Ny SEM fra Tom Oberheim.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Ny SEM fra Tom Oberheim.

Indlæg af KennethA »

Nu skulle den vist være god nok; klar til levering om et 'par måneder' - prisen bliver < 1000 USD (så den kan jo være mange forskellige ting).

Samme kredsløb som den originale SEM - spændende spændende.

Billede

Og et par billeder mere:
Billede
Billede
Billede

KennethA
Senest rettet af KennethA tors 4. jun 2009 09:18, rettet i alt 2 gange.
KennethA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvem er ham der Tom Overheim? 8-)

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Holger skrev:Hvem er ham der Tom Overheim? 8-)
Smart ass. Vent til NÆSTE gang du laver en typo :-)

KennethA
KennethA

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ouuh, spændende :)

Medlemsavatar
Markhammond
Medlem
Indlæg: 114
Sted: Esbjerg

Indlæg af Markhammond »

Ja det bliver ret spændende :-D

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Og en lille video:


KennethA
KennethA

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Købt 8-) GLÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆDER mig som et lille barn !! Det bli'r sikkert også jul inden den kommer, hehe.

Hvis man køber CV-versionen til og med imorgen koster den kun 789 dollar derefter stiger den til 899. Jeg betalte 80 dollar i porto fra audiomidi.com.

Nu skal jeg så også lige ha' den her midi-cv-converter: http://www.kentonuk.com/digital_interfa ... bsolo.html, det er billigere at købe den direkte fra kenton.

Lalalalalaaalalalalalallallalaaaaaaaaaaaaalalalalala :dollargrin:

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg skal også ha' een på et tidspunkt... med MIDI :) ... ville blot ønske, at Tom Oberheim havde prøvet at gøre den noget mere kompakt, i stedet for den klods der... forstår ikke hvorfor den skal have samme form som en gammeldags brødkasse, når den kunne være mere flad :lol:

Semblance ser faktisk meget bedre ud... gad vide hvor stor forskel der er på de to når det kommer til stykket.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Razmo skrev:Jeg skal også ha' een på et tidspunkt... med MIDI :) ... ville blot ønske, at Tom Oberheim havde prøvet at gøre den noget mere kompakt, i stedet for den klods der... forstår ikke hvorfor den skal have samme form som en gammeldags brødkasse, når den kunne være mere flad :lol:

Semblance ser faktisk meget bedre ud... gad vide hvor stor forskel der er på de to når det kommer til stykket.
Ja, det er sgu temmelig sort udformning... Passer umanerligt dårligt ind i et rack - til såvel tourné- som studio-brug...

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Storm Music skrev:
Razmo skrev:Jeg skal også ha' een på et tidspunkt... med MIDI :) ... ville blot ønske, at Tom Oberheim havde prøvet at gøre den noget mere kompakt, i stedet for den klods der... forstår ikke hvorfor den skal have samme form som en gammeldags brødkasse, når den kunne være mere flad :lol:

Semblance ser faktisk meget bedre ud... gad vide hvor stor forskel der er på de to når det kommer til stykket.
Ja, det er sgu temmelig sort udformning... Passer umanerligt dårligt ind i et rack - til såvel tourné- som studio-brug...
Som det fremgår af diverse clips og forum'er på nettet, så lever Tom Oberheim vidst stadig i fortiden hehe... så mon ikke han blot er så nervøs for dens success, at han ikke turde andet end lave den magen til :lol:

Der er selvfølgelig en masse DIY'ere der nok vil finde det store område bagpå som en drøm til mods osv. men jeg havde nu hellere set noget i en lidt mindre form. Men men! ... vi skal nok snarere være glade for, at manden overhovedet GAD at lave en reissue :) ... jeg synes måske bare han lige burde have spurgt "folket" om udformningen inden, for ud fra hvad jeg har læst, så siger Dave Smith at han klart har fået indtryk af at det folk vil have er kompakte løsninger...

Men jeg skal ha' en aligevel... så må jeg spænde den på ryggen, hvis der ikke er plads i mit pladsbesværede studie... her ligner snart indersiden af et Jens Lyn rumskib aligevel :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Razmo skrev:
Storm Music skrev:
Razmo skrev:Jeg skal også ha' een på et tidspunkt... med MIDI :) ... ville blot ønske, at Tom Oberheim havde prøvet at gøre den noget mere kompakt, i stedet for den klods der... forstår ikke hvorfor den skal have samme form som en gammeldags brødkasse, når den kunne være mere flad :lol:

Semblance ser faktisk meget bedre ud... gad vide hvor stor forskel der er på de to når det kommer til stykket.
Ja, det er sgu temmelig sort udformning... Passer umanerligt dårligt ind i et rack - til såvel tourné- som studio-brug...
Som det fremgår af diverse clips og forum'er på nettet, så lever Tom Oberheim vidst stadig i fortiden hehe... så mon ikke han blot er så nervøs for dens success, at han ikke turde andet end lave den magen til :lol:

Der er selvfølgelig en masse DIY'ere der nok vil finde det store område bagpå som en drøm til mods osv. men jeg havde nu hellere set noget i en lidt mindre form. Men men! ... vi skal nok snarere være glade for, at manden overhovedet GAD at lave en reissue :) ... jeg synes måske bare han lige burde have spurgt "folket" om udformningen inden, for ud fra hvad jeg har læst, så siger Dave Smith at han klart har fået indtryk af at det folk vil have er kompakte løsninger...

Men jeg skal ha' en aligevel... så må jeg spænde den på ryggen, hvis der ikke er plads i mit pladsbesværede studie... her ligner snart indersiden af et Jens Lyn rumskib aligevel :dollargrin:
Jamen - er det ikke meningen at en SEM skal passe ned i en Oberheim 2 voice, 4 voice eller 8 voice hvis man har sådan en stående i skabet (så giver du bare et ring hvis du vil af med den) ?
Så er det nok ikke en særlig god idé at den er flad eller nogen-som-helst anden form :-)

Selvfølgelig kan man diskuttere om den version med MIDI skulle have haft en anden form, men mon ikke Tom har designet én udgave - og så lige loddet lidt ekstra guf i dem med MIDI o.l.

KennethA
KennethA

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det kan meget vel være en af grundene også ja... men vi lever i det 2100 århundrede, og polysynths skal ikke fylde lige så meget som et stueorgel mere (efter min ydmyge mening)... så havde det måske været smartere at designe et nyt koncept der fylder mindre...

... men dette kan man selvfølgelig debatere til dommedag, for vintage feinsmecherne vil have "authenticity", og andre vil bare gerne have det til at fylde så lidt som muligt uden at gå på kompromis med brugervenligheden og lyden.

Men med det sagt, så skal der nok finde en vej hertil aligevel på et tidspunkt hehe... det ER kun peditesser, men derfor kan man jo godt debatere om der havde været bedre løsninger til ens behov :wink:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
danimuschi
Medlem
Indlæg: 628
Sted: kbh v

Indlæg af danimuschi »

den her SEM kopi har vi være ude i et stykke tid...




har prøvet den... den er feeeeeeeeeeeeeeed!

-Glæder mig til at prøve den nye SEM når den kommer. jeg ser dog ikke det store problem i størrelse. Kan godt lide når man kan se hvad der sker og når der plads til knapper osv...

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

danimuschi skrev:den her SEM kopi har vi være ude i et stykke tid...




har prøvet den... den er feeeeeeeeeeeeeeed!

-Glæder mig til at prøve den nye SEM når den kommer. jeg ser dog ikke det store problem i størrelse. Kan godt lide når man kan se hvad der sker og når der plads til knapper osv...
Det er faktisk ikke størrelsen på panelet jeg har noget imod... er helt enig i, at der gerne må være plads til dem med fede fingre også :lol: ... men jeg tænker mere på højden og vinklen af den... der er meget "empty space" bag på fordi den er så høj, men altså nu ved jeg heller ikke hvordan den ser ud indeni jo... men tvivler bare på at den kan fylde alt det!?

Kunne i øvrigt være fedt, med en rackmount version... måske kommer det når den har solgt nok.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Er der én, der er rar at forklare hvad det er for en dims?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
danimuschi
Medlem
Indlæg: 628
Sted: kbh v

Indlæg af danimuschi »

david mondrup skrev:Er der én, der er rar at forklare hvad det er for en dims?
Analog solutions SEM klon med patchpoints... check hjemmesiden der står mere.

Prøvede den ude hos Ole: http://www.highendtentacles.dk/ og var imponeret...

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

david mondrup skrev:Er der én, der er rar at forklare hvad det er for en dims?
SEM eller klonen?

KennethA
KennethA

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

KennethA skrev:
david mondrup skrev:Er der én, der er rar at forklare hvad det er for en dims?
SEM eller klonen?

KennethA
Mon ikke klonen giver meget mere mening hvsi man ved hvad en SEM er? Jeg tror jeg vælger SEM.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

KennethA skrev:...
Jamen - er det ikke meningen at en SEM skal passe ned i en Oberheim 2 voice, 4 voice eller 8 voice hvis man har sådan en stående i skabet (så giver du bare et ring hvis du vil af med den) ?
Så er det nok ikke en særlig god idé at den er flad eller nogen-som-helst anden form :-)
..
Helt enig. Det ville være usmart at ændre formen både af praktiske men sikkert også økonomiske grunde.

Bemærk! Midi-versionen kan faktisk mindre end cv-versionen. Det er fordi man kan patche den interne routing via fronten på cv-versionen.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:
KennethA skrev:...
Jamen - er det ikke meningen at en SEM skal passe ned i en Oberheim 2 voice, 4 voice eller 8 voice hvis man har sådan en stående i skabet (så giver du bare et ring hvis du vil af med den) ?
Så er det nok ikke en særlig god idé at den er flad eller nogen-som-helst anden form :-)
..
Helt enig. Det ville være usmart at ændre formen både af praktiske men sikkert også økonomiske grunde.

Bemærk! Midi-versionen kan faktisk mindre end cv-versionen. Det er fordi man kan patche den interne routing via fronten på cv-versionen.
Men hvis den skal have den form, bare for at passe ned i en af de "kasser" der tales om, hvor mange mon Hr. Oberheim så får solgt!? :wink: ... jeg tvivler stærkt på at det er særlig gennemtænkt, hvis man ikke samtidigt genintroducerer netop disse kasser, for det kan vel ikke kun være de heldige få der sider med disse gamle klenodiekasser der er målgruppen hvad? :)

Nej... jeg forstår ikke hvorfor den skal være så kluntet bygget, andet end for at lokke vintagefolket til... men hvis det virker, så er det jo også helt fint :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Jeg forstår ikke dit synspunkt. For det første tror jeg at der vil blive solgt en del moduler til de 'gamle kasser'. Det er jo ikke lige nogen man kører på lossepladsen, fordi de ikke passer i et rack. Og det ville utvivlsomt blive meget dyrere hvis Oberheim skulle redesigne sin synth blot for at få den smadret ned i et moderne rackformat. Og en synth skal da ikke stå i et rack, det er helt galt. Man skal have den i hænderne på et bord foran sig. Og det er da fedt at den har den der skrå front så den er meget nem at manipulere.

Forkert: http://www.keyfax.com/keyfax/phatboy/images/JV2080.GIF :roll:

Rigtigt: http://tomoberheim.com/SEM_with_patch_panel.jpg 8-)

Og hvis den endelig skulle i et rack, så skulle det da være et modulart rack (Eurorack el lign.). Og hvis man skal bruge den live, er det laaaangt federe at den ikke står i et rack, så publikum kan se hvad der foregår.

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem
Indlæg: 1229
Sted: København

Indlæg af Kasper. »

danimuschi skrev:den her SEM kopi har vi være ude i et stykke tid...




har prøvet den... den er feeeeeeeeeeeeeeed!

-Glæder mig til at prøve den nye SEM når den kommer. jeg ser dog ikke det store problem i størrelse. Kan godt lide når man kan se hvad der sker og når der plads til knapper osv...
Hvor meget af lyden kommer fra den maskine?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

GeorgeHayduke skrev:Jeg forstår ikke dit synspunkt. For det første tror jeg at der vil blive solgt en del moduler til de 'gamle kasser'. Det er jo ikke lige nogen man kører på lossepladsen, fordi de ikke passer i et rack. Og det ville utvivlsomt blive meget dyrere hvis Oberheim skulle redesigne sin synth blot for at få den smadret ned i et moderne rackformat. Og en synth skal da ikke stå i et rack, det er helt galt. Man skal have den i hænderne på et bord foran sig. Og det er da fedt at den har den der skrå front så den er meget nem at manipulere.

Forkert: http://www.keyfax.com/keyfax/phatboy/images/JV2080.GIF :roll:

Rigtigt: http://tomoberheim.com/SEM_with_patch_panel.jpg 8-)

Og hvis den endelig skulle i et rack, så skulle det da være et modulart rack (Eurorack el lign.). Og hvis man skal bruge den live, er det laaaangt federe at den ikke står i et rack, så publikum kan se hvad der foregår.

Det bliver vi to vidst ikke enige om... godt vi ikke alle er ens :lol:

Jeg foretrækker faktisk at have mine synths i et rack, og have et enkelt masterkeyboard... både af pladsmæssige grunde, men også fordi jeg ikke gider rende fra herodes til pilatus for at dreje på et par knapper eller klimpre på tangenterne.

Jeg har fuld forståelse for at NOGLE ønsker den i gammelt format... men hvis man kan lave to- til tre forskellige kasseformater af den allerede, kan man vel også lave en kompakt version... jeg tror nu nok der er en hel del der ville købe den... i hvert fald EEN person :dollargrin: MIG

Og mon ikke Tom Oberheim gerne satser på NYE kunder, end kun de heldige få der har røven nok fuld af penge til at have SEM kasser stående fra det hinsides? Der ER marked for kompakte, billige analoge løsninger, hvilket DSI's nyere produkter jo er et glimragende bevis på.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Kasper. skrev:
danimuschi skrev:den her SEM kopi har vi være ude i et stykke tid...

....
Hvor meget af lyden kommer fra den maskine?
Det hele. Han skriver at han har multitracket alt fra den maskine, lag på lag.

Nyt svar