E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tusind tak til Razmo for en masse god info omkring E-mu i "blære tråden" !!!

Jeg syntes både emne og info fortjener sin egen tråd, og starter derfor med lidt quotes:
Razmo skrev:
T.Find skrev:
niklasni1 skrev:Kom til at købe T.Finds E-mu E6400 Ultra. Umiddelbart virker den lidt mere besværlig end min Yamaha A5000 fordi samples skal i presets/keygroups før man kan bruge dem, men den har også en del flere muligheder..
Håber du bliver glad for den ;)
Ultra samplerne er efter min mening de mest brugervenlige der findes... den eneste maskine hvor jeg hellere vil bruge interfacet på maskinen. Og bare vent til du har vænnet dig til at bruge Sound Sprint browser metoden... så er du afhængig :lol:
Razmo skrev:
DUBTEMPLE skrev:E-mu skulle efter sigende være ret overlegen på filtersiden, z-plane filtre etc, har dog ikke erfaring med direkte sammenligning,..

Til en bestemt model af de store e-mu samplere kunne man bruge et input-board, og så route externe lydkilder ind, dette er vist
nok den eneste mulighed der er for at bruge deres legendariske filtre til andre formål, samt live, husker desværre ikke præcis
hvilke af samplerne som det var der havde denne mulighed
Det er alle Ultra samplerne der havde denne mulighed, men nogle af dem skulle have det kort som en udvidelse... det kort hedder E-MU R-FX og man kan tilslutte eksterne lydkilder til det via ADAT option, og alle andre indgange... og udgange for den sag skyld... kortet er et powerhouse af en multi FX processor og digital mixer i samme enhed.

Desværre var der en grim bug for en del brugere af dette kort, hvor lydene gav høje output bursts, og lydene også svinger i højre/venstre side af stereo feltet... E-MU fixede aldrig den bug, og mange mener det er pga. at det var en hardware fejl i kortet...

Jeg har selv haft kortet, og havde disse panorering fejl, hvilket gjorde sampleren total ubrugelig, så jeg fik E-MU til at refundere kortet igen dengang... ved jeg gav over 8.000,- for det skide kort fra ny dengang, for ikke at tale om at selve sampleren med andre options kostede næsten 40.000,- tilsammen.... i dag kan man købe den sampler brugt for s**** 2.000,- (der omkring).

Så min advarsel er; køb aldrig det kort, det giver ikke andet end problemer desvære
Razmo skrev:
Holger skrev:E4XT Ultra er efter min mening verdens bedste hardware sampler.

Jeg græd(er) snot over hvor dårlig EXS24 og lign. software samplere er.

Når man først har hørt hvor pænt det lyder når man pitcher i en E4XT, så tror man en software sampler er decideret defekt til sammenligning.

Jeg havde også en FX udvidelse, men jeg oplevede ingen bugs (hvad jeg i hvert fald kan huske nu). Jeg brugte det dog heller ikke særlig meget.
Der var også andre der ikke havde fejlen (eller ikke mente de kunne høre den i hvert fald)... der har været flere teorier fremme om hvad det handlede om, og at det også var RAM'en i sampleren, eller modellen... der var jo både E5000 og E6400 (de andre vr bare E6400 med ekstra options, ellers identiske).

Så det kan sagtens være at din har virket Holger... men den tråd på nettet hvor man forsøgte at finde løsningen (E'mus on Acid hedder siden), blev det hele til sidst komplet forvirrende... nogle der sagde de ikke havde bug'en havde pludseligt, og andre holdt i at de ikke havde den, andre modsat... alt det blandet med RAM, modeller og OS bugs gjorde bare at det blev mere forvirrende til sidst.

Men jeg havde en E6400 der stort set var opgraderet til max specs, og den havde disse panoreringsbugs.

Inden E-MU droppede maskinen, og sked på alle dem der havde købt R-FX kortet var der dog en tech guy på forum'et der forklarede at man mistænkte det for at være et RAM eller processor problem... hele OS'en er ekstremt kompliceret, og han mente det var på grund af at der var flere typer kode der kørte uafhængigt af hinanden, og at den ene som opdaterede bla.a. pan settings, ikke kunne følge med initialiseringen af note-ons, som løb i en anden process, som var optimeret til at være lyn hurtig for bedst mulig MIDI timing.

Derfor mente han at måske hvis RAM'en var hurtigere, at den kunne nå at følge med, men til gengæld skrev han også at han mente at RAM'en blev sat til en fast rate, så ligemeget om man havde hurtigereRAM ville det nok ikke gøre en forskel... men han var ikke sikker...

Der var megen ballade over det R-FX kort dengang, så meget at flere begyndte en petition kan jeg huske...

Så jeg siger igen; vær forberedt hvis man køber et R-FX kort og smider i sin maskine... det KAN være totalt ubrugeligt.
Razmo skrev:
Christoffer I. N. skrev:Hvori ligger forskellen? Benytter man andre metoder i hardwaresamplerne eller har man bare dedikerede DSP'er til at gøre det tunge arbejde eller?
Det handler om E-MU's patenterede "look ahead" interpoleringssystem i samplerne, plus selvfølgeligt at det er en dedikeret hardware maskine med gode konvertere og skræddersyet til formålet.

Interpoleringssystemet handler kort om, at når en sample skal pitches f.eks. ned i tone, så spiller en normal sampler bare det hele langsommere.... det gør E-MU'erne også, men da sample rate'en stadig er den samme (44.1 eller 48), så interpolerer E-MU'en i stedet for bare at output'e samme sample værdi ... og den gør det med flere både bagud og forud kiggende processer som oven i købet ikke interpolerer lineært, men beregner en kurve der passer.

Det betyder reelt at det lyder meget bedre når der pitches ned fordi sampleren reelt konstruerer en bedre opløsning virtuelt imellem to samples der ligger efter hinanden... for der vil opstå et "gap" imellem disse når der pitches ned, og det er det "gap" sampleren selv fylder ud.

Men der skulle ikke være noget problem i at en softsampler kunne gøre det samme, men E-MU har patent på den teknologi, så det er måske derfor... E-MU hr jo også deres Emulator X softsampler... den har vidst også den teknologi mener jeg, men jeg ser ikke den omtalt specielt meget.
Det er i øvrigt sådan med E-MU samples, at har man f.eks. lavet et loop point, så er man nødt til at efterlade min. 4 samples efter loop end point, ellers vil der komme et "click" i loopet... ligeledes skal der være min 4 samples før loop start point... hvis ikke så kommer der dette "click" i loopet... og det er ganske enkelt fordi sampleren kigger 4 samples fremad, og bagud hele tiden, for at lave denne pitch shifting interpolering.... så det kræver at man ved dette når man laver looped samples, ellers får man hurtigt grå hår af det
Razmo skrev:
Christoffer I. N. skrev:Aaah. Så den fjerner også automatisk de 4 samples "foran og bagved" samplen når der afspilles, eller spiller den "4 samples utight"? :-D
Den spiller selvfølgeligt ikke de 4 samples efter loopet, eller før loopet med nej :lol: ... men der har altid været én sample forkert når der dumpes fra Soundforge på en PC'er... så det skal man justere for inden man dump'er samplen fra Soundforge.

Ellers er der intet galt.
DUBTEMPLE skrev: Tak for info, hvilke modeller vil så være brugbare, og anbefalelsesværdige, hvis man ønsker muligheden for at bruge filtrene UDEN behov R-FX kortet ?

Jeg går ud fra at hvis man router externe signaler ind så kan alle filter-parametre m.m. automatiseres og dermed styres fra ens DAW ?

(hint vedr prisleje, typiske brugt-fejl, og hvilke der er lettest at støve op er også velkomment) :)
Razmo skrev:Du kan kun bruge externe lydkilder med R-FX kortet... hvis du ikke har det kort, er der kun én stereo analog indgang, og den bruges udelukkende til at sample fra og intet andet rigtigt... der findes nogle options der giver digital S/PDIF og ADAT I/O, men det er mest beregnet på outputs med mindre det er det ADAT option der er lavet specielt til R-FX kortet.

Så hvis det er for at processere eksterne lydkilder, så er E-MU Ultra samplerne ikke meget bevendt uden brug af R-FX kortet.

De forskellige modeller handler mest om options... basically er alle Ultra modellerne en E6400, bare med forskellige options som gør at de kan mere... den eneste model der er anderledes, og ikke har mulighed for alle options er E5000 Ultra.

Der er dog ikke den store forskel i brugt priserne mere... det er en sampler, og de er hamrende billige i forhold til hvad de kostede fra ny... jeg ville aldrig give mere end op til 2.500,- for en, alt efter hvor mange options der er i en... måske lige med undtagelse af R-FX, men det afhænger jo af om lortet virker i maskinen.

De forskellige options so jeg husker dem var:

8 output analog expansion.
8 I/O ADAT
8 I/O ADAT (R-FX)
Digital I/O (S/PDIF I/O plus ASCII keyboard og MIDI I/O B)
128 voice expansion (virker ikke med E5000)
R-FX

Alle kan bruge IDE harddisk drives, og E5000 Ultra har kun 4 analoge outputs som standard, hvor de andre har 8.

Der har i øvrigt været nogle af de første E6400 Ultra'er der ikke var udstyret med en kraftig nok strømforsyning til at man kunne benytte R-FX option'en i dem... det skal man lige være opmærksom på.

kig evt. her for mere info: http://emu4zone.basscadets.co.uk/

Den største model (den som Holger havde) har både R-FX, og 128 voices samt en del flere options... kan ikk ehuske om den havde dem alle dog... men pas på når i køber alligevel, og spørg til options, for de kan være pillet ud og solgt løst... specielt R-FX og diverse I/O options.
Razmo skrev:Personligt mener jeg en E5000 barebone er mere end rigeligt... i hvert fald til mit behov... bruger sjældent mere end 64 stemmer og har ikke brug for de I/O options... lydmæssigt og OS mæssigt er den helt det samme som de andre modeller, samme convertere, CPU osv... Eneste er at den ikke kan udvides til 128 stemmer, og kun kan udvides til 12 analoge outputs i alt (de andre kan udvides til 16). Ud over dette er display'et en billigere type der er lidt mørkere i det, men det har jeg seriøst aldrig set noget problem i.

Og det er vidst også E5000'eren der er oftest til salg... og efter hvad jeg selv har læst mig til, er der flest der taler om at R-FX virker med en E5000 men det er ikke noget jeg kan garantere, for har ikke prøvet selv, og R-FX er noget nær umuligt at få fingrene i, og koster nemt lige så meget brugt som sampleren selv.
Razmo skrev:Typpiske brugtfejl... somregel interfacet... encoder hjulet som ellers er ok kvalitet kan have set en del brug som gør det lidt trægt, men kan callibreres via nogle settings i OS'en... ligeledes er knapperne måske lidt slidt og virker lidt irrationelt... men alt i alt ikke mere end hvad du kan forvente af diverse brugtudstyr.

En ting mere er den lille blæser bag på maskinen... den kan støje noget så forfærdeligt hvis den er gammel og slidt. Ultra samplerne er jo allerede godt og vel 15 år gamle, så de er snart vintage... og alligevel er der ikke lavet noget som helst efter i samme kvalitet... som Holger siger; det er den bedste hardware sampler i verden, PERIOD! 8-)
Razmo skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:den bedste hardware sampler i verden, PERIOD! 8-)
Razmo, tusind tak for din super detaljerede indføring i emnet, de nævnte potentielle problemer er ikke lige hvad jeg havde håbet på at høre, men i det mindste
ved jeg nu hvordan landet ligger, alt fornuft tilsiger at jeg dropper ideen, det er i forvejen gammel usupporteret hardware det her, min tid er begrænset, og jeg
hører ikke til de hurtigste dyr i skoven, (bare selverkendelse), det er utroligt vigtig for mig at det jeg investerer min tid i kan holdes kørende langsigtet,.........

OK ,.. skulle jeg få en smidt i nakken er det altså 5000 eller E4XT ultra man skal gå efter ,.. så sidstnævnte solgt incl velfungerende RFX-kort til 799 pund på
ebay for et par mdr siden ,.. jeg tror at prisen kom helt derop netop fordi at her var et eksemplar der med garanti var fri for problemet

http://www.ebay.co.uk/itm/EMU-E4XT-ULTR ... 0819236367

Ville egentlig godt vide noget mere om de der Z-plane filtre ,.. og dermed muligheden for at ramme den samme lyd med mere moderne værktøjer

Det er især som man kan få dem til at lyde i de mere aggressive resonante sweep der interesserer mig

Jeg mener at der også er noget om at Z-planes var karakteriseret ved evnen til at binde flere parametre op samtidig på den samme kontroller, altså at man man
skruede på en enkelt knap, men derved regulere et størrer antal filter-parametre, og muligvis envelopes, møjsommeligt udvalgt og programmeret naturligvis,...
Hvis det er Z-plane filtre du er efter, så er der flere muligheder... hvis du bruger softsynths, så har E-mu dem også i deres Emulator X sampler. Og hele deres ROMpler modul serie (X-tremlead, Proteus2000 osv.) er stort set bare en Ultra sampler med faste ROM kort, og de har samme funktionalitet som samplerne... hvis du vil endnu længere tilbage og have endnu flere filtre at lege med, så find en gammel Ultra Proteus, eller Morpheus modul... de sidstnævnte er dem der indeholder flest filtervarianter af dem alle... Proteus familien har enda flere filtermodes end samplerne har....
To be continued, (forhåbentligt),.. :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lidt fra YouTube:







/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hehe... ja jeg behøver nok ikke at sige, at det første gear jeg havde i 1998 var en E-MU E4K som ganske enkelt var keyboard versionen af E6400 Ultra :lol: ... vandt den i Creative Open MIDI Contest dengang, og jeg har haft den sampler type lige siden... efter var det E6400 Ultra, og senere E5000 Ultra, som jeg stadig har den dag i dag... og jeg har prøvet mange andre, ingen kommer bare i nærheden af Ultra sampleren... slut, punktum finale! 8-)

Så jeg kender den sampler som min egen bukselomme... så er der noget man vil vide, så bare fyr løs! :)

Men jeg har også haft Morpheus'en... forløberen som ligger et sted imellem Emulator III og IV ... den havde en storebror der hed Ultraproteus, og den er basicaly ligesom Morpheus'en, den har bare flere samples i ROM... men det unike ved disse er deres helt abnormt mange filtermodes... en maskine af de få digitale jeg faktisk godt kunne finde på at købe igen, hvis bare jeg kunne finde en Ultra Proteus.

Proteus 2000 serien som kom i mange varianter er basseret på Ultra samplerens (eller rettere Emulator IV teknologien) har også mange filtre, men kommer ikke i nærhewden af de to tidligere nævnte... til gengæld har de en meget bedre modulation matrix og editeringsmuligheder. Proteus serien er udstyret med fire ROM slots hvor man kunne købe sample udvidelser, og jeg havde faktisk også engang et flash kort til en XTreme Lead, som gav mulighed for at lave sine egne ROM samples, hvis man bare lavede dem og "brændte" dem via E5000/E64000 sampleren der havde indbygget features til at gøre dette...

Også Proteus-2000 serien har mange varianter, som i bund og grund er én og samme maskine, bare med anden farve front panel, og interne ROM kort... kort fra den ene kunne også overføres i andre indenfor serien... der var mange versioner til sidst:

Proteus 1000 (allround med 64 voices og uden mulighed for udvidelse)
Proteus 2000 (allround med 128 voices)
Proteus 2500 (en 5U stor satan med knobs)
XTreme Lead (techno, 64 voices)
Virtous (orkester, 128 voices)
Mo Phat (HipHop, xxx voices)
Orbit 3 (Synth osv.)
Vintage Pro (Synthesizere vintage)
Planet Earth (Ethnic)
B3 (Organs, EP's osv.)

Hele serien havde en forløber for dem med færre udvidelsesmuligheder der hed E-Mu Audity 2000 også.

Og de fås til ingen penge i dag... omkring 1.000 til 1.500... og de kostede 9.000 fra ny ca.

Der blev også lavet nogle versioner med Keys... og der blev også lavet nogle tabletop versioner med sequencer (MP-7, XL-7 og PX-7... plus den tidligere nævnte moppedreng til rack; P-2500)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Indlæg: 2418
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

God info Razmo. Har Du prøvet Proteus 2500? Den virker altså lidt spændende :-P

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

unklekarma skrev:God info Razmo. Har Du prøvet Proteus 2500? Den virker altså lidt spændende :-P

Nej det har jeg ikke... men har været tæt på nogle gange før i tiden hehe... men den kan ikke meget mere end de små 1U rack moduler... har bare flere knobs og lidt ekstra tingeltangel. :)

I det hele taget var hele den serie bare endnu en omgang bryggen suppe på gamle ben, som så mange firma'er gør... E IV teknologien i en heuledes masse forklædninger og afarter.

Desvære døde E-Mu da Creative opkøbte dem, og Ensoniq med...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

En af de ting der er lidt spændende ved Proteus 2k-serien er at de kan læse lyde fra de Flash-klodser, man også kan sætte i Ultra-samplerne, så man kan altså lave sit helt eget samplesæt og bruge Proteus's syntesemuligheder på dem -- beat-sync'ede LFOer og envelopes, bl.a., som jeg mangler ret meget på Ultraen.

Eneste problem er selvfølgelig at de der flashklodser er ca. ligeså sjældne som hønsetænder... men der er et fint diagram i Ultraens service manual, og bortset fra at de flashchips de specificerer er gået ud af produktion ligner det et ganske overskueligt projekt at få lavet en stak af dem... skal bare enten finde en pose med de rigtige flash chips, eller nogen der bruger de samme signaler..
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den der med ram-kortene er da godt nok en show-stopper !!!! håber der er en løsning, de har sikkert været ens med et eller andet kamera-kort, som var fremme på samme tid

Vedr. Proteus 2500 så er der tilsyneladende tale om 4 x Proteus i EN kasse, det syntes jeg er ret væsentligt at få med, (som jeg forstår det),
dermed også muligheden for flere expansions, bedre A/D´s, flere outputs, forbedret timing, samt USB, og en eller aden form for editor-software, gaflede dette på ebay:
E-Mu Proteus 2500. This was the flagship of the Proteus line and was basically 4 proteus 2000 units put together in a single, four space rackmount unit. By far, the most powerful synth E-Mu ever put out.This unit has been gently used in my smoke free home studio. There is no damage to the housing and the LCD display still has the protective covering on it. I take very good care of my equipment- check my feedback. I have the original manual (see pic).I hate to part with it, but need the cash! Here is an overview:The new Proteus 2500 is basically a 4-unit version of the 128-voice Proteus 2000 rack module with much greater real-time controls and some other new tricks! The Proteus 2500 has got over 30 real-time, programmable knobs and buttons. It features the exact same great Proteus 32 MB sound set of ROM samples, and can be expanded up to 128 MB with additional sound cards from E-mu's family of genre based sound modules, keyboards, and desktop groove machines. The sounds it ships with is called the "Composer" soundset, offering sounds that cover the whole spectrum of synthesizer type sounds, from real instruments to bizarre sounds and effects.The Proteus 2500 features a built-in 16-track MIDI sequencer, with 16 MIDI channels per track! It offers both linear and pattern based recording, real or step time, analog grid/drum machine style programming and more. Unlike the Proteus 2000, the 2500 has 24-bit DAC outputs instead of 16-bit, for enhanced sound quality. The MIDI processors have also been redesigned and are three times more efficient now than on the Proteus 2000! The 2500 has six audio outputs, S/PDIF digital output and a USB port. This is the most powerful Proteus ever, and will likely be E-mu's flagship synthesizer module for quite some time!
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Den der med ram-kortene er da godt nok en show-stopper !!!! håber der er en løsning, de har sikkert været ens med et eller andet kamera-kort, som var fremme på samme tid

Vedr. Proteus 2500 så er der tilsyneladende tale om 4 x Proteus i EN kasse, det syntes jeg er ret væsentligt at få med, (som jeg forstår det),
dermed også muligheden for flere expansions, bedre A/D´s, flere outputs, forbedret timing, samt USB, og en eller aden form for editor-software, gaflede dette på ebay:
E-Mu Proteus 2500. This was the flagship of the Proteus line and was basically 4 proteus 2000 units put together in a single, four space rackmount unit. By far, the most powerful synth E-Mu ever put out.This unit has been gently used in my smoke free home studio. There is no damage to the housing and the LCD display still has the protective covering on it. I take very good care of my equipment- check my feedback. I have the original manual (see pic).I hate to part with it, but need the cash! Here is an overview:The new Proteus 2500 is basically a 4-unit version of the 128-voice Proteus 2000 rack module with much greater real-time controls and some other new tricks! The Proteus 2500 has got over 30 real-time, programmable knobs and buttons. It features the exact same great Proteus 32 MB sound set of ROM samples, and can be expanded up to 128 MB with additional sound cards from E-mu's family of genre based sound modules, keyboards, and desktop groove machines. The sounds it ships with is called the "Composer" soundset, offering sounds that cover the whole spectrum of synthesizer type sounds, from real instruments to bizarre sounds and effects.The Proteus 2500 features a built-in 16-track MIDI sequencer, with 16 MIDI channels per track! It offers both linear and pattern based recording, real or step time, analog grid/drum machine style programming and more. Unlike the Proteus 2000, the 2500 has 24-bit DAC outputs instead of 16-bit, for enhanced sound quality. The MIDI processors have also been redesigned and are three times more efficient now than on the Proteus 2000! The 2500 has six audio outputs, S/PDIF digital output and a USB port. This is the most powerful Proteus ever, and will likely be E-mu's flagship synthesizer module for quite some time!
De RAM klodser har intet med RAM kort at gøre som til kamera'er, det er små klodser, ligesom dem man sætter i en computer, så man skal have toppen af Proteus modulet, og "click'e" det fast i en sokkel i maskinen... Men de Flash RAM klodser kunne man sætte ind i en E6400/5000 ogsgå, og så gemme de samples og presets man lavede på, og når man så var færdig sætte dem over i modulet som en slags "ROM" kort...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg er måske lidt indforstået i min terminologi: EMU'en kan tage Flash i form af klodser/stænger, der ligner RAM til en computer, som man sætter ned i en sokkel på bundkortet som Raz siger det. Du ved, sådan en her:

Billede

På de stænger sidder så de individuelle Flash-chips, små sorte dimser/integrerede kredsløb/lakridser, som ligner alle andre elektroniske komponenter.. De specifikke chips, der refereres til i EMUs dokumentation er ikke i produktion længere, men det burde kunne lade sig gøre at finde nogen der matcher godt nok til at de kunne bruges hvis man ikke vil tage chancen med at købe et parti af de originale chips fra eBay. Det er endda muligt man kan lave dem større end de 16MB EMU selv leverede... Jeg har godt nok set påstået at stængerne skulle være en standardiseret ting som EMU købte fra en tredjepart, men jeg har aldrig set dem brugt andre steder. Og jeg ville heller ikke have lyst til at stikke noget i min sampler jeg ikke var 100% sikker på var kompatibelt..

Jeg prøver at give det et skud over sommeren, har lige et speciale der skal skrives færdigt først...
Senest rettet af niklasni1 søn 9. jun 2013 23:45, rettet i alt 2 gange.
Nobody noes.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Raz - bare lige for opklaringen, samplerne og Proteus-serien kan læse de samme waveforms, men ikke de samme presets. Du kan også flytte en ROM fra en Proteus over i en Ultra, men du får kun de rå waveforms, ikke presetsne med... Men som nævnt har Proteus/Audity også nogen syntesemuligheder som Ultraen ikke har. Hvis jeg får de der flashkort til at virke skal jeg klart have mig en Audity 2k og så bare lege med arpeggiatorer fra solen står op til solen står op 8-D
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:Raz - bare lige for opklaringen, samplerne og Proteus-serien kan læse de samme waveforms, men ikke de samme presets. Du kan også flytte en ROM fra en Proteus over i en Ultra, men du får kun de rå waveforms, ikke presetsne med... Men som nævnt har Proteus/Audity også nogen syntesemuligheder som Ultraen ikke har. Hvis jeg får de der flashkort til at virke skal jeg klart have mig en Audity 2k og så bare lege med arpeggiatorer fra solen står op til solen står op 8-D
Hvis du får de flash kort til at virke, tror jeg der er en del der ville være interesseret for at være ærlig :wink:

Men du har ret... presets er ikke kompatible, da Proteus familien har lidt flere features end samplerne har, det kan jeg godt huske nu du siger det... men det er basically samme engine som samplerne, bare med lidt ekstra tingeltangel. Hvad du kan lave på sampleren, kan også laves på P2000 modulerne i hvert fald.

Audigy-2000... jeg mener faktisk at Extreme Lead-1 (Turbo) har nøjagtigt de samme samples, plus flere til... mener ikke Audigy'en har nogen software features som XTreme'en ikke har, så hvis jeg er korrekt i dette, er XTreme'en nok et bedre køb vil jeg tro... men er ikke 100% ... mener bestemt at den også har den ARP per part som Audity 2000 har.

Men det er en hel del år siden jeg havde min P2000/XTreme Lead 1, så min hukommelse kan være lidt slørret :)

Det sjove var, at da jeg havde min XTreme-Lead, var de flash klodser også gået ud af produktion, men jeg skrev til E-MU direkte for at høre om ikke de havde flere... de havde én på 16MB tilbage, og de sendte den sgu' kvit og frit, uden at tage betaling for den :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Razmo skrev:Det sjove var, at da jeg havde min XTreme-Lead, var de flash klodser også gået ud af produktion, men jeg skrev til E-MU direkte for at høre om ikke de havde flere... de havde én på 16MB tilbage, og de sendte den sgu' kvit og frit, uden at tage betaling for den :lol:
Sejt. Har du den stadig eller er den røget videre? Jeg ville gerne se et par gode billeder af en... skal have spurgt på emusonacid, men min registrering gik ikke igennem. Skal nok bare prøve igen...
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:
Razmo skrev:Det sjove var, at da jeg havde min XTreme-Lead, var de flash klodser også gået ud af produktion, men jeg skrev til E-MU direkte for at høre om ikke de havde flere... de havde én på 16MB tilbage, og de sendte den sgu' kvit og frit, uden at tage betaling for den :lol:
Sejt. Har du den stadig eller er den røget videre? Jeg ville gerne se et par gode billeder af en... skal have spurgt på emusonacid, men min registrering gik ikke igennem. Skal nok bare prøve igen...
Den røg afsted for længe siden desvære :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for hjælpen vedr min ram-forvirring :)

Prøver at få styr på det, umiddelbart lyder en brugt Morpheus interssant gr max filtre, vel og mærke hvis den også ku fodres med andre lyde end sine egne

Jeg følger med her i tråden fremadrettet for at få overblikket over ram-problematikken, samt evt en løsning,..

Mener jeg har en gammel Emulator X2 med tilhørende lydkort der aggerer dongle, fedest hvis man kunne lave udvalgte lyde her, og eksportere dem
til en Morpheus, endeligt burde det måske lige checkes om X2 er lige lige så sprød og alsidig i filtrene som en Morpheus, men jeg tvivler,..

Har prøvet at google sidstnævnte emne, men får stærkt modstridende oplysninger fra forskellig side
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

OT: Er der iøvrigt nogen der kan sige hvordan filtrene på Yamaha CS6X måler sig med E-MU filtrene ?

(har nu læst og hørt en del godt om begge dele)
/Dub

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg fandt lige noget spændende info, som er komplementær til E-mu tråden:

Billede
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det undrer mig at den tabel ikke viser R-FX option'en noget sted, med mindre det er den de kalder 32 kanal FX chip... og den burde stå som fast option under E4XT Ultra, da den var standard med i den maskine så vidt jeg husker.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Hej i Emu stuen
Jeg har en Emax SE ,som har det problem at hver 8 tangent der trykkes ned, så reagerer den ikke- ellers virker alt fint.
Nogen der har et forslag til hvor jeg skal starte med at fejlsøge?
- jeg har prøvet at tage Ic'erne og div chips ud af soklerne og på igen uden resultat


Mvh Nick
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

nuclues skrev:Hej i Emu stuen
Jeg har en Emax SE ,som har det problem at hver 8 tangent der trykkes ned, så reagerer den ikke- ellers virker alt fint.
Nogen der har et forslag til hvor jeg skal starte med at fejlsøge?
- jeg har prøvet at tage Ic'erne og div chips ud af soklerne og på igen uden resultat


Mvh Nick
Hver 8. tangent?... vil det sige hver gang du har trykket 8 tangenter ned i uvilkårlig rækkefølge, eller er det en bestemt tangent med otte semitoner imellem?

Hvis det er det sidste må det være en fejl i tangentboardets logiske kredsløb... hvis det er det sidste, så er det næsten sikkert at det handler om en VCF/VCA chip... nu ved jeg ikke om den har analogt filter og hvor mange voices, men har den VCF/VCA chips og otte stemmer, så tør jeg væde på, at det er een af stemmernes VCF/VCA chips der er gået... de plejer nemlig at cycle igennem voice'ne, og hver gang du så når til en defekt voice, har du problemet.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Hej Razmo og tak for svaret :-D
Ja det er helt simpelt at hvis jeg eks trykker een tangent ned 8 gange, så den sidste gang siger den en fesen støjagtig lyd og så kan jeg trykke 8 gange igen derefter og så sker der det samme.Jeg tror også det er en chips vca ting der er gået og hvis jeg vidste præcist hvad jeg skulle skifte, kunne jeg jo prøve at bytte om på chipsene og se eks om det så ændre sig og der så sker noget andet og så finde en ny chips når jeg ved hvad det er for een .Men jeg skal jo vide hvad det er for en chips og hvor den sidder, da jeg ikke er inde i de
Ja det er analoge filtre og selve tangentboardet har jeg taget af og kører midi ind, men den havde samme problem da maskinen havde det originale tangentboard, så fejlen ligger ikke i selve tangenterne. Maskinen har altid haft den fejl
Mvh Nick
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Well, der sidder et eller andet sted otte ens blokke af komponenter, både IC'er og passive komponenter, en blok per voice, muligvis relativt tæt på output jacksne... Hvis chipsne sidder i sockets kan du evt. prøve at bytte rundt på dem -- bare vær sikker på at sætte dem rigtigt :) Jeg kan ikke lige finde ud af hvad for filtre/VCAer EMAXen har, men ifht. alderen er det nok noget integreret, Curtis eller lignende...
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

nuclues skrev:Hej Razmo og tak for svaret :-D
Ja det er helt simpelt at hvis jeg eks trykker een tangent ned 8 gange, så den sidste gang siger den en fesen støjagtig lyd og så kan jeg trykke 8 gange igen derefter og så sker der det samme.Jeg tror også det er en chips vca ting der er gået og hvis jeg vidste præcist hvad jeg skulle skifte, kunne jeg jo prøve at bytte om på chipsene og se eks om det så ændre sig og der så sker noget andet og så finde en ny chips når jeg ved hvad det er for een .Men jeg skal jo vide hvad det er for en chips og hvor den sidder, da jeg ikke er inde i de
Ja det er analoge filtre og selve tangentboardet har jeg taget af og kører midi ind, men den havde samme problem da maskinen havde det originale tangentboard, så fejlen ligger ikke i selve tangenterne. Maskinen har altid haft den fejl
Mvh Nick
Det er med stor sansynlighed 8 stk SSM eller CEM chips der er helt ens derinde du skal lede efter... måske er der een hver for sig pr. stemme for VCA og VCF, det finder du kun ud af ved at kigge inde i maskinen.

De vil med 99% sikkerhed være i en sokkel, så det er rimelig nemt at skifte dem, hvis man har prøvet at "dirke" en chip op af en sokkel før.

Det største problem kan blive at finde ud af hvilken chip det drejer sig om, hvis ikke der er en eller anden måde at teste det af på... en Polysix har f.eks. lysdioder inde ved hver chip der lyser alt efter hvilken chip der pt. afspilles... andre som MKS-30 viser det i en test mode i display'et... kan forestille mig der også er en måde på din E-MU, og er der ikke er der kun een måde, og det er ved at prøve at skifte rundt imellem chip'ne... pil f.eks. een chip ud... det vil helt sikkert gøre at en stemme bliver "tavs", men er der stadig den dårlige chip i, vil du stadig høre den... bliv ved ind til du rammer den dårlige chip.

Det kan dog være lidt besværligt at finde de gamle chips på nettet, men med llidt flid skulle du kunne opsnappe dem, men vær forberedt på at de ikke er billige.

Du kan også komme ud for at der sider nogle trimmer pots på printet tæt ved en chip, som handler om callibrering... det kan være en del mere svært at justere, men i tilfælde af en sampler som ikke har tuning af nogen oscillatorer, kan det allerhøjest være cutoff og resonans callibrering...

Du kan også være så heldig at der bare er tale om oxydering af benene på chip eller sokkel... prøv altid først at dirke hver eneste chip ud, og sætte den tilbage i igen, og se om det løser problemet... hvis du kan se tydelig oxydering på metalet (benene eller sokkel) så gi' det en omgang kontaktspray (KONTAKT 60 f.eks.).

men alt i alt vil jeg sige jeg er 99% på, at det er en VCA/VCF chip... jeg mener E-MU brugte SSM chips da det vidst er Dave Rossum der var med til at designe SSM chips'ne i sin tid, og han er jo samplernes "grand old papa" siger de... og også manden bag E-MU.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

I er fandme for vilde Razmo og niclas- takker stort :-D
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

nuclues skrev:I er fandme for vilde Razmo og niclas- takker stort :-D
Naahh.... bare nørdede :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Emax bruger SSM2047 chips som både indeholder VCF og VCA funktioner.

Jeg har også haft pfft problemet, og jeg løste det ved at reseate de IC'ere der har med disse funktioner at gøre.

Jeg reseatede faktisk også E-chippen som faktisk nok var den der løste problemet.

Går dit problem ikke væk kan du altid disable den kanal der ikke virker. Så har du en 7 toners polyfonisk Emax, men mon ikke det går ?

KennethA
theEMUs.com
KennethA

Nyt svar