Studer / Revox / Spolebånds Tråd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Studer / Revox / Spolebånds Tråd

Indlæg af Gunnar »

Hej
Velkommen til Studer / Revox / Spolebåndmaskine tråden. :)
Tråden hvor vi båndmaskine-indehavere knytter bånd og deler vores erfaringer, anekdoter, hyggesnak osv. om og på bånd, og hvor folk der påtænker at joine "klubben" kan få gode råd med på vejen som førstegangskøber/ejer.

Det handler kort sagt om båndmaskiner af enhver art, og hvad vi hver især bruger dem til.

Skriv gerne i din første post hvilke(n) maskin(er) du selv ejer/bruger og gerne lidt om hvad du bruger den/dem til.

Kom frisk med dine erfaringer, tips og tricks, dine spørgsmål, billeder af dit grej, anekdoter om båndmaskiner osv. osv.

Jeg selv er ret ny Studer og Revox bruger: har for nylig fået mine første seriøse maskiner: Revox B77 MKII HS og en Studer B62 og er derfor i fuld gang med at lære alt muligt om vedligehold, hvor man skaffer reservedele og spolebånd, hvem udfører god og pålidelig service på dem osv. osv.

Jeg er egentlig ret imponeret af disse maskiner: Det er konstruktion og analog lydkvalitet i absolut bedste klasse.

Links:
Linksamlingen vil løbende blive udvidet og kom gerne frisk med forslag :)

Studer/Revox

Info om Studer/Revox samt downloads af diverse service-manualer og andet
http://www.studerundrevox.de/

Service manualer og andet direkte fra Studer(FTP link):
ftp://ftp.studer.ch

Siden her nedenunder er på tysk, men der er masser af billed-dokumentation bl.a. af udskiftning og vedligehold af alt muligt i Studer og Revox maskiner.
http://www.analogfan.de/

Mere Revox/Studer:
http://www.reeltoreel.de/

Pievox: Reference bånd plus diverse forbedringer til Studer/Revox fra tysk entusiast og tidligere ansat hos Studer.
http://www.pievox.de/
------------------------------------------------
Andre:
Manualer / Servicemanualer til alle mulige (og helt eller delvist u-mulige) båndmaskiner (og HiFi grej iøvrigt):
http://www.hifiengine.com/

Spolebånd
Kan købes flere steder f.eks. her:
http://www.thomann.de/dk/spolebaand.html


Service firmaer:
Kun de bedste vil være at finde her: kom med jeres anbefalinger og gode el. dårlige oplevelser.

Jens Otto Villadsen (mr. revox himself) Nok Danmarks bedste og mest erfarne reparatør:
http://guide.dk/profil/revox-service-v- ... en-1213348

Tips & tricks:
Tip nr. 1 rengøring af trykruller: brug ALDRIG isopropyl el. lign. på dine trykruller! Det fremskynder udtørring af gummiet ganske betragteligt og trykruller er DYRE.
Brug vand el. destilleret vand at rense med og i grove tilfælde bruges lampeolie som rensemiddel.
Tippet har jeg fra en der har haft som profession at fremstille trykruller.

Tip nr. 2: Hent en servicemanual inden du begynder at skille din maskine ad og pille ved noget du ikke er helt sikker på hvad er. Det vil spare dig for mange ærgrelser og evt. en dyr reparation hos en fagmand ;)

Et par råd til nybegyndere/førstegangskøbere:
1.: Gør dig klart hvad behovet er: Skal du bruge den til professionelt arbejde eller sjov ?
Hvis du har brug for professionel lydkvalitet i topklasse til mastering, så har du brug for en proff maskine der er tip-top justeret, kan køre 15ips hastighed, er to-spors (= half-track) og helst også har balancerede in/out, og så ligger prisen (april 2013) fra ca. 3.000 kr. og op.
Vil du derimod blot ha en båndoptager til at lægge noget "båndsnavs" på nogle tracks med, så kan du klare dig med en god consumer maskine...ja alt efter hvor snavset det må være kan det endda være en gammel Grundig - Tandberg- Beocord el. lign. som fås til få hundrede kr. i funktionel stand.

2.: Allier dig såvidt muligt med en erfaren når du skal ud at købe din første maskine (spørg herinde ; ) ): Få en med der kan hjælpe dig med at tjekke maskinens sundhedstilstand: Tonehovederne, eventuelle mekaniske mislyde og andet. Det vil spare dig for at betale for dyrt for / komme hjem med en maskine som for en uerfaren ser ok ud, men som ved nærmere øjekast er et nedslidt vrag der vil koste en del at få tip-top i orden. (Jeg taler af erfaring her)
Og sørg i alle tilfælde for at få maskinen demonstreret i funktion inden købet!

3.: Inden man anskaffer sig en Spolebåndmaskine skal man gøre sig klart at indkøbsprisen i reglen kun er en del af de samlede udgifter.
Man kan godt være heldig at finde en ny-serviceret og velholdt maskine til en rimelig pris, men ofte (dog ikke altid) må man påregne som minimum at skulle ofre en justering på maskinen, i hvert fald hvis maskinen skal bruges "professionelt"..
"velholdt og i orden" som man ser i mange annoncetekster er ikke det samme som "ny-serviceret og vedligeholdt": det sidste forudsætter bevis .f.eks. i form af kvittering på seneste service besøg.

Hvis kravet til om den lige lever 100% op til specs er knap så høje, så kan man sagtens finde en god og brugbar maskine der er plug'n'play for en rimelig pris hvor alle kan være med :)
Dog skal man altid påregne hen ad vejen udskiftning af diverse reservedele, og at der jo altid er tale om ældre maskiner, hvorfor sådan noget som elektrolytter, gummiruller og ditto remme vil have nået eller være tæt på at nå den alder hvor de skal skiftes, med mindre det er gjort for relativt nylig (indenfor et par år eller der omkring)

Sørg for at få så meget af maskinens ejer- og brugs-historie som muligt: Det kan være med til at gi et billede af den samlede tilstand.
Eksempel 1.: En ejer, ikke ryger, brugt måske 1-2 timer pr. måned og senest for 10 år siden, har stået i stuen altid, har været til service for 2 mdr. siden inden salg. (YES! køb den)
Eksempel 2.: Kommer fra lokalradioen i Udby Overdrev, som brugte den til sladrebåndmaskine og til at spole på...Service-besøg ? aner det ikke! har stået på loftet de sidste 10 år...(uha uha sandsynligvis en godt slidt og beskidt maskine, take care / køb kun hvis prisen er meget lav)


Dette skriver jeg ikke for at afskrække nogen fra at kaste sig ud i spolebånds-universet, for der er rigtig mange glæder ved spolebånd man ikke kan få på anden vis, men man skal gøre sig klart at garantien er udløbet ;) ....og, medmindre man har købet en ny-serviceret og dygtigt vedligeholdt maskine skal man være parat til at bruge den tid og hvad det koster at bringe sin maskine op i fornuftig god stand hvis man vil bruge den seriøst...men så vil den også kunne holde i mange mange år, og ikke mindst holde sin værdi i kr. og øre.

Markedet er i øvrigt stigende: Det faktum at man nu kan købe spolebånd i daglig handel hos bl.a. thomann, viser at der blir stadig flere der bruger spolebånd i deres produktioner.


jeps så blev den tråd startet, håber i andre har lyst at dele jeres erfaringer og viden :)

PS. efterhånden som tråden vokser med erfaringsmateriale, gode råd, links osv. vil jeg forsøge at samle de mest grundlæggende ting her i den første post i tråden, så man nemt lige kan gå ind og få et samlet overblik.
Senest rettet af Gunnar lør 19. okt 2013 08:59, rettet i alt 35 gange.
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Der findes så vidt jeg ved kun ét firma som stadig laver spolebånd: RMGI. De kan købes gennem Thomann.

Et andet tysk link: http://www.reeltoreel.de/
... og direkte link til studers arkiv: ftp://ftp.studer.ch
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

Super :) Tak Preben

Godt at se at tråden kom hurtigt fra start.

Jeg fortsætter:
Inden man anskaffer sig en Spolebåndmaskine skal man gøre sig klart at indkøbsprisen i reglen kun er en del af de samlede udgifter.
Man kan godt være heldig at finde en ny-serviceret og velholdt maskine til en rimelig pris, men ofte (dog ikke altid) må man påregne som minimum at skulle ofre en justering på maskinen, i hvert fald hvis maskinen skal bruges "professionelt"..
Hvis kravet til om den lige lever 100% op til specs er knap så høje, så kan man sagtens være heldig at finde en god og brugbar maskine der er plug'n'play ;)

Dog skal man altid påregne hen ad vejen udskiftning af diverse reservedele, og at der jo altid er tale om ældre maskiner, hvorfor sådan noget som elektrolytter, gummiruller og ditto remme vil have nået eller være tæt på at nå den tid hvor de skal skiftes.

Dette skriver jeg ikke for at afskrække nogen fra at kaste sig ud i spolebånds-universet, for der er rigtig mange glæder ved spolebånd man ikke kan få andre steder, men man skal gøre sig klart at garantien er udløbet ;) ....og at man skal være parat til at bruge den tid og hvad det koster at bringe sin maskine op i fornuftig god stand hvis man vil bruge den seriøst...men så vil den også kunne holde i mange mange år, og ikke mindst holde sin værdi i kr. og øre.

Markedet er i øvrigt stigende: Det faktum at man nu kan købe spolebånd i daglig handel hos bl.a. thomann, viser at der blir stadig flere der bruger spolebånd i deres produktioner.

Så hvem ved? måske der ligefrem snart vil blive fremstillet spolebåndoptagere igen... ?
Senest rettet af Gunnar tors 11. apr 2013 22:40, rettet i alt 1 gang.
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Der er da også ATR tape, som jeg mener bliver forhandlet af Fairman i DK :-D
Dejlig tråd som manglede herinde



Nagra IV-D mono optager med spritnye rec og playhoveder .Blær blær :-D
Senest rettet af nuclues tors 11. apr 2013 22:45, rettet i alt 1 gang.
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

nuclues skrev:
Dejlig tråd som manglede herinde
tak, ja og nu er den her :)

Jeg tænkte på at jer andre der har spolebåndoptagere hvis i har lyst gerne lige i jeres første post i tråden må nævne hvilke(n) båndmaskine(r) i bruger.

Dels kan det være med til at give et billede af hvilke maskiner der er populære at bruge..og måske der vil vise sig at være andre fordele ved at vide hvem der bruger hvad her i tråden.

Mvh
Gunnar
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
StringMike
Medlem
Indlæg: 304
Sted: Århus, DK

Indlæg af StringMike »

Yesyes.
Jeg synes nu, at efter anskaffelsen, så er båndmaskiner stadig billigere i drift en Avid/Protools :lol:
RMG laver dejlige bånd - 900 hele vejen!
Jeg kører 24 spors Lyrec og 2 spors 1/2" Otari.
Har haft lidt svært ved at finde klippeudstyr - senest kunne jeg kun fremskaffe 1" splejsetape i DK. Nogen, der har en pusher?
Tjek i øvrigt min videodokumentar om min 100% analoge plade - seneste klip her:
Mikkel Bøggild
Ejer og operatør hos Skraaplan Recording
[url]http://www.skraaplan.com/[/url]
____________________________________________________________________________________

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Jeg har så'n en lækker sag stående.... Har malet træsiderne sorte på min... Det ser mer kooool ud!
Billede
Den skal en tur til doktor og kalibreres - og der er noget med at den optager lavt på venstre kanal :(
Har fundet et sted på Frederiksberg hvor de kan lave dén slags http://www.ja-radio.dk/content.asp?ID=440

Kender i andre der kan reparere/kalibrere båndmaskiner ?
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Bruger en Revox PR99 MKIII. Bruger den stortset kun til mixdown af mine færdige numre. Har kalibreret den på øremål og testtoner fra min daw. Når jeg ikke udveksler bånd med andre så er det vidst ikke nogen grund til at kalibrere efter en standart...?

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

AvS skrev:Bruger en Revox PR99 MKIII. Bruger den stortset kun til mixdown af mine færdige numre. Har kalibreret den på øremål og testtoner fra min daw. Når jeg ikke udveksler bånd med andre så er det vidst ikke nogen grund til at kalibrere efter en standart...?
Det vigtigste er jo at den lyder godt !
Man kan sagtens selv kalibrere - smid 1khz tone ind, udstyr til 0db sweep derefter frekvensen opad, og se hvornår signalet taber styrke! Det er meget normalt at båndmaskinder begynder at rulle af v. Ca 10 khz
Man kan med fordel kalibrere til 1 bestemt båndtype - og så holde sig til det !

Min har bare flere ting som jeg hellere vil betale mig fra at få "manden" til at fixe :-D
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

daffydub skrev: Man kan sagtens selv kalibrere - smid 1khz tone ind, udstyr til 0db sweep derefter frekvensen opad, og se hvornår signalet taber styrke! Det er meget normalt at båndmaskinder begynder at rulle af v. Ca 10 khz
Man kan med fordel kalibrere til 1 bestemt båndtype - og så holde sig til det !
Ja det er jo så en temmelig "rock'n'roll" måde at justere på :-D og det er helt sikkert osse fint nok hvis kravet til nøjagtighed ikke er så højt.
Men metoden tager jo bl.a. ikke højde for om spændingerne i maskinen er som de skal være og om inputs'ene og VU metrene er korrekt justeret el. ej og så hopper kæden jo lissom af allerede der ;)
Og så er der lige det med om det er IEC (CCIR) eller NAB standard el. en af de andre muligheder som maskinen er født med og derfor skal justeres i forhold til. ;)

En lidt bedre metode vil være at anskaffe sig et/flere friske referencebånd fra PieVox i Tyskland (via ebay) de er ikke voldsomt dyre (fra ca. € 30 og op), og så har man da en sikker reference at justere ud fra ;)

Og skal det være helt korrekt skal man også have et oscilloscop, multimetre, wow-flutter-meter, distortion-meter osv. osv....og det er så derfor at det ofte er både nemmere og billigere at indlevere maskinen til en fagmand

Links:
Pievox: http://stores.ebay.de/Pievox

Ang. servicemanualer (hvori fremgangsmåden ved justering jo altid er beskrevet) så er HiFI engine et rigtig godt sted at finde den slags til alskens båndmaskiner såsom Sony, Akai, Tandberg etc. etc.
http://www.hifiengine.com/
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ja problemet er at man ikke helt ved om det er repro hovederne er record hovederne der bør justeres, men som daffy også siger, så er det vigtigste at den lyder godt. :)

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

AvS skrev:Ja problemet er at man ikke helt ved om det er repro hovederne er record hovederne der bør justeres, men som daffy også siger, så er det vigtigste at den lyder godt. :)
nemli' :-D
Og det er rigtig godt der kommer mange forskelligartede beskrivelser af hvordan folk bruger deres båndmaskiner, inkl. alle de der rock'n'roll setups og low-tech justerings metoder osv.

I musik er der jo heldigvis intet der er "rigtigt" eller "forkert": Det handler jo netop om at experimentere med sit grej og derved få de sjove, spændende og unikke ting frem. :-D
I 60'erne f.eks,. hvor man jo ikke havde andet end båndmaskiner at optage på og et stærkt begrænset udvalg af elektroniske effekter, gjorde man jo alle mulige skøre ting med de båndmaskiner for at få nogle sjove effekter frem: bremsede båndet ved at sætte en finger på spolen, køre det baglæns, indspille noget på lav hastighed og lægge noget andet ovenpå i høj hastighed eller omvendt og ja mulighederne er jo uendelige.
Les Paul var vist den første der for alvor begyndte at experimentere helt vildt med båndmaskiner og han lavede nogle ret syrede ting bl.a ved bevidst hastigheds mis-matching. :wink:
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

AvS skrev:Ja problemet er at man ikke helt ved om det er repro hovederne er record hovederne der bør justeres, men som daffy også siger, så er det vigtigste at den lyder godt. :)
Jeg har både en B77 kvartspors og en PR99 halvspors. På B77 har jeg altid haft problemet med, at hvis jeg stillede repro hovedet så det passede bedst med rec hovedet så kunne jeg høre lyd fra "den anden side" af båndet - men jeg turde aldrig at pille ved rec hovedet uden at have et reference bånd.

Det kunne være man skulle købe en af dem fra eBay. Rigtige MRL bånd har altid være en tand for pebrede til mit behov.

Jeg har forresten både tonegenerator, oscilloskoper og wow/flutter meter.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

Preben Friis skrev:
Det kunne være man skulle købe en af dem fra eBay. Rigtige MRL bånd har altid være en tand for pebrede til mit behov.

Jeg har forresten både tonegenerator, oscilloskoper og wow/flutter meter.
Du kan vist ikke klare dig med kun et bånd hvis du skal justere det hele, svjh er det i alt tre forskellige bånd der skal bruges hvis du skal hele vejen rundt.

Men med det der crosstalk-problem (det hedder det vist når der er overhør mellem sporene...?), vil det måske være billigere at få Viladsen eller en anden erfaren Revox mand til at justere den ? ..men selvfølgelig mere lærerigt at gøre det selv nu du jo har the tools til det
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

Her er et godt tilbud hvis man vil i gang med spolebåndoptager:
En velholdt Revox A77 med friske hoveder (kun kørt 50timer) inkl. diverse tilbehør til kun 2.000
http://www.dba.dk/spolebaandoptager-rev ... 000659892/
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »


Medlemsavatar
Thunbo
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Odense

Indlæg af Thunbo »

StringMike skrev:Tjek i øvrigt min videodokumentar om min 100% analoge plade - seneste klip her:
Wow, Super fed Vlog og fedt projekt du har haft gang i! :-)
Mathias Thunbo
Freelance lydtekniker

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Preben Friis skrev:Det kunne være man skulle købe en af dem fra eBay. Rigtige MRL bånd har altid være en tand for pebrede til mit behov.
Ja MRL bånd er lidt for pebrede. Måske man skulle splejse (no pun intended) til et dele MRL...?

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

A80, 8 spor på 1", gode hoveder, ca 20 KKR:

http://www.nrgrecording.de/nrg/viewtopic.php?t=2476 (Det tyske groupdiy-forum)

Hvis jeg stadig havde tid til at optage, ville jeg købe den på stedet. Ved dog ikke hvordan situationen for 1" bånd ser ud.

Jakob E.

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

Gyraf skrev:....Ved dog ikke hvordan situationen for 1" bånd ser ud.

Jakob E.
Den ser fin ud:
http://www.thomann.de/dk/spolebaand.html
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg har et par stykker stående, men er ikke nået til at lege med dem endnu.
Revox PR99MKII---Tascam 34B---Fostex E8---Revox G36---Ferograph 7, + ca 15 casette båndoptagere.
Man kan lave en ret præcis rock´n roll justering ved hjælp af af det gennemsigtige lead in tape der sider på TDK bånd. Der er aftegnet et gitter mønster på det.
Det brugte jeg tilbage i 1984 da jeg om byggede en Sansui 5050 quadrophoni 1/4 spolebåndoptager om til en 6 kanals multitrack optager. Jeg købte et slette hoved + et optage/indspille hoved fra en fostex 4 kanals cassette båndoptager. Det + et normalt inspille/afspille hoved fra en normal cassette båndoptager gav mig 6 spor på 1/4 tomme 19cm. :idea:
Det lød selfølgelig langt bedre end de 4 kanals cassette recordere jeg ikke havde råd til på det tidspunkt. :)
Jeg tænker nogen gange på om jeg var den eneste der fik den ide.

I 90´rne lavede jeg en del indspilninger af københavnske bands på en Fostex A80. Den blev afløst af en Alesis 8 kanals 16bit Adat recorder. Den har jeg også endnu. De bånd skal overføres til computer meget snart.

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

et "par stykker stående" ....det var da vist dagens underdrivelse ;)

Det er en spændende samling du har: Revox G36 ser man f.eks. ikke hver dag: jeg købte en sidste år men opgav projektet og solgte den igen, da der var for meget med den inden jeg evt. ville ha fået den maskine ud af den jeg ville ha: Den var firspors normal speed, tonehovederne var decideret afgået ved døden (de gabte som en træt murermester), den var i det hele taget møgslidt fordi den havde stået i vanløse bio og var blevet brugt som ekkomaskine osv. osv. ..men sjovt nok så spillede den sgu egentlig ok.

Ferrograph ser man heller ikke så ofte, skulle være nogle ret fede maskiner

Lyder ret interessant det projekt du lavede i '84 med at ombygge den der sansui til en 6 spors maskine :)


Mvh
Gunnar
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

http://www.kinovox.com/default.asp?Acti ... &Item=2758

KINOVOX SERVICE

Kinovox Service afdeling servicerer stort set alt udstyr indenfor Audio, og er specialiseret indenfor det brede spektre af Audio produkter.

Vi servicerer nyt som gammelt og har du en speciel forespørgsel, er vi kun et opkald væk!


--------------------------------------------------------------------------------


Som noget nyt restaurerer vi gamle båndmaskiner. Vi forvandler gamle nedslidte maskiner til nye kalibrerede vidundere!

Så har du et hjertens barn der efterhånden har brug for en kærlig hånd, hjælper vi gerne med at få den i topform igen!
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg har en Otari mtr 90 mk2. 24 spor 2 tomme. Og en studer a80 kvart tomme 2 spors.
Det er nu dejlige maskiner. men man skal virkelig gide det, for de dør hvis de står stille, og der skal tit justeres og smøres osv.
Men nogle af os syntes jo det er hyggeligt :-)
De måtte bare godt trække lidt mindre strøm :-)

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Gunnar
Medlem
Indlæg: 234
Sted: Van Helsinge

Indlæg af Gunnar »

Jens Ledet skrev:Jeg har en Otari mtr 90 mk2. 24 spor 2 tomme. Og en studer a80 kvart tomme 2 spors.
Det er nu dejlige maskiner. men man skal virkelig gide det, for de dør hvis de står stille, og der skal tit justeres og smøres osv.
Men nogle af os syntes jo det er hyggeligt :-)
De måtte bare godt trække lidt mindre strøm :-)

Mvh Jens
Nice setup du har :-D

Og ja man skal helst være lidt bidt af vintage-grej bacillen for at det gir mening at eje og vedligeholde disse maskiner. Det skal nu ikke afskrække nogen fra at kaste sig ud i det, for der er flere måder at komme nemt om ved det på: man kan betale sig fra det og få en maskine der kan holde i mange år inden næste servicebesøg
Eller man kan lære det selv: det er en fornøjelse at lære sit grej så godt at kende at man kan servicere det, glæden ved at bruge det vokser jo bedre man kender grejet og jo mere knofedt man har brugt på det ;)

Til Kinovox-Eskild
frisk nok at smække en reklame op her i tråden, håber i kan leve op til det for tråden her vil også være stedet hvor folk vil poste deres erfaringer gode som dårlige med forskellige servicefolk/firmaer
Det vil kun være de absolut bedste (baseret på brugererfaringer) der får en plads i link-listen i trådstarten.


Til alle:
Trådstarten er blevet opdateret med link-samling m.m. Jeg arbejder mig stille og roligt frem mod at trådstarten finder sin form med forskellige nyttige sektioner.
--------
Grej: OSX 10.6.8, Apogee Duet MKI, Logic 9, hjemmestrikkede rør-forstærkere, B&W P6, Stratocasters, moddede effektpedaler

Nyt svar