Mixer i mit setup eller ej??

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Blixt
Medlem
Indlæg: 132
Sted: Studie Smørum

Mixer i mit setup eller ej??

Indlæg af Blixt »

Jeg hører en del blandede holdninger til mixere generelt, selvfølgelig udfra hvilket setup man kører og hvilke behov man har...
Jeg har et behov for at tilslutte 2 guitarer, en bas, og digitale trommer samtidig, og øve digitalt på den måde med mit band, og optage det...
Mic skal også tilsluttes, evt. flere... men kører via Great River Preamp.
Jeg har et fireface lydkort, men er i tvivl om alle instrumenter kan tilsluttes det samtidig, eller om det er bedre med en mixer, med f.eks 16 kanaler og så køre instrumenter via den.

Hva synes i? Hvordan kan en mixer retfærdigøre sig selv?
Går udfra der ryger noget lyd i svinget, når det skal igennem mixer inden lydkort...?
Senest rettet af Blixt fre 6. nov 2009 14:37, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu skal der ikke herske nogen tvivl om at der er både religion og selvbedrag indover, og det hurtigt kan udvikle sig til en moderations klar tråd, men jeg faldt over dette her den dag da Genlyd satte ting til salg:

http://www.tinyurl.dk/11506

...I PA sammenhænge er der ingen tvivl om at bukkene skiller sig fra fårene, ved at have for personlige ideer om gainstruktur... 8-)

--sd

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For mig at se skal du bruge en mixer ved optagelse af det setup, du beskriver - det vil gøre dit liv lettere. :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

At tale om mixere generelt er ligesom at tale om preamps eller eq's generelt. Det er umuligt at svare entydigt på.

Hvilken mixer har du kig på?

Man kan ikke sige at der "ryger noget lyd" bare fordi der er en mixer imellem lydkilden og konverteren. Er det en skodmixer så er det næppe fordrende for fed lyd men er det en fed mixer så skulle den jo gerne netop være fed fordi lyden bliver enten bedre end med så mange andre mixere eller at lyden synes "urørt" gennem den.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Mulle_p
Forum Donator
Indlæg: 1096
Sted: Skive

Indlæg af Mulle_p »

Min holdning er at en mixer er overflødig i dit tilfælde. Er det pga du stadig ikke har fået hul igennem input 5-6 til dine digi trommer? I så fald ville jeg løse det problem istedet for at købe en mixer. Det burde kunne lade sig gøre, eller... Det KAN lade sig gøre!

Hvis altså det er pga dette problem du overvejer en mixer :-)
/Morten

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Jeg har et behov for at tilslutte 2 guitarer, en bas, og digitale trommer samtidig, og øve digitalt på den måde med mit band, og optage det...
Mic skal også tilsluttes, evt. flere... men kører via Great River Preamp.
Du skriver ikke noget om monitorering.
Hvis tingene skal køre igennem computeren, og ud igen og videre til øve-PA, eller lign. risiker i Latency forsinkelse, som kan være generende.
Med en mixer laver i et mix til medhør på PA'et, og optager fra Direct Out på kanalerne. Det er mere simpelt at styre end ata skulle trille rund med en mus bland't ølflasker og Pizza bakker.

Og Guitarene/bas (hvis dert er El) kan kun tilsluttes HI-Z indgangene på forsiden, så her mangler du en Line Driver til BAs'en f.eks.

Men det bør sagtens kunne lade sig gøre at køre uden en Mikser, mixeren er nok mest for at have rigtige knapper at hive i, og hvis det er en "fin gammel en" også at give lidt farvning af lyden. Og hvsi i køre med evt. eksterne effekter f.esk. en rumklang.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Blixt
Medlem
Indlæg: 132
Sted: Studie Smørum

Indlæg af Blixt »

Der er IKKE fordi jeg ikke har hul igennem inputs på mit fireface... men blot fordi jeg ved at vi i fremtiden vil øve en del digitalt, og jeg er i tvivl om en mixer er den rigtige løsning, når man skal tilslutte en masse forskellige instrumenter samtidig... fremfor at forsøge at få fireface til at "rumme" det hele...
Jeg er klar over at kvaliteten af mixeren selvfølgelig har stor indflydelse på om der "ryger noget lyd" - og jeg kan godt forstå det er svært at tale om mixere generelt, ligesom preamps, mics og meget andet...

Men som jeg indledningsvis skrev, er der blandede meninger om dette, og kva denne tråd, er det tydeligt at meningerne er mange..

Men i virkeligheden handler det om, hvorvidt følgende ting kan tilsluttes via mit fireface:

2 Guitarer
1 Bas
Digi trommer
En, gerne flere mics, gerne 3.

Fremadrettet får vi sikkert brug for flere ting...

Mixer eller fireface - hvad ville i gøre?? Skal lige siges at jeg er en hardware nørd... som godt kan lide "rigtige" knapper...

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Blixt skrev:Men som jeg indledningsvis skrev, er der blandede meninger om dette, og kva denne tråd, er det tydeligt at meningerne er mange..
Nej, meningerne KAN ikke være blandede generelt, for man KAN IKKE tale om det generelt. De svar du har fået er svar på dit helt generelle spørgsmål. DERFOR får du blandede svar. Det er ikke fordi nogen synes det er federe med mixer og andre ikke synes, for det er i sig selv et umuligt spørgsmål.

Ikke for at bashe, men for at du lige bør være helt klar over præcis hvad det er du spørger om før du konkluderer noget ud fra de svar du får.

Jeg mener det på bedste og mest konstruktive måde. :)
Blixt skrev:Mixer eller fireface - hvad ville i gøre??
Hvis jeg havde råd til at købe en mixer med fede preamps ville jeg gøre det med sådan én. Jeg ville have den stående lige ved siden af mig så jeg bare kunne gribe ud efter en fader eller eq, send, whatever og justere på tingene undervejs. Det er for at øve på en smooth og let måde uden at skulle bekymre sig om så meget i computeren. Jeg ville så have direct outs fra mixeren smidt ind i computeren på den måde så uanset hvad jeg pillede ved på mixeren så ville signalet stadig være det samme ved samme level ind i computeren. Skulle sessionen så lige mixes så alle havde noget at lytte på bagefter ville jeg så ha' mulighed for lige at mixe det i computeren uden at være forstyrret af manøvrer på mixeren. Og på grund af de fede preamps ville elementer fra sådan en øvesession måske kunne bruges til noget seriøst.

Hvis jeg ikke havde så godt råd ville jeg bare benytte Fireface muligheden. Der sidder jo udmærkede preamps i så det er jo ikke fordi optagelserne ikke ville kunne bruges til noget seriøst og man kan jo også argumentere for at der ville blive bedre råd til nogle gode mikrofoner at optage med hvis mixeren blev sparet væk.

Alternativt og hvis optagelserne fra jeres øvesessions ikke skal bruges til andet end jer selv men du/I alligevel gerne vil benytte en mixer på ovenstående måde så skid da på det og køb en billig mixer til setuppet. En Yamaha af MG serien er da en rigtig god billig mixer hvor nogle af dem har indbyggede effekter f.eks.
Der kommer I virkelig langt få få tusinde kroner.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad betyder det, når du skriver I gerne vil øve digitalt?

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

De vil bare hookes op i en mixer (analogt eller digitalt i computeren) så de kan øve uden at larme med amps, sanganlæg og akustiske trommer. Så kan man jo nærmest øve med et ordentligt rockband i en lyt lejlighed.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hvis jeg skulle undgå en standalone mixer men samtidigt have rum til udvidelser i fremtiden, ville jeg nok i stedet finde en god ADAT converter, og i dit tilfælde en med gode mic/instrument preamps, da sådan en ville kunne give mulighed for udvidelse af stort set alt fra instrument/mic til line signaler.

F.eks. sådan her:

ANALOG INPUTS:
Mic PreAmp 1: Mic1
Mic PreAmp 2: Mic2
Instrument/Line Input 3: Guitar1
Instrument/Line Input 4: Bas
Line Input 5: Digital Drums (L)
Line Input 6: Digital Drums (R)
Line Input 7: Great River PreAmp (Mic3)
Line Input 8: Instrument PreAmp (Guitar 2)

DIGITAL INPUTS:
S/PDIF: ?
ADAT 1: ?
ADAT 2: ?
ADAT 3: ?
ADAT 4: ?
ADAT 5: ?
ADAT 6: ?
ADAT 7: ?
ADAT 8: ?

Så det burde kunne lade sig gøre med dit nuværende, men det ville så også være stoppet helt op til bristepunktet... en ADAT converter med PreAmps vil så kunne udvide med 8 kanaler mere på et senere tidspunkt. Dog ville du skulle have fat i en instrument PreAmp til input 8, for at kunne tilslutte Guitar nr. 2.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

...han har jo allerede en Fireface...
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Luny Tune skrev:...han har jo allerede en Fireface...
Det ved jeg... det var jo også det han spurgte om... om det kunne lade sig gøre med sit nuværende Fireface, og derfor fik han et forslag til hvordan jeg kunne se en opsætning med kun sit nuværende fireface... jeg foreslår så evt. en ADAT PreAmp, hvis han ønsker at udvide i fremtiden, for med kun det nuværende Fireface er der ik nogen udvidelsesmuligheder, hvis han vil have alt det udstyr koblet til på samme tid.

Var det mig personligt, ville jeg nok vælge en god analog mixer, så man slipper for latency og mixning på computeren under øvning, da det er en del nemmere med hands-on fadere osv. som mange også allerede har nævnt.

Jeg så bare i hans sidste post, at manden ønskede at vide, om det kunne lade sig gøre, og tilkobles hans nuværende Fireface, så han fik min vurdering :wink:
Men i virkeligheden handler det om, hvorvidt følgende ting kan tilsluttes via mit fireface:

2 Guitarer
1 Bas
Digi trommer
En, gerne flere mics, gerne 3.

Fremadrettet får vi sikkert brug for flere ting...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

er der ikke direct monitorering på hans lydkort??
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nappe skrev:er der ikke direct monitorering på hans lydkort??
Mener jeg bestemt jeg læste da jeg skimmede det på RME's hjemmeside for produktet... så umiddelbart burde der ikke være et problem med latency, men jeg VED også, at når man først kører digitalt med mixer på daw, og bruger en masse andet også som softsynths (kan jeg se på hans gearliste at han gør), så kommer der måske flere faktorer ind når den reelle latency skal udregnes.

Må indrømme, at jeg ikke har meget forstand på DAW, ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men fordi jeg simpelthen har besluttet at livet er for kort til at side og rode med latancy, crashes og andet skidt via DAWs og softsynths... derfor vill JEG have taget en analog mixer som approach i stedet for... sådan kører jeg selv... 100% analogt, og kun sidste final stereo spor ryger ind i computeren for digital mastering osv... det har sine fordele, men bestemt også en del drawbacks, og hvad man vælger er jo op til en selv... det er mere et spørgsmål om personlig smag, end et spørgsmål om bedst/værst.

nå... det blev lige LIDT længere end beregnet :lol: sorry...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

Som mange andre siger, så vil det være lettere i øvesituationer med en analog mixer. Hvorvidt det er bedre lydmæssigt er elt et spørgsmål om hvor godt de mic-preamps der sidder i dit lydkort lyder ift. de preamps i en potentiel mixer. Hvis vi snakker budgetmixer, så lyder lydkortet nok bedst.

Til gengæld skal du uanset hvordan jeg vender og drejer det alligevel enten skaffe noget dedikeret preamp, eller en DI-boks.

Den billigste metode jeg kan se mig ud af er, at skaffe en DI-bokse til en af guitarerne eller bassen. De to første mics fyrer du direkte i Fireface, den sidste i din Great River. Guitarerne fyrer du i instrument-indgangene på fronten af din FF400, bassen i en DI-boks (eller en af guitarerne, der er op til hvad der lyder bedst). Så har du så vidt jeg kan tælle to line-indgange tilbage til trommerne og så går det op :-D

Så du burde faktisk kunne hooke det hele op uden at skulle investere mere end et par 100kr.

I øvrigt ville jeg helt sikkert ogs optage trommerne som midi-signal, når nu det er digi-trommer, for så kan du jo lige rette lidt ind, hvis der skulle være nogle problemer hist og hér og så bounce sporet bagefter.

Til gengæld er computer-setup nederen når man øver og der pludselig ryger feed ud i alle bandmedlemmernes headphones (hmmm.... det feeder normalt ikke når man har headphones på, men så lad os sige en anden høj vedvarende lyd der skal dæmpes STRAKS!) og man således ikke lige har en master-fader man kan hive i, men derimod lige skal over i det rigtige vindue og have fat i den rigtige fader osv. Til gengæld er det nice at man jo kan gemme alle indstillinger for channelstrips til specifikte numre, instrumenter osv. og kalde dem lynhurtigt frem. Hvis man nørder igennem kan man i princippet øve med færdigproduceret lyd, men så skal hele bandet være med på at der nørdes igennem, for ellers bliver de trætte af at du stor og glor ind i din skærm.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Razmo skrev:...jeg foreslår så evt. en ADAT PreAmp, hvis han ønsker at udvide i fremtiden, for med kun det nuværende Fireface er der ik nogen udvidelsesmuligheder, hvis han vil have alt det udstyr koblet til på samme tid.
Sorry, men det er noget rod du er ude i. Du anbefaler ham at køre med en Preamp med ADAT-bro plugget i et ADAT interface/lydkort fordi han så senere kan udvide med endnu en Ppreamp med ADAT-bro i stedet for som nu at være stuck med sin Fireface...

Men hans Fireface HAR jo netop en ADAT-bro også så han kan udvide. Der er ingen grund til at bytte ud i noget. Det er derfor jeg skriver:
Luny Tune skrev:...han har jo allerede en Fireface...
Altså, han har allerede dét du siger du ville købe hvis det var dig!! :wink:

Og vil du endelig køre med et ADAT interface så bliver dine muligheder meget få hvis du vil undgå latency. Med Firefacen er der ingen latency gennem Totalmix.

Og hvis han vil bruge softsynths som du nævner som en mulig kilde til latency så er det for det første ikke dér latency opstår og for det andet er der jo ingen pointe i hele problematikken hvis det drejer sig om softwareinstrumenter, vel? Så er hele snakken om mixer vs. kun lydkort lidt omsonst.

Skåret ind til benet, Blixt:

For det setup der nævnes som det optimale lige nu mangler der grundlæggende kun 1 mic preamp for at få de ønskede 3 mics op at køre sammen med alt det andet. Skal der bruges flere inputs så skal der anskaffes f.eks. en Octopre med ADAT option. Så er der 8 in/outs ekstra i hus.

Vil du have hands on så køb f.eks. en Yamaha MG mixer af en passende størrelse med nok mic pres på.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Luny Tune skrev:
Razmo skrev:...jeg foreslår så evt. en ADAT PreAmp, hvis han ønsker at udvide i fremtiden, for med kun det nuværende Fireface er der ik nogen udvidelsesmuligheder, hvis han vil have alt det udstyr koblet til på samme tid.
Sorry, men det er noget rod du er ude i. Du anbefaler ham at køre med en Preamp med ADAT-bro plugget i et ADAT interface/lydkort fordi han så senere kan udvide med endnu en Ppreamp med ADAT-bro i stedet for som nu at være stuck med sin Fireface...

Men hans Fireface HAR jo netop en ADAT-bro også så han kan udvide. Der er ingen grund til at bytte ud i noget. Det er derfor jeg skriver:
Luny Tune skrev:...han har jo allerede en Fireface...
Altså, han har allerede dét du siger du ville købe hvis det var dig!! :wink:

Og vil du endelig køre med et ADAT interface så bliver dine muligheder meget få hvis du vil undgå latency. Med Firefacen er der ingen latency gennem Totalmix.

Og hvis han vil bruge softsynths som du nævner som en mulig kilde til latency så er det for det første ikke dér latency opstår og for det andet er der jo ingen pointe i hele problematikken hvis det drejer sig om softwareinstrumenter, vel? Så er hele snakken om mixer vs. kun lydkort lidt omsonst.

Skåret ind til benet, Blixt:

For det setup der nævnes som det optimale lige nu mangler der grundlæggende kun 1 mic preamp for at få de ønskede 3 mics op at køre sammen med alt det andet. Skal der bruges flere inputs så skal der anskaffes f.eks. en Octopre med ADAT option. Så er der 8 in/outs ekstra i hus.

Vil du have hands on så køb f.eks. en Yamaha MG mixer af en passende størrelse med nok mic pres på.
Nej Luny, det er dig der er ude i at misforstå hvad det er jeg skriver... indrømmet, det kunne måske være skrevet LIDT mere klart, men sådan er det når man selv har "de rette tanker" i hovedet :dollargrin:

Jeg gav ham et eksempel på hvordan han kunne tilslutte det hele med SIT NUVÆRENDE FIREFACE 400... Jeg ved godt at dette fireface 400 har en ADAT ind/ud... det er netop derfor jeg foreslog ham, at udvide med en ADAT converter med PreAmps indbygget, så han kan få 8 kanaler mere at smide udvidelserne i, i fremtiden... ja han får såvel også 8 udgange ud af det, da der jo også er en ADAT out.

Altså: Fireface 400 + ADAT converter med Preamps (f.eks. Behringer ADA8000, eller bedre)


Den liste jeg lavede tidligere, var hans Fireface 400, inklusiv ADAT indgangene... men for at bruge de 8 indgange i fireface ADAT, skal han jo bruge en 8 kanals konverter... ADAT...

Håber jeg gør mig selv forståelig :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Jeg læste det nu også som om der blev foreslået en ADAT konverter boks tilsluttet det nuværende FireFace :wink:
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hmm...ja, jeg kan godt se jeg har misforstået en del af dit første indlæg dér.

Der bliver nu pæret lidt rundt i nogle begreber og det var dét der lige kastede mig af hesten. Du ved, dén der med at "der ikke er nogen udvidelsesmuligheder på Firefacen" for det er der jo, men det var så heller ikke egentlig dét du mente, så jeg kan godt se at din mening er helt rigtig!

Jeg beklager, og stopper fløjten i lommen igen. :-D
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Luny Tune skrev:Hmm...ja, jeg kan godt se jeg har misforstået en del af dit første indlæg dér.

Der bliver nu pæret lidt rundt i nogle begreber og det var dét der lige kastede mig af hesten. Du ved, dén der med at "der ikke er nogen udvidelsesmuligheder på Firefacen" for det er der jo, men det var så heller ikke egentlig dét du mente, så jeg kan godt se at din mening er helt rigtig!

Jeg beklager, og stopper fløjten i lommen igen. :-D
Misforståelser kan rettes op igen, uenigheder debateres til hudløshed... jeg foretrækker det første :lol:

Men på trods... så er jeg med dig i, at en standalone mixer ville være meget nemmere, og jeg havde nok brugt pengene der, frem for på en ADAT converter... men det kan jo være, at manden er lige så dygtig med musen, som sine guitarer :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar