Udendørs optagelser (Kom med råd og erfaringer)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Simon Skov Johansen
Medlem
Indlæg: 241

Udendørs optagelser (Kom med råd og erfaringer)

Indlæg af Simon Skov Johansen »

Hej!

- Jeg har valgt at gå i krig med et par udendørs live optagelser. Altså ikke noget vildt band, blot guitar og vokal. Jeg ville derfor høre hvad andre har gjort i dette tilfælde! Hvilken mikrofon? Hvilken opstilling? Hvad med larm omkring? Vind osv. Hvad gør i?

Håber i vil give nogle nyttige råd!

- Simon!

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Er der PA forstærkning?

Default avatar
Simon Skov Johansen
Medlem
Indlæg: 241

Indlæg af Simon Skov Johansen »

Altså det skal forgå at han bare står og spiller, som om han bare spiller udenfor, du ved fuldstændig akustik, han skal ikke kunne høre noget af det han spiller via noget PA, jeg skal blot optage det med og så mixe! ;-) Kan lige finde et video eksempel :-)

Det hele skal forgå ved at det går direkte over i lydkort! :-)
Senest rettet af Simon Skov Johansen tirs 11. jun 2013 13:10, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Simon Skov Johansen
Medlem
Indlæg: 241

Indlæg af Simon Skov Johansen »

- ved ikke lige hvor godt et eksempel det er. Men forstil dig/jer, at artisten blot står og spiller også bliver der sat nogle mikrofoner op til at optage det i bedre kvalitet end en kamera mikrofon kunne gøre! :-)

Default avatar
Simon Skov Johansen
Medlem
Indlæg: 241

Indlæg af Simon Skov Johansen »

endnu et eksempel! :-)

Default avatar
abernes konge
Medlem
Indlæg: 319
Sted: København

Indlæg af abernes konge »

Du skal vel optage ligesom du ville i studiet, bare med nogle pelse eller gode skumhætter på mikrofonerne.

Default avatar
Simon Skov Johansen
Medlem
Indlæg: 241

Indlæg af Simon Skov Johansen »

Ja, men kan det virkelig gøre det? - vi prøvede at optage lidt og guitaren trådte meget frem, ser i jeg vil nemlig gerne undgå at man ser mikrofonerne, da vi laver en live video. Men så sker der blot det at guitaren overtager meget af lyden :-/

Medlemsavatar
Miki Skjold
Medlem
Indlæg: 334
Sted: Fredericia

Indlæg af Miki Skjold »

Må man spørge hvorfor I ikke optager lyden i et studie og laver en playback, når I laver video?
Det er da 100^100 gange nemmere og bedre forhold. Slutbrugeren kan i de fleste tilfælde ikke høre forskel alligevel / tænker ikke over det :)
Mvh
Miki Skjold
--------------
[size=85][i]Er interesseret i følgende (afhængig af pris):

Skrydstrup SC-1 med XT+
Carl Martin Pro Power[/i][/size]

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Jeg har bla leget med det en tidlig morgen på Roskilde.
Der brugte jeg en mini Dpa i kraven på sangeren og Gaffa plus en 57 inde i en tam.
Andre gange har jeg ikke været så krævende med at mikrofoner ikke må ses, jeg synes at det virker endnu mere ægte og ærligt når man kan se at det et live, udenfor og at der er sat mikrofoner til at fange en god lyd.
Man går ofte på kompromis med lyden når man prøver at skjule mikrofonen.
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Simon Madsen
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Herning

Indlæg af Simon Madsen »

Jeg har erfaret at optage udenfor er en dum idé, da jeg fandt det umådeligt svært at få lagt reverb på, når det skulle mixes, fordi at der jeg optog det, åbenbart forårsagdede reverb af sig selv. Så vær lige skarp på det hvis du selvfølgelig vil undgå det.
Simon Madsen
MacBook 13'' | Logic Pro 9 | Musiker | Lydtekniker |

https://soundcloud.com/louie-got-lost

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Miki Skjold skrev:Må man spørge hvorfor I ikke optager lyden i et studie og laver en playback, når I laver video?
Det er da 100^100 gange nemmere og bedre forhold. Slutbrugeren kan i de fleste tilfælde ikke høre forskel alligevel / tænker ikke over det :)
+1

Kan dog godt forstå live delen, og hvis det betyder noget, er du så sikker på at du ikke vil optage ambient også, altså fange lyden rundt om så du selv kan mixe hvor meget der skal med. Hvis du ikke vil have noget af det med, så optag det i et studie.

Vil du alligevel optage vedkommende udenfor, så skal du nok have en lille mikrofon på tøjet som er tæt nok på munden til at opfange hans vokal. Men det bliver ikke lige så godt som studie og eftersynk.

Tænk over at en video kan blive lidt kedelig hvis der ikke sker ret meget i den, så du skal alligevel optage flere vinkler med video, så der er noget at klippe imellem, dette er meget nemmere/billigere hvis i har optaget lyden hjemmefra og så mimer til den nogle gange hvor i optager fra forskellige vinkler, optag lidt af miljøet hvor i filmer, klip det sammen og så har i en musikvideo.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Tossyfar
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Aarhus

Indlæg af Tossyfar »

Hald skrev: Kan dog godt forstå live delen, og hvis det betyder noget, er du så sikker på at du ikke vil optage ambient også, altså fange lyden rundt om så du selv kan mixe hvor meget der skal med. Hvis du ikke vil have noget af det med, så optag det i et studie.
Hvis du med 'ambient' mener ambience, så skulle jeg hilse og sige, at der sguitte er ret meget at arbejde med i udendørs optagelser. Kun slap-back fra de nærmeste bygninger :-)

Ihvertfald ikke i nedenstående tilfælde.
drumsout.jpg
drumsout.jpg (151.13 KiB) Vist 642 gange
Fremtiden er ikke hvad den har været!

Nyt svar