Hvorfor forsvinder min sub-bass?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Hvorfor forsvinder min sub-bass?

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hey :)
Hvordan kan det være, at sub-bassen stort set forsvinder helt, når jeg lytter til beatet i min bil?

I starten havde jeg samme problem på mine billige ear-pods, men jeg fixede det ved at kopiere sub-bassen og rykke den en og to oktaver op og justere lidt, så jeg stadig har en fed sub-bass lyd. Det lykkedes, så det lyder godt på alle mine høretelefoner og monitors nu, men i bilen forsvinder sub-bassen fuldstændig - altså også de to høje oktaver, som i teorien ligger i et frekvens-område, som bil-højtalerne kan spille :-D


https://www.dropbox.com/s/yio2afv5mr1jy ... R.mp3?dl=0

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Akustisk udfasning.

Check desuden at du ikke har slået noget virtuelt crap til, typiske et preset der gør lyden meget bred via faseforskubbelse eller lign. Det vil udfase din subbund uanset hvor du spiller det.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sker det også med andet musik end dit eget?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Joachip skrev:Sker det også med andet musik end dit eget?
Umiddelbart nej. Og de andre beats, jeg har lavet, har rigtig god bund på min bil-højttalere. Det er faktisk kun den ene sub-bas, som jeg også bruger i et andet beat, der forsvinder i bilen. På mine dårlige ear-pods er der rigtig god bund i begge beats.

På det andet beat, optræder sub-bassen fra 0.38 til 0.52 min:
https://www.dropbox.com/s/9wle33pwjal0m ... R.mp3?dl=0
Holger skrev:Akustisk udfasning.

Check desuden at du ikke har slået noget virtuelt crap til, typiske et preset der gør lyden meget bred via faseforskubbelse eller lign. Det vil udfase din subbund uanset hvor du spiller det.
Subbunden er netop ikke udfaset på samtlige af mine høretelefoner og monitors - kun i bilen. Det er det, der undrer mig mest :)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Rettelse:
Jeg bruger Nexus' Phatbass, og kan se, at der både er reverb og delay på som standardindstilling. Kan det være årsagen til, at den er udfaset? Jeg ville normalvis aldrig smide reverb eller delay på hverken bass eller kick.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg har svært ved at tro på, at akustisk udfasing i din bil skulle kunne få din sub til at forsvinde helt. Vil det sige, at når du lytter på nummeret i din bil, så er der bare stille de første 18 sekunder med undtagelse af din baggrundssynth?

Din bas udfaser ikke i nummeret - og bassen har energi fra omkring 65hz - >300hz, så det burde selv de ringeste speakers kunne spille. Hvis bassen ændrer sig, markant, når du sætter dig andre steder i bilen 8jeg antager, at du altid sidder på førersædet), er det akustisk udfasning.

Ellers bare boost bassen ved omkring 1.4khz, så du får toppen med - hvis det virker med de højere toner that is..

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Den forsvinder ikke helt nej, men den er meget lav i forhold til resten. Første gang jeg afspillede den i bilen, troede jeg, min ipod ikke var tændt - indtil trommerne kom på efter de 18 sekunder. Har lige lyttet igen på ear-pods - og der er super meget bund, og de første 18 sekunder er ikke lavere end resten. Det kan måske være motorstøj, der gør, at den er sværere at høre - men så burde det være ens for alle mine beats. Og de andre har vel at mærke rigtig god bund (dog bruger jeg ikke det samme bas-plugin der)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MichaelJørgensen skrev:Hvordan kan det være, at sub-bassen stort set forsvinder helt, når jeg lytter til beatet i min bil?
...

https://www.dropbox.com/s/yio2afv5mr1jy ... R.mp3?dl=0

Dine subfrekvenser indeholder stereo-information. Prøv evt. et mono plugin lignende ToneProjects TP Basslane (gratis), Sonalksis StereoTools, Plugin Alliance BX_Solo (gratis). Hvis du har subben på et separat spor kan du nøjes med at lave den mono, så du får den stereo du vil have et par oktaver højere.
Når der er brug for mono-bund, og jeg ikke har arbejdet mono fra start af, bruger jeg TP Basslane eller Monomaker i BX_Saturator, så jeg har ikke erfaringer med de to andre nævnte.
http://www.toneprojects.com/products/plug-ins/basslane/
https://www.sonalksis.com/stereotools.html
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... _solo.html



Iøvrigt, udover at du er relativt låst i hvor du skal sidde i din bil normalt, dukker noget af subben så op hvis du sætter dig andre steder i bilen?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

MichaelJørgensen skrev:Rettelse:
Jeg bruger Nexus' Phatbass, og kan se, at der både er reverb og delay på som standardindstilling. Kan det være årsagen til, at den er udfaset? Jeg ville normalvis aldrig smide reverb eller delay på hverken bass eller kick.
Ja, det kan det muligvis godt. Prøv at pille dem af og/eller prøv Christoffers forslag.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Nu har jeg lyttet igen i bilen uden motoren tændt, og fra forskellige positioner. Det lyder, som det skal. Dog er det blevet bedre, efter jeg har fjernet effekterne og gjort subbunden mono, men den fil, jeg linkede til tidligere, lyder også som den skal. Det kan være, det simpelthen er motorstøjen, når man kører 100km/t i en lille Picanto, der har ædt subbunden, men det er der vel ikke så meget at gøre ved. Så skal jeg gå på kompromis med lyden, og vælge en anden bas med mere mellemtone, hvilket jeg synes er ærgerligt. Og frekvensmæssigt spænder lyden jo alligevel bredt med de to ekstra oktaver, så hvis alt under 100hz maskeres af motorstøjen, burde alt lyd herover stadig kunne høres. Jeg kan i hvert fald ikke høre noget udfasning

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

MichaelJørgensen skrev:Det kan være, det simpelthen er motorstøjen, når man kører 100km/t i en lille Picanto, der har ædt subbunden, men det er der vel ikke så meget at gøre ved
Tjoooo :-)
8280.jpg
8280.jpg (177.75 KiB) Vist 627 gange
/Dub

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Kan I hjælpe mig med det? ;) (Ps jeg har mobilepay)

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

en forbrændings motor producer masser af sub bas. 2000rpm = 33hz 3000rpm = 50 hz
Din motor er i modfase, du skal vende den 180 grader..... :roll:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Grundtonen er den dybeste af tonerne i basgangen og ligger ved 33 Hz, men du har heldigvis sørget for at den har godt med oktav-overtone ved 66 Hz. Jeg kunne godt forestille mig at din bilstereo ganske enkelt ikke spiller noget så dybt som 33 Hz, for det er altså ret dybt.

Selv den højeste tone i basgangen ligger ved 52 Hz (med oktavovertone ved 104 Hz). Det er høje krav at stille til et stereoanlæg at skulle gengive ting rigtigt godt helt nede ved 33 - 52 Hz.

ZoSo: Ha ha!! Kan han ikke bare køre den modsatte vej?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Joachip skrev:Selv den højeste tone i basgangen ligger ved 52 Hz (med oktavovertone ved 104 Hz). Det er høje krav at stille til et stereoanlæg at skulle gengive ting rigtigt godt helt nede ved 33 - 52 Hz.
Det er jeg helt opmærksom på, og har også prøvet at pitche hele beatet op, for at undgå de dybe grundtoner i bassen, men synes, jeg går for meget på kompromis med den lyd, jeg gerne vil have. Tænker bare jeg lader det være nu, men mange tak for hjælpen allesammen :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Normalt går jeg ikke selv meget lavere end 40 hz, men det er selvfølgelig også noget af en begrænsning, at man ikke går lavere end et dybt D/E. Alternativt kan man jo prøve at lave bass'en nogle harmoniske halvtoner forskudt af grundtonen, men det kan nok godt blive kringlet at arbejde med, hvis der er flere akkord-skift.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Det er sjovt, nu har jeg lige lyttet på min bærbar computer. Og her oplevede jeg igen, at subbunden er næsten ikke eksisterende.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Alt under 50hz skal du forvente der skal minimum en 5-tommer enhed til for at kunne gengive. Så de der små 1-1½" enheder der nok sidder indbygget i din bærbare computer kan ikke gengive 30-50hz.
Hvis du vil have fremhævet sub-bass, kan du gøre brug af saturation eller decideret distortion, eksempelvis på et parallelt FX-spor. Skal du bruge compressor e.l. på subbassen kan du samle sub og distortion sporene på en bus og comp'e dem sammen der, evt. justere distortion sporet længere ned pga. at comp hæver den.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring harmonisk forvrængning, hvis du ikke allerede er bekendt med det, så kan du se Holgers video her:




Drum & Bass og Hiphop produceren Fanu har en lignende video omkring konceptet her, med flere praktiske eksempler:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En anden god ting omkring harmonisk forvrængning er, at det sker på præcis det ene bass-slag, kontra det du skrev længere oppe, om at kopiere din lyd 1 eller 2 oktaver længere op. Nu ved jeg ikke præcist hvad du mener med at kopiere, men hvis du får synthesizeren til at spille flere voices, og disse voices ikke retrigges præcist samme sted (og forskellige andre faktorer), så kan det også skabe en ujævn og upræcis bass.
De andre faktorer kan være at synths i dag nogle gange er programmeret til at lyde "analogt", og drifte lidt i pitch, phase retrig m.m. Nu skriver du du bruger Nexus, har den indbygget chorus, + det reverb du skrev om tidligere, så gør det normalt ikke noget godt for stabil sub. Nexus i sig selv har dog nok ikke så mange af de her analoge drift-parametre, det kan så være at de lydfiler den spiller har det, nu den er baseret på samples. Men bruger du efterølgede et mono-plugin som nævnt tidligere, så skal du ihvertfald ikke kæmpe med fase-bøvl grundet forskelle i højre og venstre side.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg har taget min bas-melodi og kopieret sporet, så jeg har tre identiske spor. Det ene har jeg så rykket en oktav op, og det andet to oktaver op. Kan godt være, jeg skal prøve noget saturation på bassen

Har gjort bassen mono med en utility

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har du så flyttet high- og lowcut tilsvarende på de to kopierede spor?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg har slet ikke equalizer på nogen af sporene

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Joachip skrev:Grundtonen er den dybeste af tonerne i basgangen og ligger ved 33 Hz, men du har heldigvis sørget for at den har godt med oktav-overtone ved 66 Hz. Jeg kunne godt forestille mig at din bilstereo ganske enkelt ikke spiller noget så dybt som 33 Hz, for det er altså ret dybt.

Selv den højeste tone i basgangen ligger ved 52 Hz (med oktavovertone ved 104 Hz). Det er høje krav at stille til et stereoanlæg at skulle gengive ting rigtigt godt helt nede ved 33 - 52 Hz.
Hvad bruger du egentlig til at se, hvilke frekvenser grundtonen ligger på?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Enten SPAN eller VUmeter.exe. Begge er gratis.

Der er dog også andre metoder, men det her er nemmest.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar