Compression og limitering af stortomme fra mix til mastering

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lauvring
Medlem
Indlæg: 6

Compression og limitering af stortomme fra mix til mastering

Indlæg af Lauvring »

Ohøj

Jeg sidder med et stykke elektronisk musik med en ret underlig stortromme. Det dejlige smæk i bassen synes at forekomme som en voldsom transient og jeg har problemer med masteringen af nummeret da jeg synes smækket forsvinder. Jeg har i mikset prøvet forskellige Waves kompressorer og limitere, samt Ableton Live's satuator der kan simulere analog clipping, men jeg synes efterhånden ikke at jeg kan få mere headroom uden at ødelægge det interessante ved kicket og samtidig fjerne den dejlige bund.

Nogle gode tips og tricks til hvordan jeg får reguleret transienten og mere headroom? Det kan være både til mix og mastering fasen, gode metoder, erfaringer eller kompressorer der kan hjælpe mig på vej.

På forhånd tak!

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Hey Lauvring

Har du mulighed for, at uploade en lille lydbid... f.eks. 30 sek... ét eller andet sted ?

Det er nemmere at forsøge at hjælpe, hvis man har noget konkret at forholde sig til :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Prøv en limiter med 1ms release - det burde kunne "klippe" transienten af
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

jakobole skrev:Prøv en limiter med 1ms release - det burde kunne "klippe" transienten af
Hey Jakob

Jeg er bange for, at limiteren netop ikke "klipper" noget, men derimod "masser" transienten, og dermed ryger punch'et. Så hellere klippe transienten fuldstændigt af i toppen.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Nja - med 1ms release synes jeg det er begrænset hvor meget punch der pilles ud.
Jeg bruger gerne tricket på snare og toms da transienter her bare suger headroom og ikke gør noget godt.
Og du kan jo justere på threshold hvor meget "sug" du vil ha - prøv det ;)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Alt afhænger naturligvis af materialet, men jeg tror muligvis, at Lauvring skal ud i noget med at clippe spidserne af i masteringen.

Tillad mig at give et lille hurtigt eksempel.
For eksemplets skyld, har jeg skruet rimelig meget op for tingene. Så det er ikke tænkt som at skulle lyde "pænt", men for at vise forskellen.

Her er den lille test-snas uden limiter:
Originalt Mix

Her er samme snas, hvor jeg har indstillet limiteren, så der kommer et RMS output ved ca. -6dB.
Mix med limiter

Samme snas, hvor jeg har startet med at clippe signalet, så limiteren kun nappe ca. 1,5dB. RMS output'et er stadig tilsigtet ca. -6dB.
Mix clipped og med limiter

Jeg synes tydeligt, at kunne høre forskel.

Mvh.
Mike
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Det synes jeg også - og jeg synes det sidste lyder bedst her på mine crap-højtalere på arbejde....
Men jeg synes egentligt ikke at det er "kriminelt", bortset fra nr 2 mix. Det er kriminelt ;)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

jakobole skrev:Det synes jeg også - og jeg synes det sidste lyder bedst her på mine crap-højtalere på arbejde....
Men jeg synes egentligt ikke at det er "kriminelt", bortset fra nr 2 mix. Det er kriminelt ;)
Jeps, mix 2 er ødelagt, hvilket skyldes, at limiteren her er nødsaget til at masse signalet over the edge. Det lyder overdrevet mast og overstyret/distorted.

Jeg kan forestille mig, at der er samme situation Lauvring oplever. Altså, at han ikke kan få outputtet højere op i masteringen, uden at bunden og punch'et forsvinder... Am I right, Lauvring ?
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeps - den evige balance-gang imellem punch/loudness.
Du kan prøve at gi' BD en snas mere volumen efter du har limited den....nogen gange virker det fint når mastering-limiteren kommer på senere.
Og nogle gange må man gøre op med sig selv, om man tror andre kan høre det ;)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Det er altså pænt fjollet at komme med forslag til at fixe whatever problem med en lyd man ikke har hørt.

Mike har allerede spurgt efter en snas at lytte på og det er jo eneste reelle måde at kunne hjælpe på.

Såh...Lauvring?

Og Mike har også ret i at en limiter ikke clipper noget. I så fald havde den heddet en clipper.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Mike Runner skrev:Samme snas, hvor jeg har startet med at clippe signalet, så limiteren kun nappe ca. 1,5dB. RMS output'et er stadig tilsigtet ca. -6dB.
Jeg har et spørgsmål her ... hvilken klipper bruges, og ...kører du ind med et for-komprimeret signal med lang attack og release for at undgå at "brrrr"'et bliver for langt?

--sd

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Søren Dyhr skrev: Jeg har et spørgsmål her ... hvilken klipper bruges...
Hey Søren

Jeg bruger mit Wavelab til at klippe med. Meget simpelt faktisk. Jeg gainer X-antal dB over 0dB. Gemmer filen i 24 bit. Lukker filen ned og genåbner filen. Nu er filen klippet/trunkeret ved 0dB.
Søren Dyhr skrev: ... og ...kører du ind med et for-komprimeret signal med lang attack og release for at undgå at "brrrr"'et bliver for langt?
Jeg har spændt en UAD Precision multibåndscompressor (som jeg benytter som dynamisk EQ) og en UAD Neve 33609 compressor på inden jeg klipper. Sidstnævnte har mulighed for "Slow" og "Fast" attack, som er sat til "Slow"... og "Recovery" er sat til "Auto".

Mvh.
Mike
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Nyt svar