Ekstremvejr - del dine tanker

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Ekstremvejr - del dine tanker

Indlæg af Mike-air »

Hello,

Jeg faldt lige over denne artikkel:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/seks-e ... olge-i-usa

Som jeg personligt ser som del af en stigende tendens til ‘ekstremvejr’ enten vandvittigt koldt, varmt, blæsende etc.

Hvad er jeres bekymringer mht. Udviklingen i vejret? Og hvilke initiativer mener I vi i fremtiden må sætte i stand for at undgå dødsfald i ekstremvejr?

- Under den antagelse at det bliver værre i fremtiden?

Disclaimer:
Jeg har en meget begrænset viden indenfor dette felt, og mine spørgsmål og antagelser er derfor ikke just baseret på ‘hard science’ - nok nærmere hvad medierne fodrer mig med, som mine kolleger indenfor klima&økonomi ikke direkte modsiger.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis det fortsætter (hvilket jeg antager), så er det ikke ekstremt længere - men normen.
Og vi - menneskeheden - har jo været ret dygtige til at omstille os.

Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke er dybt bekymret. Man må jo indstille sig på forholdene. Noget så simpelt som at holde sig i ro i skyggen under en hedebølge - ikke arbejde i den stegende middagssol. Det er da tragisk med de dødsfald - men det er jo sket før. Det er jo ikke den første hedebølge man oplever. Nogle vælger desværre at ignorere gode råd - og deres egen krops signaler.

Adapt or die. Det er hårdt men sandt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det syntes jeg er et interessant synspunkt.

Og så er det jo endnu mere interessant at spekulere over hvordan verden mon ser ud om et par 100 år, hvor normen har ændret sig betydeligt: Hvis for eksempel havene er steget x meter. Måske en by som Venedig bliver en historisk undervands-by som bliver besøgt af tykke turister hver sommer.

Gad vide om DK vil være under vand om 500 år?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg mener at vi har én af to muligheder:

1. At leve i en fantasiverden hvor vi lever op til Paris-aftalen uden effekt. For lande som Indien, Kina og USA gider alligevel ikke være med, og så kan det hele jo være ligemeget. Vi kan her vælge at forpeste vores liv ved at spise mindre kød, undvære Airconditioning, køre mindre i bil osv. uden at det batter nogetsomhelst på klimaet.

2. Eller vi kan indse og leve efter realiterne: Verden bliver varmere og flere landområder vil stå under vand.
Derfor skal vi bygge dæmninger og sænke elpriserne så folk har råd til at bruge Airconditioning om sommeren. Installer AC i uddannelsesinstitutioner, hospitaler og gør det til et krav på indendørs arbejdspladser samt gør det til at krav til alle nybyggerier at det skal installeres i private hjem, eller som minimum med mulighed for AC i private hjem/boligkomplekser.

Det koster ikke ekstra, for hvis du sænker elpriserne om sommeren og folk bruger AC bruger de det mere strøm og betaler dermed samme eller flere penge i elafgifter. Dermed vil statens indtægter/udgifter i forhold til elafgifterne være det samme.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det bekymrer overhovedet ikke mig, men jeg lever også i Danmark hvor det tætteste vi kommer på en naturkatastrofe er en nedblæst tagsten, så det er nok nemmere at kigge nøgternt på det.

Jeg gider heller ikke det der klima hysteri, ikke faktuelt i hvert fald.
Jeg synes dog det er en mega god øvelse som menneskehed at stå sammen om et problem, og klima "krisen" er vel reelt set den første globale krise mennesket står over for. Kan det bidrage til mere samhørighed, så er jeg med på at køre den helt ud.

Men, statistisk set er vi ikke i nærheden af at være i den vildeste miljø forandring jorden har set. Hvis man kører statistik på de reelle målinger vi har, så jo, men de går heller ikke mere end 100-120 år tilbage. Det glemmer de fleste artikler om emnet bare lige at nævne.

Der har været masser af voldsomme udsving i jordens temperatur gennem tiden, forårsaget af forskellige faktorer.

Isen på nord og sydpolen er heller ikke en konstant:
https://www.bbc.com/news/science-environment-19077439

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Mike-air skrev:
Gad vide om DK vil være under vand om 500 år?
Det tror jeg næppe. De fleste forskere er enige om landhævningen i DK (fra Grenå til Helsingør) er større end stigningen på havniveauet. Vadehavet vil højest sandsynlig "æde" sig ind i landet, men ligefrem en totaloversvømmelse tror jeg ikke på.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

I 2003 var der hedebølge i Europa hvor op imod 70.000 døde! (https://en.wikipedia.org/wiki/2003_European_heat_wave). Hovedsageligt ældre mennesker i Frankring.

Jeg er ikke specielt bekymret for Danmarks klima eller Europas generelt. Vi kan informere om hvordan man skal forholde sig og har forhåbenligt lært af hedebølgen i 2003. Jeg er mere bekymret for hvad der kommer til at ske i de områder, som allerede har meget høje temperaturer f.eks. flere steder i Asien. Det vil nok ske at meget store områder, bliver ubeboelige pga. høje temperaturer kombineret med høj luftfugtighed, så jeg tænker at der vil være rigtigt mange som dør, samt at der vil være kæmpe folkevandringer. Tror det kan blive totalt kaos.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Hollænderne er smarte:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tusind ... de-en-plan
Og så simpelt. :)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Der skulle blive 42 grader i Paris i morgen! ... :puke:
Senest rettet af Rosenfeldt ons 24. jul 2019 14:22, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Min krop er på ingen måde bygget til temperaturer >25 grader...

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

om få år bliver det så varmt sydpå at de allesammen bliver klimaflygtninge - og så tror jeg også det bliver endnu varmere også i lille dk.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Man kan jo håbe, at man er død inden.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

derermusikanten000 skrev:om få år bliver det så varmt sydpå at de allesammen bliver klimaflygtninge - og så tror jeg også det bliver endnu varmere også i lille dk.
Ja, så stiger befolkningstallet i lille Danevang fra 6 millioner til 100 millioner .. :-D

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

hvis jeg vinder nok i lotto på lørdag rejser jeg til nordnorge eller færøerne - for temperaturen vil også stige i lille dk og vandet følger med op op op

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

derermusikanten000 skrev:... rejser jeg til nordnorge ...
Så husk lige at stoppe forbi Mike-air med nogle lakridser og remoulade på vejen.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

hvis jeg vinder som jeg håber, får han 2 store kasser med remo og lakrids

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

derermusikanten000 skrev:hvis jeg vinder som jeg håber, får han 2 store kasser med remo og lakrids
:thumbup:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hahaha, det er fandme god stil, det der! :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:Men, statistisk set er vi ikke i nærheden af at være i den vildeste miljø forandring jorden har set. Hvis man kører statistik på de reelle målinger vi har, så jo, men de går heller ikke mere end 100-120 år tilbage. Det glemmer de fleste artikler om emnet bare lige at nævne.

Der har været masser af voldsomme udsving i jordens temperatur gennem tiden, forårsaget af forskellige faktorer.

Isen på nord og sydpolen er heller ikke en konstant:
https://www.bbc.com/news/science-environment-19077439
Ifølge dette studie er vi på en all-time-high ifht. De sidste 2000 år:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/g ... i-2000-aar

Det betyder vel at vi er på et ekstremt niveau ifht. Tidshorisonten. Hvad det ellers betyder ved jeg ikke.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev:
Morten B skrev:Men, statistisk set er vi ikke i nærheden af at være i den vildeste miljø forandring jorden har set. Hvis man kører statistik på de reelle målinger vi har, så jo, men de går heller ikke mere end 100-120 år tilbage. Det glemmer de fleste artikler om emnet bare lige at nævne.

Der har været masser af voldsomme udsving i jordens temperatur gennem tiden, forårsaget af forskellige faktorer.

Isen på nord og sydpolen er heller ikke en konstant:
https://www.bbc.com/news/science-environment-19077439
Ifølge dette studie er vi på en all-time-high ifht. De sidste 2000 år:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/g ... i-2000-aar

Det betyder vel at vi er på et ekstremt niveau ifht. Tidshorisonten. Hvad det ellers betyder ved jeg ikke.
Er på vej ud af døren, så det bliver lige den hurtige :) :


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten B skrev: Er på vej ud af døren, så det bliver lige den hurtige :) :

Så hvis man kigger på de rå tal og over lang tid (og i øvrigt ikke "reconstructede" tal, hvad det ord så end dækker over i nogle af de der avisartikler), så er det business as usual?

Det er lige lidt over vores paygrade naturligvis, men når man kigger på tallene uden den forsimpling eller manipulation man tit ser, så ligner det naturlige udsving.

Interessant at peaks næsten ser cykliske ud, hvilket ville indikere at den nuværende stigning blot er en returnerende peak i cyklussen.
Mike-air skrev: Ifølge dette studie er vi på en all-time-high ifht. De sidste 2000 år:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/g ... i-2000-aar

Det betyder vel at vi er på et ekstremt niveau ifht. Tidshorisonten. Hvad det ellers betyder ved jeg ikke.
2000 år er jo ingen tid at bruge som reference, man er vel nødt til at se på mange, mange flere år når vi taler jordens varmeudvikling.

De der grafer Morten poster giver et bredere perspektiv, synes du ikke?

For mit eget vedkommende, så vil jeg nyde at det umiddelbart er blevet varmere i Danmark. Skønt at bo på landet og nyde naturen, luften, terrasse nr. 2 og måske en udendørs swimmingpool på et tidspunkt.

Jeg synes det er helt fint at nørrebromeningsfascisterne insisterer på (selv) at køre i cykel og æde ristede insekter, men jeg vil køre en tur i min Mercedes og nyde en stor bøf fra naboens limousinekøer bagefter ;-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det var Holger med kant :dollargrin:

Tror selv jorden rent faktisk er igang med at kollapse, ikke bare grundet over-forbrug, men mere grundet overbefolkning, det er den slags folk, (heller), ikke ønsker at tale om.

Jeg tror det er meget menneskeligt, at når noget bliver for stort til at man kan rumme det, så skubber man det fra sig, og nedgør evt dem der ikke bare holder kæft

Livet skal jo gå videre, eller noget, anyway, godt man er gammel, og nåede at leve de gode år, mens tid var,....

Misunder ikke dem der skal overtage det her
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 26. jul 2019 12:15, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:
Morten B skrev: Er på vej ud af døren, så det bliver lige den hurtige :) :

Så hvis man kigger på de rå tal og over lang tid (og i øvrigt ikke "reconstructede" tal, hvad det ord så end dækker over i nogle af de der avisartikler), så er det business as usual?

Det er lige lidt over vores paygrade naturligvis, men når man kigger på tallene uden den forsimpling eller manipulation man tit ser, så ligner det naturlige udsving.

Interessant at peaks næsten ser cykliske ud, hvilket ville indikere at den nuværende stigning blot er en returnerende peak i cyklussen.
Mike-air skrev: Ifølge dette studie er vi på en all-time-high ifht. De sidste 2000 år:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/g ... i-2000-aar

Det betyder vel at vi er på et ekstremt niveau ifht. Tidshorisonten. Hvad det ellers betyder ved jeg ikke.
2000 år er jo ingen tid at bruge som reference, man er vel nødt til at se på mange, mange flere år når vi taler jordens varmeudvikling.

De der grafer Morten poster giver et bredere perspektiv, synes du ikke?

For mit eget vedkommende, så vil jeg nyde at det umiddelbart er blevet varmere i Danmark. Skønt at bo på landet og nyde naturen, luften, terrasse nr. 2 og måske en udendørs swimmingpool på et tidspunkt.

Jeg synes det er helt fint at nørrebromeningsfascisterne insisterer på (selv) at køre i cykel og æde ristede insekter, men jeg vil køre en tur i min Mercedes og nyde en stor bøf fra naboens limousinekøer bagefter ;-)
Ja, altså nu er jeg ikke ekspert, men jeg går ret meget op i ikke at leve i en frygt styret virkelighed.

Sat på spidsen, så ser jeg det lidt klima krisen som den nyeste religion vi, dog med den positive forskel at der er mulighed for øget globalisering.

Og, som skrevet tidligere, så tror jeg det er en rigtig fin øvelse for menneskeheden at stå sammen om en fælles udfordring, jeg gider bare ikke fylde mit eget liv med (unødig) angst.

Jeg kan desuden anbefale at følge Lars Tvede på Facebook. Jeg er langt fra enig i alle hans holdninger, men han leverer en del god fakta baseret info på alt fra klima til samfund - Hans Rosling style.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Temperatur stigningerne vi ser lige nu er ikke cykliske. De er menneskeskabte, efterhånden uden skyggen af tvivl. Så så meget som jeg kan sætte pris på "vi skal allesammen dø alligevel, så lad os nyde livet mens vi er her" argumentet, så synes jeg det er relativt kortsynet, kommende generationer taget i betragtning. Dine børn og dine børns børn vil undre sig over hvorfor vores generation ikke gjorde en tøddel. På den gode side bliver vi sandsynligvis relativt let ramt i danmark på kort sigt, mens vores klimaforbrug dog i aller højeste grad bidrager til andres ulykke i andre dele af verden.

Men altså, jorden, og livet på jorden skal nok klare sig - det er der cyklisk evidens for :) Der ryger nok et par milliarder mennesker i svinget til temperatur og vejr, verdenshavene vil nok tømmes for pattedyr liv osv. osv. Men det er, som Holger siger, "business as usual".

Synes ikke rigtig det er et spørgsmål om angst eller frygt heller. Eller rettere sagt, hvis man kan få angst af at skære ned på sit kødforbrug så har man nok større problemer end global opvarming. Det handler slet og ret om at vise hensyn. Overfor andre mennesker der lever på jorden, og de kommende generationer vi videregiver den til. Det behøver man ikke at være fanatisk for at være en del af.

Nyt svar