Raspberry Pi – Fremtidens synth?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Raspberry Pi – Fremtidens synth?

Indlæg af teevee »

Man kan altid diskutere om dette emne burde postes under "hardware eller software" på Lydmaskinen, men jeg vælger hardware.

Jeg kan se at ”Raspberry Pi” verdenen langsomt vokser med muligheder. Derudover snakker man om, at man gerne vil have programmering på skoleskemaet i folkeskolen i fremtiden :D *Jeg ser muligheder*

Det er svært at sige, hvad en ”Raspberry Pi” er, da mulighederne er uendelige på et ”open-source” system. Folk kan i dag købe ”open-source koder” til deres Raspberry Pi, så den bliver til en synth, sampler, trommemaskine, effektmodul m.v. eller kode dem selv. Teoretisk set ville ”Raspberry Pi” kunne bruges som selve kernen for en synth/trommemaskine/sampler m.v. og herfter kunne man tilføje hardware filtere/konverter/lydchip i kredsløbet, for at kunne opnå en ønsket kvalitet i lyd.

Spørgsmål: Hvad mener i? Ville en "Raspberry Pi" kunne erstatte andet digital hardware gear? *

Jeg tror mange musikere er træt af, at betale formuer for nye synthesizere, som har en lukket ”Source kode”. F. eks vil Waldorf og Clavia ikke opgive ”source koder” for deres nyere enheder også selvom enhederne er ”discontinued”. Jeg kan også godt forstå det fra deres side, da de ikke vil ende med at skulle jage folk der udgiver kloner, men det er også træls for brugeren som får beskeden ”Du må lære, at leve med de fejl din enhed har, for vi gider ikke arbejde mere på den og vil er ligeglade med om du næsten lige har købt den fra ny og reporteret fejl/bugs i dens os!

F. eks kunne jeg se på en Waldorf fan-side, at de forsøgte at samle penge ind for at kunne købe Source koden til Waldorf Blofeld. Så brugerne selv kunne være med til at udvikle maskinens OS.

Mere info:
http://www.raspberrypi.org/archives/tag/music
http://www.synthtopia.com/content/tag/raspberry-pi/
What?

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Mit svar på dit spørgsmål: NEJ.

RPI er lavet som et undervisnings remedie, og ikke andet. Diverse "System on a Chips" derimod, ja, det er en anden sag. Jeg er overbevist om, at vi i fremtiden vil komme til at bruge dem i langt flere embedded systemer, inklusiv lydudstyr. Er det en fordel over DSP'er? No idea, er ikke elektroingeniør xD
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

En DSP er bare en microprocessor med et specielt instruktionssæt der får nogle ting til at gå hurtigere, men det bliver mindre og mindre nødvendigt efterhånden som almindelige embeddede processorer får flere kræfter. De nyeste ARM-microprocesserer (Cortex M4) har instruktioner der gør dem relativt velegnet til digital signalbehandling... Applikationsprocessorerne der sidder i en Raspberry Pi er en lidt anden klasse, lavet til at køre fuld Linux og med h/w HD-videodecoding og lalala. Og så er lyddelen på RPi lavet ret åndssvagt, så der skal en ekstern DAC på. Men det er selvfølgelig fedt man kan få så mange muskler for så få penge...

Jeg roder selv med noget DIY, men jeg er mere interesseret i de mindre ARM-baserede microcontrollere. Hvis jeg lavede noget til Linux på RPi kunne jeg jo ligeså godt køre det på min computer... og hvis jeg skulle skrive det direkte på chippen uden et OS vil jeg hellere have noget der lidt nemmere at have med at gøre, såøh..
Senest rettet af niklasni1 tors 18. jul 2013 17:46, rettet i alt 1 gang.
Nobody noes.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Hvis vi snakker kommercielle synths tror jeg egentlig allerede der er ARM SoCs a la RPi i nogen af dem. Teenage Engineering OP1 er ihvertfald sådan en.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

niklasni1 skrev:Hvis vi snakker kommercielle synths tror jeg egentlig allerede der er ARM SoCs a la RPi i nogen af dem. Teenage Engineering OP1 er ihvertfald sådan en.
Du siger det jeg ikke kunne formulere ;D Er der virkelig en fuldblown SoC i OP-1?! Virker rimelig overkill...

Med hensyn til "lydkortet" på RPI, så er det såvidt jeg har forstået bare en pwm generator, hvilket er direkte pinligt i min verden, og virkelig ærgeligt!
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Pi'en er nok ikke løsningen på noget superstabilt. Men i øjeblikket kører vi på 18 stk af dem i en udstilling, hvor de kører 8 timer om dagen. Så om et halvt år ved vi mere om det. Lyddelen er dog noget skrald, som ovenstående poster påpeger. Men nye modeller vil jo blive bedre og bedre. Så i fremtiden ... Jo :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Spændende at ”Teenage engineering op-1” er bygget på en Raspberry Pi.
• Jeg læste på et tidspunkt et forum oplæg, hvor folk snakkede om at de ville ”cracke” software, men ideen røg hurtigt til jorden. Da ingen ville risikere at miste deres garanti på enheden :) Det er jo ikke et helt billigt stykke ”instrument/legetøj”.

Den nuværende ”down-side” med lyden, som er en ”pwm generator” er selvfølgelig ærligt, men det er vel en ting som man kan håbe på at de vil forbedre fremadrettet.
Hvis vi ser på hardware siden af Raspberry Pi, så hedder den nu (Raspberry Pi model B, 512MB Ram (Rev. 2)) (Muligvis mere fremadrettet)
Billede

Nuværende musikalske projekter, som er fremstillet med Raspberry Pi/lignede:
The TronPi (Mellotron) - > Link
Guitar Effect Box - > Link
Piana -> Link
RetroCade Synth -> Link1 /Link2
Derudover sikker mange flere!

Hvis man så sammenligner med andre ældre DSP projekter, så vurdere jeg at Raspberry Pi har overtaget på hardware siden f.eks.

Soundart Chameleon, som også var et åbent DSP projekt hvor folk selv skulle kode deres instrumenter og det er der nogle eksempler på her: http://www.chameleon.synth.net
Hvis vi vurdere den på hardware siden, så står der: Link
Billede
Så hardware vurderingsmæssigt, er Raspberry Pi ikke overlegen her?

Hvis vi snakker decideret ”closed” dsp modular synth, som f.eks. Clavia Micro Modular – så må vi da være over teknologien fra 1998? (Jeg kan ikke finde de konkrete hardware specifikationer).

En ting jeg syntes kunne være spændende var muligheden for at kunne gøre Raspberry Pi til ”vst(i) host” hvor man f.eks kunne sidde fra en anden maskine og lave vsti .dll filer i synthmaker eller SynthEdit også uploade filerne til maskinen. Efterfølgende bygge et design omkring enheden med keys og midi-knobs.

VST hardware host er selvfølgelig ikke noget nyt, da man allerede har set:
V-machine, den er dog stadig større på processor siden med dens 1 Ghz, men vil udviklingen ikke indhente den?
Muse receptor, vil selvfølgelig være langt foran da det som modul er en decideret computer pakket ind i en kasse – som stadig bliver større.
What?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Teenage Engineering OP1 er ikke bygget på Raspberry Pi, det er bare en processor fra samme familie.

Sammenligningen med Clavias ting er lidt underlig. Hardwaren er en meget, meget lille del af Nord synthsnes appel. Men ifht. ren talknuserkraft, så er de Motorola 56k DSPer der svjv sidder i Clavias synths (samme familie som Chameleon) som sagt konstrueret efter andre principper, så du kan ikke sammenligne hertz for hertz. Men joh, Pi'en er sikkert hurtigere, ihvertfald i visse tilfælde... men det er lidt irrelevant, synes jeg. Min Microwave XT klemmer ti voices af en relativt avanceret syntharkitektur ud af ca. samme hardware som en gammel Nord. Men det er brugergrænsefladen og lydkvaliteten der gør det til en fed synth, ikke antallet af voices, og slet ikke hvor mange bits den kan flytte fra det ene til det andet sted per sekund.
teevee skrev:En ting jeg syntes kunne være spændende var muligheden for at kunne gøre Raspberry Pi til ”vst(i) host” hvor man f.eks kunne sidde fra en anden maskine og lave vsti .dll filer i synthmaker eller SynthEdit også uploade filerne til maskinen. Efterfølgende bygge et design omkring enheden med keys og midi-knobs.
Det kan ikke lade sig gøre.

Kommercielle VST-plugins er compilet til (og muligvis programmeret på en måde der binder dem til) Intels platform som er en helt anden arkitektur end ARM. Så medmindre producenterne selv vælger at lave en udgave til ARM Linux eller specifikt på Pi kommer det ikke til at ske. De der programmeringsmiljøer kunne i teorien godt laves til at spytte noget ud der kunne køre på en Pi, men hvorfor så bruge VST-formatet...

Og nu vi er ved nitpicks: Så vidt jeg kan se er alle de Pi-synths du linker til bare Linux-applikationer (som altså ligeså godt kunne køre på en desktop), bortset fra RetroCade, som kører på en FPGA, der er noget helt, helt andet end en Raspberry Pi.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Bortset fra at, hvor mange bits den kan flytte i sekundet, nemt kan have indirrekte indflydelse på hvor godt den lyder, så det er en lidt svær diskution... generelt synes jeg processorer er lidt kedelige at debattere i den sammenhæng når vi når op i så hurtige processorer som man kan få i dag... så er jeg fristet til at komme med en velkendt analogi:

Det er ikke størrelsen men gørrelsen... men aligevel kan man komme så meget længere med en stor een :dollargrin:

Til gengæld synes jeg det er lidt kedeligt med super processorerne... når først der ikke skal tænkes kreativt fordi de har uanede mængder af resourcer bliver de bare kedelige... jeg vill epersonligt hellere ligge og rode med at optimere, og presse citronen på en lille microcontroller, og se hvad jeg kunne skabe af de begrænsinger, end have en super CPU, hvor jeg vidste at udfaldet fortalte mere om mine matematiske egenskaber, end om CPU'ens begrænsninger.

men det er nok bare mig...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Razmo -- nej, det er ikke bare dig :)
Nobody noes.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg kan se, at der er kommet en Raspberry pi 2....
What?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Der er også axoloti som er open source og et modulart setup hvor man kan programmere alt selv hvis det skulle være. Har MIDI. God Audio om/ud og USB. Ikke samme computerkraft som en raspberry men virker meget mere skræddersyet til musik. Den skal ikke køre Windows eller Linux eller noget så der er mere kraft til overs. Ikke ARM processor heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear søn 22. feb 2015 12:06, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Ja. Det er stadig bare en computer. Man kommer vist endda til at kunne køre ARM-versionen af Windows på den - dvs. det er Windows men der er ikke noget af dit software der virker.

Men nu du siger det, gad vide om de har fikset lydkortet...
Nobody noes.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

niklasni1 skrev:
Men nu du siger det, gad vide om de har fikset lydkortet...
Det har de ikke, jeg har bygget et medie center på 2'eren, og købt en hifiberry dac til formålet... Så jeg kan afspille via. airplay fra telefonerne over vores anlæg... Men det spiller... Så bliver 1. gen Apple TV pensioneret - det har gjort det godt i mange år efterhånden...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Jeg har overvejet at lave et DIY projekt med synth i en microcontroller a'la Razmo's idé med at udnytte en mindre processor fuldt ud. Men hvorfor?

Jeg har svært ved at tro at verden har brug for flere saw-, square- eller pulse-oscillatorer. Det er ikke processoren, men noget andet der skal skabe det nye, der legitimerer at man bruger tid på elektronikken frem for musikken; noget man ikke kan i DSP (det er i sig selv noget af en afgrænsning) eller i en eksisterende synth-arkitektur. Det er svært at forestille sig en oscillator, der ikke allerede er implementeret i software eller hardware. Eller et filter.

Der kan ligge en nyskabelse i måden man spiller instrumentet på; et nyt interface, de med nye begrænsninger eller muligheder får os til at spille musik vi ellers ikke ville have spillet. Fx keyboardet med gummitangenter, hvor man kan bende direkte på tangenterne.

Som afviklingsplatform for synths eller hardwareemulering vil jeg mene Raspberry er lige så fin som mange andre platforme. Jeg tror ikke på at den er mere ustabil end så meget andet, men den skal selvfølgelig pakkes rigtigt ind (skærmes elektrisk og mekanisk) beskyttes mod overspænding/stød (ESD), have en ordentlig strømforsyning (den er følsom for svage strømforsyninger), og eventuelt clockes en smule under maksimum for at give større fejlmargin og dermed stabilitet (lyder usexet, men kan have stor effekt.)

Nyt svar