Belgien: Verdens navle? eller røvhul?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Belgien: Verdens navle? eller røvhul?

Indlæg af Mike-air »

Vi har tænkt os at tage på køre-ferie i år;
DK(4) => Holland(4) => Belgien(4) => Sydtyskland(3) => Schweiz(3) => Hjem

Parentesen angiver antal dage. Og da jeg så snakker med min onkel om planen, udbryder han i sin uendelige visdom:
Hvad i alverden skal I da til Belgien efter? Når først I har været i Holland 4 dage, er der ikke rigtig mere at se i Belgien. Så hellere bruge noget mere tid i Alperne!

Det er iøvrigt et grimt land.
Og så er det jeg tænker; så må jeg dæleme lige lave lidt mere dybdegående research. Jeg har derfor påbegyndt min rundspørge blandt relevante eksperter, hvor lydmaskinen jo er en logisk selvfølgelighed.

Spørgsmålet går derfor på:
Har du været i Belgien? Var det vildt? og kan det anbefales?

Vore preferencer er primært gamle bygninger, særligt slotte, smukke landskaber, og så en ekstra kategori der kan kaldes random attraktioner (som spænder fra Disney-forretninger til Tortur-museer).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en kusine der bor i Belgien, så skulle jeg derned engang ville det både være for at besøge hende, men ellers se byen Brussels. Men jeg tror ikke at jeg ville gøre det på samme tur som Holland. Nord belgien snakker hollandsk, hvorimod den sydlige del snakker fransk, og er lige så umulige som franskmænd at få til at snakke engelsk. Men der er sikkert en masse smukke ting at se, og måske noget spændende mad, who knows.. Men 4 dage alligevel? Husk at holde pauser så indtryk kan nå at sætte sig og man ikke bare jager videre.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

4 dage virker som meget, ja.. måske hellere to dage til Bruxelles, og så resten af tiden i Alperne :-) God pointe med at slappe lidt af ind imellem.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har desværre aldrig været der. Men når/hvis - så står Waterloo og skyttegravene fra WW1 på listen.
Men det er jo som med alt andet, hvad man lige synes interesserer en.

Men jeg ville nok også bruge mere tid i Alperne. Flot natur slår alt i min bog.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har været på ferie i Belgien. Husker det som ca. 10 dage. Det er absolut umagen værd! Hvis man sørger for at bosætte sig lidt centralt i landet, så kan enhver plet nåes med max 2-3 timer i bil.

Highlights:
- Middelalderbyen Brugge
- Tegneseriemuseet i Bruxelles
- Sydbelgien, med dens begyndende bjerge og grotter, den franske stemning, og Dinant, byen hvor Adolphe Sax (opfinder af saxofonen) blev født. Man er ikke i tvivl om at de er stolte af deres bysbarn når først man er der.
- Havnefronten i De Haan, udsmykket med sjove bænke lavet af danskeren Jeppe Hein (OK, måske ikke en udflugt værd i sig selv, men værd at tage med hvis man alligevel er der).
- Øl. Og ølkultur.
- Chokolade.

Tag til Belgien! Jeg gør det gerne igen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Din onkel har ret. Når nu det er en bilferie, er det fedt at udnytte det, og komme rundt en masse steder du ikke ville komme med flyrejse. Og hvis I ikke før har kørt i alperne ville jeg nok bruge mere tid der (schweiz/Italien/østrig).

Der er også lidt langt derned, så hvis I ikke skal føle i kører langt hver dag, kunne I også overveje, at f.eks. bruge det meste af en dag på at køre fra holland til alperne, men det er nok en temperamentssag.

Jeg har taget turen over alperne mange gange, men altid på 2 hjul, og bliver aldrig rigtigt træt af det. Når det så er sagt, tror jeg bare jeg har kørt igennem Belgien, så jeg ved ikke om der ligger noget gemt der :-)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg var på turne en gang der. Alt er brunt og grimt. Kedeligt. Der var nogle byer med sjove gamle bygninger etc og der var også charme. Men jeg ville aldrig tage dertil igen.

Summasumarum: brunt og grimt.

Sarkasme kan forekomme i denne post... men der var stadig brunt og grimt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har kun været på gennemkørsel. Eneste gang jeg stoppede på en tankstation ved motorvejen, rev jeg nummerpladen af fronten fordi de i Belgien åbenbart har højere kantsten. Det er ikke meningen, dækkene skal kunne ramme. Du kørte Tesla, ikk?

Er tosset med Holland!
skriver noder

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Prøv at få set filmen "in Bruges" (som foregår i Brügge). Der skal jeg i hvert fald forbi en gang.
Men OK, jeg hører til dem, der endnu mindes nogle dejlige feriedage på Agger Badehotel, så... :-D
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bryla skrev:
Er tosset med Holland!
Hmmm, hash-tåge, røde lamper, tulipaner, træsko,.
Zanger Rinus

Hvad har jeg overset ?

:lol:

/Dub

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg har været i Brüssel nogle gange. En meget smuk og velfriseret by med brede boulevarder og velholdte bygninger. Grand Place i centrum er et besøg værd (der er der tissemanden står). I de små gader rundt om pladsen er der flere geniale fiske restauranter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Vi har tænkt os at tage på køre-ferie i år;
DK(4) => Holland(4) => Belgien(4) => Sydtyskland(3) => Schweiz(3) => Hjem
Jeg ville højst bruge 1 dag, nemlig i Bruxelles. Eller helt springe over. Det er ikke omvejen værd.

(Syd)tyskland til gengæld... du kan bruge meget længere tid i Tyskland. Kør 100% til Rothenburg ob der Tauber (bemærk at der findes en anden Rothenburg et helt andet sted i Tyskland), en af verdens ældste og mest charmerende middelalderbyer.
Vore preferencer er primært gamle bygninger, særligt slotte, smukke landskaber, og så en ekstra kategori der kan kaldes random attraktioner (som spænder fra Disney-forretninger til Tortur-museer).
Rothenburg ob der Tauber, som nævnt. Så er du dækket på middelalder, charme og tortur-museum. Ligger også ganske smukt i Tyskland.

Og i Holland kan I overveje at besøge Madurodam lidt uden for Amsterdam, hvis I ikke gider være i byen hele tiden.

I kører jo nok gennem/forbi Hamburg på vejen, nap en tur ind i Miniature Wunderland. Det er en vild oplevelse at se.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man kan selvfølgelig også se "Mand Bider Hund" https://www.imdb.com/title/tt0103905/

Så kan det være, at man ikke vil til Belgien alligevel.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev: Rothenburg ob der Tauber, som nævnt. Så er du dækket på middelalder, charme og tortur-museum.
Og hvis man er vild med det, kan man lige bruge en dag i Kaysersberg på vej til Schweiz: https://www.wayfaringwithwagner.com/a-m ... rg-france/

Af flotte, charmerende Hollandske byer ligger Maastricht også højt på listen!
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smukt.

Der er intet som en tur gennem gamle europa. Især i Tyskland, Holland, Schweiz osv, hvor tingene bare kører på p.i.k.k.e.n. når man har bilen med.

Frankrig... not so much. Altså jeg elsker Frankrig og tager dertil hvert andet år, men der er stort potentiale for køer og strejker året rundt.

Luzern i Schweiz er også meget smuk og hyggelig.
https://i.ytimg.com/vi/QQjAhAg8urQ/maxresdefault.jpg

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Mike-air skrev: Vore preferencer er primært gamle bygninger, særligt slotte, smukke landskaber, og så en ekstra kategori der kan kaldes random attraktioner (som spænder fra Disney-forretninger til Tortur-museer).
Hvis du er til Disney slotte, er du simpelthen nødt til at tage til Neu Scwanstein https://www.neuschwanstein.de/englisch/tourist/

Det er det slot Disney slottene er baseret på, og det er helt gakket. Det blev først bygget færdigt omkring 1880, af deres daværende kønig Ludvig. Et af rummene man går igennem i slottet er en drypstenshule....:-)

Det er også en kunstig stor drypstenshule i forbindelse med Linderrhof, med scene, lys, opvarmet sø så kvinder klædt ud som mermaids kunne svømme rundt for at sætte stemningen, og plads til et helt symfoniorkester, hvor planen var at opføre Wagner Symfonier.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er stadig ikke argumenteret særlig habilt for Holland og Belgien, jeg vil gi din onkel ret, tag og kom ned sypå !!!!

Holland og Belgien kan man så bruge tid på ved en senere lejlighed, hvis der kommer lidt fastere svesker på disken, de ligge tættere på for en mindre særskilt tur senere, hvis det ellers gir mening.

Når jeg tager til nord-norge kører jeg også relativt direkte derop for at bruge tiden på den fjerne destination fuldt ud

Syd-vest norge kan så tages på en anden tur

Hyppigste tur-fejl er også at stramme programmet for meget

Jeg har taget turen til Rumænien i bil en enkelt gang, den side af europa kan man også køre syd på,... husker Tjekkiet som flot, Ungarn lignede DK :-)

Check op på alt vedr navigation i forvejen, herunder varsler om kø og lukkede tunneler, lod mig sidste år villede af falske varslinger på google-maps, så sikkert en ide med flere referancer at spille på
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ikke mange Belgien-fans her inde :-D

Jeg har afbestilt vores Airbnb i Belgien, og booket et hotel 2 dage i Bruges- hvis det er helt skod kan man altid køre til Calais på dag 2, eller bare ta en slapper.

Og så går turen ellers til Sydtyskland og Schweiz.

GPS’en har bestået sin eksamen ved flere gange at redde mig fra lange køer i hhv. Oslo og ..suk.. Göteborg. Sidstnævnte blev jeg routet ind på en sideløbende gade til motorvejen og der kunne jeg ellers køre ca. 5 km hvor jeg kunne se ud på motorvejen hvor alle bilerne holdt helt stille.

Neuschwanstein så vi sidste år, det var sygt flot, men klokken tikkede fordi vi var afhængig af bus, hvilket var lidt øfferen. Det problem har vi så ikke nu.

Tips til ting at se i hvv. Sydtyskland og Schweiz er meget velkomment! Måske andre også kan få glæde af det.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Igår kørte vi ind i Belgien, og jeg forstår godt hvorfor folk er kritiske: fra motorvejen virker landet som et slidt og beskidt industriland med en farlig masse skorstene.

Vi er tjekket ind på et utrolig fint hotel 5 min udenfor Brugge, og 2 minutter fra en Supercharger. Idag skal middelalderbyen Brugge så udforskes. Siden det er en turist destination har jeg på fornemmelsen den er noget pænere end gennemsnittet i landet. Det må tiden vise.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis I ikke vll fanges i det trafikale kaos omkring Tour De France, kan det være du skal tjekke hvor de kører.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Hvis I ikke vll fanges i det trafikale kaos omkring Tour De France, kan det være du skal tjekke hvor de kører.
Tak! Men kører de også i Belgien? Jeg tror vi styrer os uden om frankrig, selv om jeg gerne ville se Dunkerque.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der var præsentation af holdene i går i Bruxelles.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Første 2½-3 dage i Belgien, ja.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Første 2½-3 dage i Belgien, ja.
Got it! :-)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har kun været i Holland og Belgien én gang ... her i påsken.

Holland og Belgien minder da lidt om hinanden, men jeg synes nu Gent var en hyggelig by, de har god øl, og folk er flinke.

Advarsel: hvis du bestiller pomfritter, så pas på med at lade dem hælde mayo på, for deres forhold til mængder er perverst. :-D

Billede

Billede
Senest rettet af Joachip fre 5. jul 2019 13:43, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar