Staver folk "virus" i flertal forkert?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Re: Staver folk "virus" i flertal forkert?

Indlæg af tomcat »

tomcat skrev:De havde en flertalsform. Så vi må selv opfinde een.
Der skulle stå "De havde ikke en flertalsform."
Jeg kan desværre ikke få adgang til at redigere i indlægget, mærkeligt.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

tomcat skrev:
tomcat skrev:De havde en flertalsform. Så vi må selv opfinde een.
Der skulle stå "De havde ikke en flertalsform."
Jeg kan desværre ikke få adgang til at redigere i indlægget, mærkeligt.
Der er lavet om på redigerings-systemet, læs her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=707738#p707738

Jeg vil umiddelbart argumentere for at det ændres tilbage til normalen, men den tager jeg over PM istedet for her i tråden..

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

tomcat skrev:Såvidt, min amatør-viden udi almindelig sprogforskning rækker –– har det ikke nødvendigvis nogen betydning, hvilket køn en glose har i oprindelses-sproget.
Fantastisk forklaring. Tak for den! :-D Og det kan jeg godt se på dine eksempler.

Halvvejs relateret: Det skurrer forresten i øjnene når folk skriver "en test, flere test" uden flertals-s på dansk, men det er åbenbart blevet lovligt nu. Det samme med "et job, flere job". Jeg ville jo altid skrive "flere jobs" og "flere tests". Det andet er så forvirrende at læse. På norsk har de valgt at tage ordet til sig ved at skrive "flere jobber" i flertal. Det ville jeg næsten foretrække, fremfor bare at droppe flertalsformen helt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Joachip skrev:
tomcat skrev:Såvidt, min amatør-viden udi almindelig sprogforskning rækker –– har det ikke nødvendigvis nogen betydning, hvilket køn en glose har i oprindelses-sproget.
Fantastisk forklaring. Tak for den! :-D Og det kan jeg godt se på dine eksempler.

Halvvejs relateret: Det skurrer forresten i øjnene når folk skriver "en test, flere test" uden flertals-s på dansk, men det er åbenbart blevet lovligt nu. Det samme med "et job, flere job". Jeg ville jo altid skrive "flere jobs" og "flere tests". Det andet er så forvirrende at læse. På norsk har de valgt at tage ordet til sig ved at skrive "flere jobber" i flertal. Det ville jeg næsten foretrække, fremfor bare at droppe flertalsformen helt.
Ha. Det irriterer også mig.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Joachip skrev:Det skurrer forresten i øjnene når folk skriver "en test, flere test" uden flertals-s på dansk, men det er åbenbart blevet lovligt nu. Det samme med "et job, flere job". Jeg ville jo altid skrive "flere jobs" og "flere tests". Det andet er så forvirrende at læse. På norsk har de valgt at tage ordet til sig ved at skrive "flere jobber" i flertal. Det ville jeg næsten foretrække, fremfor bare at droppe flertalsformen helt.
Sådan har jeg det også. Jeg er lidt ligeglad, om folk siger /skriver albums eller albummer –– det hjælper bestemt ikke kommunikationen, når en skribent helt nægter at angive flertal.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev:Der er lavet om på redigerings-systemet, læs her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=707738#p707738

Jeg vil umiddelbart argumentere for at det ændres tilbage til normalen, men den tager jeg over PM istedet for her i tråden..
Ah ja –– Tja, det må sføli være en utaknemmelig opgave at beslutte, hvor lang, tidsgrænsen skal være.
Og man kan vel ikke 'lære' systemet at kende forskel på fejl som min aktuelle (at jeg overser et vigtigt ord, og opdager det femten minutter efter) og så at man opslår noget sludder i affekt –- og senere vil revidere sit synspunkt.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar