Forslag om kønsneutrale trafiklys,... SUK !!!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Re: Forslag om kønsneutrale trafiklys,... SUK !!!

Indlæg af david mondrup »

mik_c skrev:
david mondrup skrev:
mik_c skrev:... men bryder mig ikke om den feministiske intresse organisation der blindt altid ser kvindelige problemer frem for alt andet.
Det er altså lidt en myte, IMO. Ja, der er feminister (primært kvindelige + Henrik Marstal) der ser kønsproblematikker overalt. Når det bliver imødegået fra folk der deler din holdning i citatet her, så fremstår argumentationen oftest som helt umådeligt privilegieblind.
Forstår ikke? .. hvad for en argumentation fra hvem?
Den argumentation man typisk møder, fra folk der påstår at der ikke findes ligestillingsproblematikker, der hvor feminister ser dem. Jeg snakkede ikke konkret om dit indlæg, men om det som dit indlæg handler om, nemlig debatten som sådan.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

david mondrup skrev:
mik_c skrev:
david mondrup skrev: Det er altså lidt en myte, IMO. Ja, der er feminister (primært kvindelige + Henrik Marstal) der ser kønsproblematikker overalt. Når det bliver imødegået fra folk der deler din holdning i citatet her, så fremstår argumentationen oftest som helt umådeligt privilegieblind.
Forstår ikke? .. hvad for en argumentation fra hvem?
Den argumentation man typisk møder, fra folk der påstår at der ikke findes ligestillingsproblematikker, der hvor feminister ser dem. Jeg snakkede ikke konkret om dit indlæg, men om det som dit indlæg handler om, nemlig debatten som sådan.
Ah tror da man skal være godt blind for ikke at se at der findes problemer for kønene, på forskellige leder og kanter. Hvordan og hvorledes de skal håndteres og hvor de er værst og så videre er nok der hvor det bliver lidt mere mudret i suppedasen ;) Men statestikkerne taler vel et rimelig tydeligt sprog om at der er forskel på de to køn.

Men jooo er nok nogen der siger at folk selv må klare deres problemer selv og så ellers holde bøtte, og jo er nok oftes dem som ikke har så mange problemer at døje med så det for dem virker som en overkommelig opgave at klare det selv.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mik_c skrev:Ah tror da man skal være godt blind for ikke at se at der findes problemer for kønene, på forskellige leder og kanter.
Prøv at søge på et ord som "ligestilling" her på forummet. Så vil du få lejlighed til at bevidne masser af blindhed ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mik_c skrev: Ah tror da man skal være godt blind for ikke at se at der findes problemer for kønene, på forskellige leder og kanter. Hvordan og hvorledes de skal håndteres og hvor de er værst og så videre er nok der hvor det bliver lidt mere mudret i suppedasen ;)
Som jeg ser det, så er det mest aktuelle og presserende ligestillingsproblem i Danmark idag den meget ulige kønsfordeling ved fremmødte til Lydmaskinens grillarrangementer. Jeg synes Lydmaskinens bagmænd bør sætte sig ned sammen og finde en løsning... :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kvinfo har aldrig haft en mandelig direktør, nuff said. Så dobbeltmoralsk som det kan blive.


De har 2 mænd ansatte ud af 20 og begge stillinger er i bunden, nemlig:

PRESSEKONTAKT Niels Bak Henriksen -> Under Presse- og kommunikationsansvarlig Marie Valentin Beck
ØKONOMIMEDARBEJDER Theis Petersen -> Under ØKONOMICHEF Dorte Jensen

Moral er godt, Kvinfo er lort

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Usikker på om vi er helt der ovre, men hvertfald tangerer vi fake news på historien om kønsneutrale trafiklys:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/detek ... ad-ringede
Detektor: Ingen talte om kønsneutrale trafiklys, før Kristeligt Dagblad ringede

Kristeligt Dagblad skrev, at flere byer overvejede at indføre kønsneutrale trafiklys, men det er der ingen byråd, der gør.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nå men avisen fik da en masse omtale ud af det, så...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Journalistik.

http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_ ... urnalistik

"Journalistikken beskriver og bedømmer begivenheder og tilstande i samtiden; afgrænset i forhold til skønlitteraturen ved kun undtagelsesvis at benytte fiktion og i forhold til videnskaben ved overvejende at arbejde med aktuelt materiale."

"I en del tilfælde er journalistikken udsprunget af politiske propagandafunktioner. I andre tilfælde er journalistikken tværtimod opstået ud fra et rent journalistisk ønske om at berette nyheder eller ud fra et profitønske om at sælge nyheder, enten til et specialpublikum eller til et massepublikum."

"En særlig variant er tabloidjournalistikken, der i løssalgsaviser med personfiksering, sensationer og kampagner søger en daglig oplagsmaksimering."

TL,DR og note to self - hold op med at læse "nyheder" for andet end underholdningsværdien.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

SustainerPlayer skrev: TL,DR og note to self - hold op med at læse "nyheder" for andet end underholdningsværdien.
Der er som sådan intet galt i at læse nyheder, det er blot vigtigt at skrue op for skeptismen og være ekstremt kritisk. Måske endda mere nu, end tidligere. Yuval Noah Harari påstår at magten idag ikke ligger hos dem, der har adgang til information (ligesom i gamle dage), men dem der er i stand til at ignorere unødvendig information. Det tror jeg han på sin vis har ret i.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvis nyheden ER fake, så er det virkelig problem at vores samfund er så tosset skruet sammen at almindelige tænkende mennesker tror på det. Det siger mere om vores samfund og regering end om borgerne der tror på nyhederne.

Ligesom "lakridspibe sagen". At vi tror på at EU vil forbyde lakridspiber er værre end at de måske kunne finde på at gøre det. Det viser bare folkets tiltro til den logivende, dømmende og udøvende -magt.

Så, enten er regeringen gak fordi de rent faktisk har planer om kønsneutrale lyskryds (som tilsyneladende findes andre steder i verden?) eller så har regeringen et tillidsproblem.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Arnold skrev:
SustainerPlayer skrev: TL,DR og note to self - hold op med at læse "nyheder" for andet end underholdningsværdien.
Der er som sådan intet galt i at læse nyheder, det er blot vigtigt at skrue op for skeptismen og være ekstremt kritisk. Måske endda mere nu, end tidligere. Yuval Noah Harari påstår at magten idag ikke ligger hos dem, der har adgang til information (ligesom i gamle dage), men dem der er i stand til at ignorere unødvendig information. Det tror jeg han på sin vis har ret i.
Klart.

Men det ville være rart, hvis størstedelen af medierne - upåagtet deres ståsted og holdninger - begyndte at udføre bare minimal faktacheck inden de "papegøjer" nyheder, der ikke rigtigt har noget på sig. Der er klart sket et stort skred der. Og det virker også til, at stort set alt er "tabloid"-dækning.

Nå ja - så er det op til en selv, at tjekke op hver gang. Men så har vi egenligt ikke meget brug for "medierne" længere.

Jeg vil straks begynde at tilrane mig mere magt. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror ansvaret ligger på os selv. Det er os selv som individer, som må blive bedre til at filtrere den mængde af bullshit vi bliver bombarderet med dagligt. Gør vi ikke det, ender vi med et biased syn på verden, hvilket i sidste ende gør at stemme på politikere der vil løse problemer der måske i virkeligheden ikke eksisterer i den grad nyhederne siger de gør.

Og her skal jeg gerne være den første til at indrømme at jeg troede på at "nyheden" var sand, men bare valgte at ignorere den.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg er uenig.

Man kan ikke pålægge hver enkelt dansker at skulle undersøge hver eneste påstand aviserne kommer med. Det ville være for tidskrævende at skulle fakta-tjekke alle nyheder. Især nyheder som denne, der er plausible fordi det, efter sigende, er sket i andre europæiske lande.

Tilgengæld burde pressenævnet gå ind og fjerne licenser og generelt være meget strengere overfor journalister der ikke siger sandheden.
Senest rettet af bredal187 fre 15. mar 2019 11:48, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har ikke læst hele den efterfølgende trætte, som er spredt ud over utallige medier

Såvidt jeg forstår er sagen jo sand nok i det omfang JP i åbningsposten refererer til specifikt med "goodwill" i København

At der er nogen der i alvor kan tænke så sygt er vel fint nok at nævne, hæfte sig ved, græde over,.. eller more sig over,..


Samtidig er sagen så åbenbart gået i selvsving omkring KD, fordi de har været mildest talt upræcise

Måske nærmere løgnagtige eller villedende i deres dækning

Havde ellers et relativt godt indtryk af KD som værende en lødig avis, selv om jeg det ikke er en avis jeg generelt gider læse

Trist, og virkeligt et stort minus til KD i min bog :(
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

bredal187 skrev:Jeg er uenig.

Man kan ikke pålægge hver enkelt dansker at skulle undersøge hver eneste påstand aviserne kommer med. Det ville være for tidskrævende at skulle fakta-tjekke alle nyheder. Især nyheder som denne, der er plausible fordi det, efter sigende, er sket i andre europæiske lande.

Tilgengæld burde pressenævnet gå ind og fjerne licenser og generelt være meget strengere overfor journalister der ikke siger sandheden.
De fjerner jo ikke den k(s)orte avis, så jeg tror ikke de fjerner andre mere neutrale medier

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bredal187 skrev:Så, enten er regeringen gak fordi de rent faktisk har planer om kønsneutrale lyskryds (som tilsyneladende findes andre steder i verden?) eller så har regeringen et tillidsproblem.
Hvem har nævnt regeringen? Den (tilsyneladende fake) historie handlede da vist om nogle enkelte kommunalbestyrelser?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

david mondrup skrev:
bredal187 skrev:Så, enten er regeringen gak fordi de rent faktisk har planer om kønsneutrale lyskryds (som tilsyneladende findes andre steder i verden?) eller så har regeringen et tillidsproblem.
Hvem har nævnt regeringen? Den (tilsyneladende fake) historie handlede da vist om nogle enkelte kommunalbestyrelser?
Beslutningstagerne havde nok været det korrekte ord, men ændrer ikke på helhedsopfattelsen af min udtagelse.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

lakris skrev: De fjerner jo ikke den k(s)orte avis, så jeg tror ikke de fjerner andre mere neutrale medier
Nej, men nu snakker vi om løsning til problemet og ikke hvad de rent faktisk kommer til at ske. Modsvar ville være at folk heller ikke kommer til at være mere kritiske :-)

Jeg mener bare ikke, at det er en mulighed at fakta tjekke alle nyheder, men at det derimod vil være muligt at straffe medier og journalister der ikke fakta tjekker og / eller direkte lyver.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bredal187 skrev:
david mondrup skrev:
bredal187 skrev:Så, enten er regeringen gak fordi de rent faktisk har planer om kønsneutrale lyskryds (som tilsyneladende findes andre steder i verden?) eller så har regeringen et tillidsproblem.
Hvem har nævnt regeringen? Den (tilsyneladende fake) historie handlede da vist om nogle enkelte kommunalbestyrelser?
Beslutningstagerne havde nok været det korrekte ord, men ændrer ikke på helhedsopfattelsen af min udtagelse.
OK, det er faktisk ikke helt ligegyldigt i min optik. Hvis det var på regeringsplan ville det være langt mere gennemgribende. Det er at eskalere historien, og en fjer er på vej til at blive til fem høns. Helt unødigt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Der må vi være enige om at være uenige.

Edit / Tilføjelse

Jeg er uenig med dig, fordi jeg samtidig sammenlignede sagen med Lakridspibesagen fra EU, der var omtrent ligeså åndssvag, men bare havde EU som beslutningstager.
Senest rettet af bredal187 fre 15. mar 2019 17:09, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg tror da nok, jeg såe et fodgænger-trafiklys, hvor figuren var den velkendte MEN med skørt. (den kendte har vel nærmere bukser på).
Det er nogle år siden. Trak lidt på smilebåndet –– fordi det jo er ligegyldigt, figuren kunne også have været en banan eller et løbehjul, bare det er tydeligt, om det betyder GÅ eller VENT.

Så jeg gik bare videre.
Tror nok, det var i enten Berlin eller San Francisco bugt-området (Oakland, måske).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Christoffer I. N. skrev:Nå men avisen fik da en masse omtale ud af det, så...
Og der var en del herinde der fik blodtrykket op på kogepunktet -det frisker altid lidt i en måske ellers kedelig hverdag :wink:

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvem?

Jeg så bare en diskussion om politisk dumhed!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Well, der var endda nogen der snakkede om at starte en rask lille verdenskrig på grund af det her -godt man har proportionerne på plads ;)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg sukkede vist bare :-)

(og mener som nævnt ovenover forsat der er en form for "kød" på sagen, trods KD osv)

Hvad de andre angår, så letter overdrivelse jo forståelsen, man skal nok også være modtagelig for hvad der blev sagt med et glimt i øjet, selv om der altid er lettere at være F2F når man skal "læse" hinanden
/Dub

Nyt svar