Rosentræ, Kingwood, Cocobolo, og Bubinga er igen fritaget fra CITES regulering

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Nye CITES regler rammer alle typer Palisander/Rosentræ og nogle Bubinga-træsorter

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå - det forlyder "på vandrørene" at alle musikinstrumenter vil blive fritaget for CITES-reglerne.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Yup:

Musical Instruments To Be Exempt From Restrictions On Heavily Trafficked Rosewood

"If finalized as expected this week, the exemption will allow finished musical instruments as well as parts and accessories containing rosewood to be transported freely around the world without permits.

Trade in raw-material rosewood would remain regulated and subject to permits granted by individual countries."

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og så skulle det være ganske vist.

Fra 26. november er rosentræ, Kingwood, Cocobolo, og Bubinga til instrumentbrug fritaget for CITES regulering og behøver ikke specielle tilladelser for at blive handlet internationalt. Rio palisander er dog stadigvæk på listen - fornuftigt nok.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Briannielsen79 skrev:Jeg havde faktisk osse møbler i tankerne, da jeg skrev mit indlæg. Og jeg er osse enig i det som sådan. Bevæggrunden for ikke at inkludere netop møbler er, at jeg skelner imellem nødvendigheden mellem de to. Møbler er noget, vi har brug for til et vis niveau. Guitarer har vi ikke brug for på nogen som helst måde.
Der bliver ikke brugt så meget træ i møbler , som tidligere. Det er mest finer, HPL, plywood ol. Og sjældent sjældne træsorter.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: Der bliver ikke brugt så meget træ i møbler , som tidligere. Det er mest finer, HPL, plywood ol. Og sjældent sjældne træsorter.
Du er meget galt på den. Du har ret såvidt IKEA-segmentet. Men på verdensplan er det "rigtige" møbler og gulve, der gør det store forbrugsindhug* i eksotiske træer. Det er som sædvanligt de rige og velbjergede - specielt kinesere - der er skyldige. Men det er faktisk det CITES-regulativet gør noget ved. Os almindelige mennsker med IKEA-savsmuldsmøbler og laminatgulve er heldigvis næsten ikke skyldige.



* = ja forbrugsindhug. For størstedelen af indhug af eksotisk skov er stadig ren afbrænding, så kødindustrien kan få plads til deres kvæg.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev: Der bliver ikke brugt så meget træ i møbler , som tidligere. Det er mest finer, HPL, plywood ol. Og sjældent sjældne træsorter.
Du er meget galt på den. Du har ret såvidt IKEA-segmentet. Men på verdensplan er det "rigtige" møbler og gulve, der gør det store forbrugsindhug* i eksotiske træer. Det er som sædvanligt de rige og velbjergede - specielt kinesere - der er skyldige. Men det er faktisk det CITES-regulativet gør noget ved. Os almindelige mennsker med IKEA-savsmuldsmøbler og laminatgulve er heldigvis næsten ikke skyldige.


Jeg skal ikke kunne sige hvor meget Kina, Indien , eller Amerika forbruger af sjældne træsorter, men jeg arbejder i et firma som sælger brugte møbler. Vi får også lavet ny-producerede møbler, ved siden af at vi har et samarbejde med arkitekter, hvor vi sælger møbler de tegner og konstruerer. Jeg må indrømme at vi har sjældent stuemøbler. Det er mest kontor og kantinemiljøer vi opkøber fra firmaer vi , afhenter og sælger videre. Der er ikke noget af det som er lavet i teak eller palisander eller andre regnskovs træsorter. Stole og bordben kan være af massiv træ. og der bruges også en del finer. Nu er det ikke alt som går igennem mig, men jeg kan kun huske en´ gang, hvor vi har måttet forholde os til CITAS regler, i de 11 år jeg har arbejdet i firmaet. Vi kan have nogle skabe/reoler med valdnød finer.
Men ellers er 90 % nok ahorn og bøg. Men jeg vil også tage andre firmaer, som sælger mest i Danmark i forsvar. Kinnarps, HÅG, DUBA-B8, Paustian-Montana-Cube Design og flere. De bruger ikke sjældne træsorter. Lige så lidt som Ikea.Måske mindre. Det handler ikke om træsorten eller om møblet er i massiv træ . Det handler om design.Bordplader laves heller ikke af massiv træ, og hvis vi en sjælden gang har et stuebord med massiv træplade er det bøg eller ahorn. Da jeg er fotograf for firmaet, er jeg en af de medarbejdere, som skal bemærke disse ting.
Det kunne lige så godt være papir branchen man tog op som et problem mod truede træsorter og biodiversitet. Papkasser, bøger eller køkkenruller.
Der var en tendens til, før finanskrisen, til at firmaer bare udskiftede møbler og smed de gamle på lossepladsen. Men der er der også sket noget. Nu opkøber firmaer , som vi , møbler og sælger videre.
Men, ud fra det jeg ser. Syntes heller ikke at det er fair at hænge møbelbranchen op som store klimasyndere.
Man kan da godt sige at i stedet for skovplantager med ahorn og bøg. Så skulle vi have flere naturskove. Men det forudsætter at vi ikke efterspørger Ahorn og bøgefiner´i så høj grad vi gør nu.
Jeg vil lige tilføje. At jeg ikke hører det som at du beskylder den danske eller skandinaviske møbelbranche for at være trusler mod miljøet. Bare lige sige, at ud fra det jeg ser , opfatter jeg ikke vores møbelbranche. som den helt store miljø´synder.
Senest rettet af Kimex ons 27. nov 2019 17:42, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: Jeg skal ikke kunne sige hvor meget Kina, Indien , eller Amerika forbruger af sjældne træsorter, men jeg arbejder i et firma som sælger brugte møbler. Vi får også lavet ny-producerede møbler, ved siden af at vi har et samarbejde med arkitekter, hvor vi sælger møbler de tegner og konstruerer. Jeg må indrømme at vi har sjældent stuemøbler. Det er mest kontor og kantinemiljøer vi opkøber fra firmaer vi , afhenter og sælger videre. Der er ikke noget af det som er lavet i teak eller palisander eller andre regnskovs træsorter. Stole og bordben kan være af massiv træ. og der bruges også en del finer. Nu er det ikke alt som går igennem mig, men jeg kan kun huske en´ gang, hvor vi har måttet forholde os til CITAS regler, i de 11 år jeg har arbejdet i firmaet. Vi kan have nogle skabe/reoler med valdnød finer.
Men ellers er 90 % nok ahorn og bøg. Men jeg vil også tage andre firmaer, som sælger mest i Danmark i forsvar. Kinnarps, HÅG, DUBA-B8, Paustian-Montana-Cube Design og flere. De bruger ikke sjældne træsorter. Lige så lidt som Ikea.Måske mindre. Det handler ikke om træsorten eller om møblet er i massiv træ . Det handler om design.Bordplader laves heller ikke af massiv træ, og hvis vi en sjælden gang har et stuebord med massiv træplade er det bøg eller ahorn. Da jeg er fotograf for firmaet, er jeg en af de medarbejdere, som skal bemærke disse ting.
Det kunne lige så godt være papir branchen man tog op som et problem mod truede træsorter og biodiversitet. Papkasser, bøger eller køkkenruller.
Der var en tendens til, før finanskrisen, til at firmaer bare udskiftede møbler og smed de gamle på lossepladsen. Men der er der også sket noget. Nu opkøber firmaer , som vi , møbler og sælger videre.
Men, ud fra det jeg ser. Syntes heller ikke at det er fair at hænge møbelbranchen op som store klimasyndere.
Man kan da godt sige at i stedet for skovplantager med ahorn og bøg. Så skulle vi have flere naturskove. Men det forudsætter at vi ikke efterspørger Ahorn og bøgefiner´i så høj grad vi gør nu.
Jeg vil lige tilføje. At jeg ikke hører det som at du beskylder den danske eller skandinaviske møbelbranche for at være trusler mod miljøet. Bare lige sige, at ud fra det jeg ser , opfatter jeg ikke vores møbelbranche. som den helt store miljø´synder.
Jeg tillader mig lige at sakse lidt, da dit indlæg skyder lidt i mange retninger.
Kimex skrev:Jeg vil lige tilføje. At jeg ikke hører det som at du beskylder den danske eller skandinaviske møbelbranche for at være trusler mod miljøet. Bare lige sige, at ud fra det jeg ser , opfatter jeg ikke vores møbelbranche. som den helt store miljø´synder.
Helt korrekt. Ligesom det heller ikke er danske kvægavlere, der brænder regnskov af.
Jeg ser ikke helt nødvendigheden af, at skulle præcisere netop det ...

Til gengæld vil jeg gerne præcisere:
Kimex skrev: Det kunne lige så godt være papir branchen man tog op som et problem mod truede træsorter og biodiversitet. Papkasser, bøger eller køkkenruller.
Nej, det kunne man ikke - papirproduktion har intet med regnskov eller regnskovstræ at gøre. Papirfabrikanterne har faktisk i mange år plantet relativt mere skov end de har fældet. Ikke fordi de nødvendigvis er særligt grønt indstillet - men simplethen fordi, de ikke har lyst til at løbe tør for det grundstof - træ - der er udgangspunktet i deres produktion.
Kimex skrev: Syntes heller ikke at det er fair at hænge møbelbranchen op som store klimasyndere.
Og CITES handler slet ikke om "klimasyndere". Det handler om at beskytte den biologiske diversitet mod udrydelse. Det gælder "klassikere" som isbjørne og tigre - og i trådens forbindelse diverse eksotiske træer.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Nej, det kunne man ikke - papirproduktion har intet med regnskov eller regnskovstræ
Det har den Den danske, nordiske og meget muligt hele den vest europæiske møbel produktion , heller ikke. Det er muligt man kan købe træ af sjældne træsorter til parketgulve og køkkener., men i den vest europæiske møbel produktion, tror jeg det er minimalt.
Jeg taler ikke som lægmand. Jeg har fået møbler slæbt hen til min baggrund to dage om ugen i en lind strøm. og jeg går minutiøst mærker og detaljer igennem. og det er ikke Ikea møbler, men hovedsaligt mærkevare og designmøbler.
Jeg vil godt tro at der er status i regnskovsmøbler i Asien, nogle østeuropæiske lande og USA, men jeg tror simpelthen ikke, der i danmark, er nogle som vil brandes med møbler af sjældne træsorter. hverken vi eller de virksomheder vi handler med. Hvis den danske eller europæiske møbelproduktion er storforbruger af eksotiske træsorter. Hvorfor ender det så ikke på min baggrund ?
Eller er det noget andet med stuemøbler ?
Mhst. klimaet. så betragter jeg også svind af biodiversitet som et klima problem.

Jeg kan simpelthen ikke se at der er mere eksotisk regnskovs træ i de møbler jeg fotografere end i papirproduktionen.
Uanset om det er designmøbler, mærkevare eller Ikea møbler. Forøvrigt er ens stor del af bordplader jeg fotograferer lavet på lignende måde som richlite og HPL og af og til med et lag af linoleum. Nogle møbler kan se ud som om de er af massivt træ, men lad jer ikke narre. Det er som regel dygtigt finerarbejde eller simpelthen kunststof, som ligner træ, så man ikke kan se forskel. Og det er ikke nødvendigvis billige møbler, men kan også være designmøbler.
Massiv træ er ikke synonym med kvalitets møbler, som ved f.eks. guitarer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kære Kimex. Jeg står af her. Du lader ikke rigtigt til at læse, hvad jeg skriver. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:Papirfabrikanterne har faktisk i mange år plantet relativt mere skov end de har fældet. Ikke fordi de nødvendigvis er særligt grønt indstillet - men simplethen fordi, de ikke har lyst til at løbe tør for det grundstof - træ - der er udgangspunktet i deres produktion.
Det vidste jeg ikke, men det giver egentlig meget god mening, dog er det ikke pga skovene jeg er modstandere af at man skriver en masse ting ud, jeg hader bare at supportere printere.. Det må gerne snart holde op, køb en iPad.. :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev: Det vidste jeg ikke, men det giver egentlig meget god mening, dog er det ikke pga skovene jeg er modstandere af at man skriver en masse ting ud, jeg hader bare at supportere printere.. Det må gerne snart holde op, køb en iPad.. :lol:
"Det papirløse samfund" ... :dollargrin:

Nyt svar