Sjove fejl 40 historier

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Sjove fejl 40 historier

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 11:22

Mangler vi en tråd hvor vi har mulighed for at udstille os selv, eller er det bare mig der synes det er sjovt at blive mindet om hvor dum man kan være?

Jeg kan lægge ud.

Jeg bruger laaang tid på at få forskellige headphone mix til at virke. Jeg følger YT-videoer, tillader mig at tænke selv og får det til at virke, så der kun er klik til trommeslageren og ikke til os andre. Men de to andre HP mix virker ikke, kun dem i højttalerne som trommeslageren via et par stik til hans hp-forstærker skal bruge. De er dødstille og jeg fejlsøger, prøver at forstå videoer og manualer og forstår ikke det ikke virker. Efter ihvertfald en halv time opdager jeg, at jeg har samlet det forkerte jackstik op fra gulvet og desperat taget det ind og ud af forskellige indgange mens jeg har trykket og drejet og ændret og konfigureret. Det hele har virket perfekt, lige bortset fra mig...
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Sjove fejl 40 historier

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 11:27

Udover de almindelige fejl med at dreje på en knap på en maskine, som slet ikke er koblet ind i kæden og være sikker på man kan kan høre en forskel... så har jeg heldigvis ikke så mange historier af den slags.

Det værste jeg har gjort var at oprette en indspilningsession, som af uvisse årsager var sat til at optage i en folder som lå i skraldespanden. Tror ikke det kan lade sig gøre mere på Mac, men det kunne det dengang.

Da jeg så kom om morgenen havde vokalproduceren siddet hele natten og indspillet vokaler og er taget hjem.

Jeg tømmer lige skraldespanden og ringer så til en søvndrukken vokalproducer for at brokke mig over hvor faen vokalerne er henne.

Der blev han ikke så begejstret, da jeg opdagede fejlen.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 11:35

Nu er den startet i "after-party" ,.. så antager at vi ikke kun taler lyd-relateret ?

Anyway, der er så dejligt i skoven:

For nogle måneder siden kom jeg sent en aften op til huset i sverige, jeg satte varme på, og lagde mig til at sove under et tæppe på sofaen.

Sidste jeg husker før jeg faldt i søvn var lugten af død mus der tog til i takt med varmen, prøvet før, så tænkte: "den finder jeg i morgen",.... Zzzzzzzz

Næste dag vågnede jeg til en forfærdelig stank, den døde mus havde været i sofaen, under tæppet, hvor jeg lå, havde rullet mig i den hele natten , under en varme dyne,... Store vaske-dag blev det :puke:
Vedhæftede filer
mus1.jpg
mus1.jpg (248.44 KiB) Vist 305 gange
/Dub
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 11:41

Fejl 40? Jeg plejer bare at kalde dem udgivelser.

Hmm ... jeg havde brugt lang tid på at bygge et sustainersystem ind i en MIDI-guitar - og modificeret det hele, så det modtog phantompower via guitarkablet.

I strømskinnen sad der flere strømforsyninger. Da jeg lige skulle checke det hele en sidste gang fik jeg sat den forkerte strømforsyning til.
Noget knitren og et højt pop. En flot blågrå røg steg op ad guitaren - og både sustainer og MIDI var brændt af. :dollargrin:
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 11:49

Hehe, gode historier allerede! Sjeisssse, godt man kan grine ad det når man får det lidt på afstand.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 12:50

Fy for adr. Den med musen. Sådan en varm udsplattet fætter må ha været dejlig!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. feb 2020, 13:42

I hjemmestudiet

I hjemmestudiet der vil en typisk fejl-40 for mig nok være enten at glemme at slukke for monitorer medens jeg indspiller med mikrofon, eller at bruge op til en halv time på at undres over, at jeg ikke kan høre, hvad jeg lige har indspillet i MIDI med mit el-piano eller mit keyboard, fordi MIDI-signal fra DAW tilbage til el-piano og keyboard er sløjfet igennem nogle lydmoduler, der selvfølgelig også skal være tændte, for at der kommer hul igennem den vej.

I fritiden udenfor hjemmestudiet

Jeg har engang startet motoren i min båd og så glemt først at åbne sø-ventilen for kølevand til motoren.
IMG_3655_B.jpg
IMG_3655_B.jpg (71.38 KiB) Vist 275 gange

(I vinterhalvåret plejer jeg altid at holde denne ventil lukket, når jeg ikke er om bord på båden, for ikke at risikere at en frostsprængning på kølevandsslangen sænker båden). Bedre blev det ikke af, at jeg lige skulle ordne noget udenfor, efter at have startet motoren, så da alarmen for for høj temperatur på motoren begyndte at hyle, så hørte jeg det selvfølgelig ikke :shock: Sidstnævnte skyldtes så også, at jeg på et tidspunkt har viklet noget omkring lydgiveren for alarmer plus monteret den inde bag instrumentbrættet, for hvorfor skulle den dog lyde sååååååå højt, at man får ondt i ørerne af det :roll:

Jeg nåede heldigvis at stoppe den, inden det udviklede sig til et decideret motorhavari, men det kunne jo være gået godt og grundigt galt og have kostet mig det blege plus rigtig meget arbejde og masser af frustrationer :shock:

Det minder mig forøvrigt om en gang, hvor jeg lå et sted oppe i den svenske skærgård med båden og lige hurtigt skulle på toilet i land, imedens motoren kørte. På vej tilbage fra toilettet, synes jeg jeg hører en eller anden svag hyletone... :? den bliver stærkere, jo nærmere jeg kommer til båden... Åååååååhh nej!! Er det en alarm?? Løbe løbe løbe... Ååååhh det er en alarm for for høj temperatur på motoren :shock: Stoppe i en fart og konstatere, at pumpen for kølevand lige har svigtet... :roll: Det, som ellers næsten aldrig går galt, sker selvfølgelig lige medens man vender ryggen til et kort øjeblik. Lektie lektie lektie... lad vær med at forlade båden, imedens motoren kører – ever! :nono:

På min to-do-liste står bl.a., at jeg på et tidspunkt skal lave et helt nyt alarmsystem på båden... Til den tid tror jeg, jeg vil lave systemet sådan, at i det øjeblik man drejer tændnøglen til motoren, så går alarmen med det samme, hvis sø-ventilen for kølevand samtidig er lukket. For en eller anden dag, så kan det gå helt galt. Og det bliver ikke sjovt.

På arbejde

Hvis jeg nogensinde havde lavet fejl-40 på arbejde, så ville jeg alligevel aldrig nogensinde indrømme det i offentligt rum :dollargrin:
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 15. feb 2020, 22:07

Damn. Men heldigvis løb du ikke på toilettet og så din båd sejle fra land eller ind i noget idet du kom ud. Det er garanteret sket for nogen.

Da jeg tog lastbilkørekort fortalte min kørerlærer mig om, hvordan han var gået fra lastbilen altimens den trillede bort bag ham og ind i op til flere biler.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 15. feb 2020, 22:16

Der er jo altid klassikeren med at have sat et spor med en synth i solo, sidde og tweake f.eks. cutoff, ikke kunne forstå hvorfor man ikke kan høre effekten af det man tweaker, begynde at troubleshoote hvad det mon er for en LFO eller envelope der sidder og overrider de filterindstillinger man laver, eller hvad der mon ellers er galt, indtil man opdager at man sidder og drejer på en synth på et helt andet spor. Når man så tænder for lyden på det spor som man rent faktisk har tweaket kan man til tider have fået drejet sig ret langt væk fra den lyd der ellers var indstillet ... jeg har prøvet det utallige gange.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 15. feb 2020, 23:49

Hvor skal jeg starte. Min seneste fejl 40 er med min nye Xvive trådlådløs guitar system. Jeg måtte bede en fra bandet om hjælp. Hvordan skulle jeg kunne vide at den ene er transmitter og den anden reciver. De er jo ens.

Jeg har taget hjemmefra med følelsen af at have glemt noget. Og når jeg er ved at stige på bussen opdager jeg at jeg har glemt min guitar.
Men når vi er i øvelokalet må vores bandleder lige kigge på mig for at få en opfriskning. Jeg kan huske, næsten, minutiøst hvad vi lavede for uger tilbage. Og jeg behøver næsten ingen papir for at huske akkorderne til et nummer. Kun hvis der går flere måneder, hvor vi ikke har spillet det. Så skal jeg bare kigge en gang.

Jeg glemmer min telefon, guitar eller madpakke, men andre ting husker jeg ned til mindst detalje.

Den mest pinlige var da mit lydkort, for nogen tid siden, holdt op med at virke. Jeg satte det helt store igang , hvorefter jeg opdagede at jeg havde sparket USB tilslutningen ud af computeren. :?
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 01:27

I min tidlige karriere som gangster-rapper (Var vel 14-15 på det tidspunkt) fik min bedste ven en kondensator mic og vi begyndte at indspille nogle sange. Vi brugte enormt meget tid og energi på det, og det var som om at flowet bare ALTID var ude af takt uanset hvor meget vi øvede før indspilning.

Ret deprimerende, og vi var efterhånden overbevist om at vi var pisse dårlige til at rappe (vel ikke helt ved siden af, men)..

6 måneders tid efter (måske mere endda) finder vi ud af at der er noget der hedder en buffer setting......
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 01:28

Skulle engang hjælpe en kollega med at klone hans gamle computer over på hans nyindkøbte laptop.
Jeg sætter et kabel mellem de to og er måske lidt træt da jeg kommer til at klone den forkerte vej, så alt hvad der ligger på den nye laptop så fint bliver klonet over på den gamle computer og sletter alt hvad han havde af data.
Jeg var godt flov da jeg opdager min fejl, men heldigvis havde han ikke noget liggende på maskinen der ikke kunne skaffes igen på den ene eller den anden måde. Jeg betalte min fejl med en kvaje-bajer :oops:
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 01:33

Hahaha. Fåååååk!
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 10:41

benjisan skrev:Skulle engang hjælpe en kollega med at klone hans gamle computer over på hans nyindkøbte laptop.
Jeg sætter et kabel mellem de to og er måske lidt træt da jeg kommer til at klone den forkerte vej, så alt hvad der ligger på den nye laptop så fint bliver klonet over på den gamle computer og sletter alt hvad han havde af data.
Jeg var godt flov da jeg opdager min fejl, men heldigvis havde han ikke noget liggende på maskinen der ikke kunne skaffes igen på den ene eller den anden måde. Jeg betalte min fejl med en kvaje-bajer :oops:

Uh jeg har heldigvis aldrig gjort det der, men jeg frygter det hver gang jeg skal flytte eller gendanne store mængder af data mellem diske og computere. Men jeg kan mærke det helt ned i maven når jeg læste det her.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Seskho
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Odense

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 10:44

En større bummert for nylig:

Er hos min gamle mekaniker for at sælge min gamle bil. Vi laver papirer, han betaler kontant osv. og min kæreste og jeg kører op og holder julehygge hos mine forældre, som bor i nærheden. Da vi kommer til mine forældre opdager jeg at jeg ikke kan finde min pengepung, og den ligger ikke i jakkelommen, som den plejer. Jeg kigger i bilen, men der er den heller ikke. Jeg har lige fået et større kontantbeløb for bilen og tænker bare "f*ck f*ck f*ck f*ck". Roder jakke og bil igennem en gang til. Ingenting.

Cirka en halv time senere får jeg et opkald fra en ældre herre, som beskriver min pengepung, og om det er min? Jeg siger med det samme "JA, DET ER MIN", og spørger hvor den er og hvor den er fundet. Jeg får hans adresse, kører derud og han står heldigvis med pungen og alle kontanterne er der.

Han siger han var ude at gå tur, og fandt den på fortovet, på et stykke vej, hvor vi er kørt forbi. Det giver ingen mening for mig, hvorfor den skulle ligge der. Det eneste jeg kan komme i tanke om er at jeg i splitsekunds hjerneblødning er kommet til at lægge pungen oven på bilen, med alle pengene i, og så bare kørt, og så er den gledet af taget og landet på et fortov.

For fanden altså, men hurra for ærlige mennesker :oops: :lol:
Brugeravatar
ThomasRiem
Producer
Producer
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 11:00

Den med at lægge noget på bilen er en klassiker. Jeg spiller med en bassist, der i sin tid også spillede tværfløjte. Indtil han altså lagde instrumentet oven på bilen en dag...
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:15

Sad og lyttede noget musik her på siden fra en bruger og skulle lige til at udtrykke min skuffelse over manglende energi og bas... Ahhhh min subwoofer var slået fra (fodpedal) da jeg kort inden havde været med på IP-telefon hvor der var lige nok pust i mikrofonen hos modparten.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:21

Hald skrev:Uh jeg har heldigvis aldrig gjort det der, men jeg frygter det hver gang jeg skal flytte eller gendanne store mængder af data mellem diske og computere. Men jeg kan mærke det helt ned i maven når jeg læste det her.

Nu checker jeg også altid efter 2-3 gange inden jeg sætter det i gang :wink:
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:24

Ahhhh min subwoofer var slået fra

Burde man ikke vurdere bassen med subwoofer slået fra ?
Er det ikke subjektivt hvilken frequens eller lydstyrke man bruger til sin subwoofer ? :)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:27

Kimex skrev:

Er det ikke subjektivt hvilken frequens eller lydstyrke man bruger til sin subwoofer ? :)

Jo men hvis han er vandt til at lytte med subwhoofer på det anlæg, vil det jo alt andet lige lyde mere fesent end ‘normalt’ :-)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:30

Kimex skrev:

Man kan jo kun vurdere det af bassen, som højttaleren gengiver.

Hvordan vil du vurdere resten? :)
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:42

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev:

Man kan jo kun vurdere det af bassen, som højttaleren gengiver.

Hvordan vil du vurdere resten? :)

Jeg ville nok vurdere mixet samlet via mine monitors, uden sub. Ud fra at jeg ikke rigtig ved hvad som er standard indstillinger på suben mhst. frequens og volumen.
Men jeg spørger først og fremmest. Jeg hævder ikke at det er det rigtige at gøre.
Brugeravatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Forum Donator
Sted: 2200

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 15:58

Jeg skulle vanen tro lave lyd på noget Live sport i TV. Mødte op i lyadafviklingen hvor jeg har arbejdet 100 vis af gange. Tændte strømgruppen på HPFI relæet, tændte min Mac Mini op hvor jeg har div. lydstumper liggende som vi bruger undervejs.
Pulten er en Studer Vista 5 og i øverste højre hjørne sidder 2 on knapper - main on og desk on. og ved siden af pulten er der en extern computermonitor hvor man styrer settings, routing og jeg skal komme efter dig. Der var ca. 1 time til vi skulle on-air, og computermonitoren var sort grrrrr FÅK vi skal i luften snart grrrrr sur lydmand. Jeg kaldte på en TEKO (teknisk koordinator = tech. klogeÅge) over intercom og bandede og svovlede over vores latterligt udbankede udstyr der altid har problemer og hvor fejlmeldinger strander i det uvisse, og var i det hele taget godt oppe at køre over endnu engang at skulle bixe med crap…… lige indtil TEKO kom ind i MIT lydrum, trykkede på DESK ON på pulten, og hele lortet vågnede op i køreklar stand. JEG havde kun tændt MAIN ON.
Mer bass i hi-hatten
k snabel-a daffydub punktum com
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 16:09

Apropos at glemme ting på biler, har jeg til dato spillet med tre kontrabassister, der uafhængigt af hinanden har glemt deres KONTRAbas i toget.
skriver noder
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. feb 2020, 16:17

Kimex skrev:Jeg ville nok vurdere mixet samlet via mine monitors, uden sub.

Men dermed hører du "kun" hvad dine monitors kan levere. Alt hvad der ligger derunder er jo så et stort ?

Kimex skrev:Ud fra at jeg ikke rigtig ved hvad som er standard indstillinger på suben mhst. frequens og volumen.

Men det kan man jo læse op på. Producenterne angiver jo nogle indstillinger og kalibreringsmåder.

Under alle omstændigheder, så gengiver et par ADAM, et par KRK og et par Presonus i ca. samme prisklasse jo også tingene forskelligt.
Det er IMO ikke anderledes med subs.

Tilbage til "After Party"