"Sådan er det bare, basta bum!"

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Re: "Sådan er det bare, basta bum!"

Indlæg af Mr. Soundman »

LarsRøv skrev:
Dyr er masser af musik, hvor takten ikke er eksisterende og flydende.
Sådan har jeg aldrig tænkt på at definere et dyr, men det for mig til at tænke :-D
:lol:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Men det er også, som gs skriver, mig en forundring, at du harcelerer sådan imod regler, når jeg ved en forumsøgning ville kunne finde flere tråde, hvor du hårdnakket holder fast i regelsæt indenfor komposition, kontrapunkt, orkestrering osv. som du ikke selv logisk kan forklare.

Det er helt fint, du gør det. Men så hænger det bare ikke sammen med det, du skriver her, hvor du endda ser ned på folk som dig selv.
De regelsæt er nedfældet af folk, som logisk kan forklare dem, f.eks. koralharmonisering. Der findes iøvrigt forskellige slags regler for forskellig slags musik alt afhængig af hvilken stemning man ønsker at opbygge.

Jeg er ikke imod regler som sådan. Det er regler, man ikke logisk kan forsvare i den givne situation, som jeg er imod.

Jeg kan ikke forklare det logiske ræsonnement bag koralharmonisering, men jeg er ret sikker på at dem som ved noget om det, kan forklare det.

Problemet består i dem der siger "sådan er reglerne, og det er ikke til diskussion". Forkert, alle regler er til diskussion.
Senest rettet af mediumaevum ons 25. mar 2020 10:17, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

gs-dk skrev:
Kimex skrev:Man kan simpelthen ikke lave musik uden regler. Det er den endegyldige sandhed. Jeg er ubøjelig på det punkt.
Regel nr. 1- Spil eller syng ikke falsk.
Regel nr. 2- Hold takten.

Basta ! :)
Dyr er masser af musik, hvor takten ikke er eksisterende og flydende.
Regel nr. 3- Det er ikke musik :banan:

Ja selvfølgelig. Der er musik som skifter fra f.eks. fra 4/4 til 3/4. Og der er masser af klassisk musik som ændrer tempo op til flere gange i et stykke. F. eks. Cavatina.
Senest rettet af Kimex ons 25. mar 2020 10:30, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

TJJ skrev:Min påstand er, at man rationelt og logisk kan argumentere for stort set hvad som helst alt efter hvilket udgangspunkt, man har. Derfor er jeg nok nødt til at have et tankesæt/en filosofi/et værdigrundlag/en tro/et system/et eller andet at navigere efter. ...
Fuldkommen objektivitet er i min optik en illusion i langt de fleste, hvis ikke alle, tilfælde - der er altid et filter.

...

Og misforstå mig ikke - jeg holder meget af logisk tænkning. Men den er kun en lille del af bevidstheden. Og på de store spørgsmål, der virkelig betyder noget, kan logikken sjældent svare særligt fornuftigt, men kan som alt andet misbruges.. ser det ud til.. altså set ud fra fra mit subjektive verdensbillede..
Ca. sådan ser jeg også på tingene.

Men hvis jeg kender trådstarter ret, så har han en anden opfattelse.

Altså efter min opfattelse, så findes der jo nok i princip visse objektive sandheder i tilværelsen, men det er nu engang menneskets lod i livet, sjældent at have adgang dertil.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

mediumaevum skrev:I det hele taget mener jeg, at det burde skrives ind i menneskrettighedskonventionerne at enhver borger som er underlagt et sæt regler, har krav på en udførlig dokumenteret årsag til de regler vedkommende er underlagt, og at alle regler skal kunne indbringes til en uvildig vurdering om reglerne giver mening, og hvis ikke der ændres på det, at man får en udførlig dokumentation for hvorfor reglerne fortsat giver mening set i lyset af ens kritikpunkter.

Det kaldes også "retssamfund" med et fint ord. Den idé burde være mere udbredt.

At følge regler blindt og være autoritetstro giver ingen mening, og burde forbydes. Det bør pålægges enhver borger, at være kritisk over for alt man møder i hele verden. Kun på den måde bliver verden mere retfærdig og til at leve i.
Det lyder næsten som liberal tankegang. Det kunne være du skulle overveje at stemme længere mod højre næste gang i stedet for Uenighedslisten ;)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Jeg kan ikke forklare det logiske ræsonnement bag koralharmonisering, men jeg er ret sikker på at dem som ved noget om det, kan forklare det.
Så har du jo netop ikke forstået reglerne, men vælger at tro på "sådan er det bare, basta bum!". Folk har netop studeret for at forstå 'reglerne' (lad os bare kalde dem det), ikke bare for at kunne recitere dem.

Når du så fortæller det regelsæt videre, gør du det i blinde.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev: Jeg kan ikke forklare det logiske ræsonnement bag koralharmonisering, men jeg er ret sikker på at dem som ved noget om det, kan forklare det.
Så har du jo netop ikke forstået reglerne, men vælger at tro på "sådan er det bare, basta bum!". Folk har netop studeret for at forstå 'reglerne' (lad os bare kalde dem det), ikke bare for at kunne recitere dem.

Når du så fortæller det regelsæt videre, gør du det i blinde.
Det er korrekt. Men i det mindste kan jeg da henvise til de steder, som forklarer reglerne, og årsagerne.

Det er noget andet med dem, som siger "sådan er det bare", uden at henvise til dokumentation.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mr. Soundman skrev:
TJJ skrev:Min påstand er, at man rationelt og logisk kan argumentere for stort set hvad som helst alt efter hvilket udgangspunkt, man har. Derfor er jeg nok nødt til at have et tankesæt/en filosofi/et værdigrundlag/en tro/et system/et eller andet at navigere efter. ...
Fuldkommen objektivitet er i min optik en illusion i langt de fleste, hvis ikke alle, tilfælde - der er altid et filter.

...

Og misforstå mig ikke - jeg holder meget af logisk tænkning. Men den er kun en lille del af bevidstheden. Og på de store spørgsmål, der virkelig betyder noget, kan logikken sjældent svare særligt fornuftigt, men kan som alt andet misbruges.. ser det ud til.. altså set ud fra fra mit subjektive verdensbillede..
Ca. sådan ser jeg også på tingene.

Men hvis jeg kender trådstarter ret, så har han en anden opfattelse.

Altså efter min opfattelse, så findes der jo nok i princip visse objektive sandheder i tilværelsen, men det er nu engang menneskets lod i livet, sjældent at have adgang dertil.
Jeg er vist på linie med jer to.

Regler er regler fordi nogen har magt til at lave en beslutning, der bliver til en regel. Fordi de har magten behøver de egentlig ikke anden begrundelse end at reglen gælder fordi de har besluttet det.

Så kan man selvfølgelig bede dem begrunde og forklare det, og det vil de da ofte gøre. Som regel kan beslutningen rationaliseres på basis af deres værdigrundlag og prioriteter. Disse kan være meget forskellige fra dine, og derfor kan beslutningen virke komplet irrationel det fra dit synspunkt. Det ændrer dog ikke på, at de har besluttet reglen og sådan er det bare.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Dem der ikke kan forklare en regel og bare siger "sådan er det bare", det er jo fordi de ikke selv har forstået hvorfor, men forsøger at være autoritær og pådutte andre den regel. Så bliver den sidste bastion i argumentationen "sådan er det bare", for ikke at tabe ansigt, fordi de i virkeligheden ikke kan forklare hvorfor, og det irriterer dem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er dog en undtagelse, fx når en regel burde være så indlysende, at man ikke gider at diskutere den. Så kan svaret godt være i stil med "bum".

Fx når folk opfører sig hensynsløst og egoistisk på et forum og samtidig kræver at få detaljerede svar, særbehandling og indgå i diskussioner om alting.

Så er mit svar oftest i stilen "Ret ind eller find et andet sted at skabe dig. Yderligere diskussion belønnes med et spark i røven".

Præcis som hvis samme tosse teede sig i mit hus, så ville jeg heller ikke give en længere forklaring, men bare sige bum.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så længe man kan pege på en anden og sige: “han kan forklare det, han har ret”, så giver det god mening, så længe man ikke selv har den nødvendige indsigt til selv at validere reglerne og kilden.
skriver noder

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Holger skrev:Der er dog en undtagelse, fx når en regel burde være så indlysende, at man ikke gider at diskutere den. Så kan svaret godt være i stil med "bum".

Fx når folk opfører sig hensynsløst og egoistisk på et forum og samtidig kræver at få detaljerede svar, særbehandling og indgå i diskussioner om alting.

Så er mit svar oftest i stilen "Ret ind eller find et andet sted at skabe dig. Yderligere diskussion belønnes med et spark i røven".

Præcis som hvis samme tosse teede sig i mit hus, så ville jeg heller ikke give en længere forklaring, men bare sige bum.
Jeg sad og tænkte på nogle af mine gamle folkeskolelærere som bare sagde "sådan er det bare", fordi de ikke selv kunne huske (eller måske ikke forstod) regler inde for f.eks. matematik eller engelsk grammatik :)

Børn kan også køre ud af den der "hvorfor det?" tangent, hvor man til sidst bare må sige "sådan er det bare", men der er de også nogle gange bare ude på at være på tværs frem for at forstå. Forskellen ligger i om der et ønske om at forstå, eller hensigten bare er at være på tværs.


Default avatar
wolftrax
Medlem
Indlæg: 28
Sted: vejle

Indlæg af wolftrax »

med lovbrud skal land genopbygges . tænk selv og tænk kritisk .

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Der er dog en undtagelse, fx når en regel burde være så indlysende, at man ikke gider at diskutere den. Så kan svaret godt være i stil med "bum".

Fx når folk opfører sig hensynsløst og egoistisk på et forum og samtidig kræver at få detaljerede svar, særbehandling og indgå i diskussioner om alting.

Så er mit svar oftest i stilen "Ret ind eller find et andet sted at skabe dig. Yderligere diskussion belønnes med et spark i røven".

Præcis som hvis samme tosse teede sig i mit hus, så ville jeg heller ikke give en længere forklaring, men bare sige bum.
+1

En person der ved noget og kommer med en påstand er heller ikke tvunget til at skulle uddanne en uvidende i en grad så personen kan forstå hele sammenhængen. Hele verden ville gå i stå hvis alle skulle vide alt om alle ting før de vil følge en regel/lov/best-practice. Hvis personen så selv ville sætte sig ind i emnet og kunne stille kvalificerede spørgsmål, så vil det være nemmere at forklarer, men ofte ikke længere være nødvendigt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Forestil jer en verden, hvor alle ledere skulle forklare alle beslutninger til alle medarbejdere.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Smittefar skrev:Forestil jer en verden, hvor alle ledere skulle forklare alle beslutninger til alle medarbejdere.
Tænker du på Sverige og Danmark ? :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg forestiller mig en militæroperation, hvor den øverstbefalende går rundt og forklarer hver soldat, hvorfor vi nu skal rykke op ad højre flanke og ikke venstre
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev:Jeg forestiller mig en militæroperation, hvor den øverstbefalende går rundt og forklarer hver soldat, hvorfor vi nu skal rykke op ad højre flanke og ikke venstre
Men kan vi ikke lige diskutere om det ikke var bedre med venstre, vi er 87 der har forskellige bud der skal tages hensyn til. NOT!! :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Eller et sejlskib der styres af en pædagog istedet for en kaptajn: "hvilket sejl skal vi hejse" ,... "tja, hvad har I lyst til idag"

Det er også derfor demokrati er et fatamorgane, og vi har opfundet "representativt demokrati", (lover et, men så "glemmer" hvem man representerer)

Og så er der sådan noget som Christianias "fællesmøde", men hæver ikke mødet før alle er enige, så dem der kæfter højest op, er mest velformulerede, eller kan holde sig vågen længst tid, har vundet :-)

Det er ikke nemt :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pludselig tænker jeg på denne:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar