EP-Valg: hvad stemmer du?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Hvad stemmer du Søndag den 26.?

Socialdemokratiet
2
7%
Radikale
6
21%
Konservative
2
7%
SF
6
21%
Liberal alliance
0
Ingen stemmer
Folkebevægelsen mod EU
0
Ingen stemmer
Dansk folkeparti
0
Ingen stemmer
Venstre
0
Ingen stemmer
Enhedslisten
3
11%
Alternativet
4
14%
Jeg vil ikke stemme
2
7%
Jeg kan ikke stemme
3
11%
 
Afgivne stemmer: 28
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: EP-Valg: hvad stemmer du?

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Enten kan jeg ikke længere finde ud af procent-regning, eller også er der noget galt i deres grafer.

13 mandater skal give 100%, altså kræver det 7,69% af stemmerne for at få 1 mandat.
Radikale Venstre står til 9,7%, og får 2 mandater. DF står til 11,8%, og får 1 mandat.


:?
Det har måske noget med valgforbund at gøre.

Radikale Venstre er i valgforbund med Alternativet og får deres "overskydende" stemmer.

DF er ikke i valgforbund.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er vist i øvrigt 14 mandater, da et enkelt kommer på hold i forhold til Brexit.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah, det med valgforbund vidste jeg ikke. Det giver fin mening så.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:
Morten B skrev:
Holger skrev:Samme her, men jeg valgte klima og mindre multinational skattefusk.
Der lander jeg også.
Også her. Interessant, om det så tolkes ens hos os alle tre. Der er selvfølgelig afstemningshemmelighed, men jeg kan da afsløre, at det bogstav jeg skrev på min brevstemme rimer på "Mø". Eller "Gø". Eller "Dø".
Noget skal jo gøres for klimaet, dvs. vi kan flæbe over hvad løsningerne kommer til at koste os af penge og bekvemmeligheder, men der er ingen vej udenom.

Jeg kan kun tolke det på én måde. Det kommer til at gøre ondt, i hvert fald i en periode.

Mht. skatteproblematikken, så gør manglen på en ensartet bundskat for virksomheder, at lande kan underbyde hinanden og at kæmpe virksomheder via sindrige irske/hollandske (og engelske) konstruktioner virtuelt ikke betaler skat. Det er hverken rimeligt eller fair konkurrence for mindre lokale virksomheder.

Beskatning af omsætning i de respektive lande er tricky at udføre i praksis fordi enhver virksomhed ikke kan eller bør betale skat før overskud. Dét bliver den hårdeste nød at knække, tror jeg.

Samtidig har vi en verdensomspændende og dermed også europæisk udfordring med multinationale techselskabers markedsmonopoler og samfundsindgriben. The freer the market, the freer the people... fint i princippet, men i praksis må de reguleres politisk.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

100% enig i alle de vinkler du nævner her, Holger.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er endnu engang interessant at se, hvor langt LM's brugere generelt ligger fra den øvrige danske befolkning:
EP-valg resultat 2019.PNG
EP-valg resultat 2019.PNG (18.77 KiB) Vist 574 gange
Det er nærmest som at sammenligne beboere fra to forskellige planeter :lol:

Jeg glæder mig allerede til at lave en tilsvarende sammenligning i tråden med folketingsvalget :-D

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg glæder mig over at det ser ud til at vi får et EU parlament, som ikke er fuldstændigt dikteret af Merkel og Macron .
Jeg syntes det er et demokratisk problem , hvis 2 nationalstaters præsidenter kan diktere politikken i en union.
Selvom jeg faktisk stemte på en kandidat som vil sidde i en af de 2 store grupper.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev:
david mondrup skrev:
Morten B skrev:
Der lander jeg også.
Også her. Interessant, om det så tolkes ens hos os alle tre. Der er selvfølgelig afstemningshemmelighed, men jeg kan da afsløre, at det bogstav jeg skrev på min brevstemme rimer på "Mø". Eller "Gø". Eller "Dø".
Noget skal jo gøres for klimaet, dvs. vi kan flæbe over hvad løsningerne kommer til at koste os af penge og bekvemmeligheder, men der er ingen vej udenom.

Jeg kan kun tolke det på én måde. Det kommer til at gøre ondt, i hvert fald i en periode.

Mht. skatteproblematikken, så gør manglen på en ensartet bundskat for virksomheder, at lande kan underbyde hinanden og at kæmpe virksomheder via sindrige irske/hollandske (og engelske) konstruktioner virtuelt ikke betale skat. Det er hverken rimeligt eller fair konkurrence for mindre lokale virksomheder.

Beskatning af omsætning i de respektive lande er tricky at udføre i praksis fordi enhver virksomhed ikke kan eller bør betale skat før overskud. Dét bliver den hårdeste nød at knække, tror jeg.

Samtidig har vi en verdensomspændende og dermed også europæisk udfordring med multinationale techselskabers markedsmonopoler og samfundsindgriben. The freer the market, the freer the people... fint i princippet, men i praksis må de reguleres politisk.
Det kan jeg også tilslutte mig :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Trender:

# Je suis un klimatosse

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Altså, nu er afstemningen på forummet jo lukket, men bare for at drille, så kan jeg nævne, at jeg ville have valgt Folkebevægelsen mod EU (sikkert til ingens overraskelse). Hvad jeg så reelt har stemt, må vel være hemmeligt :-)

Det, som man kan diskutere er, om EU er den bedste måde at løse de aktuelle problemer på. Det mener jeg så ikke (faktisk mener jeg, at EU i sig selv skaber nogle af dem!).

Jeg bemærker, at selv om valget faldt ud som det gjorde, så så jeg en undersøgelse, der viste, at ca 74% af danskerne IKKE ville have en afstemning om Danmarks EU-medlemskab. 4-5% vidste ikke - og omkring 20% ville GERNE have en afstemning. Mindst hver femte vælger vil altså gerne have en afstemning om vores medlemskab. Der er rigeligt med folk til en folkebevægelse! :-D
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

ThomasRiem skrev: - og omkring 20% ville GERNE have en afstemning. Mindst hver femte vælger vil altså gerne have en afstemning om vores medlemskab. Der er rigeligt med folk til en folkebevægelse! :-D
Ikke mindst: Hver femte, eller ca. hver femte.
For hvis argumentet er statistisk usikkerhed, så kan man også sige Maks hver femte. Og "Mindst eller maks hver femte" er en lidt meningsløs sætning.

Og så et spørgsmål:
Er det, at man gerne vil have en afstemning ensbetydende med at man vil af med EU?

Det er der ingen der kan svare på, før man har lavet en måling hvor man kontrollerer for netop dette.

Til gengæld køber jeg 100% dit argument om at EU er med til at skabe nye problemer. Det er jeg helt enig i.
Det tror også størstedelen af dem der har stemt til EP-valget er enig med dig i.

Det indre marked har nogle konsekvenser særligt for landende udenfor. For eksempel gør det at afrikanske lande hvor størstedelen af økonomien er landbrug, ikke kan afsætte deres varer til en "fair pris". Sagt på en anden måde er det indre marked er med til at fastholde afrikanske lande i fattigdom fordi de ikke kan konkurrere med Europæiske landmænd (som bliver holdt kunstigt i live).

Der er også det faktum at kan/vil/bliver påtvunget en lovgivning selv hvis 99% af befolkningen og folketinget var imod den.

Men så er det jo godt man har EP-valg så man kan være med til at påvirke EU politik.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selvfølgelig skaber EU sine egne problemer, end ikke en tilhænger vil vel benægte det, vandende skilles selvfølgelig ved hvordan vægtskålen hælder, samt om EU burde droppes, eller i det mindste stækkes, af mere principielle grunde, OGSÅ selv om det skulle gøre ondt.

Havde håbet på UK som et foregangsland, men det har jo ikke været smukt at overvære på nogen som helst måde, folk sider nu tilbage med apati, præcis som EU har orkestreret det, til skræk og advarsel for andre "ulydige" befolkninger og lande.

De har ikke engang fået lov at slippe ud, det har EU's marionetter og stråmænd i deres egen elite sørget for efterfølgende, selv om de selvfølgelig aldrig vil indrømme at vi taler om en icenesat skueprocces, med kaos som mål.

Nogen der husker dengang vi stemte "forkert" ? havde vi fået "chance nr 2" hvis vi havde stemt ja til at starte med ?

Diverse 50 år gamle konventioner burde nok også kikkes efter i sømmene, ud over bare EU
/Dub

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

@MikeAir: du har fuldstændig ret i dine betragtninger om statistikken. Men hvis bare halvdelen af de, der siger de vil have en afstemning, er med, taler vi om ti procent af vælgermassen.

Det interessante ved Folkebevægelsen er jo netop det tværpolitiske sigte: at der er modstand og dyb skepsis i alle partierne. Den bliver så bare aktivt undertrykt, fordi partiet ellers ikke fremstår “ansvarligt” på Christiansborg eller overfor vores handels- og alliancepartnere. Forestil jer fx hvormeget plidderpladder presse og politiske modstandere kunne få ud af det, hvis der åbenlyst var markante uenigheder om de strategiske grundlinjer i de radikale eller socialdemokratiet (og hvis I ikke kan forestille jer det, så tænk på Lasse Budtz og Jørgen Dragsdahl i f m Danmarks sikkerhedspolitik i 1980’erne...det skændes man om endnu!).

Men så længe der er dyb skepsis/modstand/sund fornuft (:-p), som de etablerer partier ikke kan rumme, så er der basis for en tværpolitisk bevægelse. Det følger så iøvrigt heraf, at jeg ikke tror på Alternativets projekt med et upolitisk politisk parti :-).

OG så vil jeg godt ha lov at tildele MikeAir ugens præmie for god og sober argumentation og fornuftig snak til en forumdeltager, man er 97,5% lodret uenig med. Respekt & kudos!
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

I min optik er de alle nogle etik-løse slamberter.
Men jeg stemte .. (uden at være helt sikker på, at dét er det rigtige at gøre).

Der var god stemning og hvide paptallerkener med gratis MatadorMix til os, som stemte (Valby, i Kbh's vestlige udkant).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Her er endnu et eksempel på at I skal være glade for at I bor i EU.

Selve summen jeg har købt for er: 285,85 NOK
F503891B-B555-4653-8453-4A9538290338.png

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Her er endnu et eksempel på at I skal være glade for at I bor i EU.

Selve summen jeg har købt for er: 285,85 NOK
F503891B-B555-4653-8453-4A9538290338.png
Det er jo nogenlunde det samme, det ville blive at importere noget uden fra EU og til DK. Moms og gebyr.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Yes, udenfor det indre marked :-)

Her er _alt_ udenfor det indre marked :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Yes, udenfor det indre marked :-)

Her er _alt_ udenfor det indre marked :-P
Men en Tesla er betydeligt billigere end i Danmark :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:Yes, udenfor det indre marked :-)

Her er _alt_ udenfor det indre marked :-P
Men en Tesla er betydeligt billigere end i Danmark :wink:
Det har ikke noget med EU at gøre :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Det har ikke noget med EU at gøre :-P
Næ - men det er gynger og karruseller - og summen af det hele.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev: Det har ikke noget med EU at gøre :-P
Næ - men det er gynger og karruseller - og summen af det hele.
Spørgsmålet er om du både vil have dyre biler + told på alt du køber udenfor DK.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Spørgsmålet er om du både vil have dyre biler + told på alt du køber udenfor DK.
Jeg vil gerne have financieret velfærden, så det er fint med mig.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Jeg vil gerne have financieret velfærden, så det er fint med mig.
Kan du evt. Uddybe hvad du mener her?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Kan du evt. Uddybe hvad du mener her?
Jeg har det fint med, hvis man hiver en del af samfundsbetalingen ind igennem afgifter på dyre biler og indkøb over grænser.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev: Kan du evt. Uddybe hvad du mener her?
Jeg har det fint med, hvis man hiver en del af samfundsbetalingen ind igennem afgifter på dyre biler og indkøb over grænser.
Ok- husk at det er EU vi diskuterer:
Det du siger er, at du gerne ville stå udenfor EU, imod at skulle betale told og have dyre biler (underforstået at du kompenserer på den måde).

Dette ville desværre bare ikke være de eneste konsekvenser: DK ville blive et fattigere land, og særligt landbruget og DK’s største virksomheder ville tage konsekvenserne. Siden virksomhederne bestemmer selv, ville en del nok flytte størstedelen af aktiviteterne ind i EU. Dermed en stor del af indtægten til fælleskassen.

Min påstand er derfor at medlemskabet i EU betyder flere penge i statskassen. Og uden at jeg skal blive alt for hellig er jeg sikker på der er en del økonomer der ville være enig i det statement.

Nyt svar