Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:Altså mht. spørgsmålet om, hvorfor myndighederne ikke sætter endnu mere drastisk ind overfor smittespredningen, så må det jo dreje sig om et kompromis imellem konsekvenser ved en uhæmmet smittespredning på den ene side og konsekvenser ved meget drastiske smittebegrænsningstiltag på den anden side.

Sådan gør man jo også på en lang række andre områder. Man forbyder ikke al flytrafik med den begrundelse, at en ud af en million flypassagerer statistisk set vil dø i en flyulykke – (eller hvor mange det nu drejer sig om). Og man forbyder heller ikke alle biler at køre mere end 15 km/t for helt at undgå dødsulykker i trafikken og man forbyder ikke folk at eje en cykel, eftersom man kan komme til skade og endda dø ved cykelkørsel. Man forbyder heller ikke al strøm for helt at undgå el-ulykker osv. osv. For konsekvenserne af den slags ville jo være ret ubærlige. Det ville få enorme praktiske og samfundsøkonomiske konsekvenser…

Der skal jo også penge i statskassen til at finansiere skoler, sygehuse, overførselsindkomster and you name it… der skal varme ud til radiatorerne, der skal fødevarer, mediciner, reservedele og alt muligt fra A til B, folk skal på arbejde, i skole, til uddannelsessteder, plejepersonale skal frem osv. Derfor finder man en eller anden balancegang – nogle skrappe regler til fly-sikkerhed, nogle fartgrænser for biltrafikken, nogle love for el-installationer, man anbefaler cyklister at benytte cykelhjelm osv.

Der er jo ikke nogen point i at lade 10.000 mennesker dø af kulde og mangel på mad, medicin, pleje mm. og for øvrigt lade landet gå statsbankerot for at hindre at 5.000 mennesker dør af en corona-virus.

Der er altid en masse faktorer, der må vejes op imod hinanden i og med, at man ikke lever i en perfekt verden.

Og så skal der også indregnes livskvalitet i sådanne regnestykker. Selvom man kunne sidde hele livet bag klostermure og blive 115 år, så vil mange mennesker foretrække at "leve stærkere" og til gengæld dø yngre. Jeg ville ikke bryde mig om at sidde indespærret hele mit liv bare for at undgå at dø af en virus som 78-årig. Så man kan ikke kun gøre sådan et regnskab op i antal dødsfald - eller kroner og ører.
Tak :)

Det er nok det mest velkvalificerede svar og modargument på min oprindelige kommentar.

Tænkt sig at der skulle gå så lang tid og med så meget bøvl, før nogen tog sig tid til at svare ordentligt, som her...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er klart at vi ikke skal gå i panik, men man skal have respekt for den farer der kan følge med denne sygdom. Vi har allerede fået luftet det med syge ældre borgere, jeg er da mega nervøs for mine bedsteforældre, og efterhånden også mine forældre, de har ikke så meget at stå imod med længere, der er mange gamle mennesker i min omgangskreds og jeg frygter at komme til at miste flere af dem.

Mig personligt.. tjaaa, skulle jeg få den tror jeg nu nok at jeg vil overleve det, for jeg vil kunne få den rigtige behandling. Men hvis folk ikke tage varslerne til sig og følger de råd der er kommet for at mindske spredningen, vil der ikke være nok sengepladser og muligheder for korrent behandling. Og så kan en ung sund person pludselig komme i en livstruet kategori.

Jeg arbejder på en meget stor skole, med mange unge mennesker, og flere af de voksne har klamme computere de forventer jeg kigger på... wish me luck..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Mr. Soundman skrev:
Mr. Soundman skrev:Og man forbyder heller ikke alle biler at køre mere end 15 km/t for helt at undgå dødsulykker i trafikken...
Og udrykningskøretøjer max 25 :lol:

Dyt dyyyyyt!
Billede
Øhh - Gad vide hvilken slags røgdykker han er!?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jyllands Posten har meldt ud at grundet situationen blir alle artikler og info vedr corona gjort tilgængelige for alle, og altså ikke kun betalende abbonenter fremadrettet
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er ved at lægge de dalige rutiner om, har IKKE kunnet skaffe håndsprit, var ved at skulle købe ind til at blande noget selv, men nu har chefen skaffet en liter, så der er fred lidt tid
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tænker lige højt her, og jeg vil gerne have feedback:

Denne artikkel siger symptomer gennemsnitlig kommer efter 11,5 dage
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... n-115-dage

I weekenden har jeg været på fjellet for at gå langrenn, hvilket inkluderede et 30 minutters frokost-stop i en hytte som var stopfyldt med en masse andre random mennesker. Atmosfæren var fugtig og man stod tæt op ad hinanden når der skulle købes mad (ja, hyggeligt ikke?! Men det var -12 udenfor, så nej tak) :-P Jeg oplever ovenstående situation som en større risiko, og føler jeg nu bør passe ekstra godt på. Jeg er pt. forkølet, men det har jeg været i 3 uger, og symptomerne passer ikke på dem DR og NRK lister for Corona virus.

Om 18 dage skal jeg til DK og være sammen med blandt andet min kære gamle farmor på 81.
Og i løbet af denne uge tager min kæreste ud og besøger hendes kære gamle bedstemor på 90.

Hvordan havde I håndteret denne situation?

Jeg har valgt ikke at besøge kærestens bedstemor pga. forkølelsen, men jeg begynder nu også at blive mistænksom for om kæresten burde blive hjemme de næste 10 dage. Mht. min egen farmor tænker jeg det nok ikke noget problem, hvis ikke der dukker symptomer op de næste 10 dage.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Jeg tænker lige højt her, og jeg vil gerne have feedback:

Denne artikkel siger symptomer gennemsnitlig kommer efter 11,5 dage
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... n-115-dage

I weekenden har jeg været på fjellet for at gå langrenn, hvilket inkluderede et 30 minutters frokost-stop i en hytte som var stopfyldt med en masse andre random mennesker. Atmosfæren var fugtig og man stod tæt op ad hinanden når der skulle købes mad (ja, hyggeligt ikke?! Men det var -12 udenfor, så nej tak) :-P Jeg oplever ovenstående situation som en større risiko, og føler jeg nu bør passe ekstra godt på. Jeg er pt. forkølet, men det har jeg været i 3 uger, og symptomerne passer ikke på dem DR og NRK lister for Corona virus.

Om 18 dage skal jeg til DK og være sammen med blandt andet min kære gamle farmor på 81.
Og i løbet af denne uge tager min kæreste ud og besøger hendes kære gamle bedstemor på 90.

Hvordan havde I håndteret denne situation?

Jeg har valgt ikke at besøge kærestens bedstemor pga. forkølelsen, men jeg begynder nu også at blive mistænksom for om kæresten burde blive hjemme de næste 10 dage. Mht. min egen farmor tænker jeg det nok ikke noget problem, hvis ikke der dukker symptomer op de næste 10 dage.
Jeg har selv to forældre, der er højt oppe i årene. Det er primært min ene søster, der er pensioneret og så min kone og mig, der handler ind for dem og hjælper dem med forskellige ting.
De er til dels stadig "selvhjulpne i eget hus". Men vi har for flere år siden adapteret en better-safe-than-sorry politik, hvor vi undgår at komme, selv hvis det bare er en forkølelses eller lign. Jeg har selv tidligere været indlagt med lungebetændelse på en stue, hvor en stakkels ældre mand også lå og kæmpede forgæves med en lungebetændelse.

Med mindre det er strengt nødvendigt, så ville jeg ikke besøge, hvis jeg havde den mindste mistanke om noget. Og jeg ville klart holde mig til den anbefalede 14. dages tid.
Der er vel muligheder for at snakke over en telefon eller en skærm osv. Jeg er godt klar over, det ikke har noget på et fysisk besøg. Men det er jo netop det her vores myndigheder siger vi skal passe på.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gode overvejelser at gøre Mike, ville selv vælge den ultra forsigtige vej, ikke godt at være den der,....

Jeg får selv muligvis problematikken ind på livet, mine forældre kan have brug for hjælp når som helst,..

Men jeg kan også selv blive syg når som helst :roll:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fodslæbende kom så de første opfordringer til at undgå offentlig transport

https://jyllands-posten.dk/indland/traf ... myldretid/

Det droppede jeg allerede for et par uger siden, selv om vi stod foran en periode hvor det var planen at køre offentligt
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak for input ^^
DUBTEMPLE skrev:Fodslæbende kom så de første opfordringer til at undgå offentlig transport

https://jyllands-posten.dk/indland/traf ... myldretid/

Det droppede jeg allerede for et par uger siden, selv om vi stod foran en periode hvor det var planen at køre offentligt
Jeg kører også til begge mine arbejdspladser nu, selv om det ene bare er ~5 kilometer væk. Og nu kommer jeg også til at køre kæresten til alt hvad hun skal (juhu..) :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt man har muligheden med bil ,...

Noget der har været lidt forstemmende i den her periode, har været når folk i omgangskredsen har grint eller direkte
hånet en grundet forsigtighed,... dette grin er stivnet nu, ... men jeg havde bedre været det helt foruden,... og jeg kan ligesom stadig høre det

Først inden for det sidste døgn er praksis ved at blive revideret på mit arbejde, og håndsprit samt handsker blir udleveret i morgen,..

Nu er fragtmanden ellers lige i dette minut kommet med 5.5 liter jeg selv havde bestilt, efter 9 dages ventetid, og en masse bøvl, dukker det pludselig op

I skal alle sammen være opmærksom på at man kan lave en desinfiktions væske selv, gør en google, men køb tingene
inden for længe, for mange forskellige ting vil komme i restordre den kommende tid, først ting som disse selvfølgelig
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi har fået rens og handsker vi kan bruge når vi skal kigge på andres computere.

Kan se at Coronavirus.dk peger direkte til https://politi.dk/corona
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hastelovgivning med bred opbakning undervejs:

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1 ... le-corona/

Edit: snakkede lige med en af kunderne i en strøgbutik ved Rundetårn, hun sagde: "sikke trist" jeg svarede: "ja, møg-vejr",.. men det var nu forretningen hun hentydede til, der var næsten ikke blevet solgt noget i dag

Prøv at se på gaden sagde hun, den ligger næsten øde, og der er faktisk lidt om snakken
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

petal skrev:
Mr. Soundman skrev:
Mr. Soundman skrev:Og man forbyder heller ikke alle biler at køre mere end 15 km/t for helt at undgå dødsulykker i trafikken...
Og udrykningskøretøjer max 25 :lol:

Dyt dyyyyyt!
Billede
Øhh - Gad vide hvilken slags røgdykker han er!?
Han er da indsatsleder :lol:

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Så er vi på 262 smittede i Danmark.

Dansk par fløj til Portugal, selvom de var placeret i karantæne
https://politiken.dk/udland/art7697710/ ... nt%C3%A6ne
Senest rettet af MrBacon tirs 10. mar 2020 17:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MrBacon skrev:Så er vi på 262 smittede i Danmark.
Og ikke tilsvarende mange yderligere i karantæne. Så enten kender de alle sammen hinanden, eller også kan de 100 nye ikke huske hvem de har omgås med. Der er selvfølgelig også den mulighed, at karantæne antallet stiger markant indenfor det næste døgns tid.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Folk er idioter. Skal nok få smittet hinanden.
https://politiken.dk/udland/art7697710/ ... nt%C3%A6ne

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

MrBacon skrev:Folk er idioter. Skal nok få smittet hinanden.
https://politiken.dk/udland/art7697710/ ... nt%C3%A6ne
Et eller andet sted - er det terror :smash: :smash:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja, de fortjener at blive dømt efter Portugisisk terrorpargraf :smash: :rip:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg hoster, har slim i halsen, og trækker ikke vejret helt normalt idag, så imorgen vil jeg prøve at ringe til lægen for at høre om jeg skal testes for Corona.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:Jeg hoster, har slim i halsen, og trækker ikke vejret helt normalt idag, så imorgen vil jeg prøve at ringe til lægen for at høre om jeg skal testes for Corona.
God bedring, uanset hvad du fejler.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
Mike-air skrev:Jeg hoster, har slim i halsen, og trækker ikke vejret helt normalt idag, så imorgen vil jeg prøve at ringe til lægen for at høre om jeg skal testes for Corona.
God bedring, uanset hvad du fejler.
Tak. Det er heldigvis ikke så slemt. Blev bare mistænkelig :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det lyder meget som mine symptomer. Lægen fandt ingen grund til at tro at der var tale om andet end årets udgave af almindelig vintersnue. Jeg er i stærk bedring.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fantastisk. Krydser fingre for det er det samme her.

Nyt svar