Pro tools pre fade Master ??

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Pro tools pre fade Master ??

Indlæg af jakes »

Nogen der kender grunden til at masterfaderen i Pro tools (10) er pre fade ??

Ved ikke om det kan ændres til post fade, men hold nu kæft hvor er det irreterende :(

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Magic Pants
Medlem
Indlæg: 286
Sted: Østerbro, København

Indlæg af Magic Pants »

jakes skrev:Nogen der kender grunden til at masterfaderen i Pro tools (10) er pre fade ??

Ved ikke om det kan ændres til post fade, men hold nu kæft hvor er det irreterende :(

J.
En elegant (synes jeg) løsning er at summe alle dine spor over i en stereo Aux. Betragt den som din nye master. På den Aux laver du din masterbus-kæde. Det gi'r dig også mulighed for at lave et audiospor, der lytter på den aux, så kan du lave forskellige playlist med/uden limiter f.eks. Eller TV-mix/Singback/Stems osv.
Det gør også, at du har ALLE mix i din session, uanset hvor du tager den med hen.

Det ku være en løsning. Så slipper du i hvert fald omkring prefade-problematikken.

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Hehe, den bruger jeg allerede den metode da jeg summer igennem min Neve 8816. :)

Men er der en egentlig grund til at det er gjort sådan med pre fade ?

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Jakob Jørgensen
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Jørgensen »

Du mener at masterfaderen er pre inserts, ikke? Det eneste brugbare jeg kan komme i tanke om er, at masterfaderen i praksis fungerer som en VCA for alle tracks og aux'er der router til masterfaderens output, og at man på den måde at kan trimme noget headroom før en limiter eller anden processering på masteren.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

En af de gode grunde er, at man kan indsætte dithering på masteren. Hvis man kunne skrue op eller ned for dither så ville man ødelægge hele fidusen ved dithering.

En anden er at hvis man sætter en limiter med threshold på -1 dB for at undgå overstyring så er det jo dumt at skrue op for signalet efter limiteringen.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Nyt svar