Kan Danmark blive et diktatur?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Kan Danmark blive et diktatur?

Indlæg af mediumaevum »

https://www.altinget.dk/artikel/uret-ti ... lade-vaere
Hverken grundloven eller folketingsvalgloven indebærer dog nogen regler for, hvor lang tid der skal gå mellem udskrivelsen og afholdelsen af et valg.

”Han bryder strengt taget ikke loven, fordi der står ikke nogen steder, hvor lang en valgkamp skal være. Men han vil eksempelvis lukke af for, at der er nogen, der kan blive opstillet. Det kunne man måske godt have politisk lyst til

Hvad sker der, hvis en statsminister nægter at udskrive valg?

”I en sådan situation får vi det, man ville kalde en forfatningsmæssig krise. I så fald overholder statsministeren ikke grundloven, og mit bedste bud i den ekstremt hypotetiske situation vil derfor være, at et flertal i Folketinget ville udtale mistillid til ham, hvorefter han ville være tvunget til at gå af,” siger Rune Stubager og tilføjer:

”Jeg vil også forvente, at der ville være et flertal for en rigsretssag i en sådan situation, fordi det ville være så uhørt.”

Men hvad så, hvis et flertal i Folketinget støtter ham i ikke at udskrive valget?

Faktisk er der ingen lovgivning, der i så fald kan tvinge statsministeren til at gå af, og rent praktisk vil han derfor formentlig blive fjernet med fysisk magt:

”I sidste ende bliver det et spørgsmål om, hvor hæren og politiet står,” sagde Jens Elo Rytter, der er professor i forfatningsret ved Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet, til DR
Det fremhævede... dvs. at Danmark meget vel kan ende som Venezuela... eller Rusland...
Det er uhyggeligt skræmmende at tænke på!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vildt overdrevet.

Meget kan ske. Men ikke det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Vildt overdrevet.

Meget kan ske. Men ikke det.
Jeg håber du har ret.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Lige nu, er det utænkeligt, men det ville godt kunne ske i Danmark, som i et hvilket som helst andet land.
Vi skal ikke tage vores demokrati for givet.
Jeg så en TV udsendelse fra Rwanda, hvor en ældre kvinde drak kaffe med en mand som havde deltaget i at slagte hendesfamilie.
Jeg undrede mig over hvordan de havde bekæmpet deres vrede. Og så slog det mig at det, simpelthen, er den menneskelige ressource som har været grunden til at Rwande har oplevet så stor fremgang på alle områder. .
Den menneskelige ressource, tror jeg ikke vi danskere besidder. Clapton sagde noget som kan være en metafor- Har man ikke oplevet smerte i livet kan man ikke spille blues.
Lige så snart vores økonomiske tryghed forsvinder eller debatten bliver flyttet til de sociale medier , og regering og presse ikke kan kontrollere nyheds strømmen og debatten. Eller polariseringen vokser mellem " danskere " og folk fra mellemøsten. Eller klimaet går amok.
Så går den store demokratiske forståelse, som vi danskere bryster os af, fløjten.
Mhst. Rwanda. Bør vi så ikke reflekterer over. At de har en af de største økonomiske fremgange af afrikanske lande. De har lav korruption. De er længst i verden mhst. ligeret for kvinder. De er ikke længere Hutuer eller Tutsier, men Rwandanesere.
Og det har de opnået ved at satse deres handel på Kina og nogle andre asiatiske lande, som overhovedet ikke blander i landes politik.
De har dog meldt sig ind i Commonwealth.
I modsætning til det tidligere Hutu styre som var støttet af vesten, mod at det tillod store investeringer fra vesten. og alligevel var hutustyret et af de mest brutale styre verden har set. Så vores investeringer gjorde ingen forskel. De var bare med til at muliggøre folkemord.
Det virker måske off topic, men det er grinagtigt at tro at vi som danskere, og vesterlændinge, på nogen måde har en højere demokratisk sans end de fleste andre lande.
Så jo. Demokrati og menneskerettigheder kan sagtens forsvinde i Danmark. Som i et hvilket som helst andet land.

Nyt svar