Når vrede vendes til medlidenhed

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Når vrede vendes til medlidenhed

Indlæg af Mr. Soundman »

Kender I det hvor vrede vendes til en slags medlidenhedssympati?

Jeg havde idag en oplevlse, som gik lidt ud over de sædvanlige dagligdags irritationsmomenter.

For en uges tid siden bestilte jeg nogle træstykker fra en tømmerhandel over nettet.

De første mange dage gik på at vente på det tilbud, som de hævdede på hjemmesiden, at man ville modtage på mail snarest efter bestilling.

Da jeg i forgårs ringede for at høre, hvordan det gik med udarbejdelse af tilbud, ringede jeg nok 15 gange, før nogen tog telefonen. Allerede der var min vurdering, at det nok ikke var den mest seriøse tømmerhandel jeg havde fundet, men eftersom det var den eneste jeg havde fundet, der kunne tilbyde præsis det træ jeg ville have samt til en rimelig fragtpris, så hoppede jeg ikke fra.

Nå men når der så endelig var nogen, der tog telefonen, så kunne vedkommende ikke finde min bestilling i deres system. Han foreslog mig at gå ind på deres web og lave en ny, hvilket jeg så gjorde.

Idag kom pakken så.

Først skar jeg plastfolien for følgesedlen op. Udover faktura lå der en seddel med en besked skrevet i hånden med svært læselige kragetær, dårlig stavning, mit navn skrevet med lille begyndelsesbogstav, visse andre ord skrevet med stort begyndelsesbogstav midt i sætningen... Som jeg tydede teksten stod der, at vedkommende desværre havde målt forkert, og at jeg derfor fik lidt penge tilbage. Jeg tænkte, at det klarer de vel med noget tilbageførsel...

Jeg tænkte forøvrigt, at det da var underligt – for hvis sælgeren inden afsendelse af pakken vidste, at pakken ikke indeholdt de rigtige varer, hvorfor tog han så ikke bare og lagde det rigtige i pakken, før han sendte det afsted?? :?

Nå men jeg åbnede pakken og konstaterede, at den indeholdt 8 træstykker i samme profil – jeg havde ellers bestilt 4 stk. i én profil og 4 stk. i en anden profil.

Efter at have pakket ud krøllede jeg embalerings-plastikken sammen for at smide det i skraldeposen... - HOV - der faldt en 2-krone ned på gulvet! Hvor kom den mon fra? :shock: Jeg studerede mit plastic-affald nærmere og fandt yderligere en 20’er i plast-lommen for følgeseddel :roll:

Når jeg kom dertil, så var det som om vreden og irritationen blev afløst af en slags medlidenhedssympati. Jeg tænkte simpelthen, at det må da virkelig være en stakkel, der prøver at køre forretningen. Jeg fik faktisk oprigtig lidt ondt af manden.

Nogle gange kan folk være så håbløse, at man simpelthen bare ikke længere kan blive sur på dem. Jeg kom seriøst til at stå med en følelse af, at jeg her nok var oppe imod nogen, der virkelig prøver at gøre det godt, men hvor evnerne simpelthen bare ikke rækker så voldsomt langt :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er lidt ligesom når man bliver budt på et måltid af nogen, hvor det de serverer er helt åbenlyst håbløst, men hvor de er så søde og afgjort velmenende, og slet ikke selv kan se, hvor gal den er :) Man kan sige, at den slags mad smager godt på sin egen måde :wink:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:dollargrin: Godt klaret at du får en positiv vinkel på det.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Episoden minder mig om en anden situation for nogle år siden, hvor der flere gange havde været noget rod ifm. levering af noget pakkepost til mig. Jeg var efterhånden i det der humør, hvor jeg overvejde om jeg snart skulle lave en kage til post-firmaet pga. dårlig service.

Så en dag hvor jeg atter ventede pakkepost, og jeg nærmest allerede var irriteret på forhånd, så ringede chaufføren til mig, fordi han ikke kunne finde ud af hvor jeg boede... Jeg endte ude på gaden... og da han endelig dukkede op, så havde vi ikke nået at udveksle ret mange ord, før jeg havde tilgivet det hele... Det var vel en blanding af udseende, udstråling, det nonverbale udtryk osv... jeg fik bare indtryk af, at det var en god og velmenende stakkel, der prøvede at gøre sit arbejde, men ak' ... :) Så er det som om, man bare ikke kan blive sur alligevel - pludselig er det okay, at der nogle gange går lidt rod i det med mine pakker :lol:


Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Haha, god tråd :-)
Jeg håber ikke du kan finde på at gøre noget tilsvarende:
"How - jeg kom til at mastre nogle forkerte numre til jeres album... nå men jeg modregner lige og vedlægger nogle mønter klæbret udenpå kuverten..."
:lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

God post ,..

Har det lidt dobbelt med medlidenhed, bryder mig inderst inde ikke om det, det er på en eller anden måde uværdigt

Bryder mig ikke om hvis andre kun tåler mig, over bærer over grundet medlidenhed, men ikke bryder sig om mig for det jeg reelt er, osv,..

At føle medlidenhed over for andre er også ofte at "elevatere" sig selv over sine medmennesker, ikke en værdig gensidig respect

Lidt det samme ser man med folk der altid skal være mentor, eller hjælpe andre stakler, simpelt hen for at positionere sig selv som den stærke

Sidstnænte kan også være ud fra politisk motivation, eller religiøst, hvor man sikrer sig selv en bedre plads I himlen hvis man frelser/hjælper andre

Den slags kan ovenikøbet være noget der sker helt eller delvist ubevidst

Medlidenhed er således en underlig størrelse, og ikke bare noget ensidigt posetivt, men jeg har selv været der :-)


Undrer mig over at forretningen i det hele taget kører


Måske mangler fyren en rigtig god ven, der fortæller sandheden, nemlig at han ikke duer til det han laver ?

Uanset om ens IQ er under 80 ,... så kan man vel også selv på et tidspunkt se det ikke holder ,... og så stoppe legen frem for at genere andre ?

Fratager dumhed, inkompetance, (eller psykisk sygdom), os for ansvar i forhold til vores medmennesker eller kunder ?


For mig selv kan jeg da sige et der er ting jeg har sluppet, fordi jeg ikke slog til, og det ville være dårlig stil at fortsætte


Måske er det legitimt at forvente tilsvarende. f.eks. i en forretning som den nævnte ?
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:God post ,..

Har det lidt dobbelt med medlidenhed, bryder mig inderst inde ikke om det, det er på en eller anden måde uværdigt

Bryder mig ikke om hvis andre kun tåler mig, over bærer over grundet medlidenhed, men ikke bryder sig om mig for det jeg reelt er, osv,..

At føle medlidenhed over for andre er også ofte at "elevatere" sig selv over sine medmennesker, ikke en værdig gensidig respect

Lidt det samme ser man med folk der altid skal være mentor, eller hjælpe andre stakler, simpelt hen for at positionere sig selv som den stærke

Sidstnænte kan også være ud fra politisk motivation, eller religiøst, hvor man sikrer sig selv en bedre plads I himlen hvis man frelser/hjælper andre

Den slags kan ovenikøbet være noget der sker helt eller delvist ubevidst

Medlidenhed er således en underlig størrelse, og ikke bare noget ensidigt posetivt, men jeg har selv været der :-)


Undrer mig over at forretningen i det hele taget kører


Måske mangler fyren en rigtig god ven, der fortæller sandheden, nemlig at han ikke duer til det han laver ?

Uanset om ens IQ er under 80 ,... så kan man vel også selv på et tidspunkt se det ikke holder ,... og så stoppe legen frem for at genere andre ?

Fratager dumhed, inkompetance, (eller psykisk sygdom), os for ansvar i forhold til vores medmennesker eller kunder ?


For mig selv kan jeg da sige et der er ting jeg har sluppet, fordi jeg ikke slog til, og det ville være dårlig stil at fortsætte


Måske er det legitimt at forvente tilsvarende. f.eks. i en forretning som den nævnte ?
Medlidenhed signalerer accept af svaghed overfor den man retter medlidenheden imod... Jeg tror ikke at nogen bryder sig om at blive set på som "svag" på nogen måde, uanset om de godt selv ved de er det på nogle punkter. Der skal faktisk noget af en styrke til, for at acceptere sine egne svagheder.

Personligt foretrækker jeg dog at folk har evnen til at have medlidenhed... den slags mangler vi i stor grad i det her neo-liberalistiske "Klar dig selv! det er din egen skyld!" samfund vi efterhånden har fået, hvor folk snarere bliver irriteret over at en person ikke bare kan tage sig sammen når han/hun tigger om en skilling på gaden, frem for at have medlidenhed med vedkommende.

Så jeg er glad for, at der stadig findes medlidenhed.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes at trådens emne "når vrede vendes til medlidenhed" er en smuk ting.

Ikke alene vendes en klar negativ og ofte ukonstruktiv følelse til en mere positiv og forstående/accepterende situation.

Jeg synes denne kovending i sin rene form signalerer overskud og intelligens. Ikke om at se ned på folk.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hør her, jeg siger ikke at medlidenhed pr definition er forkert ,... bare at der tit er flere lag, og sider, i det,..

Da jeg ikke har formået at forklare mig så lader jeg det ligge og trækker mig, og I må evt bære over :dollargrin: :dollargrin:

Har som nævnt stået i helt samme situation nogle gange, følt det samme,...

Men ikke altid været sikker på at det var hverken rationelt eller hensigtsmæssigt, for nogen af parterne

DUBTEMPLE skrev: Måske mangler fyren en rigtig god ven, der fortæller sandheden, nemlig at han ikke duer til det han laver ?

Uanset om ens IQ er under 80 ,... så kan man vel også selv på et tidspunkt se det ikke holder ,... og så stoppe legen frem for at genere andre ?

Fratager dumhed, inkompetance, (eller psykisk sygdom), os for ansvar i forhold til vores medmennesker eller kunder ?


For mig selv kan jeg da sige et der er ting jeg har sluppet, fordi jeg ikke slog til, og det ville være dårlig stil at fortsætte


Måske er det legitimt at forvente tilsvarende. f.eks. i en forretning som den nævnte ?
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Hør her, jeg siger ikke at medlidenhed pr definition er forkert ,... bare at der tit er flere lag, og sider, i det,..

Da jeg ikke har formået at forklare mig så lader jeg det ligge og trækker mig, og I må evt bære over :dollargrin: :dollargrin:

Har som nævnt stået i helt samme situation nogle gange, følt det samme,...

Men ikke altid været sikker på at det var hverken rationelt eller hensigtsmæssigt, for nogen af parterne

DUBTEMPLE skrev: Måske mangler fyren en rigtig god ven, der fortæller sandheden, nemlig at han ikke duer til det han laver ?

Uanset om ens IQ er under 80 ,... så kan man vel også selv på et tidspunkt se det ikke holder ,... og så stoppe legen frem for at genere andre ?

Fratager dumhed, inkompetance, (eller psykisk sygdom), os for ansvar i forhold til vores medmennesker eller kunder ?


For mig selv kan jeg da sige et der er ting jeg har sluppet, fordi jeg ikke slog til, og det ville være dårlig stil at fortsætte


Måske er det legitimt at forvente tilsvarende. f.eks. i en forretning som den nævnte ?
Det handler vel om at kunne se om medlidenheden er berettiget, eller om der bare er tale om at folk sløser, er dovne eller lign... men den evne er bare ligesom ved at være forsvundet i mang sammenhænge... vi har i dag folk der sparker og tæver hjemløse der sover på gaderne, og her er der tale om mennesker der på ingen måde evner medlidenhed.... samtidigt ser jeg tit, at når der i medierne tales om ledige, syge osv. (altså folk der på den ene eller anden måde modtager en offentlig ydelse), så sidder både debattører, politikere og andre kloge hoveder og gransker ALT de kan, for at finde en grund til IKKE at have medlidenhed med personen/personerne...

Så for mig handler det om at være menneskekender nok til at kunne analysere situationen før jeg drager nogen konklusioner omkring mit valg af medlidenhed eller "måske kan du gøre det bedre!" ... man skal jo heller ikke blive komplet naiv og have medlidenhed med alt og alle, så ender man bare med at blive udnyttet.

Så jeg forstår udmærket dine pointer...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:Hør her, jeg siger ikke at medlidenhed pr definition er forkert ,... bare at der tit er flere lag, og sider, i det,..

Da jeg ikke har formået at forklare mig så lader jeg det ligge og trækker mig, og I må evt bære over :dollargrin: :dollargrin:

Har som nævnt stået i helt samme situation nogle gange, følt det samme,...

Men ikke altid været sikker på at det var hverken rationelt eller hensigtsmæssigt, for nogen af parterne

DUBTEMPLE skrev: Måske mangler fyren en rigtig god ven, der fortæller sandheden, nemlig at han ikke duer til det han laver ?

Uanset om ens IQ er under 80 ,... så kan man vel også selv på et tidspunkt se det ikke holder ,... og så stoppe legen frem for at genere andre ?

Fratager dumhed, inkompetance, (eller psykisk sygdom), os for ansvar i forhold til vores medmennesker eller kunder ?


For mig selv kan jeg da sige et der er ting jeg har sluppet, fordi jeg ikke slog til, og det ville være dårlig stil at fortsætte


Måske er det legitimt at forvente tilsvarende. f.eks. i en forretning som den nævnte ?
Jeg synes dine synspunkter er helt logiske. Der er en fin grænse mellem medlidenhed og opfattet nedladenhedn.

Derfor må man - ligesom med al anden kommunikation og følelser - se på intentionen hos afsenderen.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

For mig er det processen mellem vrede og medlidenhed der er afgørende for, om jeg vælger at "sætte et punktum" efter vrede. Det handler naturligvis om situationen, men nogle gange kan man bare ikke slippe vreden - i det mindste ikke den indre vrede.

Nu bliver jeg ret sjælden vred, men f.eks billister der opføre sig tåbeligt - og er til fare for andre i trafikken, er bestemt én af de situationer, hvor jeg mange gange ikke kan have medlidenhed.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Problemet er måske også den gængse definition af medlidenhed:

"følelse af sorg, smerte eller bekymring over andres lidelse, vanskeligheder m.m."

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=medlidenhed

Måske generelt i mindre grad bliver tolket som bekymring og mere som medynk - som noget negativt ladet.

Jeg vil måske hellere bruge ordet empati:

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=empati

Og så blot konstatere, at de fleste mennesker heldigvis bliver mere menneskelige, når man kommer dem tættere ind på livet og man opnår en større gensidig forståelse.

God tråd OP!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: Fratager dumhed, inkompetance, (eller psykisk sygdom), os for ansvar i forhold til vores medmennesker eller kunder ?
Uuuuuuha - det er jo nok et af de mest gådefulde spørgsmål, som man kan stille her i verden!

Hvorvidt nogen, når det kommer til stykket, kan stilles til ansvar for noget som helst, er jo et sprøsgmål med næsten uoverskuelige filosofiske aspekter – det er jo et spørgsmål om, hvorvidt selvstændig tænkning og ”fri vilje” overhovedet eksisterer.

Først kunne man vælge at betragte vores verden som 100% deterministisk. Efter sådan et verdensbillede er enhver hændelse, enhver følelse, enhver tanke, ethvert valg og enhver handling blot et uundgåeligt resultat af en lang følge af årsag-virkninger der i princippet kan føres helt tilbage til universets begyndelsesforudsætninger. Efter et sådant verdensbillede har mennesket ikke en reel fri vilje – kun en oplevelse af at have en fri vilje. Ethvert ansvar må derfor ultimativt lægges over på Vorherre – om på nogen overhovedet – ligesom man ikke kan stille en computer moralsk til ansvar for et flystyrt – en computer er jo i bund og grund bare en deterministisk maskine, der gør som den gør, fordi den ikke har andre muligheder.

Så kan en kvantefysiker indskyde, at ”rigtige tilfældigheder” formentlig forekommer – i hvert fald på atomart plan... Men heller ikke dette resulterer i en reel fri vilje hos mennesket – det giver valg som er styret af en kombination af deterministiske processer og tilfældige processer. Mennesket kan også her højst have oplevelsen af at træffe frie selvstændige valg. Heller ikke her giver det mening at tale om moralsk ansvar hos andre end evt. Vorherre eller andre højere magter. Man kan ikke stille Brian til ansvar for, at når Gud kastede hans terning, så landede den desværre på 1, så nu har han begået en voldtægt. Raketmadsens handling er et resultat af uhensigtsmæssige gener, en dårlig opvækst samt et uheldigt udfald af et kvantemekanisk terningekast i den kemiske maskine i hans hoved, som vi kalder hans hjerne.

Til sidst findes der det religiøse/åndelige el. lign. verdensbillede – man kunne måske også bare tale om en slags ”udvidet verdensbillede” - hvor vores tankeliv består af mere end blot materielle processer styret af determinisme og kvantemekaniske tilfældigheder.

Når man tænker det lidt efter, så er det forøvrigt et interessant sammentræf, at et land som Danmark, der, målt på den globale målestok, kan siges at ligge i den mere sekulære / ikke religiøse ende, der har man i straffesystemet en tendens til at behandle individer som maskiner snarere end åndelige individer. Forbrydere idømmes kun sanktioner, der har til formål fremadrettet at korrigere vedkommendes adfærd – men ikke straf for straffens skyld, for individet har jo dybest set ikke et reelt moralsk ansvar som sådan for egne handlinger. Ligesom man heller ikke vil forsøge at gøre livet surt for en computer, der har været årsag til et flystyrt. Man forsøger bare at gøre computeren bedre til en anden gang, og så er det det. (Forøvrigt forstærkes denne tendens typisk ved indflydelse fra politiske partier, der har et ateistisk/ikke-religiøst/ikke-åndeligt præget verdenssyn/menneskesyn).

Kigger man omvendt på f.eks. et land som USA, så har man nok mere en ”straf for straffens skyld”-tilgang til kriminalitet, men i USA har folk generelt også en væsentlig mere religiøs/åndelig verdensopfattelse.

Endelig er det vel værd at påpege, at et åndeligt/gudeligt verdensbillede vel ikke nødvendigvis udelukker at alting stadig kunne være 100% deterministisk styret - eller styret af determinsisme kombineret med tilfældigheder. Hvem siger, at sådan noget som sjæl, ånd, Gud, Djævel eller lignende reelt har en fri vilje, bare fordi det er lavet af "andet stof"?

Men prøv at tænk over det, næste gang du ser en lyskontakt på væggen: Har du reelt mulighed for selv at vælge, om du vil gå hen og trykke, eller er det bare indbildning...? :-D

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

God tråd!

Havde en oplevelse forrige sommer i min kolonihaveforening.
Der var varslet heftig sommerregn en lørdag nat, og jeg var igang med at bygge mit meget lille kolonihavehus.
Jeg havde sat et gammelt vindue i gavlen, som ikke var fuget, og derfor tog jeg ud lørdag aften for lige at lukke det til inden regnen kom.

Så så jeg at halvdelen af mine beklædnings-brædder manglede, og ovre hos genboen var to temmeligt alkoholiserede ældre herrer igang med at bygge intermistisk halvtag med mine brædder. Først blev jeg pisse arrigt og gik over og brokkede mig. De havde jo for fanden hugget mine brædder.

De krøb helt sammen og undskyldte, og fortalte at det var fordi genboen havde planlagt 60års fødselsdag i haven dagen efter, hvor det skulle pisse ned hele dagen. Jeg fik en masse undskyldninger og lovning på at de havde passet på dem, og nok skulle sørge for at de kom tilbage på plads. Og hvis der var problemer, så måtte de jo købe nogen nye... -de ville gøre hvad som helst hvis bare jeg ikke gik til bestyrelsen!

Så gik jeg tilbage og surmulede lidt og fik fuget mit vindue, og fik sgu medlidenhed med de to gamle gutter der bare ville gøre alt for at hjælpe deres ven. Så det endte med at jeg gik tilbage og ønskede dem en god fødselsdag, og at jeg nok skulle lade være med at tage sagen videre.

Siden da har alle været super hjælpsomme, og brædderne lå fint på sin plads med et enkelt skruehul hist og her, som ikke betød noget.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha, hold kæft en historie, mand.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Meget god artikel: Så flyt dig dog: Bilister opfatter ikke cyklister som mennesker

Som zoomer ind på det der med, at man har en tendens til ikke at menneskeliggøre "sine fjender".

Nyt svar