Optage livelyd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frederik H.G
Medlem
Indlæg: 136
Sted: Randers

Optage livelyd

Indlæg af Frederik H.G »

Hej

Jeg skal optage noget video til en koncert, og skal i den forbindelse bruge lyden.

Hvad er den nemmeste måde at få sporene ned på en computer, så de bagefter kan mixes?

Der er ca. 24 spor.

VH.

Frederik

Medlemsavatar
Magister Bibendi
Medlem
Indlæg: 608
Sted: København

Indlæg af Magister Bibendi »

optag master-out på 2 spor og sæt 2 små-membraner op ved mixerpulten, som du optager på endnu to spor.

Det får du en anstændig live-lyd ud af på 4 spor. Men det bliver måske ikke "prof".

Medlemsavatar
sjap
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aalestrup

Indlæg af sjap »

Jeg læser det som at du vil multi-track'e... altså optage 24 spor.

Hvilken mixerpult skal i bruge?
Hvilken stage box: analog, digital, aktiv split, passiv split?

Medlemsavatar
Frederik H.G
Medlem
Indlæg: 136
Sted: Randers

Indlæg af Frederik H.G »

Det er ikke mig der laver lyd til koncerten, så jeg ved ikke hvad opsætningen er. Det kan jeg undersøge.

I forhold til at optage ind i ens daw, er det så bare at sætte den til at optage og så kan den stå og passe sig selv gennem koncerten?

Er det okay bare med stereo output fra mixer + 2 ekstra mics?

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Den enkle løsning som, samtidig forstyrrer lydmanden mindst muligt, ville være et split før stageboksen. Så kan det i princippet klares med en bunke y-split kabler. Man kan også godt få noget fornuftigt ud af et mix-udtag samt et par mikrofoner i rummet, men du har naturligvis ikke særlig stor kontrol over lyden.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

En presonus studio.live mixer og så presonus's capture software på en laptop. Det spiller :-)

Hvis det er for et band, så bed dem leje sådan en mixer ind til jobbet, og de vil kunne få et rigtigt fedt og brugbart mix, da de ville få alle kilder der er mikrofoner på, på hver sit spor - lige til at mixe på efterfølgende i en daw...
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Ja presonusen er det nemmeste, så har frontmanden også en god mixer at lave frontlyd på samtidig, hvis i ikke splitter! (den splitter selv)
Send mig en pm hvis det er interessant!

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
zapz
Medlem
Indlæg: 240
Sted: KBH:.

Indlæg af zapz »

2 småmembrans kondensatorer hængende ude over publikum i hver side, giver dig mulighed for at få publikum ordentligt med. Det er super til mellem numrene. ;)

Medlemsavatar
Frederik H.G
Medlem
Indlæg: 136
Sted: Randers

Indlæg af Frederik H.G »

Mange tak for alle svarerne :)

Nyt svar