Nyopstået pivlyd/hyletone - udefra eller via el-nettet?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Nyopstået pivlyd/hyletone - udefra eller via el-nettet?

Indlæg af SustainerPlayer »

Mine KRK VXT8 er pludselig begyndt at have en svag - men irriterende hyletone.

I den ene højttalere er hyletonen en kende kraftigere end i den anden.

Jeg har prøvet at frakoble og slukke alt andet i rummet - samt flytte til et andet rum og el-gruppe i huset, uden at det ændre på det.

Ændringer på volumen, clip limiter, ground lift mm bag på højttalerene ændre heller ikke på hyletonen eller højden af denne. Jeg kan godt fyre godt op og overdøve tonen - men så får jeg nok bare tinnitus i stedet. :roll:

Har prøvet at google problemet. Men ikke fundet noget tilsvarende.

Mon det kan betale sig at få en reparatør til at kigge på det? Og hvem er god til noget sådant i København eller på Sjælland?

Nogen der har et bud på det?
Senest rettet af SustainerPlayer lør 21. jun 2014 16:44, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

prøv at høre her hvad de foreslår

http://www.emnordicdk.info/kontakt/find_os.html
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

eskild skrev:prøv at høre her hvad de foreslår

http://www.emnordicdk.info/kontakt/find_os.html
Takker. Er det kun mig, der ikke får noget ud af, at klikke på "Send os en email."?

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

SustainerPlayer skrev:
eskild skrev:prøv at høre her hvad de foreslår

http://www.emnordicdk.info/kontakt/find_os.html
Takker. Er det kun mig, der ikke får noget ud af, at klikke på "Send os en email."?
Ring dem og hør om de ikke har noget service ...
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er der andet i din kæde der kan give den lyd, er den der også hvis der ikke sidder et signal kabel i dine monitors?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

eskild skrev:evt via fjæsbog
https://www.facebook.com/EMNordic
:-P Er ikke på facebook. Jeg må forsøge pr. telefon.
Hald skrev:Er der andet i din kæde der kan give den lyd, er den der også hvis der ikke sidder et signal kabel i dine monitors?
Som skrevet - med alt andet frakoblet og slukket. Også på anden gruppe i andet rum.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »



Jeg har smidt en mail afsted til http://www.rms-musikelektronik.dk i første omgang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har ændret trådens titel, fordi jeg har haft mine monitors ude til check hos Trolle. De virker fint! :)

Imens de var hos Trolle tændte jeg så min Vox AC15 guitar-forstærker og bragede godt op for lyden. Og ... den giver den samme hyletone :puke:

Jeg har lavet en lille amatørmåling med en iPhone-app:

Billede

Da jeg har prøvet at slukke alle andre grupper i huset - også de 3 fasede til ovn mm. Samt slukke alt andet på selve gruppen. Og har prøvet dette på to forskellige grupper(faser) med samme resultat, kan jeg vel kun konstatere, at det udefrakommende?

Og da det lader til at være lige kraftigt uanset hvor i huset, jeg er, kan jeg så konkludere, at det ikke er indstrålet?

Og hvis det antages, at det er via el-nettet. Kan noget Furman eller Ebtech-udstyr så fjerne den pokkers hyletone?

Håber I sidder med guldkornene derude :please:

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

En nabo der har fået et jordvarme andlæg eller solceller på taget? Jeg fik selv et jordvarme anlæg for 1½ år siden, som er frekvensstyret, den kommer med en støj på nettet omkring 4kHz, pga. den inverter der sidder på pumpen. Har hørt der kan være samme problemer med solceller, men ved det ikke med sikkerhed. Jeg har endnu ikke lykkedes med at fjerne støjen, men har sp ikke testet med fx et støjfilter fra Furmann.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ikke en umidelbar nabo. Men hvor langt væk kan det have en indflydelse? Jeg bor i Brøndbyvester - og der er nok af naboer :-P

Der står også en sendemast nogle hundrede meter væk, og den har jeg også på mistankelisten.

Men det er mere det, om jeg skal til at bygge musikrummet om til et faraday bur eller om jeg kan nøjes med en Furman-tingest?

Er der nogle gode forslag til, hvordan man finder ud af, om det er indstrålet eller netstøj?

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

SustainerPlayer skrev:Er der nogle gode forslag til, hvordan man finder ud af, om det er indstrålet eller netstøj?
En batteridrevet transistorradio mellem to stationer....
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Elegant. Tak for tippet. Jeg må jagt efter en blandt familiens ældre medlemmer. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har prøvet en af Thomanns billigste furman power conditioners for at se om trafo-adskilleldsen kunne tage 50hz brum jeg har i grej med en knap så god/gammeldags PSU. Den løste ikke problemet, så den fik Thomann retur. Grejet var den Clariphonic som Holger nu har, meget gammeldags designet PSU.

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Jeg har oplevet at få en 12khz hyletone i mikrofonen fra et klima anlæg. Det var i et større mediehus hvor der blev optaget hver dag. Den var ret svag men med en eq kunne jeg via ældre optagelser tracke præcis hvilken dag den var opstået. Herefter spurgte jeg pedellen om der var igangsat nyt maskinel på den dato. Han kiggede i kalenderen og fandt ud af at det var klimaænlægget. En skille trafo hjalp ikke så det var noget der "hang i luften"

Et godt parameter i fejlsøgning er at du har ret præcist styr på hvornår den er opstået - såfremt der er udefrakommende.
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har prøvet med en Furman M-10XE. No dice. Og jeg sidder med en stor "snakeoil"-følelse omkring det produkt. Men meget smart, når man alligevel skal strømforsyne en håndfuld rackenheder.

Fik ikke fat i en transitorradio. Men har prøvet med andre studiomonitors og to guitarforstærkere, hvor man også kan høre pivmøjet.

Så fik jeg ideen med lige at prøve et meget interimistisk "faraday-bur":

Billede

Der må godt grines ... :-D

Og sørme - selv disse to lemfældigt placerede staniol dæmper piveriet betydeligt.

Så nu må jeg lige overveje, hvordan dette skal løses på en praktisk, akustisk og ikke mindst elegant vis. :dollargrin:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmmmm...

Har du fået ny:
telefon
computerskærm
ET ELLER ANDET?


Nu er det jo mine gamle monitors. Jeg kan huske at min mobil gik i dem hvis mobilen vendte i retning mod dem, men det er vist relativt normalt med monitors der ikke er skærmet. Det var kun et problem når telefon ringede eller fik beskeder eller lignende. Jeg kender en anden med VXT6 der har lignende "problem" hvad angår mobilsignal. Det blev aldrig rigtigt et problem for mig.

EDIT:
Ja ok du skriver jo godt nok at du kan slukke alt i huset og hylet er der endnu.. Jeg ved sgu ikke hvad det skal være.. :/

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nej - jeg ret overbevist om, at jeg har udelukket muligheden for, at det er "in house". *stirrer vredt ud på nattehimlen* :dollargrin:

Nu har jeg i det mindste fundet den sandsynlige årsag og dermed en løsningsmulighed. Tænker at kigge indenfor i højttalerne og se, om man ikke kan beklæde dem indvendigt eller evt. male med grafitmaling eller lign.

Og så er der selvfølgelig lige detaljen med, hvad hulen det er i nærheden, der er begyndt at "støjforurene" og om det evt. kan have andre konsekvenser på f.eks helbred?
Jeg må se, om jeg orker, at begynde at inddrage post & telegrafvæsenet, eller hvem der nu står for den slags i disse moderne tider.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Sølvpapir virker skam ... :-D
Vedhæftede filer
Tin-Foil-Hats.jpg
Tin-Foil-Hats.jpg (24.04 KiB) Vist 1066 gange
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ingen grund til ikke at sikre sig ... :-D

Billede

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Fandt du ud af noget? står i præcis samme situation på østerbro, med samme frekvens... :-x

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ikke andet end de nu er pakket ind i sølvpapir, hvilket har dæmpet hyletonen ret meget. Men de ligner så et formningsprojekt for 6. klasse. :-D

Surt - er det med samme monitors?

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Det lyder ellers flot!

Her er det med et sæt Presonus E5... virkede fint da jeg ikke havde dem med hjemme, og her er de faktisk fuldstændigt ubrugelige...
Forsøgte mig lige med sølvpapirstricket, men det var stadig sindsygt irriterende!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Billede

Min hovedmistænkte er denne sendemast, der vel står en kilometers penge herfra:

Billede

Men jeg ved det selvfølgelig ikke. Og spørgsmålet er, om man for nyligt har begyndt at "sende" noget nyt?

Her er en mere præcis grafisk afbildning af lyden:

Billede

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Er der ikke noget lovmæssigt om at der ikke må indstrømme ting i strømmen? Tænker bare på at det ikke burde være dit problem men dem der har sat "tingen" op? (Ved godt at du først skal finde kilden), men når den så er fundet, skal man vel "bare" klage og få problemet væk?(ja jeg ved det nok ikke er så let).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar