Udgangsforbud

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Re: Udgangsforbud

Indlæg af tomcat »

Det er måske heller ikke ligefrem overraskende, at netop Netanyahu /Israel tager førertrøjen på dette felt.

I øvrigt max dansker-relevans nederst (min fed/understregning):
Danmark har også vedtaget en række nye vidtgående love i bekæmpelsen af coronavirus.

Blandt andet får sundhedsmyndighederne mulighed for at tvangsundersøge, tvangsbehandle eller sætte folk i tvangskarantæne, hvis der er mistanke om smitte af coronavirus. Der er også mulighed for vaccination gennem tvang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:
You need not say more.
Men det gør jeg :-D Heh heh

Jeg ved godt at det endnu ikke er helt det samme i DK, men jeg siger "endnu", da vi godt var tæt på forleden.

Når politikere, i dette tilfælde Socialdemokratiet - men det kunne ligeså godt have været et andet parti - foreslår at politiet må trænger ind i et privat hjem uden retskendelse pga. en sygdom, så er man ude på et ekstremt og principielt problematisk skråplan.

Selv politiet synes det var en dårlig idé.

For med denne tankegang følger at everything goes. Elektronisk sporing af folk med sygdomme? No problem. Økonomiske sanktioner mod eller frihedsberøvelse af folk der dummer sig med en sygdom? No problem, vi har beviset lige her.

Find selv på flere.

Der er vitterligt mange der synes, at det er en fin idé, inkl. fuld ansigtsgenkendelse og social scores a la Kina. Også ellers intelligente mennesker jeg kender, på begge sider af den énaksede politiske linje.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

tomcat skrev:
Det er måske heller ikke ligefrem overraskende, at netop Netanyahu /Israel tager førertrøjen på dette felt.

I øvrigt max dansker-relevans nederst (min fed/understregning):
Danmark har også vedtaget en række nye vidtgående love i bekæmpelsen af coronavirus.

Blandt andet får sundhedsmyndighederne mulighed for at tvangsundersøge, tvangsbehandle eller sætte folk i tvangskarantæne, hvis der er mistanke om smitte af coronavirus. Der er også mulighed for vaccination gennem tvang.
Yup.

Men den slags rører mig mindre, selvom det efter mit moralske kompas også er forkasteligt. Alt i et statsstyret samfund foregår jo via implicit trussel om vold og tvang.

Mange påstår at de betaler skat og følger lovene med glæde og frivillighed, men prøv at nægte at betale skat og gøre modstand mod at dine ting eller penge bliver taget, så får du både knippelsuppe, indespærring og hvis du gør modstand nok: end of life.

Det er et grundvilkår i et statsstyret, ikke-voluntaristisk samfund. Og det er et diktatur eller demokrati - begge er bygget på vold, omend i forskellig udmålthed. Det kan man trække på skuldrene af, men man kan ikke benægte det.

Trods alt er der nogle spilleregler i et næsten demokrati (næsten, da vi jo har royale og derfor har såkaldt indskrænket monarki og ikke fuldt demokrati), så som retssikkerhed og menneskerettigheder, men når retssikkerheden bliver sat ud af kraft og tredelingen af magten opløses, så forsvinder den sidste del af håbet og følelsen af frihed.

Derfor går det mig på, når en krise bliver brugt til at stramme skruen og ændre grundreglerne og folk klapper i deres små fedtede hænder, mens friheden bliver taget fra dem.

Nå, tid til at læse V For Vendetta igen.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

tomcat skrev:Mere brainstorm:
der kommer formodentlig en vaccine på et tidspunkt –– som vel bliver påbudt. Som i; hvis man ikke tager den frivilligt, bliver den taget ufrivilligt.
Jeg tror ikke at vaccinerings tvang , bliver det som kommer til at fylde. Men spørgsmålet om vi har adgang til vaccine i en lignende krisesituation.

Staten solgte sin vaccine produktion i 2016 til en Saudi-Arabisk sheik for 15 millioner kr. Ligeså liberaliserede de fleste Europæiske lande deres vaccine produktion.
Så jeg ved ikke om vi overhovedet må producere vaccine uden om de firmaer som har patenter. Og kan der opstå resordre eller opskruede priser pga. udbud og efterspørgsel ?

Men jeg er ret sikker på at i USA vil de som kan betale få vaccine.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev:[en hel masse fornuftigt] Derfor går det mig på, når en krise bliver brugt til at stramme skruen og ændre grundreglerne og folk klapper i deres små fedtede hænder, mens friheden bliver taget fra dem.
Ja :? Det er ikke opmuntrende.
Holger skrev:Nå, tid til at læse V For Vendetta igen.
Ja! :)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Kimex skrev:Jeg tror ikke at vaccinerings tvang , bliver det som kommer til at fylde.
Hvis det virkelig kommer så langt. At man vil indfange borgere, der ikke frivilligt lader sig indsprøjte.
Arrestere dem. Spænde dem fast. Og stikke en kanyle ind i dem.
.. Jeg har faktisk ikke lyst til at tænke den tanke til ende.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

tomcat skrev:
Kimex skrev:Jeg tror ikke at vaccinerings tvang , bliver det som kommer til at fylde.
Hvis det virkelig kommer så langt. At man vil indfange borgere, der ikke frivilligt lader sig indsprøjte.
Arrestere dem. Spænde dem fast. Og stikke en kanyle ind i dem.
.. Jeg har faktisk ikke lyst til at tænke den tanke til ende.
Det er dagligdag på psykiatriske hospitaler
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hugo skrev:
tomcat skrev:
Kimex skrev:Jeg tror ikke at vaccinerings tvang , bliver det som kommer til at fylde.
Hvis det virkelig kommer så langt. At man vil indfange borgere, der ikke frivilligt lader sig indsprøjte.
Arrestere dem. Spænde dem fast. Og stikke en kanyle ind i dem.
.. Jeg har faktisk ikke lyst til at tænke den tanke til ende.
Det er dagligdag på psykiatriske hospitaler
Nemlig.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pjat, metoden de bruger i dag er da chemtrails fra fly. HAhaha...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

770336E0-2841-4468-98C6-675F6B54E7C0.jpeg
Kan høres på spreaker.com

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"likerklikk"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:"likerklikk"
Ja :-D

Sådan ser det ud hvis man ser det fra sin smart-telefon, sit nett-brett eller i nett-leseren på en datamaskin :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu forstår jeg fuldt ud hvad du mener med farce, Holger.

Her er en post fra en Stanford professor i epidemiologi:
https://www.statnews.com/2020/03/17/a-f ... able-data/

Virkeligt gode pointer han har. Konsekvenserne af en potentiel overreaktion kan blive meget værre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tænkte nok, at du, som har forstand på statistik og sandsynlighedsregning, kunne se problemerne i at handle enten mod bedrevidende eller uden data og systematiske tests.

Den slags fornuft, som professoren lægger for dagen her, er ikke den højeste stemme i debatten, men man burde lytte når en ekstremt kvalificeret, multidisciplinær professor i medicin, epidemilogi og befolkningssundhed, biomedicinsk videnskab, statistik, samt medleder af Stanfords metaforskningsinnovationscenter, udtaler sig.

Jeg ser, at du har postet linket på din FB profil, hvilket er dejligt. Men jeg vil vædde på, at hvis du skrev essensen af hans kritik i simple vendinger på dansk, så ville det udløse et ramaskrig af fingerpegning og "hold kæft og ret ind"-kommentarer.

I hvert fald på min profil med knap 5.000 følgere, hvoraf mindst halvdelen er skingre statister (fra alle retninger af det politiske spektrum).

Jeg opfatter derfor regeringens tiltag ikke blot som særdeles tvivlsomme rent videnskabeligt, men deres udførsel som værende relativt fascistisk.

Rent praktisk er den nuværende uinformerede "strategi" et langt større eksperiment, ikke mindst i form af de gigantiske økonomiske konsekvenser og følgevirkninger det får (virksomhedslukninger, arbejdsløshed, investeringstab, samt nye og andre helbredsproblemer inkl. psykiske problemer relateret til krisen).

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Så en strategi som den i Italien med dens fatale konsekvenser ville være værd at risikere og satse på?


Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ikke endnu, nej (har ikke tid lige nu). Jeg er bare nysgerrig på hvad i mener at den alternative danske strategi burde være.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Holger skrev:Har du læst artiklen?
Ok, han siger basically, correct me if I'm wrong, at vi ikke har de nødvendige data til at vide om de ting vi gør lige nu er de rigtige og at vi heller ikke ved hvad de vidtrækkende konsekvenser af et lockdown vil være.
Så derfor spørger jeg: Hvad skulle den alternative danske strategi så være? At sige at vi ikke har den nødvendige info til at handle, så derfor vælger vi ikke at handle?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Artiklen siger noget om hvor lidt vi i virkeligheden ved om spredning og dødelighed af Cov-19. Uanset hvor man står (i forhold til strategi), så må man anerkende at fejlmarginen (i begge retninger!) er så stor at vi hverken kan argumentere for den ene eller den anden løsning på nuværende tidspunkt. Det er kerneproblemet.

Alle de tal vi har, kommer fra sundhedsvæsenet i de forskellige lande, og ingen har lavet test på befolkningen ud fra systematisk tilfældig udvælgelse. Dette taler for en over-estimering af dødeligheden for viruset, fordi sundhedsvæsenet kun bliver bekendt med de slemme tilfælde.

Jeg syntes også det er super problematisk man ikke har gjort en indsats for at kunne tracke spredningen i befolkningen, så man kan forstå problemet bedre. Og holdningsmæssigt i forhold til strategi, der ligger jeg der at politiske tilgag skal være informerede. Det er det samme man arbejder efter i erhvervslivet.
benjisan skrev:
Holger skrev:Har du læst artiklen?
Hvad skulle den alternative danske strategi så være? At sige at vi ikke har den nødvendige info til at handle, så derfor vælger vi ikke at handle?
Nu stiller du det op som handle vs. ikke handle.

Det handler mere om hvor vidt man går- og hvorfor man gør det. Det er også essensen i artiklen.
Senest rettet af Mike-air tors 19. mar 2020 12:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Og hvis man ikke kan lave informerede tiltag fordi man mangler data, hvad gør man så?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev:Og hvis man ikke kan lave informerede tiltag fordi man mangler data, hvad gør man så?
Samler data, eller bruger eksperterne (delphi metode) indtil man har data! :)
Senest rettet af Mike-air tors 19. mar 2020 12:29, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Heldigvis har vi en ansvarlig regering og statsminister der handler på trods af manglende evidens, ud fra forsigtighed
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 19. mar 2020 12:29, rettet i alt 1 gang.
/Dub


Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev:Samler data, eller bruger eksperterne (delphi metode) indtil man har data! :)
Så man laver ingen aktive tiltag? Man afventer data, afventer analysen, afventer rapporten, afventer konklusionen fra eksperternes udvalg? Det plejer at gå super tjept! :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:Heldigvis har vi en ansvarlig regering og statsminister der handler på trods af manglende evidens, ud fra forsigtighed
Her imens krisen står på, kan det sagtens være at alle de nuværende statsledere i Norden (ekskl. svenskerne) virker ansvarlige, fordi deres risikovilje er lille. Det argument kan jeg godt følge.

Men det er baseret på en antagelse vi ikke kan be eller afkræfte. Og det er der hele problemet ligger.

Man kan måske endda argumentere for at nu hvor de alle sammen er gået all in, så er viljen til at tjekke det måske endnu mindre.

Nyt svar