Skal rygning forbydes

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Skal rygning forbydes

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg trækker mig fra denne debat, - da jeg ikke rigtig føler vi kommer nogen vegne. Folk skal bestemt have lov til at ytre deres mening omkring rygning, og påpege hvor sundhedsfarligt det er, og hvad det koster samfundet årligt.

Men - jeg står fast: Rygning skal ikke forbydes, men forebygges. Det er vigtigere at fokusere på den yngre "målgruppe", som let har ved at falde i fælden og blive afhængig. Dem der allerede ryger, - og i mange tilfælde har gjort det i rigtig mange år, skal have lov at bestemme over deres eget liv.
Senest rettet af Rosenfeldt tors 27. feb 2020 17:42, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Hugo skrev:Nu nåede TJJ at komme før mig. Denne her er til benjisan

Jeg henviser blot til den samme kilde du bruger. Når du linker til evidens regner du det for evidens. Når jeg/andre linker til evidens, underkender du det.
Jeg tror at du blot er en "Rasmus Modsat" der deltager for at knuse argumenter, og ikke for debattens skyld. Jeg har fornemmet det i tidligere debatter, men gav det en chance her.
Jeg vil ikke længere svare/citere på dine indlæg.
Det er skægt du lige siger det, for jeg sad med fuldstændig samme fornemmelse, men ville ikke begynde at diskutere "personer" i tråden og køre debatten af sporet. Bidrager ikke med noget konstruktivt til debatten, giver ikke udtryk for nogen selvstændige holdninger. Sidder udelukkende og piller andre folks udtalelser ned og vender argumenter på hovedet. Rigtig internet troll :roll:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev:
Altinget citerer direkte en medarbejder fra KORA (Nu VIVE, en uafhængig statslig institution under Social- og Indenrigsministeriet) for de her tal. Så det er ikke Altinget der kommer med de her påstande, men analyseinstituttet selv. Du underkender en statslig institutions undersøgelser og siger det er fake news. Det kunne måske være lidt mere uddybende når du affejer det her som værende fake?
Okay jeg giver det een chance til.
Læste du hvad jeg skrev nogle posts tlbage? Jeg gik på Altinget (dit link) fandt Altingets kilde, Kora (nu Vive) og fandt rapporten.
Den rapport lagde jeg et link til i min post. Der stod ikke noget om 25 milliarder, nærmere nogle hundrede tusinde.
Klikkede du på det link, og læste rapporten, eller er du den type der tar´ en avisforside for pålydende?
Det var mit indtryk at du ikke hvde set rapporten, siden du fortsatte med din påstand.
Så når du med ord og lidt negative smilies "nedgør" min evidens, var det faktisk evidens fra din egen evidenskilede.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Seskho skrev:
Hugo skrev:Nu nåede TJJ at komme før mig. Denne her er til benjisan

Jeg henviser blot til den samme kilde du bruger. Når du linker til evidens regner du det for evidens. Når jeg/andre linker til evidens, underkender du det.
Jeg tror at du blot er en "Rasmus Modsat" der deltager for at knuse argumenter, og ikke for debattens skyld. Jeg har fornemmet det i tidligere debatter, men gav det en chance her.
Jeg vil ikke længere svare/citere på dine indlæg.
Det er skægt du lige siger det, for jeg sad med fuldstændig samme fornemmelse, men ville ikke begynde at diskutere "personer" i tråden og køre debatten af sporet. Bidrager ikke med noget konstruktivt til debatten, giver ikke udtryk for nogen selvstændige holdninger. Sidder udelukkende og piller andre folks udtalelser ned og vender argumenter på hovedet. Rigtig internet troll :roll:
Glæder mig at du ser det. Jeg er en rummelig person og giver det en chance til, inden jeg tar´ en endelig beslutning..
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Nej, men du påstår at alkohol har "de suverænt største konsekvenser og skadevirkninger" og som argumenter lister du op hvor mange mennesker det indebefatter og hvor meget det koster samfundet om året. Jeg kan så google mig frem til at der måske rent faktisk er flere rygere i Danmark (Svært at regne ud fra den statistik du lister op: hvor mange af de forskellige grupper overlapper?) og at det koster samfundet flere penge. Derfor har jeg svært ved at se at det skulle være suverænt det største når dine tal overgåes af rygerstatistikken.

Ja, alkohol har måske større sociale og familiemæssige konsekvenser -det er jeg enig i.

Øh, nej. Jeg skrev, at alkohol er det stof, der har de suverænt største konsekvenser og skadevirkninger. Hvis du går tilbage og kigger vil du se, at det var i forbindelse med, at der blev argumenteret om forbud/ikke forbud i relation til narkotiske stoffer - altså rusmidler. Indrømmet, jeg burde nok have skrevet "det rusmiddel" og ikke "det stof" for at undgå misforståelser. Synes dog, at det var implicit.

Nikotin er ikke et rusmiddel, så vidt jeg ved. Argumentet holder dog uanset, mener jeg - som jeg forsøgte at redegøre lidt for - hvis man indregner andet end de direkte afledte konsekvenser i forhold til sundhed og sundhedsudgifter; det vil sige blandt andet udgifter til det sociale område, familieområdet, til ofre for vold og trafikulykker ect. Jeg skal gerne tælle sammen ved lejlighed, men det bliver sq ikke i dag :-D
Men hvis du insisterer på at forstå stof som et hvilket som helst stof, kan jeg formentlig godt finde nogle "stoffer", der har større konsekvenser socialt og sundhedsmæssigt end alkohol. Dog ikke nikotin, men raffineret sukker kunne være et bud. CO2 kunne være et andet.

Igen: Jeg argumenterer hverken for at forbyde alkohol eller tobak. Jeg prøver bare at sige, at det er vanskeligt at bruge rusmidlers skadevirkninger som et argument for forbud/legalisering af noget som helst, når man lever i en alkoholkultur - uden at fremstå hyklerisk.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev:Læste du hvad jeg skrev nogle posts tlbage? Jeg gik på Altinget (dit link) fandt Altingets kilde, Kora (nu Vive) og fandt rapporten.
Den rapport lagde jeg et link til i min post. Der stod ikke noget om 25 milliarder, nærmere nogle hundrede tusinde.
Klikkede du på det link, og læste rapporten, eller er du den type der tar´ en avisforside for pålydende?
Det var mit indtryk at du ikke hvde set rapporten, siden du fortsatte med din påstand.
Nej, jeg så ikke dit link til rapporten. Jeg så at du linkede til en artikel fra vive.dk
Nej, jeg har ikke læst hele rapporten på 96 sider: https://www.altinget.dk/misc/10880_Offe ... ygning.pdf
Har du?
Jeg er slet ikke klog nok til at kunne udlede et tal på 24 milliarder af sådan en lang og teknisk udregning som den rapport, men stolede udelukkende på en udtalelse fra en af dem der har udarbejdet rapporten, men hvis jeg forstår dette citat fra rapportens konklusion på side 60 korrekt, så kan jeg da med min folkeskoleeksamen i matematik regne ud af at udgifterne må løbe op i flere milliarder:
"For en gennemsnitlig kommune på 50.000 indbyggere kan de samlede offentlige merudgifter til dagligrygere sammenlignet med aldrig rygere opgøres til i alt 95 mio. kr. årligt, hvoraf kommunerne finansierer 57 mio. kr."

Kan du ikke specifikt linke til det sted hvor det bliver slået fast at de årlige samlede udgifter til behandling af rygere kun drejer sig om nogle hundrede tusinde? Du må gerne komme med det præcise citat, for jeg kan altså ikke se eller finde det.

Og så mangler du stadig at redegøre for hvorfor du mener at den konklusion der er på den 96 sider lange rapport er fake news.
TJJ skrev:Øh, nej. Jeg skrev, at alkohol er det stof, der har de suverænt største konsekvenser og skadevirkninger. Hvis du går tilbage og kigger vil du se, at det var i forbindelse med, at der blev argumenteret om forbud/ikke forbud i relation til narkotiske stoffer - altså rusmidler. Indrømmet, jeg burde nok have skrevet "det rusmiddel" og ikke "det stof" for at undgå misforståelser. Synes dog, at det var implicit.
Ja ok, jeg troede du snakkede om alkohol i forhold til rygning når nu det er temaet i tråden. Det gik i hvert fald fuldstændig over mit hoved at du kun mente i forhold til narkotiske stoffer. Når du skriver "stof", så tager jeg alting med :wink:
Senest rettet af benjisan fre 28. feb 2020 09:50, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Fair nok :-). Og jeg hopper af her; det skulle jeg vist have gjort for længe siden :-D

Men god debat til jer alle :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

https://brs.dk/omstyrelsen/presse/nyhed ... rande.aspx
Beredskabsstyrelsen skrev:Rygning starter flest brande i hjemmet
Cirka halvdelen af de brande, der medførte omkomne i 2017, opstod som følge af rygning. Det viser nye tal fra Beredskabsstyrelsen.

- Brandene opstår typisk ved, at gløder fra en cigaret får antændt tøj, møbler eller sengetøj. Statistikken viser desuden, at en væsentlig del af de omkomne har begrænset bevægelighed på grund af enten alder eller sygdom, fortæller Mads Dalgaard, forebyggelsesekspert i Beredskabsstyrelsen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Nikotin er et rusmiddel..
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Lad os starte med benzin og disel biler :)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »




jeg så denne tråd - men har ikke tid t a læse den - men lad monra o rislund få ordet :-P

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

the green 9 skrev:Nikotin er et rusmiddel..
Arh - kunne så ikke lade være alligevel :roll: :-D
Jep, det kan man sagtens argumentere for, selv om mange kalder det et nydelsesmiddel. Og at blandt andet koffein også er. Jeg tror dog, du ved, hvad det var, jeg mente :).

Og en valid pointe med brande, som skyldes rygning. Mener dog stadig ikke, at omkostningerne ved rygning vil nå omkostningerne ved alkohol til sokkeholderne, hvis alt indregnes. Men menneskelige - dvs. ofte sociale - omkostninger er self. vanskelige at opgøre, især fordi der eksempelvis i tilfældet børn af alkoholikere er tale om omkostninger, der kan vare livet ud - og videre til endnu flere generationer.

Egentlig er jeg også ligeglad med, hvad der er værst - pointen var blot, at det kan være vanskeligt at bruge skadevirkninger ved rygning som argument for et forbud mod noget i en kultur, hvor alkohol - lad os så bare sige et af de suverænt mest skadende stoffer/rusmidler (så vi undgår flere afveje i debatten) - er lovligt.

Btw: Hvis internettet kunne betegnes som et stof, ville det måske være det mest skadelige stof, vi kunne komme op med alt iberegnet :-D

Nå ja, og for en sikkerheds skyld, selv om jeg har skrevet det før: Nej, jeg mener ikke at alkohol skal forbydes og heller ikke rygning :)
Til gengæld burde jeg nok forbyde mig selv at deltage i sådan nogle debatter her - når jeg nu har bestemt, at jeg ikke vil - måske endda give mig selv et par dagbøder :-D
Senest rettet af TJJ fre 28. feb 2020 10:10, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvis I er overvægtige, skal I holde jeres fede kæft om helbredsrisici ved rygning, og det er alt jeg har at tilføje til emnet her.



Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

TJJ skrev:
the green 9 skrev:Nikotin er et rusmiddel..
Arh - kunne så ikke lade være alligevel :roll: :-D
Jep, det kan man sagtens argumentere for, selv om mange kalder det et nydelsesmiddel. Og at blandt andet koffein også er. Jeg tror dog, du ved, hvad det var, jeg mente :).
det ER et rusmiddel, det samme med koffein.. at DU ikke opfatter det som et rusmiddel gør det ikke mindre sandt :wink:
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

TJJ skrev:Egentlig er jeg også ligeglad med, hvad der er værst - pointen var blot, at det kan være vanskeligt at bruge skadevirkninger ved rygning som argument for et forbud mod noget i en kultur, hvor alkohol - lad os så bare sige et af de suverænt mest skadende stoffer/rusmidler (så vi undgår flere afveje i debatten) - er lovligt.
Og det er jo lige præcis det jeg synes er interessant i forhold til det du siger, for hvad skal vi bruge som målestok for hvad man skulle overveje at forbyde (og evt vælge ikke at forbyde længere)? Er det socio-økonomiske parametre? Er det folkesundheden? Hvad er det? Og nej, jeg køber bare ikke idéen om at det ren og skær hetz mod en bestemt folkegruppe.

For jeg kan godt se nogle pointer i at læne sig hen imod et forbud (uden decideret at være 100% for det) i forhold til andre ting. Og det er sagt som mange årig fest -og hyggeryger. Jeg kan se pointen i at lige så snart du ryger så skader du principielt dig selv og din krop. Det gør du bare ikke med hverken slik, kage, alkohol osv på samme måde. Ja klart, hvis du har et overdrevet forbrug, så kan du skade dig selv med hvad som helst, men at forbyde kage og slik fordi nogle folk er svært overvægtige, eller forbyde alkohol fordi nogle folk bliver alkoholikere, det synes jeg er skudt ved siden af. Flertallet af folk kan stadig finde ud af at nyde alkohol og andre "usunde" ting uden at det påvirker deres helbred, deres omgivelser og liv på anden måde.
Lige så snart du begynder at ryge fast, så påvirker du dit helbred fra dag 1. Og derfor synes jeg at pointen om folkesundhed stikker dybest her. For vi kan se at lige så snart man begynder at drage andre aspekter ind i diskussionen, så ender det i tal-fifleri og personlige erfaringer osv. Og så bliver det sgu en anelse mærkeligt at diskutere om hvorvidt vi skal spare penge eller om det i virkeligheden er fordi at mit barn gerne vil ha' moster Ane i så mange år som muligt og at moster Ane desuden har et godt og langt liv.

Ja, der er mange ting i vores liv der påvirker vores helbred, levetid, livskvalitet og vores samfund i positiv og negativ retning. Det er svært at ramme den gyldne linje for hvad der giver mening og ikke mening i forhold til folks ve og vel og for samfundets det hele taget. Jeg synes idéen med et forbud mod rygning giver god mening. Vi tog de første gode og grundlæggende skridt med rygeloven for 13 år siden -dengang skabte det vild debat og furore -men jeg tror at alle -selv de fleste af rygerne -synes at det giver god mening i dag. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig at leve i et samfund før rygeloven, hvor min kollega sad og pulsede løs ved skrivebordet ved siden af mit. Og et total forbud er måske bare endnu et logisk og fornuftigt skridt i den retning?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

MrBacon skrev:Hvis I er overvægtige, skal I holde jeres fede kæft om helbredsrisici ved rygning, og det er alt jeg har at tilføje til emnet her.


Hovedbudskabet i videoerne her er at dødsfald relateret til hjerte/kar sygdom fylder mere end alle andre dødsårsager, korrekt? Eller misser jeg en anden pointe? I og med at rygning øget risikoen for hjerte/kar sygdom betydeligt, er det jo en af de ting man gerne vil gøre noget ved.
Jeg ryger ikke selv. Er heller ikke overvægtig. Jeg går ikke ind for forbud, men jeg går ind for at man sætter hårdt ind på forebyggelse af nye rygere (tror jeg de fleste gør), blandt andet ved gradvist at øge priserne på cigaretter. Desuden bør rygestopvejledning mv være let tilgængeligt for de som ønsker at stoppe. Og det samme gælder sådan set for overvægt.
Ud af ren og skær nysgerrighed, hvor mange af jer som ryger kunne godt tænke jer at stoppe? Har en ide om at de fleste gerne ville kvitte, men det er totalt baseret på mavefornemmelse :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Madelaire skrev: Hovedbudskabet i videoerne her er at dødsfald relateret til hjerte/kar sygdom fylder mere end alle andre dødsårsager, korrekt? Eller misser jeg en anden pointe? I og med at rygning øget risikoen for hjerte/kar sygdom betydeligt, er det jo en af de ting man gerne vil gøre noget ved.
Jeg ryger ikke selv. Er heller ikke overvægtig. Jeg går ikke ind for forbud, men jeg går ind for at man sætter hårdt ind på forebyggelse af nye rygere (tror jeg de fleste gør), blandt andet ved gradvist at øge priserne på cigaretter. Desuden bør rygestopvejledning mv være let tilgængeligt for de som ønsker at stoppe. Og det samme gælder sådan set for overvægt.
Ud af ren og skær nysgerrighed, hvor mange af jer som ryger kunne godt tænke jer at stoppe? Har en ide om at de fleste gerne ville kvitte, men det er totalt baseret på mavefornemmelse :)
Du har ret i at hjerte/kar sygdomme inkluderer skader fra rygning, så undersøgelsen passer ikke helt ind her.
100 % ærligt, så ønsker jer ikke at holde op med at ryge. Jeg elsker min morgensmøg, og vil fortsætte uanset prisen. Jeg er fra en tid hvor det var normalt.
Synes til gengæld at at man bør forhindre unge i at starte med at ryge. Ikke med priser, de har sgu penge nok, men gennem kampagner hvor man gør det kikset at ryge. Brug nogle tobaksafgiftskroner på det, i stil med Danske Spil som bruger (alt for lidt) penge til at bekæmpe ludomani.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

the green 9 skrev:
TJJ skrev:
the green 9 skrev:Nikotin er et rusmiddel..
Arh - kunne så ikke lade være alligevel :roll: :-D
Jep, det kan man sagtens argumentere for, selv om mange kalder det et nydelsesmiddel. Og at blandt andet koffein også er. Jeg tror dog, du ved, hvad det var, jeg mente :).
det ER et rusmiddel, det samme med koffein.. at DU ikke opfatter det som et rusmiddel gør det ikke mindre sandt :wink:
Øhh, har jeg ikke lige givet dig ret een gang? Altså jeg skal meget gerne gøre det igen, hvis det hjælper dig.
Jeg har i øvrigt ikke skrevet noget om, hvad jeg personligt opfatter nikotin som - jeg har ingen personlig opfattelse af nikotin; det ville være ret absurd, hvis jeg havde.

Og som skrevet; jeg tror, at du allerede for længe siden har forstået, hvad jeg mente med det, jeg oprindeligt skrev - og hvorfor jeg stillede det op på den måde, som jeg gjorde.

Men det ville da være en sjov øvelse at bruge nikotin som argument i forbindelse med et evt. rygeforbud, for det ville i så fald være vanskeligt at forbyde cigaretter uden at forbyde eksempelvis nikotintyggegummi. Ville svare lidt til at forbyde heroin, men sælge råopium eller morfin i håndkøb.

“Jo jo, men nikotin er vel ikke det stof i cigaretter, der giver kræft og KOL, det er vel tjære og alt muligt andet skidt”, siger du måske - og hvis ikke før, så går det måske op for dig i det øjeblik, hvorfor jeg stillede det op, som jeg gjorde :wink:
Senest rettet af TJJ fre 28. feb 2020 15:01, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hugo skrev: 100 % ærligt, så ønsker jer ikke at holde op med at ryge. Jeg elsker min morgensmøg, og vil fortsætte uanset prisen. Jeg er fra en tid hvor det var normalt.
Ok. Tror du det er repræsentativt for flertallet af rygere? Synes virkelig at rygestop kurser/terapi/ hypnohalløj og nikotintyggegummi fyldte meget hos de voksne (pædagoger, lærere, familiemedlemmer) gennem min barndom. Kan nærmest ikke komme i tanker om en rygende voksen dengang som ikke talte om at stoppe med det.
Jeg synes ofte at folk som får fx en blodprop i hjertet stopper med at ryge prompte også ofte uden de store problemer. Der får de motivationen. Drømmescenariet er jo så egentlig bare at de var stoppet tidligere så de måske helt kunne undgå den blodprop.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Madelaire skrev:
Hugo skrev: 100 % ærligt, så ønsker jer ikke at holde op med at ryge. Jeg elsker min morgensmøg, og vil fortsætte uanset prisen. Jeg er fra en tid hvor det var normalt.
Ok. Tror du det er repræsentativt for flertallet af rygere? Synes virkelig at rygestop kurser/terapi/ hypnohalløj og nikotintyggegummi fyldte meget hos de voksne (pædagoger, lærere, familiemedlemmer) gennem min barndom. Kan nærmest ikke komme i tanker om en rygende voksen dengang som ikke talte om at stoppe med det.
Jeg synes ofte at folk som får fx en blodprop i hjertet stopper med at ryge prompte også ofte uden de store problemer. Der får de motivationen. Drømmescenariet er jo så egentlig bare at de var stoppet tidligere så de måske helt kunne undgå den blodprop.
Nej, jeg er bestemt ikke representativ. Vi har en veninde som netop fik problemer med hjertet, og stoppede fra den ene dag til den anden.
Om jeg selv ville gøre det eller om jeg ville fortsætte, kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt. Men det bør være frivilligt
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

benjisan skrev:
TJJ skrev:Egentlig er jeg også ligeglad med, hvad der er værst - pointen var blot, at det kan være vanskeligt at bruge skadevirkninger ved rygning som argument for et forbud mod noget i en kultur, hvor alkohol - lad os så bare sige et af de suverænt mest skadende stoffer/rusmidler (så vi undgår flere afveje i debatten) - er lovligt.
Og det er jo lige præcis det jeg synes er interessant i forhold til det du siger, for hvad skal vi bruge som målestok for hvad man skulle overveje at forbyde (og evt vælge ikke at forbyde længere)? Er det socio-økonomiske parametre? Er det folkesundheden? Hvad er det? Og nej, jeg køber bare ikke idéen om at det ren og skær hetz mod en bestemt folkegruppe.

For jeg kan godt se nogle pointer i at læne sig hen imod et forbud (uden decideret at være 100% for det) i forhold til andre ting. Og det er sagt som mange årig fest -og hyggeryger. Jeg kan se pointen i at lige så snart du ryger så skader du principielt dig selv og din krop. Det gør du bare ikke med hverken slik, kage, alkohol osv på samme måde. Ja klart, hvis du har et overdrevet forbrug, så kan du skade dig selv med hvad som helst, men at forbyde kage og slik fordi nogle folk er svært overvægtige, eller forbyde alkohol fordi nogle folk bliver alkoholikere, det synes jeg er skudt ved siden af. Flertallet af folk kan stadig finde ud af at nyde alkohol og andre "usunde" ting uden at det påvirker deres helbred, deres omgivelser og liv på anden måde.
Lige så snart du begynder at ryge fast, så påvirker du dit helbred fra dag 1. Og derfor synes jeg at pointen om folkesundhed stikker dybest her. For vi kan se at lige så snart man begynder at drage andre aspekter ind i diskussionen, så ender det i tal-fifleri og personlige erfaringer osv. Og så bliver det sgu en anelse mærkeligt at diskutere om hvorvidt vi skal spare penge eller om det i virkeligheden er fordi at mit barn gerne vil ha' moster Ane i så mange år som muligt og at moster Ane desuden har et godt og langt liv.

Ja, der er mange ting i vores liv der påvirker vores helbred, levetid, livskvalitet og vores samfund i positiv og negativ retning. Det er svært at ramme den gyldne linje for hvad der giver mening og ikke mening i forhold til folks ve og vel og for samfundets det hele taget. Jeg synes idéen med et forbud mod rygning giver god mening. Vi tog de første gode og grundlæggende skridt med rygeloven for 13 år siden -dengang skabte det vild debat og furore -men jeg tror at alle -selv de fleste af rygerne -synes at det giver god mening i dag. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig at leve i et samfund før rygeloven, hvor min kollega sad og pulsede løs ved skrivebordet ved siden af mit. Og et total forbud er måske bare endnu et logisk og fornuftigt skridt i den retning?


Mange fair og fine pointer, synes jeg.
Jeg synes måske, at du overser, at flere såkaldt hårde stoffer kommer til at lande i din kategori af substanser, som kun er skadelige ved overdreven eller langvarig brug. Skal de så lovliggøres, for så køber jeg sq nok argumentet? Ellers er det vel bare hykleri?

Derudover er jeg sådan set enig i, at det er meget lettere kun at forholde sig til den direkte, fysiske sundhedsskadelige effekt på det enkelte individ af et givent stof, herunder afledte sundhedsudgifter til dette - og ignorere alle andre områder end sundhed.
Synes bare det svarer til kun at ville se på en lille del af virkeligheden - men det er jo også fair nok. Det er dejligt nemt om ikke andet.

Jeg har det selv svært med at stille det så enkelt op.
Når en misbruger bliver misbruger (og her taler jeg ikke om nikotin), har det ofte enorme konsekvenser for alt og alle omkring misbrugeren - herunder de nære familiære relationer, herunder børn. Og hvis jeg var lovgiver, ville jeg have vanskeligt ved at skulle argumentere for at ville forsøge at beskytte rygere mod det første sundhedsskadelige hvæs fra en smøg, men samtidig opretholde lovligheden af et afhængighedsskabende rusmiddel, der i høj grad skader ikke alene de, der indtager det i overdreven grad, men også de, der uforskyldt skal vokse op i en misbrugsfamilie og ikke selv kan vælge fra.

Og lige een gang til: Jeg synes ikke, at alkohol, kage, fedt, solbadning, spil, internettet, religion eller dim-akkorder skal forbydes.
Alt kan i princippet misbruges, og det er ikke samfundets skyld, hvis du spørger mig. Men hvis man som samfund accepterer noget, der potentielt er afhængighedsskabende, accepterer man samtidig, at en vis procentdel af befolkningen bliver afhængige. Det er helt forudsigeligt og uundgåeligt. Men jeg tror ikke på forbud i den henseende - jeg synes ikke, der er noget, der tyder på, at det virker.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hugo skrev:... Men det bør være frivilligt
Enig!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Forbud mod kød, forbud mod benzin og disel biler, forbud mod rygning, forbud mod damp cigaretter forbud mod håndkøbs, smertestillende medicin. Vi lever snart i noget som minder om en stat fra Warszawapagten.

Kan man være for et forbud mod rygning, uden også at være for et forbud mod benzin og disel biler ? For så ville jeg da gerne høre argumenterne for det. :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

TJJ skrev:Jeg synes måske, at du overser, at flere såkaldt hårde stoffer kommer til at lande i din kategori af substanser, som kun er skadelige ved overdreven eller langvarig brug. Skal de så lovliggøres, for så køber jeg sq nok argumentet? Ellers er det vel bare hykleri?
Ja, det er jo lige det. Hvor sætter man grænsen? Jeg synes jo fx også at det er katastrofalt at hash og pot er blevet en ting der driver bander, vold og mord i dag. Jeg så gerne det blev legaliseret, men kan så samtidig godt se et problem med at være for et forbud mod rygning. Bum bum :)
Kimex skrev:Kan man være for et forbud mod rygning, uden også at være for et forbud mod benzin og disel biler ? For så ville jeg da gerne høre argumenterne for det. :)
jeg ville hellere høre dine argumenter for at forbyde benzin -og diesel biler. Jeg synes jeg har argumenteret for mine standpunkter allerede. :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

jeg ville hellere høre dine argumenter for at forbyde benzin -og diesel biler. Jeg synes jeg har argumenteret for mine standpunkter allerede.
https://www.cancer.dk/skole/viden-om-kr ... ing-i-tal/

Se nederst i artiklen. Den er fra 2017. Omkring 13.600 døde af røg i 2017.

Prøv at læse denne artikel.
https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy- ... rafikuheld.


Udstønings gasser har langt større sundhedsskadelige konsekvenser end rygning. Rygeren skader næsten kun sig selv, hvis vedkommende er hensynsfuld. Sådan forholder det sig ikke for bilister.
Alene partikler fra diselbiler forårsager 3 X så mange dødsfald årligt i Danmark end rygning.
Ca 4000.
Foruden det er der klimabelastningen fra bilkørsel. Som, da, må være medvirkende til klimaflygtninge og de store klimaforandringer vi ser i disse tider.
Og ikke mindst. Vi er afhængige af frygtlige diktaturstater. Som f. eks. Saudi Arabien.

https://www.information.dk/indland/2019 ... ieselbiler

Regeringen arbejder på at få ændret EU lovgivning, så vi fra 2030 kan forbyde salg af benzin og diselbiler i Danmark.

Det er sådan set ikke noget jeg er engageret i . Hvis jeg bekymrede mig så meget om mit heldbred, ville jeg nok starte med at kvitte smøgerne. Men det er parradokset jeg bemærker.
Når jeg nævnede det for ti år siden ( parradokset) Grinte man af mig. Det var jo absurd. Det rager da ikke andre om man kører bil. Den samme reaktion udviste rygere, da det var tilladt at ryge alle steder.

Låst