Artikel om selvmordstruede i jobcentrene

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Artikel om selvmordstruede i jobcentrene

Indlæg af mediumaevum »

https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/a ... l-selvmord
Ivalo fra København tog sit eget liv i 2018. Hun led af svær angst, depression, borderline, alkoholmisbrug og havde også tidligere været selvmordstruet – alt sammen særlige risikofaktorer for selvmord. Hun havde levet næsten ti år som hjemløs, da hun i 2017 opnåede at få fast bopæl.

Men Københavns Kommunes sanktionsenhed, K-kassen, valgte at lukke for hendes kontanthjælp i tre måneder, fordi hun som konsekvens af sin psykiske sygdomstilstand ikke dukkede op til et møde på jobcentret. Det gjorde de, selvom man i kommunen godt vidste, at hun var selvmordstruet.

Det fik den konsekvens, at hun i begyndelsen af 2018 igen blev hjemløs og måtte lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital. Der begik hun selvmord. Hun efterlod sig tre børn.
Praktiserende læge Anders Beich skrev i en kronik i Jyllands-Posten i 2019, at en cocktail af frustration, tristhed, følelse af håbløshed og manglende værdighed giver toksisk stress og sygdomme som følge deraf. Og i en kronik i Politiken i 2017 skrev han: "At blive bragt i en (...) situation af total uvished og udmattelse kan sammenlignes med elementer i avanceret psykisk tortur og vil kunne bringe enhver i tvivl om retten til at være til."

Til Information har han i 2017 fortalt om, hvordan forgæves kamp for førtidspension i Københavns Kommune drev en af hans patienter til selvmord, og at han måtte råde flere patienter til at flytte til en anden kommune for, at de ikke skulle blive mere syge eller suicidere.
Jeg vil opfordre alle til sober debat om området. Jeg synes det fortjener en ordentlig diskussion, om det så er på Lydmaskinen eller andre steder.

Men vil bare sige, at Enhedslisten, Alternativet og SF har fremlagt forslag om at give lægefaglige udtalelser vetoret i forhold til f.eks. arbejdsprøvninger, for at forhindre sådanne fejl. Dette er dog blevet afvist af Socialdemokratiet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er jo så desværre ikke nye nyheder. Psykiatrien er gået støt ned ad bakke gennem de sidste 40-50 år. Vi må sande at ordet "samfund" klinger hult og mange er sig selv nærmest, når det drejer sig om velfærd.
For at køre et ordentligt sundhedsvæsen hele vejen rundt, kræver det penge, mange penge. De kan kun komme fra de skatteydere som samtidig med at de får mere velfærd og goder kræver skattelettelser, uden skelen til de svage i samfundet.

Jeg har selv gjort brug af det psykiatriske system, den gang det virkede i -80´erne, og da jeg endelig fik min diagnose "bipolar" og ordentlig medicin, blev jeg stille og roligt rask.
Det er mit indtryk at der i systemet idag er rigtig mange udianogsticerede mennesker, som stresses yderligere med krav og tilbud de ikke magter, men ikke får tilbud om hjælp.
Under et lille tilbagefald jeg havde midt -90`erne kunne jeg virkelige mærke svingdørsprincippet på "tosseanstalten".

Politikere har i hobetal (under valgkampe) lovet at gøre noget, lige som de lover så meget andet. Det drejer sig jo først og fremmest om at blive valgt ind. Så siger man selvfølgelig det som folk vil høre.
For at gøre noget ved problemerne skal man gøre noget som folk ikke vil høre, og som man ikke bliver genvalgt på. Stramninger et sted eller et andet, eller aller værst skattestigninger.
Befolkningen har osse ændret sig, siden et parti som LA kunne få sin entre på Borgen.
Så i virkeligheden tror jeg at de svages betaling af regningen er kommet for at blive.
Ja, så kan man en gang imellem bonne rygerne lidt, men heller ikke så meget at de holder op med at ryge. Så mister man jo den pose penge.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:Det er jo så desværre ikke nye nyheder. Psykiatrien er gået støt ned ad bakke gennem de sidste 40-50 år. Vi må sande at ordet "samfund" klinger hult og mange er sig selv nærmest, når det drejer sig om velfærd.
For at køre et ordentligt sundhedsvæsen hele vejen rundt, kræver det penge, mange penge. De kan kun komme fra de skatteydere som samtidig med at de får mere velfærd og goder kræver skattelettelser, uden skelen til de svage i samfundet.

Jeg har selv gjort brug af det psykiatriske system, den gang det virkede i -80´erne, og da jeg endelig fik min diagnose "bipolar" og ordentlig medicin, blev jeg stille og roligt rask.
Det er mit indtryk at der i systemet idag er rigtig mange udianogsticerede mennesker, som stresses yderligere med krav og tilbud de ikke magter, men ikke får tilbud om hjælp.
Under et lille tilbagefald jeg havde midt -90`erne kunne jeg virkelige mærke svingdørsprincippet på "tosseanstalten".

Politikere har i hobetal (under valgkampe) lovet at gøre noget, lige som de lover så meget andet. Det drejer sig jo først og fremmest om at blive valgt ind. Så siger man selvfølgelig det som folk vil høre.
For at gøre noget ved problemerne skal man gøre noget som folk ikke vil høre, og som man ikke bliver genvalgt på. Stramninger et sted eller et andet, eller aller værst skattestigninger.
Befolkningen har osse ændret sig, siden et parti som LA kunne få sin entre på Borgen.
Så i virkeligheden tror jeg at de svages betaling af regningen er kommet for at blive.
Ja, så kan man en gang imellem bonne rygerne lidt, men heller ikke så meget at de holder op med at ryge. Så mister man jo den pose penge.
Dit indlæg er meget i tråd med min seneste kommentar i filosofi-tråden, hvor jeg beskriver hvad jeg tror er den egentlige dybereliggende årsag til at mennesker hellere vil have skattelettelser (eller bare skattestop) fremfor at hjælpe sine artsfæller.

Kort sagt kan mennesker ikke tænke længere end fra hånden til munden, og jo flere ressourcer (penge) man har jo bedre stillede tror folk de er.

Men også de rige bliver en dag syge eller svage og dør. Og dén proces er jeg ret overbevist om er et skrækkeligt helvede. Det er lige præcis hér man godt kunne bruge noget andet end penge... f.eks. hjælp eller om ikke andet - forståelse for ens situation.

Men det tænker de færreste mennesker over. Bare de får sparet nogle penge på de syge og gamle, så de ikke skal betale alt for meget i skatter og afgifter, så er det helt fint for dem...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er meget complext. Vi lever i et forbrugsamfund vor vækst/indtjening er afhængig af, at vi køber. Ikke kun nødvendige ting, men osse total unødvendige fjollerier, som vi smider ud eller i en skuffe 14 dage efter.
Det smitter af, så de fleste gør sådan, og så kommer reklamebranchen og skubber til det, og så kører forbrugsmaskinen på fuld drøn. Det kræver penge at holde den igang, derfor er det rart at tjene så meget som muligt (stress) og holde skatten nede.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ja, det er for dette segment af befolkningen at “velfærdssamfundet” er dødt. Staten har sluppet sit ansvar overfor de svageste grupper, og lader folk sejle ud i druknedøden, hvis ikke de kan tåle presset. Tidligere kunne de svageste gå fri af disse krav, fordi staten opretholdt et moralsk ansvar, men i dag er moralen mere at hvis du er en svag forbruger, så bidrager du ikke til “fællesskabet”, og mister dermed alle rettigheder. Det mærker de svageste, og har dermed ingen tilbage der kan hjælpe dem. Det er et afgørende svigt der driver folk ud i desperate handlinger og dyb armod.

Staten var i forvejen en dårlig “ven”, men nu er det staten mod de svageste fordi der ikke bliver taget nogen former for hensyn længere. Det viser sig fx gennem de mange voldsepisoder og trusler der nu er i socialrådgiver-klient relationerne. Det er liv og død som er på spil for den enkelte, men det er kun tal og politiske dogmer der er på spil for systemet. Velfærdssamfundet er blevet for dem der kan betale med skat, forbrug og formue. Det kan vi fx se i forhold til medicinområdet, hvor det kun er de rigeste der kan betale for den bedste medicin uanset at konsekvensen er at patienten mister livet. Glidebanen er allerede implementeret, og diskussionerne går mere på hvilke andre steder den også skal gælde, frem for om det overhovedet skal være der.

I forhold til denne præmis er der ingen forskel på fx Venstre eller Socialdemokratiet. De har taget et fatalt skridt ud over en moralsk grænse, og kan nu ikke gå tilbage, selvom det koster menneskeliv. Jeg forstår ikke at folk stemmer på nogen af dem, men partierne afspejler og repræsenterer nok meget godt kynismen i et samfund der er præget af en “dem og os” tankegang. Danmark er blevet til en amerikansk delstat desværre. Det er den kultur vi nu praktiserer, selv om vi påstår noget andet. Danmark har fremmedgjort sig selv, for der er jo ingen der genkender sig selv som et menneske det lader de svageste sejle ud i døden på den måde som det nu foregår, men man forstår ikke konsekvenserne af den politik som man stemmer på, for andre end sig selv.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Enig i at det er trist, hvordan mange syge bliver behandlet. Der sidder jo også nogle socialrådgivere eller sagsbehandlere på den anden side og har et ansvar. Når nu vi har et system, der burde hjælpe de syge eller økonomisk trængte, så undrer det mig hvordan mange bliver pisket rundt i systemet i årevis. Måske er det resultatet af at nogen har udnyttet det, det er ikke til at sige.

Der er jo også mange børn i skolen, der mistrives voldsomt, hvor det tager årevis før de bliver udredt eller diagnosticeret, og kan komme i et specialtilbud.

Virkeligheden er jo desværre at vi lever i et konkurrencesamfund, og vores succes som land bliver målt i BNP. Jeg er mere tilhænger af et land som Bhutan, hvor man vægter Gross National Happiness højere end BNP.

Nyt svar