Jeg syntes både emne og info fortjener sin egen tråd, og starter derfor med lidt quotes:
Razmo skrev:Ultra samplerne er efter min mening de mest brugervenlige der findes... den eneste maskine hvor jeg hellere vil bruge interfacet på maskinen. Og bare vent til du har vænnet dig til at bruge Sound Sprint browser metoden... så er du afhængigT.Find skrev:Håber du bliver glad for denniklasni1 skrev:Kom til at købe T.Finds E-mu E6400 Ultra. Umiddelbart virker den lidt mere besværlig end min Yamaha A5000 fordi samples skal i presets/keygroups før man kan bruge dem, men den har også en del flere muligheder..
Razmo skrev:Det er alle Ultra samplerne der havde denne mulighed, men nogle af dem skulle have det kort som en udvidelse... det kort hedder E-MU R-FX og man kan tilslutte eksterne lydkilder til det via ADAT option, og alle andre indgange... og udgange for den sag skyld... kortet er et powerhouse af en multi FX processor og digital mixer i samme enhed.DUBTEMPLE skrev:E-mu skulle efter sigende være ret overlegen på filtersiden, z-plane filtre etc, har dog ikke erfaring med direkte sammenligning,..
Til en bestemt model af de store e-mu samplere kunne man bruge et input-board, og så route externe lydkilder ind, dette er vist
nok den eneste mulighed der er for at bruge deres legendariske filtre til andre formål, samt live, husker desværre ikke præcis
hvilke af samplerne som det var der havde denne mulighed
Desværre var der en grim bug for en del brugere af dette kort, hvor lydene gav høje output bursts, og lydene også svinger i højre/venstre side af stereo feltet... E-MU fixede aldrig den bug, og mange mener det er pga. at det var en hardware fejl i kortet...
Jeg har selv haft kortet, og havde disse panorering fejl, hvilket gjorde sampleren total ubrugelig, så jeg fik E-MU til at refundere kortet igen dengang... ved jeg gav over 8.000,- for det skide kort fra ny dengang, for ikke at tale om at selve sampleren med andre options kostede næsten 40.000,- tilsammen.... i dag kan man købe den sampler brugt for s**** 2.000,- (der omkring).
Så min advarsel er; køb aldrig det kort, det giver ikke andet end problemer desvære
Razmo skrev:Der var også andre der ikke havde fejlen (eller ikke mente de kunne høre den i hvert fald)... der har været flere teorier fremme om hvad det handlede om, og at det også var RAM'en i sampleren, eller modellen... der var jo både E5000 og E6400 (de andre vr bare E6400 med ekstra options, ellers identiske).Holger skrev:E4XT Ultra er efter min mening verdens bedste hardware sampler.
Jeg græd(er) snot over hvor dårlig EXS24 og lign. software samplere er.
Når man først har hørt hvor pænt det lyder når man pitcher i en E4XT, så tror man en software sampler er decideret defekt til sammenligning.
Jeg havde også en FX udvidelse, men jeg oplevede ingen bugs (hvad jeg i hvert fald kan huske nu). Jeg brugte det dog heller ikke særlig meget.
Så det kan sagtens være at din har virket Holger... men den tråd på nettet hvor man forsøgte at finde løsningen (E'mus on Acid hedder siden), blev det hele til sidst komplet forvirrende... nogle der sagde de ikke havde bug'en havde pludseligt, og andre holdt i at de ikke havde den, andre modsat... alt det blandet med RAM, modeller og OS bugs gjorde bare at det blev mere forvirrende til sidst.
Men jeg havde en E6400 der stort set var opgraderet til max specs, og den havde disse panoreringsbugs.
Inden E-MU droppede maskinen, og sked på alle dem der havde købt R-FX kortet var der dog en tech guy på forum'et der forklarede at man mistænkte det for at være et RAM eller processor problem... hele OS'en er ekstremt kompliceret, og han mente det var på grund af at der var flere typer kode der kørte uafhængigt af hinanden, og at den ene som opdaterede bla.a. pan settings, ikke kunne følge med initialiseringen af note-ons, som løb i en anden process, som var optimeret til at være lyn hurtig for bedst mulig MIDI timing.
Derfor mente han at måske hvis RAM'en var hurtigere, at den kunne nå at følge med, men til gengæld skrev han også at han mente at RAM'en blev sat til en fast rate, så ligemeget om man havde hurtigereRAM ville det nok ikke gøre en forskel... men han var ikke sikker...
Der var megen ballade over det R-FX kort dengang, så meget at flere begyndte en petition kan jeg huske...
Så jeg siger igen; vær forberedt hvis man køber et R-FX kort og smider i sin maskine... det KAN være totalt ubrugeligt.
Razmo skrev:Det handler om E-MU's patenterede "look ahead" interpoleringssystem i samplerne, plus selvfølgeligt at det er en dedikeret hardware maskine med gode konvertere og skræddersyet til formålet.Christoffer I. N. skrev:Hvori ligger forskellen? Benytter man andre metoder i hardwaresamplerne eller har man bare dedikerede DSP'er til at gøre det tunge arbejde eller?
Interpoleringssystemet handler kort om, at når en sample skal pitches f.eks. ned i tone, så spiller en normal sampler bare det hele langsommere.... det gør E-MU'erne også, men da sample rate'en stadig er den samme (44.1 eller 48), så interpolerer E-MU'en i stedet for bare at output'e samme sample værdi ... og den gør det med flere både bagud og forud kiggende processer som oven i købet ikke interpolerer lineært, men beregner en kurve der passer.
Det betyder reelt at det lyder meget bedre når der pitches ned fordi sampleren reelt konstruerer en bedre opløsning virtuelt imellem to samples der ligger efter hinanden... for der vil opstå et "gap" imellem disse når der pitches ned, og det er det "gap" sampleren selv fylder ud.
Men der skulle ikke være noget problem i at en softsampler kunne gøre det samme, men E-MU har patent på den teknologi, så det er måske derfor... E-MU hr jo også deres Emulator X softsampler... den har vidst også den teknologi mener jeg, men jeg ser ikke den omtalt specielt meget.
Det er i øvrigt sådan med E-MU samples, at har man f.eks. lavet et loop point, så er man nødt til at efterlade min. 4 samples efter loop end point, ellers vil der komme et "click" i loopet... ligeledes skal der være min 4 samples før loop start point... hvis ikke så kommer der dette "click" i loopet... og det er ganske enkelt fordi sampleren kigger 4 samples fremad, og bagud hele tiden, for at lave denne pitch shifting interpolering.... så det kræver at man ved dette når man laver looped samples, ellers får man hurtigt grå hår af det
Razmo skrev:Den spiller selvfølgeligt ikke de 4 samples efter loopet, eller før loopet med nej ... men der har altid været én sample forkert når der dumpes fra Soundforge på en PC'er... så det skal man justere for inden man dump'er samplen fra Soundforge.Christoffer I. N. skrev:Aaah. Så den fjerner også automatisk de 4 samples "foran og bagved" samplen når der afspilles, eller spiller den "4 samples utight"?
Ellers er der intet galt.
DUBTEMPLE skrev: Tak for info, hvilke modeller vil så være brugbare, og anbefalelsesværdige, hvis man ønsker muligheden for at bruge filtrene UDEN behov R-FX kortet ?
Jeg går ud fra at hvis man router externe signaler ind så kan alle filter-parametre m.m. automatiseres og dermed styres fra ens DAW ?
(hint vedr prisleje, typiske brugt-fejl, og hvilke der er lettest at støve op er også velkomment)
Razmo skrev:Du kan kun bruge externe lydkilder med R-FX kortet... hvis du ikke har det kort, er der kun én stereo analog indgang, og den bruges udelukkende til at sample fra og intet andet rigtigt... der findes nogle options der giver digital S/PDIF og ADAT I/O, men det er mest beregnet på outputs med mindre det er det ADAT option der er lavet specielt til R-FX kortet.
Så hvis det er for at processere eksterne lydkilder, så er E-MU Ultra samplerne ikke meget bevendt uden brug af R-FX kortet.
De forskellige modeller handler mest om options... basically er alle Ultra modellerne en E6400, bare med forskellige options som gør at de kan mere... den eneste model der er anderledes, og ikke har mulighed for alle options er E5000 Ultra.
Der er dog ikke den store forskel i brugt priserne mere... det er en sampler, og de er hamrende billige i forhold til hvad de kostede fra ny... jeg ville aldrig give mere end op til 2.500,- for en, alt efter hvor mange options der er i en... måske lige med undtagelse af R-FX, men det afhænger jo af om lortet virker i maskinen.
De forskellige options so jeg husker dem var:
8 output analog expansion.
8 I/O ADAT
8 I/O ADAT (R-FX)
Digital I/O (S/PDIF I/O plus ASCII keyboard og MIDI I/O B)
128 voice expansion (virker ikke med E5000)
R-FX
Alle kan bruge IDE harddisk drives, og E5000 Ultra har kun 4 analoge outputs som standard, hvor de andre har 8.
Der har i øvrigt været nogle af de første E6400 Ultra'er der ikke var udstyret med en kraftig nok strømforsyning til at man kunne benytte R-FX option'en i dem... det skal man lige være opmærksom på.
kig evt. her for mere info: http://emu4zone.basscadets.co.uk/
Den største model (den som Holger havde) har både R-FX, og 128 voices samt en del flere options... kan ikk ehuske om den havde dem alle dog... men pas på når i køber alligevel, og spørg til options, for de kan være pillet ud og solgt løst... specielt R-FX og diverse I/O options.
Razmo skrev:Personligt mener jeg en E5000 barebone er mere end rigeligt... i hvert fald til mit behov... bruger sjældent mere end 64 stemmer og har ikke brug for de I/O options... lydmæssigt og OS mæssigt er den helt det samme som de andre modeller, samme convertere, CPU osv... Eneste er at den ikke kan udvides til 128 stemmer, og kun kan udvides til 12 analoge outputs i alt (de andre kan udvides til 16). Ud over dette er display'et en billigere type der er lidt mørkere i det, men det har jeg seriøst aldrig set noget problem i.
Og det er vidst også E5000'eren der er oftest til salg... og efter hvad jeg selv har læst mig til, er der flest der taler om at R-FX virker med en E5000 men det er ikke noget jeg kan garantere, for har ikke prøvet selv, og R-FX er noget nær umuligt at få fingrene i, og koster nemt lige så meget brugt som sampleren selv.
Razmo skrev:Typpiske brugtfejl... somregel interfacet... encoder hjulet som ellers er ok kvalitet kan have set en del brug som gør det lidt trægt, men kan callibreres via nogle settings i OS'en... ligeledes er knapperne måske lidt slidt og virker lidt irrationelt... men alt i alt ikke mere end hvad du kan forvente af diverse brugtudstyr.
En ting mere er den lille blæser bag på maskinen... den kan støje noget så forfærdeligt hvis den er gammel og slidt. Ultra samplerne er jo allerede godt og vel 15 år gamle, så de er snart vintage... og alligevel er der ikke lavet noget som helst efter i samme kvalitet... som Holger siger; det er den bedste hardware sampler i verden, PERIOD!
To be continued, (forhåbentligt),..Razmo skrev:Hvis det er Z-plane filtre du er efter, så er der flere muligheder... hvis du bruger softsynths, så har E-mu dem også i deres Emulator X sampler. Og hele deres ROMpler modul serie (X-tremlead, Proteus2000 osv.) er stort set bare en Ultra sampler med faste ROM kort, og de har samme funktionalitet som samplerne... hvis du vil endnu længere tilbage og have endnu flere filtre at lege med, så find en gammel Ultra Proteus, eller Morpheus modul... de sidstnævnte er dem der indeholder flest filtervarianter af dem alle... Proteus familien har enda flere filtermodes end samplerne har....DUBTEMPLE skrev:Razmo, tusind tak for din super detaljerede indføring i emnet, de nævnte potentielle problemer er ikke lige hvad jeg havde håbet på at høre, men i det mindsteRazmo skrev:den bedste hardware sampler i verden, PERIOD!
ved jeg nu hvordan landet ligger, alt fornuft tilsiger at jeg dropper ideen, det er i forvejen gammel usupporteret hardware det her, min tid er begrænset, og jeg
hører ikke til de hurtigste dyr i skoven, (bare selverkendelse), det er utroligt vigtig for mig at det jeg investerer min tid i kan holdes kørende langsigtet,.........
OK ,.. skulle jeg få en smidt i nakken er det altså 5000 eller E4XT ultra man skal gå efter ,.. så sidstnævnte solgt incl velfungerende RFX-kort til 799 pund på
ebay for et par mdr siden ,.. jeg tror at prisen kom helt derop netop fordi at her var et eksemplar der med garanti var fri for problemet
http://www.ebay.co.uk/itm/EMU-E4XT-ULTR ... 0819236367
Ville egentlig godt vide noget mere om de der Z-plane filtre ,.. og dermed muligheden for at ramme den samme lyd med mere moderne værktøjer
Det er især som man kan få dem til at lyde i de mere aggressive resonante sweep der interesserer mig
Jeg mener at der også er noget om at Z-planes var karakteriseret ved evnen til at binde flere parametre op samtidig på den samme kontroller, altså at man man
skruede på en enkelt knap, men derved regulere et størrer antal filter-parametre, og muligvis envelopes, møjsommeligt udvalgt og programmeret naturligvis,...