Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: Hvem siger, at lovgivningen med uindskrænkede beføjelser til myndighederne, bliver rullet tilbage?
Det siger DR:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/sundh ... mpelsen#!/

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mht. snakken om hvorvidt myndighederne har reageret og ageret for tidligt eller for sent - og for håndfast eller for vagt eller tilpas - så synes jeg, det minder lidt om sådanne diskussioner man har op til krige der føres ude i verden... Vietnam, Irak, Afghanistan osv. Alt vil nok komme til at stå væsentlig klarere for os, når vi om et par år kan kigge tilbage på forløbet i bakspejlet.

Det man først og fremmest kan håbe på er vel, at man i hvert fald lærer noget af det her til en anden gang. Det er jo slet ikke noget vi er vant til at skulle håndtere det her.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

JesperS skrev:
DUBTEMPLE skrev:Super, der vil altid være nogle enkelte man bliver nød til at tage hårdt fat om fordi de udnytter situationen til en form for bevidst terror eller kispus med myndighederne


Edit: (eller fordi de grundet psykisk lidelse, såsom vrangforestillinger, eller manglende dømmekraft udsætter sig selv samt andre for stor fare)
Kan intet se i denne situation som ikke skulle kunne håndteres under almindelig lovgivning og retsikkerhedsprincipper.
Det kan det ikke.
Det ved jeg fra egen krop. Jeg er bipolar, og har mange gange under kraftige anfald været selvmordstruet.
Min kone har blot kunnet se grædende til, når politiet er kørt igen med ordene "vi kan ikke tvinge ham til indlæggelse"
Det er så fordi folk som mig blot er til fare for mig selv.
Når man kan være til fare for andre gælder der helt andre regler. Farer du rundt med en kniv og vilde øjne ryger du selvfølgelig i bag tremmer.
Gråzonen er så dem som ikke kan dømme selv, de psykisk syge. Her synes jeg at det er 100% okay at bruge frihedsberøvelse, hvis man er smittet og ikke fatter det selv.
Og bare rolig, efter ordentlig medicinering er jeg helt rask idag, og har været det i 15 år.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

" Holger skrev:

· At tvinge folk i isolation
eller: Forestil dig at der går en tosse rundt i din by og smitter alle, men hans rettigheder siger at det må han godt.

· Forbyde større arrangementer
eller: Forestil dig at vi går igang med forårets koncerter med 2-5-20.000 gæster, hvor der er endnu flere af samme tosse med samme rettigheder.

· At politiet kan trænge ind uden retskendelse
eller: Forestil dig at politiet, få som de jo er, nok kun kommer ind de steder det er strengt nødvendigt, altså samme tosse. Vi andre kan ta´ det roligt.

· At tilsidesætte patientrettigheder som for eksempel behandlingsgaranti
eller: At de som er ved at dø af Corna/Influenza nu få lov til at komme foran knæoperation og hende som fik brysterne opereret billigt i Bulgarien.

· At begrænse adgang til transport
eller: At DSB og andre indfører pladsbillet, og færrer af dem så vi får størrer afstand mellem passagerer.

· At indføre foranstaltninger, der sikrer varetilførsel
måske forbyde hamstring så jeg ikke, som i dag, skulle køre land og rige rundt bare for en pose kartofler og mælk
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg fatter ikke at folk tager ud og hamstrer på den måde...

Vores statsminister og regering står og siger at det ikke er nødvendigt at hamstre varer, og at der er masser af varer til folk, hvis man bare køber ind som normalt. 10 minutter senere vælter folk rundt med propfyldte indkøbsvogne i Bilka og raver til sig, så der ikke er noget til andre. Altså i sådan et tilfælde er der jo nogen mennesker, man ikke kan nå ind til, og som ikke er rationelt tænkende. Så er jeg da glad for at man kan indføre kvoter på hvor meget man må købe, når der er nogen der åbenbart ikke kan håndtere at tænke på andre end sig selv.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:Mht. snakken om hvorvidt myndighederne har reageret og ageret for tidligt eller for sent - og for håndfast eller for vagt eller tilpas - så synes jeg, det minder lidt om sådanne diskussioner man har op til krige der føres ude i verden... Vietnam, Irak, Afghanistan osv. Alt vil nok komme til at stå væsentlig klarere for os, når vi om et par år kan kigge tilbage på forløbet i bakspejlet.

Det man først og fremmest kan håbe på er vel, at man i hvert fald lærer noget af det her til en anden gang. Det er jo slet ikke noget vi er vant til at skulle håndtere det her.
Lige præcis. Det er mega vanskeligt at "se det udefra" mens det står på.

I bakspejlet kan det sagtens være der er nogle utroligt gode argumenter for at fjerne retssikkerheden. Men det kan også være det er det modsatte. I min verden er det sund fornuft at være skeptisk.

Og fra mit personlige synspunkt er der noget helt forkert ved at gå så langt.
Hugo skrev:" Holger skrev:

· At tvinge folk i isolation
eller: Forestil dig at der går en tosse rundt i din by og smitter alle, men hans rettigheder siger at det må han godt.

· Forbyde større arrangementer
eller: Forestil dig at vi går igang med forårets koncerter med 2-5-20.000 gæster, hvor der er endnu flere af samme tosse med samme rettigheder.

· At politiet kan trænge ind uden retskendelse
eller: Forestil dig at politiet, få som de jo er, nok kun kommer ind de steder det er strengt nødvendigt, altså samme tosse. Vi andre kan ta´ det roligt.

· At tilsidesætte patientrettigheder som for eksempel behandlingsgaranti
eller: At de som er ved at dø af Corna/Influenza nu få lov til at komme foran knæoperation og hende som fik brysterne opereret billigt i Bulgarien.

· At begrænse adgang til transport
eller: At DSB og andre indfører pladsbillet, og færrer af dem så vi får størrer afstand mellem passagerer.

· At indføre foranstaltninger, der sikrer varetilførsel
måske forbyde hamstring så jeg ikke, som i dag, skulle køre land og rige rundt bare for en pose kartofler og mælk
Lyder alt sammen fornuftigt, men lovene kan ikke kun bruges til det ovennævnte. Det er det der er problemet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:
Mr. Soundman skrev:Mht. snakken om hvorvidt myndighederne har reageret og ageret for tidligt eller for sent - og for håndfast eller for vagt eller tilpas - så synes jeg, det minder lidt om sådanne diskussioner man har op til krige der føres ude i verden... Vietnam, Irak, Afghanistan osv. Alt vil nok komme til at stå væsentlig klarere for os, når vi om et par år kan kigge tilbage på forløbet i bakspejlet.

Det man først og fremmest kan håbe på er vel, at man i hvert fald lærer noget af det her til en anden gang. Det er jo slet ikke noget vi er vant til at skulle håndtere det her.
Lige præcis. Det er mega vanskeligt at "se det udefra" mens det står på.

I bakspejlet kan det sagtens være der er nogle utroligt gode argumenter for at fjerne retssikkerheden. Men det kan også være det er det modsatte. I min verden er det sund fornuft at være skeptisk.

Og fra mit personlige synspunkt er der noget helt forkert ved at gå så langt.
Hugo skrev:" Holger skrev:

· At tvinge folk i isolation
eller: Forestil dig at der går en tosse rundt i din by og smitter alle, men hans rettigheder siger at det må han godt.

· Forbyde større arrangementer
eller: Forestil dig at vi går igang med forårets koncerter med 2-5-20.000 gæster, hvor der er endnu flere af samme tosse med samme rettigheder.

· At politiet kan trænge ind uden retskendelse
eller: Forestil dig at politiet, få som de jo er, nok kun kommer ind de steder det er strengt nødvendigt, altså samme tosse. Vi andre kan ta´ det roligt.

· At tilsidesætte patientrettigheder som for eksempel behandlingsgaranti
eller: At de som er ved at dø af Corna/Influenza nu få lov til at komme foran knæoperation og hende som fik brysterne opereret billigt i Bulgarien.

· At begrænse adgang til transport
eller: At DSB og andre indfører pladsbillet, og færrer af dem så vi får størrer afstand mellem passagerer.

· At indføre foranstaltninger, der sikrer varetilførsel
måske forbyde hamstring så jeg ikke, som i dag, skulle køre land og rige rundt bare for en pose kartofler og mælk
Lyder alt sammen fornuftigt, men lovene kan ikke kun bruges til det ovennævnte. Det er det der er problemet.
Nu har jeg ikke set den endelige tekst endnu.
Alle love kan bøjes i den ene eller den anden retning(det har vi Bjørn Elmquist til)
Terrorlov eller Coronalov, så frygter jeg ikke noget som helst misbrug her i Danmark.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Har været i kontakt med en veninde der er sygeplejerske idag, og hun havde stærk mistanke om at jeg er corona-smittet. Så jeg besluttede mig for at ringe til vagtlægen for at undersøge hvordan jeg kunne blive testet. Der var lang kø, og en indtalt besked henviste til corona-hotline.

Her var så en anden besked som sagde at man kun kvalificerede til at blive testet hvis man havde været i et af de lande med stor spredning af smitte, eller havde været i direkte kontakt med en smittet person. Ingen af delene for mit vedkommende (UK havde 13 smittede da jeg var i Gattwick, og USA havde officielt 0 under hele vores besøg).

Med mit eget eksempel, hvor jeg teoretisk set kunne smittet, uden at være indenfor screening kriterierne, er jeg ret overbevist om at antallet af smittet er noget større end de officielle tal. Men det er der jo nok heller ingen her inde der er uenige i.

Nu holder jeg mig hjemme de næste par uger, og håber på at blive frisk asap.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

De kunne jo starte med at ransage hos tosserne i deres eget lag og omgangskreds. Som har bragt corona til Danmark med deres mange flyrejser. Vi har , for ikke længe siden , haft to Tibet sager. Hvor man må være Naiv, hvis man tror at det ikke er en politisk beslutning taget sammen med venner som har penge i klemme i diktaturstaten Kina. Mon ikke de havde trukket Corona kortet , hvis muligheden havde været der på det tidspunkt.

Som Jeg ser det prøver regeringen at udnytte den politiske medvind, de føler de har i øjeblikket. Men de er presset. Hele deres system er presset. Meningsdannelse foregår i højere og højere grad via sociale medier. De er presset af det yderste højre og venstre. de er presset af Veganerpartier. De er presset af en teneger som, starter en stor bevægelse og som tvinger, næsten hele den politiske elite til at rette ind. Og hun værdiger dem stadig ikke et blik.
De har så mange lig i lasten at de har svært ved at forsvare det i debat. Og selv om de gang på gang vender politisk, på en tallerken, for at tiltrække vælgernes gunst er der en dyb utilfredshed med dem blandt mange i befolkningen.
Og at indføre en undtagelses tilstand, hvor man indskrænker en af vores mest basale demokratiske rettigheder. Det får ikke denne corona krise til at forløbe glattere.
jeg tror ikke på at det handler om korona. det er bare et påskud.

Nej, jeg har bestemt ikke tillid at de såkaldte autoriteter vil administrer sådan et tiltag uden at undertrykke ytringsfriheden.
Jeg har ikke noget at skjule, men det har de.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:Har været i kontakt med en veninde der er sygeplejerske idag, og hun havde stærk mistanke om at jeg er corona-smittet. Så jeg besluttede mig for at ringe til vagtlægen for at undersøge hvordan jeg kunne blive testet. Der var lang kø, og en indtalt besked henviste til corona-hotline.

Her var så en anden besked som sagde at man kun kvalificerede til at blive testet hvis man havde været i et af de lande med stor spredning af smitte, eller havde været i direkte kontakt med en smittet person. Ingen af delene for mit vedkommende (UK havde 13 smittede da jeg var i Gattwick, og USA havde officielt 0 under hele vores besøg).

Med mit eget eksempel, hvor jeg teoretisk set kunne smittet, uden at være indenfor screening kriterierne, er jeg ret overbevist om at antallet af smittet er noget større end de officielle tal. Men det er der jo nok heller ingen her inde der er uenige i.

Nu holder jeg mig hjemme de næste par uger, og håber på at blive frisk asap.
God bedring, corona eller ej. Og pas på, jeg håber at vi kan blive ved med at have uenige diskussioner (eller enige, for den sags skyld) :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: · At tvinge folk i isolation
eller: Forestil dig at der går en tosse rundt i din by og smitter alle, men hans rettigheder siger at det må han godt.
Fint nok, sålænge det sker med respekt for den enkeltes øvrige behov. Hvad nu hvis det er én som (af helt andre årsager) ikke kan klare sig selv, uden hjælp fra andre?
Hugo skrev: · At politiet kan trænge ind uden retskendelse
eller: Forestil dig at politiet, få som de jo er, nok kun kommer ind de steder det er strengt nødvendigt, altså samme tosse. Vi andre kan ta´ det roligt.
Så burde det ikke være et problem at få en retskendelse.
Hugo skrev: · At tilsidesætte patientrettigheder som for eksempel behandlingsgaranti
eller: At de som er ved at dø af Corna/Influenza nu få lov til at komme foran knæoperation og hende som fik brysterne opereret billigt i Bulgarien.
Loven og reglerne er/var allerede idag sådan, at alvorlige/livstruende sygdomme skal behandles først. Der er ingen grund til at tilsidesætte patientrettighederne generelt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev:Har været i kontakt med en veninde der er sygeplejerske idag, og hun havde stærk mistanke om at jeg er corona-smittet. Så jeg besluttede mig for at ringe til vagtlægen for at undersøge hvordan jeg kunne blive testet. Der var lang kø, og en indtalt besked henviste til corona-hotline.

Her var så en anden besked som sagde at man kun kvalificerede til at blive testet hvis man havde været i et af de lande med stor spredning af smitte, eller havde været i direkte kontakt med en smittet person. Ingen af delene for mit vedkommende (UK havde 13 smittede da jeg var i Gattwick, og USA havde officielt 0 under hele vores besøg).

Med mit eget eksempel, hvor jeg teoretisk set kunne smittet, uden at være indenfor screening kriterierne, er jeg ret overbevist om at antallet af smittet er noget større end de officielle tal. Men det er der jo nok heller ingen her inde der er uenige i.

Nu holder jeg mig hjemme de næste par uger, og håber på at blive frisk asap.
Jeg ved ikke om du er i Norge.
Men det viser jo også at vi er ved at være der hvor man først og fremmest giver behandling til de som bliver så syge af corona at det er nødvendigt. Fordi det kan blive livstruende. Og bare råder folk med mindre symptomer til at blive så meget hjemme som mulig og , så vidt muligt , undgå kontakt med andre mennesker. Det har jeg jo selv hørt repræsentanter fra regeringen sige. At det er der vi er ved at være vi har ikke sygehus kapacitet til alle smittede.
Af hensyn til corona giver det da ingen mening med en lov som tvinger folk i isolation, når man alligevel vil lade de fleste med symptomer klare det selv. Og at kunne ransage er da helt ude i hampen i forhold til corona.

Undskyld mig, men hold da kæft, hvor er de dumme.
Man ringer til lægen og siger at man er bange for at man har corona symptomer. Lægen siger. jeg råder dig til at være forsigtig og undgå kontakt. Vi har kun kapacitet til særligt udsatte.
" men risikerer jeg så ikke at blive anholdt og bragt i tvungen isolation og få ransaget mit hjem, uden nogen dommerkendelse?
Hvis det er corona de ønsker at bekæmpe med sådanne tiltag. Så må de ,godt nok, være nogle spader.
Jeg tror ikke på at det handler om corona.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, jeg er i Oslo i Norge ^^ hvor situationen er ligesom DK eller værre, men hvor regeringen er 1-2 dage bag efter tiltagene i DK. Til gengæld laver de ikke ændringer i folks grundlæggende rettigheder her oppe. Alt lukker bare ned.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev:Ja, jeg er i Oslo i Norge ^^ hvor situationen er ligesom DK eller værre, men hvor regeringen er 1-2 dage bag efter tiltagene i DK. Til gengæld laver de ikke ændringer i folks grundlæggende rettigheder her oppe. Alt lukker bare ned.
Det glemte jeg at nævne. Jeg kan ikke forestille mig at man vil lave disse tiltag i andre nordiske lande.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Norge efter corona pressemøde

Billede

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, plads til lidt grin !!!

Endu mere tykt eksempel her, PM fra NL ,... ekstra morsomt fordi netop han er berygtet for altid at gøre det stik modsatte af hvad han sige :lol:

/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:Ja, plads til lidt grin !!!

Endu mere tykt eksempel her, PM fra NL ,... ekstra morsomt fordi netop han er berygtet for altid at gøre det stik modsatte af hvad han sige :lol:

Desværre fjernet- eller også er den bare blocket her i kolonien.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: Desværre fjernet- eller også er den bare blocket her i kolonien.
Ja, den blev taget ned mens jeg sad og tastede, fandt en anden version, og prøver igen:

/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Haha! Som nævnt tidligere er Støjberg nok heller ikke pisse glad for regeringens påbud om ikke at trykke hænder :-P

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Man kan vist roligt sige, at der bliver kø ved håndvasken i statsministeriet...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev:Har været i kontakt med en veninde der er sygeplejerske idag, og hun havde stærk mistanke om at jeg er corona-smittet. Så jeg besluttede mig for at ringe til vagtlægen for at undersøge hvordan jeg kunne blive testet. Der var lang kø, og en indtalt besked henviste til corona-hotline.

Her var så en anden besked som sagde at man kun kvalificerede til at blive testet hvis man havde været i et af de lande med stor spredning af smitte, eller havde været i direkte kontakt med en smittet person. Ingen af delene for mit vedkommende...

Med mit eget eksempel, hvor jeg teoretisk set kunne smittet, uden at være indenfor screening kriterierne, er jeg ret overbevist om at antallet af smittet er noget større end de officielle tal. ...
Lige nøjagtig.

Men jeg tror så også at det åbenlyst halvhjertede tiltag måske skal ses i lyset af, at strategien aldrig rigig har været at stoppe virussen men blot at strække udbredelsen tidsmæssigt. De har nok tænkt, at hvis de får den stoppet helt, så er det da rigtig fint, men først og fremmest så må den bare ikke sprede sig for hurtigt.

Og pointen med de der tilsyneladende nytteløse indledningsvise tiltag har måske i høj grad bare drejet sig om at kunne lave et estimat for, hvornår det var rette timing til at hive de tunge værktøjer op af skuffen. De er vel ikke dummere end at de hele tiden har siddet og ganget tallene med 10, tænker jeg.

God bedring by the way.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak. Ja, det er sandt.

Er der andre her inde som er ramt?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Artikel omkring hastelovgivningen:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-03- ... e-taget-ud

"Til gengæld får politiet alligevel ikke lov til at trænge ind i private hjem uden dommerkendelse. Det havde regeringen oprindeligt lagt op til, men i forhandlingerne er den bestemmelse altså blevet pillet ud."


Og så er det første gang jeg ser en oversigt over hvor i Danmark hvor mange er smittet:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02- ... -helbredte

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Den er da straks værre den her:

Kan ekspropriere privat ejendom
Sundheds- og ældreministeren får beføjelser til at ekspropriere privat ejendom.


Jeg var ikke klar over at Enhedslisten var med i det her...
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar