig afslappet til dette irriterende grundvilkår.
Hvis det er et grundvilkår, hvordan kan det så være, at jeg ikke selv lider af det?
Hvad jeg mener med "grundvilkår" er ikke, at alle mennesker nødvendigvis er meget faktaresistente. Jeg mener dog det er et grundvilkår, at ud af en population på 7 milliarder mennesker, der vil en væsentlig procentdel af vores artsfæller i større eller mindre grad lide af faktaresistens.

mediumaevum skrev:Dét jeg irriteres over, er når folk ikke anerkender fakta. Fair nok at de siger "jeg gider ikke forholde mig til kendsgerningerne". Det er fint med mig. Men de skal ikke lyve over for sig selv og andre, og bilde sig selv og andre ind, at de ubestridelige facts ikke er facts.
Når mennesker ikke anerkender fakta og f.eks. lever i et selvbedrag, så er det jo nok ikke sådan, at de først har sat sig ned og sagt til sig selv, at nu vil de ikke anerkende fakta. Det er derimod ofte noget der foregår på et ubevidst plan. Det er jo et kendt fænomen indenfor psykologien, hvor man arbejder med begreber som "fortrængning", "fornægtelse", "selektiv erindring", osv., hvilket hører under de såkaldte "forsvarsmekanismer", der siges at beskytte jeg'et imod ulystbetonede tilstande, som de kalder det.

I og med, at faktaresistens nok ofte foregår på et ubevidst plan, så skal man også være lidt varsom med skråsikkert at hævde, at man aldrig selv er offer for fænomenet. Det kan være en årelang process at komme til erkendelse af egen faktaresistens. Men man kan nok sige, at jo mere bevidst man er om faktaresistens som fænomen, i desto mindre grad vil man sandsynligvis selv lide af det. Istedet for at hævde, at man selv er helt fritaget for fænomenet, så vil det måske være mere reelt at sige, at man er bevidst om faktaresistens som fænomen, og at man derfor selv forsøger at undgå det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for forklaringen, Mr. Soundman.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg er grundlæggende enig i forhold til mængden af "fakta resistente" mennesker.

Men fakta er jo et flydende begreb. Det er ikke mange øjeblikke siden det var et accepteret faktum at jorden var flad (ja, slidt eksempel, men kunne ikke lige komme på et bedre).

Så, man skal passe på med at tro at man selv sidder med den ultimative sandhed.

Brug hellere din tid på at servere mad for hjemløse end at sidde på Nationen! og sprede fakta :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Sokrates skrev:I know one thing: that I know nothing

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
Sokrates skrev:I know one thing: that I know nothing
Ethvert system som er stort nok til at indeholde aritmetik og som er konsistent, er ufuldstændig.

Kurt Gödel's ufuldstændighedslære siger, at der i ethvert system altid vil være antagelser som er sande, men som aldrig kan bevises.
Den danner grundlaget for hele den moderne matematik.

https://plato.stanford.edu/entries/goed ... pleteness/

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:Brug hellere din tid på at servere mad for hjemløse end at sidde på Nationen! og sprede fakta :)
:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:Jeg er grundlæggende enig i forhold til mængden af "fakta resistente" mennesker.

Men fakta er jo et flydende begreb. Det er ikke mange øjeblikke siden det var et accepteret faktum at jorden var flad (ja, slidt eksempel, men kunne ikke lige komme på et bedre).

Så, man skal passe på med at tro at man selv sidder med den ultimative sandhed.

Brug hellere din tid på at servere mad for hjemløse end at sidde på Nationen! og sprede fakta :)
Hvis vi ser bort fra Heisenbergs usikkerhedsrelation og Gödels ufuldstændighedssætning, så kan vi være rimelig sikre på fakta.

Og iøvrigt har ingen troet at Jorden var flad. Heller ikke i antikken. De gamle Egyptere beregnede jordens omkreds med meget høj præcision.

Nationen! er da også noget af et lavpunkt. Den er jeg ikke, har aldrig været og kommer forhåbentligt aldrig til at være en del af.
Det giver da bedre mening at forklare Einsteins relativitetsteori til en høne, end at debattere fakta på Nationen!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:Hvis vi ser bort fra Heisenbergs usikkerhedsrelation og Gödels ufuldstændighedssætning, så kan vi være rimelig sikre på fakta.
Fakta er, at du dør hvis du falder ud fra et fly i10 kilometers højde. Det vil de fleste sige var et faktum. Men det er bare ikke korrekt

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Wiki skrev:Vesna Vulović was a Serbian flight attendant. She holds the Guinness world record for surviving the highest fall without a parachute: 10,160 metres. Her fall took place after an explosion tore through the baggage compartment of JAT Flight 367 on 26 January 1972, causing it to crash near Srbská Kamenice, Czechoslovakia.

Nyt svar