E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Re: E-MU TRÅDEN, filtre, hardware, m.m

Indlæg af teevee »

DUBTEMPLE skrev:Jeg syntes den ramklods du linker til ligger lige midt imellem hvad jeg vil kalde low-profile og high-profile

Jeg ville nok udbede mig målene på klodserne ,.. og så måle det HELT eksakte pladsbehov op inde i sampleren

hvis muligt

Eller lede efter nogen der mere tydeligt er low-profile

72-pins fås low-profile op i ret store størrelser

Den på billedet her er uden tvivl low-profile:

Billede
Jeg valgte at købe ram alla den du har vist på billedet og fik installeret det igår. (Nice!) Herunder vil jeg gerne tilføje, at det skal være Low-profile ellers er man nødt til at rippe Turbo-kortet ud.
What?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så er der sådan en her på vej, man burde kunne bygge en basis x-y controller ud fra den:
Vedhæftede filer
2.jpg
2.jpg (92.42 KiB) Vist 2808 gange
1.jpg
1.jpg (130.77 KiB) Vist 2808 gange
/Dub

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Det er vel nærmest bare to potmetre der er bygget sammen?
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

niklasni1 skrev:Det er vel nærmest bare to potmetre der er bygget sammen?
Yep, men det er vel basis for en controller ala Planar ?

Jeg tænkte i hvert fald at det måtte være ret simpelt at omdanne den til en lignende XY CV-controller, måske oven i købet mere efter eget hoved

X og Y skal vel bare hver især bare lave 0 volt til +5 volt ??? (som basis)

Ved at bygge det op omkring en summer-amp ville jeg så tilføje funktioner som:

(1) valgfrit trinløst valg af total-range f.eks. 0-1 volt for hele fader-bevægelsen istedet for 0-5 volt
(2) Valgfrit trinløst valg af off-set således at f.eks, førnævnte full range på 1 volt, f.eks. kan placers ved 1-2 volt eller 3-4 volt etc etc
(3) Mulighed for at tilføje et eller flere inputs for externe kilder til at blive styrende eller medstyrende på de respective CV-udgange, (mod/envl)
/Dub

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Det lyder meget rigtigt. Bortset fra 0/5V, i Eurorack tror jeg CV'er normalt har et lidt større spænd.

En anden idé er at tilføje et par inverterende outs, så du når du er i yderpositionerne har outputs der er både i toppen og bunden af spændet. Og måske et par indbyggede VCA'er til at skalere andre (kontrol)signaler med joysticket.
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

niklasni1 skrev:Det lyder meget rigtigt. Bortset fra 0/5V, i Eurorack tror jeg CV'er normalt har et lidt større spænd.

En anden idé er at tilføje et par inverterende outs, så du når du er i yderpositionerne har outputs der er både i toppen og bunden af spændet. Og måske et par indbyggede VCA'er til at skalere andre (kontrol)signaler med joysticket.
Yo, tak, så har jeg også kikket lidt på levels, ser ud til man skal dække sig ind med muligheden for fra -5 til + 8 volt, men er ikke færdig med at checke

Når man laver den slags her ønske man at kunne styre ALT hvad der er at styre, men mildest talt forvirrende område

Uanset hvad jeg gør så har jeg stadig det gamle problem med at jeg ønsker at kunne tænke daw-autoamatisering ind i set-uppet, begge veje,..

Enhver session skal kunne recordes, som controller cc, gemmes direkte i arrangementet, og genskabes samt senere manipuleres uden bøvl

Og samtidig skal det være så tilgængeligt at man stadig gider lege med det, uden at tænke i teknik under en session, eller skabende procedure,..

Jeg er sikkert ude i både noget CV>MIDI, samt noget MIDI>CV, især førstnævnte er svær at finde, kun Doepfer har jeg fundet en tilfredsstillende løsning fra ind til videre, for jeg vil egentlig gerne undgå USB i mit setup og workflow, min efaring er at usb-driverne opdateres for dårligt, over hele linien, det gider jeg ikke at forholde mig til, samt gøre til en del af setuppet, som en anden tidsinstillet bombe, hellere arbejdsro :-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke selv gloet de her videoer, det er muligt at det runder meget af det samme som Divkids videoer.







Kommer herfra:
http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... ne-filter/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. dit joystick DIY, så kan det være du kan finde inspiration i det her sæt, der er div gratis information på siden:
https://www.thonk.co.uk/shop/horstronic ... l-diy-kit/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Ang. dit joystick DIY, så kan det være du kan finde inspiration i det her sæt, der er div gratis information på siden:
https://www.thonk.co.uk/shop/horstronic ... l-diy-kit/
Og det samme her:
https://www.befaco.org/en/joystick-2/

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for de seneste posts Christoffer !!!

Prøver at få kikket hurtigst muligt

Vedr problematikken omkring mit CV-setup har jeg lige postet i den separate tråd, mht til at komme hurtigt igang, uden for meget bøvl,..
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

En spændende side om P2000 jeg lige stødte på:

http://snw.lonningdal.no/p2k.php
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:En spændende side om P2000 jeg lige stødte på:

http://snw.lonningdal.no/p2k.php
Tak Razmo, ser spændende, og meget gennemarbejdet ud !!!!!!!
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ca 600 kr incl 160 i gebyr til Pest Nord ,.. samt en smule told ,.. så er der ikke bare rack-ører ,.. men også røde ører :-)

Tror jeg kikker i bunken af alu-profiler i stedet

http://www.ebay.com/itm/EMU-Proteus-200 ... SwiDFYPdv-
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jesus christ! de ved da hvad de skal have for at løse folks elendighed :/
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nogen der kender en stadig aktiv gruppe eller forum dedikeret seneste Proteus-linie af synths ?

(Er vist blevet disconnected fra yahoo gruppen, hvis den da ikke bare er død eller lukket)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg er lige blevet medlem af en, og den er rimeligt aktiv... daglige mails i hvert fald, og det er på Yahoo Groups.

https://groups.yahoo.com/neo/groups/p2k ... s/messages
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Jeg er lige blevet medlem af en, og den er rimeligt aktiv... daglige mails i hvert fald, og det er på Yahoo Groups.

https://groups.yahoo.com/neo/groups/p2k ... s/messages
Tak

Det var den jeg hentydede til, har tilsyneladende ingen konto længere, de kender ikke engang min mail,...

Syntes der var noget bøvl før, noget med konti fra flickr der blev lagt sammen, eller noget

Kan se de også har været hacket,.....

Det bliver nok forfra, øv, det tog en evighed at blive medlem sidst

BTW funny du lige har meldt dig ind, nu hvor det hele er væk, eller på vej væk, der er så meget jeg ikke forstår :-)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:Jeg er lige blevet medlem af en, og den er rimeligt aktiv... daglige mails i hvert fald, og det er på Yahoo Groups.

https://groups.yahoo.com/neo/groups/p2k ... s/messages
Tak

Det var den jeg hentydede til, har tilsyneladende ingen konto længere, de kender ikke engang min mail,...

Syntes der var noget bøvl før, noget med konti fra flickr der blev lagt sammen, eller noget

Kan se de også har været hacket,.....

Det bliver nok forfra, øv, det tog en evighed at blive medlem sidst

BTW funny du lige har meldt dig ind, nu hvor det hele er væk, eller på vej væk, der er så meget jeg ikke forstår :-)
Ser du... man kan ikke altid regne med hvad jeg beslutter mig for, jeg har et standpunkt til jeg tager et nyt, og problemet er jeg vidst ikk ehar noget standpunkt, så det flagrer lidt :D ... jeg har ombestemt mig, da jeg fik løst et problem i studiet, så jeg sælger ikke mine ting alligevel, og derfor heller ikke P2000... ikke før jeg har fundet en Ultra sampler i hvert fald, for jeg har lidt svært ved at jeg ikke selv kan bestemme samples... så en Ultra er nødvendig... i øvrigt har jeg lige betalt 1.700,- for en intern SCSI til CF reader fra US, som kommer i næste uge, som skal bruges med en Ultra sampler når jeg har fundet en... så det eneste der bliver solgt er nok netop P2000... jeg tilmeldte mig dog den nyhedsgruppe inden jeg fik det akutte tilfælde af sindsyge tidligere :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Haha, lykke til uanset hvad :-)

Håber da du beholder både P2000 og den komnende Ultra sampler, så er vi da mlndst 2 herinde, og chancen for at du kan svare på evt tåbelige spørgsmål fra min side er lidt større :-) :-)
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Haha, lykke til uanset hvad :-)

Håber da du beholder både P2000 og den komnende Ultra sampler, så er vi da mlndst 2 herinde, og chancen for at du kan svare på evt tåbelige spørgsmål fra min side er lidt større :-) :-)
Ha ha! ... ja det kan jo være jeg beholder P2000... ærligt så ved jeg det ikke endnu, men den har "desværre" nogle fordele som Ultra sampleren ikke har.... desværre er det også bells & whistles, så kommer der pludseligt noget andet frem der er mere unikt til "samlingen", ryger den meget vel... hvis jeg var sikker på jeg kunne finde bare EEN 32MB FLASH SIMM til den, ville den sandsynligvis blive, for det er mit største irritationsmoment ved den... at jeg ikke kan få nogle samples i den der egner sig til Ambient... altså en masse små "texture loops"... men jeg tror ikke på jeg finder en sådan, da de er pisse sjældne, og som regel temmelig dyre.

Det der trækker ved den er at den har de ekstra filtre, og ikke mindst de FX patchcords som Ultra'en ikke har... men de er altså stadigvæk så meget ens, at den godt kan undværes her.... så mit gæt er, at jeg beholder den, ind til noget mere unikt kommer forbi.

Jeg er faktisk ved at tale med en fra UK om en E5000 Ultra, men der er lige noget fnidder med at en anden kom først, som nok ikke betaler alligevel... så må bare vente... men CF SCSI card readeren er på vej, så jeg SKAL have en, ellers har jeg spildt 1.700,- på det skidt.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Tænkte jeg lige ville smide lidt info omkring opgradering af en ULTRA sampler her i tråden, da mange har problemer med dette. Jeg har som sagt købt en E5000 Ultra (igen igen), og da jeg ved den kommer med EOS 4.10, og jeg SKAL bruge EOS 4.70, så ved jeg også, at den skal opgraderes, og at alle EOS under EOS 4.5 skal have opgradering med en speciel "FLASHPREP" disk først, så den kan læse komprimerede filer.

Man skal altså bruge to filer; "FLASHPRP.EXE", og "EOS470.EXE", som er selvkørende programmer der skriver image'et ned på en floppydisk (hvis du ikke kan finde filerne på nettet, så send en PM til mig).

Men man skal passe lidt på, for der er flere versioner af det FLASHPREP program... for der er en til den klassiske linje af samplere, og en anden til Ultra samplerne, og det er fordi de gamle samplere havde 68000 CPU, og Ultra'erne har Coldfire CPU... de rigtige filer til ULTRA samplerne er dem jeg har skrevet ovenover, og skal hede PRÆCIS det samme!

Men en ting er at finde de rigtige to filer... noget andet er at få dem ned på en floppydisk... for det første skal du have et floppydrev (USB Floppy virker fint her hos mig), men du skal helt tilbage til et 32bit Windows system for at de to programfiler overhovedet virker, hvilket kan være et problem i sig selv for mange, da man ikke lige altid har sådan en PC ved hånden.

Men der er en hurtig løsning med nyere PC'ere, du kan opgradere direkte til EOS 4.70 fra en hvilken som helst EOS på en ultra og du skal bare bruge følgende:

1. FLASHPRP.EXE filen
2. EOS470.EXE filen
3. Floppy drev + 2 floppy disks
4. PC computer (jeg er på Win10)
5. USB Stick
5. Dette program: https://rufus.akeo.ie/

Tricket er, at du smider en USB stick i din PC, og starter programmet "Rufus", hvor du lynhurtigt kan formatere din USB stick til at være en bootable DOS PC... når du har formateret USB stick'en i Rufus, kopierer du bare de to filer (FLASHPRP.EXE og EOS470.EXE) ned på roden af USB stick'en, og genstarter din PC, og sørger for at boote fra USB Stick'en (du kan skulle ind i BIOS'en for at vælge hvad du vil boot'e fra).

Kort efter er du i en DOS promt, hvor du kan køre de to filer, og skrive de to floppydisks... done... du kan nu smide dem i din ULTRA sampler og opdatere til EOS 4.70 :)

Uden det program "Rufus" havde jeg endt med at få grå hår tror jeg.... jeg gider virkeligt ikke installere en gammel PC ved siden af, bare for at få de to disks den ene gang de skal bruges, og jeg vil heller ikke betale for at få dem fra EBAY, hvis jeg selv kan gøre det... så har du bare et floppydrev og to floppydisks kan du gøre det samme :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

HOV ,.. vi sad og skrev samtidig ,.. fed beskrivelse af Ultra opgradering ,.. tak ,.. nedenstående er skrevet til dine forrige indlæg:

------------------------------------------------------

Tror også jeg ender op med en card-reader til Ultraen

Satser på mine flash-simms på 16 MB er nok, tror det, om ikke andet er der to, mangler kun tiden, men håber stadig, og beholder dem derfor,..

Mener jeg gav 1600 kr pr styk, har aldrig set nogle siden,... for laaaaang tid siden så jeg et på 32 MB, det kostede vist omkring 4000 Kr, dengang,..

E-mu tingene, min VP9000, (eller noget senere V-synth), D110, KS32, og min Micromodular blir nok det eneste hardware Synth jeg beholder, så det må godt koste lidt med disse ting,. har oprigtigt mistet lysten til flere hardware-synths, og kun ganske enkelte hardwareeffekter vil komme på tale

Morpheus-synthen er tæt på at blive droppet nu, og den var det sidste ønskelisten, er ved vejs ende, helt underligt, men også cool :-)

Min CS6R og ASR10R vil nok aldrig blive brugt af mig, det er blevet klart for mig, slet ikke ASR10, men det vil heller ikke blive foræret bort,..
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:HOV ,.. vi sad og skrev samtidig ,.. fed beskrivelse af Ultra opgradering ,.. tak ,.. nedenstående er skrevet til dine forrige indlæg:

------------------------------------------------------

Tror også jeg ender op med en card-reader til Ultraen

Satser på mine flash-simms på 16 MB er nok, tror det, om ikke andet er der to, mangler kun tiden, men håber stadig, og beholder dem derfor,..

Mener jeg gav 1600 kr pr styk, har aldrig set nogle siden,... for laaaaang tid siden så jeg et på 32 MB, det kostede vist omkring 4000 Kr, dengang,..

E-mu tingene, min VP9000, (eller noget senere V-synth), D110, KS32, og min Micromodular blir nok det eneste hardware Synth jeg beholder, så det må godt koste lidt med disse ting,. har oprigtigt mistet lysten til flere hardware-synths, og kun ganske enkelte hardwareeffekter vil komme på tale

Morpheus-synthen er tæt på at blive droppet nu, og den var det sidste ønskelisten, er ved vejs ende, helt underligt, men også cool :-)

Min CS6R og ASR10R vil nok aldrig blive brugt af mig, det er blevet klart for mig, slet ikke ASR10, men det vil heller ikke blive foræret bort,..
For mig vil den card reader være uundværlig... også derfor jeg er villig til at give så meget for en (de er temmelig svære at finde billigere). Uden en sådan vil den eneste måde at få samples ind i Ultra'en være enten at sample direkte, eller loade fra floppy disk, hvilket så kun tillader samples på mindre end 1,4MB og enkeltvis loading... et mareridt af dimensioner, og helt uacceptabelt for mit vedkommende... ligeledes gider jeg ikke sample direkte på Ultra'en, da jeg er vandt til at redigere samples via SoundForge meget mere præcist end hvad man kan med Ultra'ens begrænsede sample edit funktioner.

Før i tiden brugte jeg jo SCSI transfer direkte fra SoundForge, men da ATAPI og drivere og alt muligt er så outdated i dag, er det noget nær umuligt at få til at køre, jeg tror ikke engang det KAN lade sig gøre på Win10.

Derfor er EOS 4.7 nødvendig, for det er den eneste OS hvor der er FAT32 support af drev, så man kan smide .wav filer direkte imellem sampler og PC... jeg gider ikke begynde at ligge og rode med SCSI ZIP eller JAZ drev, for de har "the click of death!", og SCSI HD'ere er også mekaniske og går død før eller siden, og er svære at finde.

Så Compact Flash løsningen er jo genial... Du kan formatere dem op til 120GB på ét kort, og med den reader jeg har købt er det hot-swap af CF kort... samtidigt gør det sampleren mindre power-hungry når man kan smide HD'en ud af maskinen, plus støj fra den forsvinder, og sampleren kommer så langt ned i varmeskabelse, at man kan slå den interne fan fra også uden det gør noget... altså en 100% stille sampler.

Jeg har tænkt mig at købe et af de blå displays man kan få på EBAY til min en dag også, for jeg ved at dem de brugte i E5000 Ultra'erne er mindre "bright" end f.eks. E6400/E4XT Ultra... jeg vil skulle bruge interfacet ret meget nemlig, så det er et must at have det.

Man kan spørge hvorfor jeg skal bruge en Ultra, når jeg nu har V-Synth'en... men de er nu temmelig forskellige, og hver især har de forskellige features og fordele/ulemper... men fordelen overfor V-Synth'en er bla.a. at den har meget bedre polyfoni... plus den er bedre til multisamples, og ikke mindst; loop points... V-Synth importerer IKKE loop point i en sample hvilket er pisse irriterende... men selv om du skriver loop points af, og selv taster dem ind i V-Synth, så click'er den ad H til alligevel... det er noget nær umuligt at lave loops på V-Synth pga. at dens teknologi (VariPhrase) jo afspiller små "dele" af samplingen i loop... så loop points rammer ikke rette sted... svært at forklare, men det er bare irriterende... der er Ultra'en 100% præcis.... ud over det egner Ultra'en sig bare bedre til trommer, vokal fraser, effekter osv. hvor man skal have mange til rådighed... og SoundSprint funktionen er uundværlig for mig i den sammenhæng... noget du slet ikke kan gøre med V-Synth. :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

V-synth og E-mu tingene er helt forkellige, ja, selvom de hver for sig i den grad er unikke, kan sagtens forestille mig det er en god combination

Håber dog at kunne nøjes med VP9000 til mine små lavpraktiske sysler, jeg vil nok aldrig kunne, eller gide, udnytte en V-synth ordentligt alligevel

100 pct stille sampler ville være dejligt, helt sikkert, men ud over Card-readeren findes nogle små PATA SSD der kan erstatte hard-disken menes jeg at have hørt, det kunne da også være fint, mener oven i købet de er til at betale, kan ikke huske navnet lige nu
/Dub

Nyt svar