Det har du fuldstændig ret i. Jeg synes nu bare godt, at jeg kan få en pejling om, hvad hardware har at byde på ud fra sådanne filer. Kender lyden af min TT's trafoer bla., og synes også godt om EQ'en i min Voxbox. Så er heller ikke i tvivl om, at jeg kan lære at arbejde med EQ's fra begge firmaer. Jeg har tidligere fået mastereret ting hos en fyr, som jeg ved har en del Manley-ting, og kunne godt lide resultatet. Jeg vil se, om det han nåede frem til, eller den varme analoge karakter, han var i stand til at tilføre, kunne skyldes brugen af f.eks. Massive Passive. I så fald kunne det nemt være næste tilføjelse til mit outboard.Tossyfar skrev:Jeg må ærligt indrømme, at filer af den slags på ingen måde kan tilfredsstille nogen, eller ihvertfald ikke mig, mht. forskellen på maskinerne. Selvfølgelig er lyden, farvningen og en masse andre buzz-words vigtigt ved alle de nævnte maskinerier, men hvad der slet ikke bliver berørt er hvordan de er at arbejde med - brugerfladen og intuitiviteten. Det synes jeg er noget af det aller vigtigste ved sådan noget isenkram.
Der er, i runde tal, 100 producenter der hver har deres bud på hvad de mener er 'the holy grail' inden for lyd og de fleste lyder rigtig godt og er stort set alle sammen brugbare til et eller andet... det er måden bruger og produkt arbejder sammen der enten 'virker' eller 'ikke virker'. Jeg er personligt rigtig glad for Massive Passive og Great Rivers EQ-2NV.
Det er lidt lige som kvinder. Langt de fleste har de basale kvalifikationer (en livmoder og et par bryster), men det er jo ikke det vi forelsker os i
Hardware EQ...
Re: Hardware EQ...
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~
Nå jeg fandt en god test på Gearslutz med lydeksempler, som kunne give mig et godt all-round indtryk af forskellen i lyd på de forskellige EQs: http://www.gearslutz.com/board/gear-sho ... -test.html
Ud fra de eksempler, synes jeg det er tydeligt at høre, at hver EQ har sine områder hvor de er rigtigt gode.
Mine to all-round favoritter ud fra den ovennævnte tests er helt klart GML8200'eren og Massive Passive.
Især GML'ens bund er jeg helt vild med - mere end MP. Til gengæld kan MP'en et eller andet helt specielt når vi taler mellemtone og presence. Gyraf'en er god i toppen synes jeg, og kan et eller andet i forhold til stereoperspektivet, uden jeg helt kan pinpointe, hvad det er. Maselec'en ku jeg kun lide tilnærmelsesvis på presence-eksemplet.
Ud fra de eksempler, synes jeg det er tydeligt at høre, at hver EQ har sine områder hvor de er rigtigt gode.
Mine to all-round favoritter ud fra den ovennævnte tests er helt klart GML8200'eren og Massive Passive.
Især GML'ens bund er jeg helt vild med - mere end MP. Til gengæld kan MP'en et eller andet helt specielt når vi taler mellemtone og presence. Gyraf'en er god i toppen synes jeg, og kan et eller andet i forhold til stereoperspektivet, uden jeg helt kan pinpointe, hvad det er. Maselec'en ku jeg kun lide tilnærmelsesvis på presence-eksemplet.
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~
Det er i hvert fald en god idé og have lidt at blande med. Jeg har en Gyraf G14 og Summit EQ-200'eren, som er meget forskellige. Perfekt combo.
Puha ja, det er en dyr sport!
Satser på at starte med at finde råd til en enkelt stereo-hardware enhed, som jeg synes lyder godt på så meget som muligt. Og så må det være software og masterering for resten af pengene.
Når man tænker på alle de timer, man har brugt på at øve diverse instrumenterm og alle de penge man har brugt gennem tiden på instrumenter, undervisning, software og nu studiegear, samt at hvis man endelig får lavet noget musik i dag, som folk synes om, så downloader de det alligevel uden at betale for det, så er det sgu ikke for pengenes skyld, man skal gøre det her Men så er det godt, at jeg heldigvis ikke kan lade være
Satser på at starte med at finde råd til en enkelt stereo-hardware enhed, som jeg synes lyder godt på så meget som muligt. Og så må det være software og masterering for resten af pengene.
Når man tænker på alle de timer, man har brugt på at øve diverse instrumenterm og alle de penge man har brugt gennem tiden på instrumenter, undervisning, software og nu studiegear, samt at hvis man endelig får lavet noget musik i dag, som folk synes om, så downloader de det alligevel uden at betale for det, så er det sgu ikke for pengenes skyld, man skal gøre det her Men så er det godt, at jeg heldigvis ikke kan lade være
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~
Dyr sport.. Yes indeed, men man ka' jo ik' la' vær' vel!
Nu vi er inde på hardware EQ's... Jeg går også med tanker om at finde mig en hardware EQ der kan give lidt karakter, specielt til vokaler... Er der nogen der har prøvet Summit's Feq-50?
Den ser meget sød ud, og Summit plejer at lave nogle ok ting.
Nu vi er inde på hardware EQ's... Jeg går også med tanker om at finde mig en hardware EQ der kan give lidt karakter, specielt til vokaler... Er der nogen der har prøvet Summit's Feq-50?
Den ser meget sød ud, og Summit plejer at lave nogle ok ting.
[url]https://www.facebook.com/melomani[/url]
Fik du prøvet 8803?Kaaber skrev:Jeg har selv luret på AMS Neve 8803'eren. Ikke mindst fordi den er forholdsvis billig. (ca 10k + momme så vidt jeg husker). Den var måske også et kig værd?
http://www.ams-neve.com/Products/Outboa ... /8803.aspx
Jeg har også selv luret på sådan en her de sidste par dage.
What?
Enig. Jeg havde faktisk lige stillet et mere eller mindre relateret spørsgmål for nylig om SPL Qure - equalizeren som ingen kender. Glad for at jeg opdagede den her relaterede tråd (og dens fætter inde på gearslutz med alle .wav filerne), for jeg kunne nok også finde på at købe en eller anden vild EQ en dag, og her er en masse god info.
PS: Nogen nævnte TLA og deres blandede ry. Det forstår jeg godt. Jeg har selv to styks 5051 preamp/comp/expandergate/eq med noget rør i udgangen, og en hurtig opsummering ville nok være noget i retning af: Selve preampen er god. Kompressoren er slap. Gate/expanderen er ikke meget værd. EQ'en er rigtigt fed (meget ren, ikke specielt farvet, men fylder godt), og røret i udgangstrinet er ikke for folk der vil have en masse "rør-saturation" men giver et fint rent og musikalsk signal. Med andre ord, det er vigtigt at vide hvilke dele af model 5051 der bør bypasses, og hvad den til gengæld er god til.
PS: Nogen nævnte TLA og deres blandede ry. Det forstår jeg godt. Jeg har selv to styks 5051 preamp/comp/expandergate/eq med noget rør i udgangen, og en hurtig opsummering ville nok være noget i retning af: Selve preampen er god. Kompressoren er slap. Gate/expanderen er ikke meget værd. EQ'en er rigtigt fed (meget ren, ikke specielt farvet, men fylder godt), og røret i udgangstrinet er ikke for folk der vil have en masse "rør-saturation" men giver et fint rent og musikalsk signal. Med andre ord, det er vigtigt at vide hvilke dele af model 5051 der bør bypasses, og hvad den til gengæld er god til.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins