Nyt Gear blære tråd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Nyt Gear blære tråd

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Spøg til side, hvad indebærer et båndjob egenligt?
Jeg har faktisk et gammelt blogindlæg her, der forklarer og nørder det meste:

http://www.blog.guitarblogger.dk/vi-nrd ... post8.html

Jeg har dog ændret lidt på teknik, materialer og procedurer siden da - men essensen er den samme.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Hvordan kan det være at det ikke er udført på forhånd? For meget manuelt/håndværks arbejde iforhold til prisen på instrumentet, eller hvordan?
Det er mere eller mindre manuelt arbejde (der findes de såkaldte Plek-maskiner, der kan udføre en del af det) - og der er også en vis tilpasningsgrad i forhold til guitaristen. Så det bliver ikke gjort på normale standard guitarer fra fabrikken af.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Spændende læsning! Jeg havde iøvrigt hørt begrebet truss rod før, men aldrig vidst hvad det er.

Kan man komme ud for at købe en for billig guitar, hvor der er for stor forskel på båndene til at det kan rettes op?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Spændende læsning! Jeg havde iøvrigt hørt begrebet truss rod før, men aldrig vidst hvad det er.

Kan man komme ud for at købe en for billig guitar, hvor der er for stor forskel på båndene til at det kan rettes op?
Det kan være et problem, hvis halsen twister om sin egen akse. Det ser man af og til på selv dyrere guitarer. Det er ikke alt træ, der opfører sig eksemplarisk. :dollargrin:

Men nej - båndene bør altid kunne planes - det er faktisk meningen at de skal.

Men båndene kan være sat dårligt i - båndrillerne kan være lavet dårligt osv. og der kan være mange andre ting, der kan gøre en guitar uspilbar.

Jeg havde en billigere bas fra et af de kendte mærker på bænken for nogle år siden fra en Lydmaskinen-bruger. Den måtte opgives fordi den var snedkereret sådan sammen, at strengehøjden ikke kunne sættes tilpas langt nok ned til at give en tilpas spillekomfort.

Den burde aldrig have været solgt. Men kvaliteteskontrollen - eller mangel på samme - er ikke altid i højsædet.

Jeg var også ude for en billig elektrisk guitar et familiemedlem havde købt, der nærmest blev bygget om i hals og halslomme for at den blev spilbar: http://www.blog.guitarblogger.dk/en-moc ... post5.html

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fed læsning Hans - Jeg skal lige nærstudere det blog-indlæg ved lejlighed. Jeg kan i øvrigt sige om min Harley Benton bas, at setuppet er snorlige med lav strengehøjde og uden døde punkter.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De blog-indlæg var i det store hele forum-indlæg på det gamle 4sound-forum, jeg "reddede" ud, dengang de "optimerede" deres forum software.

Jeg har dog ikke gjort mere ud af det siden. Men er glad for, at jeg fik det ud, da 4sound siden hen slettede hele moletjavsen og nedlagde forummet. Der gik meget god info tabt der, som forumbrugere havde lagt op igennem årene.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Har lige købt mig den guitar, jeg lige manglede... en elektrisk 12-strenger. Et styks Danelectro 12 SDC. :-D
Magen til denne..: https://i0.wp.com/chasingguitars.com/wp ... =700%2C236
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Spiller mest bas pt, og har altid godt kunne lide jazzbasser, så jeg har købt en ny Fender Jazz player i farven tidepool. Synes man får virkelig meget for pengene nu om stunder.

Billede

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

ThomasRiem skrev:Har lige købt mig den guitar, jeg lige manglede... en elektrisk 12-strenger. Et styks Danelectro 12 SDC. :-D
Magen til denne..: https://i0.wp.com/chasingguitars.com/wp ... =700%2C236
Nice. Har selv været på jagt efter en 12-strenget ... og den skal jeg ned og hente om et øjeblik :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

scofield skrev:Spiller mest bas pt, og har altid godt kunne lide jazzbasser, så jeg har købt en ny Fender Jazz player i farven tidepool. Synes man får virkelig meget for pengene nu om stunder.

Billede
Jep - selvom Fender har lige lovligt mange "klasser" af instrumenter efterhånden.

Men dejlig klassisk bas - og flot farve.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så fik jeg den hentet.

En brugt Ibanez RG1512. En af de få 12 strengede fra Ibanez og den eneste RG-model med 12.

En noget sjælden model de kun producerede til det europæiske/japanske marked i 2010.

Det er en Prestige-model - så den er topnotch. Virkelig lækker spilbarhed og lyd. En tidligere ejer har skiftet midter single-coilen til en Seymour Duncan enten Hot- eller Coolrails. Den lyder også fint.
IMG_3653.jpg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den der freaky og fed ud

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Den ser lidt ond ud. Kan du få den til at lyde som The Cure, er det ikke dem der bruger den lyd i 'Friday I'm In Love', eller er det noget andet?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Den ser lidt ond ud. Kan du få den til at lyde som The Cure, er det ikke dem der bruger den lyd i 'Friday I'm In Love', eller er det noget andet?
Jeg har lige spillet A Night Like This på den. Så den kan i den grad lyde som The Cure :)

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

scofield skrev:Spiller mest bas pt, og har altid godt kunne lide jazzbasser, så jeg har købt en ny Fender Jazz player i farven tidepool. Synes man får virkelig meget for pengene nu om stunder.
Cool bas - Playerserien går jeg ud fra ? De virkelig gode workhorses - har selv en bas og tele fra Modern Player er super glad for begge.

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Arnold skrev:
scofield skrev:Spiller mest bas pt, og har altid godt kunne lide jazzbasser, så jeg har købt en ny Fender Jazz player i farven tidepool. Synes man får virkelig meget for pengene nu om stunder.
Cool bas - Playerserien går jeg ud fra ? De virkelig gode workhorses - har selv en bas og tele fra Modern Player er super glad for begge.
Ja, det er der Player serie, som så er det ny navn for MIM.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I får sgu lige lidt aftenhygge med den nye Harley Benton MP-5MN gennem min WA12-500 MkII - Det er P-pickuppen i passiv mode, vi hører her.

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SustainerPlayer skrev:De blog-indlæg var i det store hele forum-indlæg på det gamle 4sound-forum, jeg "reddede" ud, dengang de "optimerede" deres forum software.

Jeg har dog ikke gjort mere ud af det siden. Men er glad for, at jeg fik det ud, da 4sound siden hen slettede hele moletjavsen og nedlagde forummet. Der gik meget god info tabt der, som forumbrugere havde lagt op igennem årene.
Sådan noget håber jeg ikke, de en dag gør med Lydmaskinen... :nono:

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Lidt PA og lys indkøbt til mit bryllup i lørdags :-)
Vedhæftede filer
0FEE9478-844D-4BD4-B19C-7C85443C7341.jpeg
0FEE9478-844D-4BD4-B19C-7C85443C7341.jpeg (3.64 MiB) Vist 902 gange
BC9F21D8-E92C-433E-BE92-AD859BCA2B02.jpeg
BC9F21D8-E92C-433E-BE92-AD859BCA2B02.jpeg (3.27 MiB) Vist 902 gange
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Siger du til mig, at hvis jeg nu giver konen en ordentlig bryllupsfest, så er det nemt at få frit lejde til at indkøbe en masse lys?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Smittefar skrev:Siger du til mig, at hvis jeg nu giver konen en ordentlig bryllupsfest, så er det nemt at få frit lejde til at indkøbe en masse lys?
Det er netop det jeg siger :-) Min argumentation er at det koster jo også at leje ;-)
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

En lille tilføjelse, men muligvis en stor opgradering:

Billede


Har længe ledt efter en bedre monitor løsning når jeg spiller live. Har prøvet et utal af hovedtelefoner og inears, men mangler altid lige det der skarpe overblik når jeg er ude at spille. Det er meget svært at høre og styre detaljer i en club med et kæmpe PA.

De fordele AI AI AI har er bl.a. at det er et modulært system, så man kan skræddersy sine hovedtelefoner. Jeg har brug for meget mellemtone og top information til at sætte niveauer, så jeg har configureret efter mindst mulig bas:
Screenshot_2019-06-03 TMA-2 Configurator AIAIAI Headphones.png
Screenshot_2019-06-03 TMA-2 Configurator AIAIAI Headphones.png (22.05 KiB) Vist 832 gange
Jeg vil så benytte dem sammen med et sæt gode ørepropper, og her hjælper det også at de (på papriret) kan smide rigtig meget volumen ud, nemlig et peak på 117db :shock:
Screenshot_2019-06-03 TMA-2 Configurator AIAIAI Headphones.png
Screenshot_2019-06-03 TMA-2 Configurator AIAIAI Headphones.png (30.72 KiB) Vist 832 gange
Jeg har før været optimistisk omkring ideer til bedre monitoring (f.eks. In-ears), så jeg er spændt på hvordan denne løsning kommer til at spille.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Gibson.jpeg
Gibson.jpeg (106.75 KiB) Vist 790 gange
Jeg købte guitar i formiddags. Min første Gibson.
Det er en Hummingbird Avant Garde Rosewood.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev:
Gibson.jpeg
Jeg købte guitar i formiddags. Min første Gibson.
Det er en Hummingbird Avant Garde Rosewood.
Klassisk klasseguitar. Tillykke med den. :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev:
Gibson.jpeg
Jeg købte guitar i formiddags. Min første Gibson.
Det er en Hummingbird Avant Garde Rosewood.
Klassisk klasseguitar. Tillykke med den. :)
1000 tak. Jeg er også rigtigt godt tilfreds med den.

Nyt svar