Google aflytter dine samtaler!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Google aflytter dine samtaler!

Indlæg af mediumaevum »

https://finans.dk/erhverv/ECE11498121/g ... ef=forside
Afsløringen kommer fra VRT NWS, der denne uge skriver, at Googles moderselskab, Alphabet, beskæftiger mellemmænd til at lytte til nogle af de samtaler, som kunderne har med Google Assistant, der er at finde på Android-telefoner og andre Google-produkter.

Af afsløringen fremgår det, at optagelserne potentielt kan indeholde personfølsomme informationer, og at Google i nogle tilfælde optager kundernes stemmer, selv om Google Assistant ikke bliver brugt.
Hvad siger ministeren for det område? Hvad siger EU? Hvorfor straffes Google ikke for det? Jeg kræver, at Google idømmes store bøder, og at Google's ansatte kommer i fængsel for det her!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Samme gør Tesla. Jeg har eks. givet Tesla samtykke til at de må bruge alt data fra min bil i realtid. Og det har jeg det helt fint med, det eneste tidspunkt hvor der sidder et menneske og analyserer mine data, er når jeg har slået autopilot fra fordi den ikke gjorde hvad den skulle. Ellers er det blot algoritmer som kværner mine data for at forbedre deres autopilot.

Præcist samme som sker hos Google.

Læg mærke til at jeg som slutbruger har givet samtykke. I så fald er ministeren, EU etc. ligeglade.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Jeg kræver, at Google idømmes store bøder, og at Google's ansatte kommer i fængsel for det her!
Jeg henter mine fakler!
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:
mediumaevum skrev: Jeg kræver, at Google idømmes store bøder, og at Google's ansatte kommer i fængsel for det her!
Jeg henter mine fakler!
Ej, altså, Thomas. Det var da din tur til at tage høtyve med. Det aftalte vi sidste gang.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Vores overvågningssamfund bekymrer da også mig. Men som biblen siger - Lad den som er ren kaste den første sten.
Så det er nok ikke noget EU gør det store nummer ud af

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Til trådstarter:
Har du set Citizenfour?
https://en.wikipedia.org/wiki/Citizenfour
https://www.imdb.com/title/tt4044364/?r ... f_=nv_sr_1

Efter den er der ikke nogen form for digital overvågning der kan overraske, og skalaen er større end man kan tænke sig til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Facebooks muligheder for overvågning er også blevet ganske godt mediedækket herhjemme indenfor de sidste år. Hvorfor skulle Google være anderledes?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tråden her mindede mig lige om denne:


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja og denne
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Sprogeksperter gennemgår kun omkring 0,2 procent af alle lyduddrag, og disse er ikke forbundet med brugernes konti som en del af gennemgangsprocessen.
-GOOGLE
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... -din-smart

Væsentlig bedre artikel end den i Finans :-P

Og ja, dette kommer måske som en overraskelse for nogen, men som DR’s udemærkede artikel skitserer, er vi nødt til at have superviseret data for at AI kan forbedre sig (dette er iøvrigt en jobtype som der kommer mere og mere af).

Men jeg syntes de tidligere metoder er endnu værre: her sad der faktisk mennesker og så på mønstre i et stort dataset. Jeg har selv gjort det. Og gør det stadig ind imellem. Selvfølgelig indenfor GDPR’s rammer.

Før møgsagerne med FB og implementering af GDPR var der ikke nogen der tænkte på dette.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvis man går op i privatliv, skal man ikke bruge software udviklet af et firma, der lever af at analysere og sælge brugeradfærd. Længere er den ikke.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

MrBacon skrev:Hvis man går op i privatliv, skal man ikke bruge software udviklet af et firma, der lever af at analysere og sælge brugeradfærd. Længere er den ikke.
Den er da ikke bedre med andre producenter. Selv Mozilla's Firefox indsamler data uden anden accept fra brugerne end den som står inden man installerer browseren. Er ikke engang sikker på at Privat Browsing er så privat som de foregiver den er.

Apple indsamler også data, og sender til NSA, CIA osv. (jvf. Edward Snowdens afsløringer).

Microsoft gør det samme, i stor stil med brugernes PC'er.

Det jeg mener med mit indlæg er, at jeg synes det er synd og skam, at man ikke længere kan være opkoblet internettet uden at blive aflyttet overalt.

Jeg har taget konsekvensen og har klistret webcam til på bærbar og Wifi, 4G og GPS fra på telefonen, når jeg ikke har absolut behov for det.
Derudover er alle mine aftaler i papirkalender.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

MrBacon skrev:Hvis man går op i privatliv, skal man ikke bruge software udviklet af et firma, der lever af at analysere og sælge brugeradfærd. Længere er den ikke.
Helt enig.

Men man kan også argumentere for at alle moderne firmaer gør det; altså analyserer brugeradfærd, og handler på den. ‘Competing on analytics’.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

mediumaevum skrev:
MrBacon skrev:Hvis man går op i privatliv, skal man ikke bruge software udviklet af et firma, der lever af at analysere og sælge brugeradfærd. Længere er den ikke.
Den er da ikke bedre med andre producenter. Selv Mozilla's Firefox indsamler data uden anden accept fra brugerne end den som står inden man installerer browseren. Er ikke engang sikker på at Privat Browsing er så privat som de foregiver den er.
Privat browsing er kun privat lokalt - altså på din computer. Det er primært så konen/kæresten ikke kan se ens vederstyggelige internethistorik.

Firefox er open source - det gør mig ret tryg.

Jeg er usikker på, hvad du mener med at de indsamler data? Du kan snildt monitorere din internet traffik, så du præcis ved hvad der ryger afsted - og hvor det havner henne. Du vælger under installation, om du vil hjælpe - og kan altid slå det fra under indstillinger?
2019-07-13_14-06-34.jpg
2019-07-13_14-06-34.jpg (223.51 KiB) Vist 440 gange
Mike-air skrev:
MrBacon skrev:Hvis man går op i privatliv, skal man ikke bruge software udviklet af et firma, der lever af at analysere og sælge brugeradfærd. Længere er den ikke.
Helt enig.

Men man kan også argumentere for at alle moderne firmaer gør det; altså analyserer brugeradfærd, og handler på den. ‘Competing on analytics’.
Ja, men ikke uden brugerens samtykke. Som regel om ikke andet.
Derudover ved man jo ikke, hvem der får ens oplysninger, når det bliver videresolgt. Det er jo tilgængeligt til alle, der gider at betale. Med de enkelte firmaer (hvis vi antager, at de ikke videresælger informationerne), kan jeg som bruger tage stilling. Det kan jeg ikke med google - og alle de suspekte apps, som f.eks. Google og Facebook køber information fra (så kan de sige, at de ikke indsamler data om brugerne - men de køber dem sammenknyttet med deres facebook id).

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

MrBacon skrev: Ja, men ikke uden brugerens samtykke. Som regel om ikke andet.

Derudover ved man jo ikke, hvem der får ens oplysninger, når det bliver videresolgt. Det er jo tilgængeligt til alle, der gider at betale. Med de enkelte firmaer (hvis vi antager, at de ikke videresælger informationerne), kan jeg som bruger tage stilling. Det kan jeg ikke med google - og alle de suspekte apps, som f.eks. Google og Facebook køber information fra (så kan de sige, at de ikke indsamler data om brugerne - men de køber dem sammenknyttet med deres facebook id).
Is på- det er ikke sådan at google sælger en database til deres kunder med din information i. Det de sælger er indsigt (analytics, juhu!)- og målrettet reklameindsats, data er derfor processeret (aggregering etc.) og anonymiseret i den form du køber reklameplads hos google.

Vi har i den virksomhed jeg arbejder hos, flere gange forsøgt netop at få detaljeret information på individ niveau fra google- det lader sig bare ikke gøre. Heller ikke hvis man har et 2-cifret millionbeløb i sit budget :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tænk over dette næste gang du udfylder en formular på nettet :-D
https://www.dummies.com/software/crm-so ... utomation/

Nyt svar