Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af AvS »

Men er det som sker i Italien og Spanien ikke også pga. at deres gamle i langt højere grad bliver hjemme hos familerne og ikke kommer på plejehjem, som vi gør det herhjemme? De ældre mennesker i de lande er jo meget ude i samfundet, og har meget mere kontakt med alm. borgere.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jo, jeg vil tro, at kulturen betyder meget i den her sammenhæng

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Jo, jeg vil tro, at kulturen betyder meget i den her sammenhæng

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modsat ser man ironisk nok at Finland som har ry for at være et af de mest introverte lande i verden, klarer sig bedst i Norden, selv om de fik smitten (get it?!) først.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Så har det første kæledyr lagt sig syg med Corona...

https://www.dr.dk/nyheder/udland/kat-sm ... t-kaeledyr

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

https://www.a4nu.dk/artikel/regering-og ... -fra-start
Ifølge kilderne var statsminister Mette Frederiksen (S) skeptisk over for, om sundhedsmyndighederne gik hårdt nok til værks.

Fra Statsministeriets side havde der været forslag om, at man nærmest burde indespærre og mandsopdække hjemvendte smittebærere fra eksempelvis skisportsområder i Italien og Østrig med vagter.

Sundhedsmyndighederne manede til ro og så ikke megen realisme i den slags.
Det var lige præcis hvad jeg foreslog her i tråden, men ingen ville høre. Ikke engang når Mette Frederiksen's regering siger det, vil man gøre det, som var nødvendigt for at undgå en ekstrem smitte af landet som vi nu er vidner til.
Ifølge Jyllands-Postens kilder udtalte sundhedsmyndighederne, at mere systematisk test og isolering var forhastede initiativer, der kunne fremkalde unødig panik.
Hvad tror myndighederne ikke den nuværende situation er? Er det måske ikke panik - men denne gang dog ikke unødig, men yderst velbegrundet panik?

Men ingen ville høre/læse/forstå. Så går det jo som vi ser nu.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I dagens grafer har jeg sat en linie ind, der viser, hvor hurtigt det går, når man har en fordobling i dødstallet hver tredje dag. Hvis et lands kurve er ca. parallel med denne har de altså en fordobling hver tredje dag.
Corona_DKdag12b.png
Corona_DKdag12b.png (24.45 KiB) Vist 276 gange
Corona_DKdag12a.png
Corona_DKdag12a.png (20.95 KiB) Vist 276 gange
Både Tyskland, Frankrig og USA er parallelle med den linie. Schweiz er tæt på. De nordiske lande ligger tæt på, men det er vist lidt lavere. Både Spanien og Italien ser ud til at være ved at flade lidt ud.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: Både Tyskland, Frankrig og USA er parallelle med den linie. Schweiz er tæt på. De nordiske lande ligger tæt på, men det er vist lidt lavere.
Ja. Særligt trenden på USA's kurve ser skidt ud. Det ser ud til der er en del kritik af præsidentens håndtering af sagen. Og hans tilhængere siger man ikke kan blame ham for et virus der kommer fra Kina.

Uden sammenligning får det mig til at tænke på bortforklaringer i Tyskland i midt-30'erne: Her var det en ting, at man sagde "Jamen føreren kan jo ikke holde øje med alting" når SA eller SS gjorde nogle (ikke så fine) ting i det offentlige rum. Jeg syntes det minder lidt om den "blindhed".
Smittefar skrev:Spanien og Italien ser ud til at være ved at flade lidt ud.
Det glæder vi os så over!! :) Med så meget negativt fra højre og venstre er det vigtigt at fokusere på det positive.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det står mere og mere klart, for mig, at den mest effektive kur mod corona er mange test. og hurtigt at kunne identificere smittede og isolere dem . Det står klart for mig at , når, vi vælger strenge forbud er det fordi vores sundhedssystem overhovedet ikke er gearet til en situation som denne. Sundhedssystemet er blevet sultet og udhulet. Gennem , så og sige alle foregående regeringer siden Anker Jørgensen. Vi er et af de lande som har færrest sengepladser . Selv om vi har mange læger er det jo ligegyldigt i en situation som denne. Vi havde ikke sengepladser nok, vi manglede personale, vi havde ikke testudstyr nok og de test vi kunne lave var for dyre.

Vi havde intet beredskab for pandemi. Vi har beredskab for terror, krig, og naturkatestrofer, men intet mod en pandemi. Myndighederne havde ingen anden mulighed end at, stort set, lukke landet ned. Da det ikke var muligt at benytte de bedst mulige værn mod pandemi. Som jo er masser af test, så man hurtigt kan lokalisere smittede.

Er faren for en pandemi blevet nævnt har det, forudsigelige, svar været. -Vi har et af verdens bedste sundhedssystemer. Og så var diskussionen lukket. Som var det et fakta.
Man solgte og gentog løgnen til alle troede den var en kendgerning . For mhst. at takle en pandemi står Danmark og de fleste europæiske lande langt tilbage for lande vi betragter som mindre udviklede.

Foruden dødsfald, vil det koste den Danske Stat mellem 70 og 500 miliarder kr. Hvad beregninger viser at coronakrisen vil løbe op i.
Vi havde haft færre dødsfald og mindre omkostninger, hvis vi havde investeret i et beredskab mod pandemi.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Kimex skrev: For mhst. at takle en pandemi står Danmark og de fleste europæiske lande langt tilbage for lande vi betragter som mindre udviklede.
Hvilke lande, og hvad bygger du det på? :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Godt spørgsmål - Jeg synes da, begivenhederne ind til nu viser, at Danmark er rimeligt forberedt, og befolkningens beredvillighed har været rigtig god.

Verden som sådan har ikke det beredskab Bill Gates efterspørger her, men det burde vi nok have (Den har sikkert været linket før)

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hugo skrev:
Kimex skrev: For mhst. at takle en pandemi står Danmark og de fleste europæiske lande langt tilbage for lande vi betragter som mindre udviklede.
Hvilke lande, og hvad bygger du det på? :)
F.eks. Sydkorea var jo langt bedre forberedt. De havde udstyret til at teste og atter teste, samt kapaciteten til at isolere smittede. For billige penge kunne man blive testet i drive in butikker. De lukkede ikke samfundet ned i samme grad som vi. Tailand har, som jeg har forstået det , benyttet samme taktik. De vidste at de burde være forberedt til en situation som denne. Over hele linjen ser vi at de lande som har testet flest har taklet corona bedst.
Vi har et krigs beredskab, vi har et terror beredskab, vi har et naturkatastrofe beredskab. Men en af de største trusler mod menneskeheden. Pandemi, var vi fuldstændig uforberedt til.
Og ikke mindst vores befolkning er dårligt forberedt , da vi har levet i en falsk trygheds boble.
Det kunne have været meget værre. Der er vel ikke noget i vejen for at corona kan udvikle sig til virus som er ligeså smitsom som cov-19 og lige så dødelig som MERS.

Måske jeg burde have skrevet . Lande vi betragter som , have mindre udviklede sundhedssystemer.

Jeg skriver jo allerede svaret på dit spørgsmål i mit ovenstående indlæg.

Jeg håber at myndighederne og vi har lært af vores fejl. Andet kan vel ikke komme på tale end at vi fremover skal have et beredskab med mange testkit og flere sengepladser og personale. Så vi ikke havner i samme situation igen . Og er nødt til at lukke så drastisk ned for vores samfund, at vi mister uendeligt mange miliarder.
Vi kan aldrig forhindre pandemier og epidemier, men vi kan være forberedt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg synes da, begivenhederne ind til nu viser, at Danmark er rimeligt forberedt, og befolkningens beredvillighed har været rigtig god.
Men vi havde ikke de testkit, sengepladser og personale som skulle til for at undgå denne enormt dyre, næsten, total lukning af samfundet. I modsætning til f.eks. Sydkorea og Taiwan. ( Jeg tror jeg kom til at skrive Tailand)
Island og Norge har også taklet krisen bedre end os. Og også de har testet betydeligt mere.
WHO har igen og igen sagt.- Test-test og test. Og det er trods alt WHO, som har adgang til den største erfaring og ekspertise på området. De flere sengepladser, personale og testkit. Der er lagt op til. Burde vi have haft før coronakrisen. Myndighederne er blevet nødt til at indrage privathospitaler. Jeg har i 6 uger kæmpet med en rygskade. Men det er kun livsnødvendig behandling sygehuse kan tage vare på.

Ja- Befolkningens beredvillighed har været overraskende god. Ikke mindst, hvor man mindst venter det. I socialt og alment nyttig byggeri. Og myndighederne har taklet det så godt som muligt, efter omstændighederne.
Men foregående regeringer har svigtet katastrofalt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det er meget svært at sammenligne med Sydkorea og Taiwan - Det er helt andre kulturer end den danske, og de har begge for ganske nyligt været udsat for nogle voldsomme virusudbrud, de ikke var forberedt på.

Norge lukker da også helt ned - Island har ikke været særlig hårdt ramt, men de har testet meget.

Hvor meget forestiller du, man tester. Du lægger nærmest op til at teste hele befolkningen hver anden uge. I øvrigt havde DK for over en uge siden testet halvt så mange per million mennesker som Sydkorea, så vi er ikke ret langt bagefter. Der er ingen, der nogensinde er blevet raske af at blive testet. Der er to fordele ved at teste - Man får et bedre overblik, så man har et bedre styringsredskab, og man kan med større sikkerhed sende folk i karantæne.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Norge lukker da også helt ned - Island har ikke været særlig hårdt ramt, men de har testet meget
Ja Norge har færre smittede og døde end vi. De har testet 5x så meget som vi. Og deres sundhedsmyndigheder udtaler at det ikke er tilstrækkeligt. Island har ikke så mange smittede. og det er jo nok fordi de har testet mange og dermed hurtigt kunne isolere smittede.
Vi har et beredskab mod terror. Civilforsvar samt hjemmeværn. Hvorfor er vores beredskab mod pandemi ikke , mindst, lige så omfattende ? Pandemi er , måske, den største trussel mod menneskeheden og nationer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev:Der er ingen, der nogensinde er blevet raske af at blive testet. Der er to fordele ved at teste
Du glemmer den tredje, og vigtigste - og potentielt helbredende grund til at blive testet:

At hvis alle coronaramte bliver testet (positiv) og følger karantæne, og alle andre gør det samme (ikke 90, ikke 99 men 100 % af alle karantæneramte følger alle anbefalinger), vil samfundet hurtigere lukke op igen, hvormed sygehusene hurtigere kan behandle andre sygdomme man måtte lide af i forvejen, eller kommer til at lide af i fremtiden.
Senest rettet af mediumaevum søn 29. mar 2020 21:13, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men hvis vi skal teste nok til at fange 100% af de smittede skal vi teste 100% af befolkningen nærmest hver dag.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev:Men hvis vi skal teste nok til at fange 100% af de smittede skal vi teste 100% af befolkningen nærmest hver dag.
Nej, det har du nok ret i.

Havde skrevet et forslag, men det er taget væk. Det er urealistisk at teste alle samtidig.
Senest rettet af mediumaevum søn 29. mar 2020 21:04, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev:
Norge lukker da også helt ned - Island har ikke været særlig hårdt ramt, men de har testet meget
Ja Norge har færre smittede og døde end vi. De har testet 5x så meget som vi. Og deres sundhedsmyndigheder udtaler at det ikke er tilstrækkeligt. Island har ikke så mange smittede. og det er jo nok fordi de har testet mange og dermed hurtigt kunne isolere smittede.
Vi har et beredskab mod terror. Civilforsvar samt hjemmeværn. Hvorfor er vores beredskab mod pandemi ikke , mindst, lige så omfattende ? Pandemi er , måske, den største trussel mod menneskeheden og nationer.
Det er desværre ikke rigtigt :-) Norge har flere smittede end DK, men rigtigt nok færre døde- spørgsmålet er så om man tæller døde på samme måde som DK. Umiddelbart ville jeg tro det, men muligheden er at tællemetoden spiller ind.

Ifht. Test så er jeg enig i det smitten siger; test kurerer ikke sygdommen, men det er er vigtigt styre-redskab, så man ikke bare opererer på mavefornemmelse. Data-drevne beslutninger. Det er det de unge vil ha.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev:
Kimex skrev:
Norge lukker da også helt ned - Island har ikke været særlig hårdt ramt, men de har testet meget
Ja Norge har færre smittede og døde end vi. De har testet 5x så meget som vi. Og deres sundhedsmyndigheder udtaler at det ikke er tilstrækkeligt. Island har ikke så mange smittede. og det er jo nok fordi de har testet mange og dermed hurtigt kunne isolere smittede.
Vi har et beredskab mod terror. Civilforsvar samt hjemmeværn. Hvorfor er vores beredskab mod pandemi ikke , mindst, lige så omfattende ? Pandemi er , måske, den største trussel mod menneskeheden og nationer.
Det er desværre ikke rigtigt :-) Norge har flere smittede end DK, men rigtigt nok færre døde- spørgsmålet er så om man tæller døde på samme måde som DK. Umiddelbart ville jeg tro det, men muligheden er at tællemetoden spiller ind.

Ifht. Test så er jeg enig i det smitten siger; test kurerer ikke sygdommen, men det er er vigtigt styre-redskab, så man ikke bare opererer på mavefornemmelse. Data-drevne beslutninger. Det er det de unge vil ha.
Man tester jo ikke for at kurere, men for at lokalisere flest muligt smittede. Som kan isoleres fra andre. så de ikke smitter flere. Vi har jo indtil nu kun testet alvorligt syge. Ikke engang vores sygehuspersonale har vi haft kapacitet til at teste.
Den holder ikke at hævde at vores sundhedsvæsen, på nogen måde var forberedt eller gearet til denne krise.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev:Man tester jo ikke for at kurere, men for at lokalisere flest muligt smittede. Som kan isoleres fra andre. så de ikke smitter flere. Vi har jo indtil nu kun testet alvorligt syge. Ikke engang vores sygehuspersonale har vi haft kapacitet til at teste.
Den holder ikke at hævde at vores sundhedsvæsen, på nogen måde var forberedt eller gearet til denne krise.
Det er vel et meget relativt statement :-P Hvis du sammenligner det Dansk syndhedsvæsen anno 1910 med dagens, så er vi nok i en eller anden grad bedre rustet :roll:

Jeg køber gerne argumentet om at det er vigtigt at lokalisere smittede- men hvad er mest effektivt:

a) At teste alt man kan komme i nærheden af, med et par dages forsinkelse, og med det problem at der ikke er kapacitet nok til at teste alt.

Eller-

b) At gå all in og sige (med øjeblikkelig virkning): hvis viser nogen af symptomerne, har været ude at rejse, eller har været i nærheden af en smittet, så ryger du i fuld karantæne.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jo lige det - Selv om vi testede 10.000 mennesker om dagen, så vil der stadig gå 1½ år, før vi har testet hele befolkningen, så vi kan aldrig nå i mål baseret på 100% test og karantæne.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har jo ikke sagt at alle skal testes, men des flere des bedre. Det er et spørgsmål om kapacitet. Men den Kapacitet som var bevilget til en pandemi som coronasmitte var 0. Det eneste vi stod med var de midler vi har til en almindelig influenza epidemi, som man jo har vaccine mod i de fleste tilfælde. Tidligere regeringer har undreprioriteret sundhedssektoren. Der var ikke andre muligheder end at lukke danmark, og dermed økonomien ned.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev:Jeg har jo ikke sagt at alle skal testes, men des flere des bedre. Det er et spørgsmål om kapacitet. Men den Kapacitet som var bevilget til en pandemi som coronasmitte var 0. Det eneste vi stod med var de midler vi har til en almindelig influenza epidemi, som man jo har vaccine mod i de fleste tilfælde. Tidligere regeringer har undreprioriteret sundhedssektoren. Der var ikke andre muligheder end at lukke danmark, og dermed økonomien ned.
Det er ikke dumt at se efter fejl, for at finde ud af hvor og hvordan man kan blive bedre..

Men 1) der er sørme andre steder i verden hvor man er mere på skideren end i DK. Og 2) antagelsen for din kritik holder ikke, for den baserer sig på at man kunne forudse det her ville ske. Blå eller rød - der er ingen partier i DK der ønsker landet skulle være dårligt stillet under sådan en krise. Jeg tror vi er ude i noget hindsight bias her :)

Dog vil jeg give dig ret i test kapacitets-kritikken. Her har man sovet lidt i timen - der er Danske virksomheder som har tilbudt sig uden at få svar, hvor de så har taget ordrer fra nabolandene i stedet.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Det er jo lige det - Selv om vi testede 10.000 mennesker om dagen, så vil der stadig gå 1½ år, før vi har testet hele befolkningen, så vi kan aldrig nå i mål baseret på 100% test og karantæne.

Der er jo ingen som siger hele befolkningen skal testes. Men for hver der bliver testet positiv med corona og dermed kan isolere sig og få støtte til at komme gennem isolationen. Er der måske 5 færre som bliver smittet.
For hver test der laves , breder smitten sig langsommere. Det er hvad WHO anbefaler. Det er hvad lande som Sydkorea og Taiwan, som har erfaring med epidemier af denne art , med succes har gjort.
Hvorfor lytte til danske såkaldte eksperter som forsvarer denne taktik vi i Danmark har brugt mod corona. De prøver bare ikke at tabe ansigt. Og de går ikke ud og undsiger regeringen og sundhedsstyrelsen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man behøver altså ikke blive testet for at holde sig inden døre. Og hvis du vil fange folk, før de kan give smitten videre, skal du teste dem 14 dage før de får symptomer.

Jeg siger ikke tests er dårlige - de er bare heller ikke et mirakelmiddel, der ville have løst det her på en nem måde.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar