Vores nye kultur

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Vores nye kultur

Indlæg af Hugo »

Hvad er vigtigst.
At jeg forpester min omverden med cigaretrøg, eller at jeg er klimatosse med el-bil, varmepumpe, lugejern og indkøbsnet?
Har vores kultur taget en sådan drejning, at det som er i vores umiddelbare nærhed er vigtigere end det abstrakte?
Er det "mig-kulturen" som har taget overhånd?
Altså bare jeg har det godt, så er alt godt.
Er der ikke en hvis dobbelt moral i at rydde små nære problemer ad vejen, og glemme de store.
Hvorfor bruger Kræftens Bekæmpelse så meget energi på at hetze rygere, når storby bilkørsel er et større problem?

Jeg fik mig lidt at et kulturchok da jeg læste tråden om at være plaget af røglugt i sin lejlighed.
Det er et reelt problem.Jeg kommenterede osse høfligt med gode råd.
Det som gav mig kulturchok var de efterfølgende kommentarer om hvorvidt det ville være muligt at forbyde den eventuelle ryger
at ryge i sit hjem, eller få ham smidt ud.
Altså hetz idet man koncentrerede sig om den forhadte ryger frem for måske en udlejer som ikke har vedligeholdt sin ejendom i
en grad så der er plads til alle.

Hvad er der sket med vores rummelighed gennem de sidste 25-35 år?
Jeg kan osse konkludere ud fra tråden at jeg ikke vil føle mig tilpas til det årlige grill-party, da jeg jo er ryger.
Selv hvis jeg tager helt rent tøj fra skabet vil de sarteste ikke-ryger næser blive generet, og jeg vil føle mig dårligt tilpas.
Det er ikke en offerrolle jeg tar´ på mig, blot facts.
Hvad bliver så det næste vi ikke kan tåle ved hinanden? Parfume, svedlugt? Personligt bryder jeg mig ikke om lugten af deo, men lever med det.
Og til sidst; vi har så meget større problemer i vores store verden, f.eks. klima, end de små problemer som irriterer vores hverdag.
Kører alle ikke-rygere i elbil? Skal lastbiler ledes uden om ikke-ryger boliger eller børne institutioner? Jeg kunne blive ved.
Kræftens Bekæmpelse bruger hetz som redskab, det bliver ikke rart når de for alvor tar´ fat på sukker, fedt, alkohol og madsminke.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hugo skrev: Jeg kan osse konkludere ud fra tråden at jeg ikke vil føle mig tilpas til det årlige grill-party, da jeg jo er ryger.
Du kan roligt komme til grill-party, der er flere der ryger. :)

Men du har ret i at man i dag ikke finder sig i så meget længere, jeg tror dog at det er kommet med informationsalderen hvor mange skadelige ting er blevet synliggjorte, at folk så i stedet er blevet teknologi-junkier og lever med deres ansigt i en skærm hele dagen er heller ikke sundt (det kan jeg ikke se mig selv fri for).

På mange områder har de fleste af os lyst til at sige, hvorfor kan det ikke bare være som i gamle dage.. Men på rigtig rigtig mange områder ville jeg ikke bytte, der er så mange ting der er blevet bedre. Men du har ret i at verden ikke er den samme i dag som tidligere, og set i det store perspektiv tror jeg generelt ikke at verden er blevet et bedre sted. Mange har fået det bedre stillet, men endnu flere står ringere end de gjorde i gamle dage. Menneskerettighederne er blevet bedre og fået mere fokus, men der er mere "rettigheder" over det, altså papir-regler i lande der ikke bliver styret af et stykke papir.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man må ryge al det man vil her på gården. Også fjolletobak.

Bare det foregår udenfor og lidt væk fra dem som ikke ryger. Så du skal være meget velkommen. Håber du dukker op! Der er altid flere som ryger til grillfesten og vi har også privat et par venner som stadig ryger, så vi går ikke og kaster vand på folk ;-)

Hårde stoffer må man kun tage nede hos grisene eller på badebroen ved søen. :-P

Problemet med røg indendørs (i lejligheder) er at vi mennesker er blevet mere og mere allergiske. Det betyder at cigaretrøg kan være en virkelig gene for de omkringboende, og på en umiddelbar måde som føles langt værre end fx bilos.

Det bør man som ryger tager hensyn til og så skal rygere stoppe med at overfalde små børn, heh heh
https://www.tv2lorry.dk/rudersdal/aeldr ... arig-dreng

Jeg synes det er lige i overkanten at forbyde rygning i eget lejlighed (lovmæssigt), men fint hvis boligselskaber vælger at have røgfri regler.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Holger skrev:og så skal rygere stoppe med at overfalde små børn, heh heh
Når små børn kommer og spør´ hvad jeg laver (mens jeg ruller en smøg) fortæller jeg dem altid hvor sjovt det er at ryge :-P

Nej, jeg kalder med hensynsfuld ryger. Jeg ved da godt at det ikke er alle som er lige begejstrede for lugten. Og nu du nævner allergi, så kommer det jo af elt det vi omgiver os med og putter i munden, og det er det jeg er ked af at KB ikke bruger mere krudt på, frem for det som er synligt f.eks. rygere og tykke maver.
Jeg kan huske da jeg var 18 og skulle ha´ lægeattest til kørekort, da sad vi og røg i venteværelset, og lægen sad med en stor cerut :puke:

Om det var bedre i gamle dage, det vil gamle mænd nok altid sige. Men nej, der er da ting jeg ikke ville undvære; internet, mere oplysning. Til gengæld er vores samfund langt mere stresset og forvirret idag :?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en af de fede ting ved at være flyttet på landet. Der er så meget mere ro på.

Tolerancetærsklen bliver mindre af at bo i byen. Sådan er vi mennesker indrettet, vi bliver nemmere stressede af al den virak og tænder hurtigere af.

Nyt svar