Subwoofer frekvens - teori vs. praksis

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Subwoofer frekvens - teori vs. praksis

Indlæg af Benjamin »

Hej folks
Mit spørgsmål er meget banalt. Hvis jeg lowcutter ved f.eks 28hz, behøver jeg så en subwoofer der kan spille dybere end 28hz - og i så fald hvorfor?
Jeg er godt klar over at jeg, hvis jeg gerne vil kunne mærke bassen i mellemgulvet, sagtens kan fyre den af omkring de 18-20 stykker (hz) - men intentionen er såmen at lave et godt mix - ikke at hamle op med en ond dubstep aften på Culture Box :) .

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg troede egentlig at alt under 40 bare skulle skæres!?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

De fleste jeg kender til arbejder med cut mellem 25 og 30hz - alt efter genre og materiale.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Benjamin skrev:Hej folks
Mit spørgsmål er meget banalt. Hvis jeg lowcutter ved f.eks 28hz, behøver jeg så en subwoofer der kan spille dybere end 28hz - og i så fald hvorfor?
Først må man stille spørgsmålet om du overhovedet skal bruge en subwoofer, cut eller ej.

Udover det, så kan man sige: ja, måske. Når du cutter ved 28 Hz så skærer filteret jo ikke alt væk under 28 Hz. Selv med et uhyre skarp filter vil der være en del subenergi tilbage under skæringspunktet. Med et standard 12 dB/Oct filter vil der være masser af energi tilbage.

Hvis jeg ikke lavede mastering ville det ikke være så interessant for mig at have et system der kunne spille helt ned til 20-22 Hz,i øvrigt. I mit system kan jeg høre 22 Hz og opfatte det som en decideret tone, under 22 Hz og det er bare en rystelse i nosserne.
Jeg er godt klar over at jeg, hvis jeg gerne vil kunne mærke bassen i mellemgulvet, sagtens kan fyre den af omkring de 18-20 stykker (hz)
A'hva? Forstår ikke den sætning...

Du finder ikke noget interessant ved 20 Hz som er egentligt hørbart, det sluger bare en helvedes masse energi og kan få dine monitors til at brække sig. Du kan have mixes der mere eller mindre cutter hårdt af ved 40 Hz (og her taler vi også rigtigt fede pumpede club mixes) og du vil opfatte den dybe bas som særdeles fyldig.

I mixet kan det ofte betale sig at cutte så meget som muligt på de enkelte kanaler, men naturligvis ikke på bekostning af lyden. I mastering (og i mixet for den sags skyld) skal man altid lige vurdere hvad der egentlig sker med fasen, du kan f.eks. snildt risikere at du mister headroom frem for at vinde headroom når du lowcutter. Et linear phase cut kan ofte hjælpe på det problem.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

18-20 Hz? Arh, der nede skal der sgutte være noget der bliver "fyret af"...

Husk nu på at når vi taler om at skære af under en vis skærefrekvens så er der samtidig tale om at der skæres med et vist antal dB pr. oktav. Det er ikke sådan at alt fjernes under en hvis frekvens. Et mere passende udtryk kunne være at der "rulles af" fra skærefrekvensen og nedefter. Det gøres fordi jo dybere frekvenser desto mere skal forstærkeren arbejde.

Det kan godt være anlægget på klubben har specs der fortæller historier om hvad det kan levere, men for det første så lyder laaaangt de fleste af de fancy anlæg på klubberne af anus når de bliver fyret så meget op når klokken nærmer sig 1-2 stykker :puke: og for det andet så betyder en response nede ved 20 Hz jo ikke at materialet der afvikles så også leverer mad helt dernede. Som Garcia siger så rulles der ofte af meget højere oppe fra.

Jeg er imidlertid stor tilhænger af at kontrollere i stedet for bare at skære på autopiloten. Autopiloten har helt ret i langt de fleste tilfælde men ind imellem er der lige noget der kilder dejligt og gør mig lummer i trussen og så kan de stoppe deres Low Cuts op i nummer 0 allesammen. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Holger skrev:
Benjamin skrev:Hej folks
Mit spørgsmål er meget banalt. Hvis jeg lowcutter ved f.eks 28hz, behøver jeg så en subwoofer der kan spille dybere end 28hz - og i så fald hvorfor?
Først må man stille spørgsmålet om du overhovedet skal bruge en subwoofer, cut eller ej.

Udover det, så kan man sige: ja, måske. Når du cutter ved 28 Hz så skærer filteret jo ikke alt væk under 28 Hz. Selv med et uhyre skarp filter vil der være en del subenergi tilbage under skæringspunktet. Med et standard 12 dB/Oct filter vil der være masser af energi tilbage.

Hvis jeg ikke lavede mastering ville det ikke være så interessant for mig at have et system der kunne spille helt ned til 20-22 Hz,i øvrigt. I mit system kan jeg høre 22 Hz og opfatte det som en decideret tone, under 22 Hz og det er bare en rystelse i nosserne.
Jeg er godt klar over at jeg, hvis jeg gerne vil kunne mærke bassen i mellemgulvet, sagtens kan fyre den af omkring de 18-20 stykker (hz)
A'hva? Forstår ikke den sætning...

Du finder ikke noget interessant ved 20 Hz som er egentligt hørbart, det sluger bare en helvedes masse energi og kan få dine monitors til at brække sig. Du kan have mixes der mere eller mindre cutter hårdt af ved 40 Hz (og her taler vi også rigtigt fede pumpede club mixes) og du vil opfatte den dybe bas som særdeles fyldig.

I mixet kan det ofte betale sig at cutte så meget som muligt på de enkelte kanaler, men naturligvis ikke på bekostning af lyden. I mastering (og i mixet for den sags skyld) skal man altid lige vurdere hvad der egentlig sker med fasen, du kan f.eks. snildt risikere at du mister headroom frem for at vinde headroom når du lowcutter. Et linear phase cut kan ofte hjælpe på det problem.

Ja, du har ret i det første - det er rigtigt at der hørbar subenergi tilbage når man cutter - også om det så var med et 48db/oct.
Så det er jeg egentlig med på!

Læs lige det du ikke forstår igen. Jeg nævner netop ikke noget om at jeg er interesseret i frekvenser omkirng og under 20hz, og skriver og derfor "mærke frekvensen" da jeg er klar over at det ikke er noget jeg skal høre - men, hvis jeg var interesseret i det, kunne få mellemgulvet til at få nogle pump. :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mellemgulvet og pump m.v. får du ikke så meget ud af der nede alligevel, som sagt får du mere ud af området omkring 40 Hz, hvis det er gjort rigtigt.

Prøv at checke nogle af Pulsedrivers compilations med mega bass lyd :-) Der er stort set ikke noget energi under 40 Hz men det har en mega fyldig smækbund.

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Lad mig lige slå noget fast :-D

Jeg er IKKE interesseret i noget omkring 20hz. Jeg er er tilhænger af en god kontrolleret og stram - men stadig god dyb bund mellem 30-75hz.
De 20hz (og måske blev det formuleret lidt skidt) var bare at pointere at jeg ikke en tur på Culture Box, hvor man kommer hjem med kvalme og blafrende hår i næsen :-)

Medlemsavatar
Benjamin
Medlem
Indlæg: 986
Sted: Islands Brygge

Indlæg af Benjamin »

Nej, okay - du har nok ret... jeg synes bare ofte jeg har fået "kvalme" af de helt dybe frekvenser.
Men vi er trods alt enige om om at der ikke er noget at høre dernede .-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Altså der er jo noget at høre, men i mange tilfælde kan man slippe afsted med et bedre kompromis.

Der er absolut tilfælde hvor jeg slet ikke low cutter på en master f.eks.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Nu var de 40 måske rimelig nøgtern sagt, som du siger Torben, selvfølgelig skal man lytte, men mine monitors går ikke ret meget længere ned og så prøver jeg så vidt muligt at koncentrere mig om at lave en fornuftig bund + - omkring de 40. Mangler det noget, håber jeg det kan klares i mastering. Alternativet for mig er at sende mudret bund afsted, føler jeg. Men når jeg sender noget afsted til mastering i den nærmeste fremtid må I gerne melde tilbage hvis jeg er helt off :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Jeg sad på et tidspunkt og analyserede på en af Madonna disko pladerne, og kunne se at cut'et startede omkring 55hz (12 dB/Oct) så vidt jeg husker. De sange har klaret sig fint på klubberne. Jeg er tilhænger af at skære det væk man alligevel ikke kan høre på sine monitors i mix-fasen. Hvis man holder sig til 12 dB/Oct roll-off så burde der være være en smule at tage fat i hvis man pludseligt vil have det mastered ude af huset. Hellere det en at der er noget der ligger og sluger en masse energi, og evt. opfører sig mærkeligt dernede.
Dit spørgsmål var jo egentligt om du havde brug for en sub hvis du skære ved 28hz, og som andre har skrevet så er svaret 'ja' hvis du har brug for at høre hvad det forgår dernede...hvilket de fleste af os reelt set ikke har.


Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

På de diskoteker jeg "passer" bliver der typisk lowcuttet i delefilteret omkring 35-40hz med 18 db. Alt under er kun egnet til at give naboklager.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Bacher skrev:På de diskoteker jeg "passer" bliver der typisk lowcuttet i delefilteret omkring 35-40hz med 18 db. Alt under er kun egnet til at give naboklager.
Har lige opdaget at alt over også kan give naboklager når man bor i lejlighed :dollargrin:
Deaktiveret

Nyt svar