Transformatorer - hvad gør de ved sound'en?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Transformatorer - hvad gør de ved sound'en?

Indlæg af Joachip »

Jeg har (vistnok) ikke nogen apparater hvor der er trafoer i af betydning, og derfor har jeg ikke fået et godt nok hands-on indtryk hvad man får ud af trafoer i signalvejen. - Altså, hvad gør alle de her trafo'er som folk går og taler om? F.eks. Lundahl, hjemmeviklede osv osv. Jeg kender sådan set godt teorien bag nogenlunde: Man får både noget lowpass og noget highpass, samt der kan laves om på impedansen. Men én ting er teori... en anden ting er hvilken lyd man opnår i praksis.

Så mit spørgsmål går mere på hvad man opnår lydmæssigt? Hvad er vi ude i? Punch? Varme? Fylde? Blød overdrive? Stramhed?

Kan det beskrives med ord hvad det typisk giver i forhold til designs uden trafoer i signalvejen?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Der er mange kloge hoveder herinde som ved forbandet meget om slige sager -
det gør jeg ikke, men her er en dude der leger med trafoer på en lidt utraditionel måde, og jeg syns han beskriver resultaterne meget fint:

http://tapeop.com/tutorials/76/transformers/
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Meget spændende. Det lyder faktisk som noget jeg godt gad prøve at få fingrene i.
Og så var der endda lidt god information om hvilke specs man bør gå efter. Tak for link!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er forvrængningen man går efter, hvis man i dagens opstillinger søger at bringe teknologi fra 50'erne ind. Men det kan man jo også gøre ad digital vej nu om dage.

Det billigeste er vist Waves phatter til en 29$, og så kan man smække den på samtlige kanaler i sin DAW, men den mest alsidige er vist Greg Wells Tonecentric, fordi der bruges både trafo og rør forvrængning i et eller andet forholdstal. Overdrive fra Logic kan også noget ganske anvendeligt i den retning. De sidste to opererer med en øvre frekvens hvortil det ekstra bidrag når op til, og det er så absolut værd at tage med.

Rigtigt mange gamle pulte er opbygget omkring trafo'en på hver kanal og er derfor dyre og tunge, men man får i disse en del forærende især på slagtøjs definition, måske nok fordi det minder lidt om det der sker inde i øresneglen når sådan noget giver lyd fra sig tæt på en? Selvom det nok er muskulaturen rundt om øret der har hovedansvaret for hvordan det lyder. Men pointen syntes at være at man kan opnå en punchy lyd selvom der ikke er skruet særligt meget op.

Der er med trafo'er en betoning omkring 2. og 3. harmoniske ... og det er faktisk det man skal tillære sig hvis man skal noget der lyder godt og have en vis autencitet i Logic, det er ikke noget man får foræret - lige ud af pakken. Man skal på sine compressorer dreje en trekant forneden og så vælge sig en forvrængningstype, i defaultmode er den slået fra. Om det forholder sig sådan med andre DAW's skal være usagt, men opdagede det da jeg skiftede til Harrison Mixbus, hvor vigtigt det var!

I mit PA setup, har jeg valgt at køre især slagtøj via Midas XL48, men det er knapt så påkrævet fordi mit PA faktisk kan trykke pænt, og jeg går faktisk med planer om at afskaffe den igen, og så lave effekten via Tonecentric i min Presonus pult.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: Så mit spørgsmål går mere på hvad man opnår lydmæssigt? Hvad er vi ude i? Punch? [...]
Kan det beskrives med ord hvad det typisk giver i forhold til designs uden trafoer i signalvejen?
Ikke punch eller stramhed. Hvis du presser rosinen er det modsat, altså en sløring af kontantheden.
Søren Dyhr skrev: Rigtigt mange gamle pulte er opbygget omkring trafo'en på hver kanal og er derfor dyre og tunge, men man får i disse en del forærende især på slagtøjs definition, måske nok fordi det minder lidt om det der sker inde i øresneglen når sådan noget giver lyd fra sig tæt på en? Selvom det nok er muskulaturen rundt om øret der har hovedansvaret for hvordan det lyder. Men pointen syntes at være at man kan opnå en punchy lyd selvom der ikke er skruet særligt meget op.
Måske er ordet mere "loudness" end punch, dvs. mere opfattet volume ved samme RMS og peak, da jeg opfatter ordet punch som værende relateret til især attacket.

Det meste af denne loudnessforøgelse stammer fra det psykoakustiske fænomen, der relaterer til de harmoniske overtoners uproportionale forstærkning af hovedsignalet. Det skyldes bl.a. at vores hjerner er gode til at ekstrapolere manglende data, dvs. hvis især den 2. overtone er tilstede, ja så må grundtonen også være der, selvom den fx reelt er lavere proportionalt set.

Således kan man via forvrængning ofte reducere niveauet på et spor, selvom det stadig føles ligeså højt. Man har altså vundet lidt headroom og dermed ultimativt potentialet for punch i mixet/masteren samlet set, men ikke punch isoleret set.

Jeg kommer lidt ind på det i min Black Box HG-2 Gear Grotto video på YouTube.
Joachip skrev: Varme? Fylde? Blød overdrive? Stramhed?
"Varme", "fylde", "blød overdrive" kan godt beskrive lyden af en trafo, omend det varierer en del og altid afhænger af hvilket signal du smider gennem.

Som Søren er inde på, så er de harmoniske overtoner en vigtig del af forklaringen. Det gør også at den opfattede ændring af signalet også altid afhænger af hvad du bruger trafoen på. Fx kan en vokal der smadres gennem en Cinemag trafo godt opfattes som mere fyldig men også mere forvrænget eller potentielt mere "edgy" fordi overtonerne fremhæves så meget.

Og det kan både være godt eller skidt, afhængig af den enkelt vokal og mikrofon.

På en lilletromme vil du ikke nødvendigvis opfatte forvrængningen på samme måde, da den maskeres af lilletrommens eksisterende lydkarakter, men den vil stadig være hørbar.

Sidst, men ikke mindst, så husk at stort set alle frekvensændringer og de fleste andre ændringer altid skal vurderes in situ, dvs. i sammenhængen eller relativt set. Et godt eksempel er min FCS P3S ME, som har switchable trafoer. Når de er slået fra har man et neutralt signal, og når de er slået ind, så kunne man sige, at lyden virker lidt varmere eller mere fyldig i øvre bas/nedre mellemtone eller at toppen taber lidt klarhed og definition relativt set. Det er vigtigt, at huske på denne dobbelthed i alt hvad vi piller ved.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Såvidt jeg forstår startede man med at bruge trafoer da støjen var for høj i halvlederene selv. Eller forstærkningen for lav alt afhængig af situationen. Herudover har den galvaniske adskillelse sikkert været en velkommen sidegevinst i tidernes morgen med rør, og de første transistor-kredsløb.

Bruges trafoer stadig for at opnå lavere støj end nutidens halvledere kan byde på ???

(Alle komponenter introducerer en ekvivalent egenstøj, selv en modstand, men en trafo-vikling har antageligt en meget lav egenstøj, der langt overgås af omsætnings-forholdet, der f.eks. kan være 10x fra primær til sekundær vikling)
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DUBTEMPLE skrev:Såvidt jeg forstår startede man med at bruge trafoer da støjen var for høj i halvlederene selv. Eller forstærkningen for lav alt afhængig af situationen. Herudover har den galvaniske adskillelse sikkert været en velkommen sidegevinst i tidernes morgen med rør, og de første transistor-kredsløb.

Bruges trafoer stadig for at opnå lavere støj end nutidens halvledere kan byde på ???
Trafoer var altså pinedød nødvendige i rør-teknikkens dage, sådan en 20-30 år for transitoren kom - primært af impedans grunde. Og nej trafoer bruges idag ikke på grund af støj, men mere af de subjektive grunde nævnt tidligere i tråden. Fordi man kan nu om dagen får bedre CMRR tal via:

http://www.belden.com/blog/broadcastav/ ... ancing.cfm

En anden brug som giver trafo'erne en fordel er at man kan køre begge veje i en trafo, hvor man får lidt svært ved det med et aktivt kredsløb - eksempelvis hvis du har en re-ampingbehov.

--sd

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Joachip skrev:Jeg har (vistnok) ikke nogen apparater hvor der er trafoer i af betydning, og derfor har jeg ikke fået et godt nok hands-on indtryk hvad man får ud af trafoer i signalvejen. - Altså, hvad gør alle de her trafo'er som folk går og taler om? F.eks. Lundahl...
Hey Joachip

Hvis du har noget liggende, som du har indspillet/kreeret, så prøv evt. at smide et par 20-30 sekunders wave-lydbidder ud til os... f.eks. et vokalspor, et bass spor, et trommemix, og måske et færdigt mix... eller whatever :)

Der er flere her på Lydmaskinen, som har produkter der indeholder trafo'er... mig selv inklusiv.

Så kan dem, der har produkter med trafo'er evt. lade lydbidderne ruller gennem deres dimser (hvis folk har tid), og smide en nye lydbid tilbage til dig... så kan du (og andre) høre, hvad trafo'er evt. kan gøre ved signalet... og det er ikke ment som "hvad er bedre end andet" eller lignende, men netop ment som et forsøg på at vise, hvad trafo'er evt. gør ved signalet :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Søren Dyhr skrev:Fordi man kan nu om dagen får bedre CMRR tal via:

http://www.belden.com/blog/broadcastav/ ... ancing.cfm


På den side er gode transformatorer citeret for at have CMRR på 110 dB versus den gode transistor-IC-løsning med respektable 93 dB. Jeg læser det som at i det valgte eksempel var den valgte transformator 17 dB bedre end THAT120x-IC'en. Flere dat om IC'en ses på http://www.thatcorp.com/1200-series_Hig ... _ICs.shtml (CMRR falder til 85 dB ved 20 kHz).

Da jeg først læste Dyhrs kommentar, misforstod jeg den som om den skulle vise at transistor-teknikken var blevet bedre end transformator-teknikken (uden hensyn til prisen, populariteten). De bedste transformatorer er stadig bedre til at undertrykke udefra kommende støj (højere CMRR) end gængse transistortrin, og jeg formoder at en god tranformator også kan slå en chip i lav egenstøj. Men transistor-trinnene er blevet bedre, og gode nok til at brugerne ikke opdager (eller hæfter sig ved) noget støj derfra (for det meste). Det er nok svært at finde nogen, der er så udfordret med mængden af støj, at de ikke kunne nøjes med topklasse-transistortrin. (det kommer selvfølgelig an på hvor høj SNR man går efter, og hvor mange spor/optagelser man vil mixe sammen. Under 100 til 120 dB SNR er det næsten lige meget)

Man kan selvfølgelig også være uheldig og have sit lydudstyr i nærheden at noget, der danner meget elektromagnetisk støj, fx el-hegn eller måske frekvensomformere til store motorer (pumper/ventilation/m.m.), og som ens grej opfanger via tilsluttede kabler. Hvis der ikke er andre muligheder for at fjerne støjkilden, eller fjerne sig fra støjkilden, kan den sidste udvej være skifte grej til noget med bedre impedans-balance, højere CMRR og dermed bedre undertrykkelse af den støj som kablerne opfanger fra støjkilden. Men de fleste oplever ikke så stærk støj, at de bekymrer sig om den lavere støjundertrykkelse i transitsortrin.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Beier skrev:Da jeg først læste Dyhrs kommentar, misforstod jeg den som om den skulle vise at transistor-teknikken var blevet bedre end transformator-teknikken (uden hensyn til prisen, populariteten)
Ja så læste jeg den også forkert, tak for at få fanget den!

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg glemte lige at sige, at en trafo ikke per definition ændrer lyden vildt meget. Faktisk var den første trafo PS3'eren for ren, så den blev skiftet ud med en Cinemag, som "siger" mere når den bliver presset.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Hos Lundahl transformers , har de i flere generationer arbejdet på at lave transformatorer der ikke forvrænger og i det hele taget høres så lidt som muligt. En sjov ting er at de faktisk , sidste år tror jeg, har lavet en serie der faktisk forvrænger mere ! Altså er ringere i gammeldags forstand. Selvfølgelig kan en transformator godt gi en særlig lyd selv om fremstilleren ikke har haft den hensigt. Bare et indspark i denne herlige tråd. Mon ikke de fleste transformatorer er tænk at være så diskrete som muligt.
Mange steder ser man transformatorer udskiftet med transistorer, jeg vil tro det er for at spare penge.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

...men her er en dude der leger med trafoer på en lidt utraditionel måde, og jeg syns han beskriver resultaterne meget fint:

http://tapeop.com/tutorials/76/transformers/
Utroligt at der bliver lavet musik uden trafoer med den beskrivelse!

Jeg har et par Lunddahl liggende, men har ikke taget dem i brug netop fordi de skulle være så rene. Til gengæld prøvede jeg for nogen tid siden at bruge en rigtig skod-trafo i insert på min ThreeQ:
Joemeek trafo.jpg
Joemeek trafo.jpg (290.43 KiB) Vist 1865 gange
Trafoen er loddet direkte på jackstikket og pakket ind i kobbertape for at skærme. Resultatet husker jeg som irriterende tæt på originalen. Min stemme, der godt kan minde lidt om et raspeværk blev ikke som forventet til englekor - eller lakrids som artiklen foreslog.

Hvis nogen har en lydstump kører jeg den gerne igennem.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige været igennem to øvelser. Jeg har sammenlignet Golden Audio System Pre73 DLX Plus og Focusrite ISA One. Pre73s primære selling point er, at man kan padde efter udgangs transformerende, hvilket betyder, at man kan overstyre både ind- og udgangstrafo temmelig meget.
Min konklusion var, at transformatorforvrængning lyder virkelig dårligt i store mængder, men når de bare lige presses til mild overstyring, så undertrykker det nogle transienter og tilføjer noget sweetness, og det er lækkert.

Den anden øvelser var at downloade demoen af Scheps73 pluginnet fra waves. Den indeholder emulering af en Neve trafobaseret preamp. Jeg hældte den på alle spor på en øvelokale optagelse med vores Mackie dl32r, der er en meget digital pult. Med plugin på alle spor lød mixet allerede meget mere sammenhængende, og jeg havde presset 'preamps' så meget, at behovet for at komprimere de enkelte spor var meget lille.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tak for inputs. Jeg er begyndt at få et godt billede af, hvor vi er henne af mht. trafoer og deres rolle i lyd. Og hvad jeg måske kan få ud af at udvide mit gear lidt i den retning.
Mike Runner skrev:Hvis du har noget liggende, som du har indspillet/kreeret, så prøv evt. at smide et par 20-30 sekunders wave-lydbidder ud til os... f.eks. et vokalspor, et bass spor, et trommemix, og måske et færdigt mix... eller whatever :)
Fed idé! Jeg må hjem og lave en eksempel .wav fil som folk kan ruske lidt i, så jeg kan se hvad det medfører.

- Og nu hvor jeg har en idé om, hvad jeg kan forvente, vil jeg nok prøve at se om jeg kan fremtrylle et stykke lyd som jeg synes trænger til lidt blød saturering og flere overtoner. Noget der bliver bedre når man "beefer det lidt op". I'll be back...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Joachip skrev:
Mike Runner skrev:Hvis du har noget liggende, som du har indspillet/kreeret, så prøv evt. at smide et par 20-30 sekunders wave-lydbidder ud til os... f.eks. et vokalspor, et bass spor, et trommemix, og måske et færdigt mix... eller whatever :)
Fed idé! Jeg må hjem og lave en eksempel .wav fil som folk kan ruske lidt i, så jeg kan se hvad det medfører.

- Og nu hvor jeg har en idé om, hvad jeg kan forvente, vil jeg nok prøve at se om jeg kan fremtrylle et stykke lyd som jeg synes trænger til lidt blød saturering og flere overtoner. Noget der bliver bedre når man "beefer det lidt op". I'll be back...
Optur :)

Gør gerne dig selv (og evt. andre) den tjeneste, at kreer ét eller andet mini-projekt med flere spor... ikke 100+ spor :wink: ... men bare mere end blot et enkelt eller 2 spor.

Jeg nævner det blot, fordi jeg har lavet en del tests at alskens ting gennem tiden... og nogle gange kan man ikke rigtig høre/fornemme forskel. Jeg husker bl.a. en test af mikrofoner for mange år siden... vi var et par stykker om at lave testen, og vi kunne ganske enkelt ikke høre forskel på nogle vokal optagelse optaget gennem en Neumann U87Ai og en AKG C-414 ULS, når vi lyttede solo på sporene... men når vokal-sporene blev mixet med resten af sporene/musikken, så skal jeg da love for, at der var forskel :shock:
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hmm... så folk skal sende alle sporene igennem en trafo én af gangen? Det kan blive et temmeligt tidskrævende projekt for folk at skulle hjælpe mig med, så derfor har jeg faktisk netop gået efter at lave ét stereospor som ikke varer alt for lang tid.

Men jeg tror jeg smider en flok test-signaler til sidst i filen ved 1:50 som måske kan afsløre et par ting vi måske ikke kan høre. Dem må i selv om, om i gider vente på. (Lad være med at lyt til dem for højt, for de er ikke så rare at høre på.) Det mest vigtige for mig at at høre musikken i starten.

http://www.robotplanet.dk/f/lydmsk/alt_ ... kassen.wav

Tak til dem som gider.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Joachip skrev:Hmm... så folk skal sende alle sporene igennem en trafo én af gangen?
Mjaaa... ikke nødvendigvis.

Min pointe var egentlig blot, at det er sjovere/federe, at kunne lytte til de enkelte trafo-spor sammen resten af et mix, og ikke blot lytte til dem enkeltvis... f.eks. diverse trafo-udgaver af et vokal spor op mod resten af et mix.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Her kommer et klip med lyden gennem ThreeQ og nævnte skodtrafo.

Jeg har kun een kanal, så originalsporet er konverteret til mono og sendt ud på to kanaler på mit Motu Ultralite mkiii Hybrid. Det ene signal er kørt direkte tilbage i en indgang (Right) og den anden (Left) gennem ThreeQ og trafo i ThreeQ's insertstik. Jeg har ikke umiddelbart et kabel til at køre trafoen alene. EQ og comp er naturligvis bypassed. Input gain lige under peak-indikatorens niveau og output gain sat til at matche den direkte kanal (dvs. 0dB totalgain).
https://drive.google.com/open?id=0BxjYu ... lpXTW1qOUk

Jeg er spændt på hvad I kan høre af forskel.

Jeg tænker at signalniveau og belastningsimpedans er vigtige for at få transformatoren til at bidrage med noget hørbart.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Okay, interessant. Altså, det er jo ikke den store forskel. Faktisk var jeg lidt i tvivl om, om jeg virkeligt hørte en forskel eller ej, men sinus-sweepet afslører ihvertifald at der er et bredt boost omkring 40 Hz, hvor 20-30 Hz og lavere faktisk dykkes. Men 20-30 Hz er under hvad min akustik tillader at høre særligt godt. Det afslører også at der opstår nogle overtoner, f.eks. dannes der over 100 Hz en smule 300, 500 og 700 Hz. Det giver den her "bløde distortion". Men jeg synes godt nok det er en meget diskret effekt.

Rent lyttemæssigt var der måske noget med samspillet mellem kick og storetromme der måske blev lidt anderledes. Måske lidt mere "svampet". Til gengæld synes jeg faktisk det lød charmerende på selve sinus-tonen nede omkring 20-100 hz, så det er sikkert spændende på basguitar og bas-synther. De ekstra overtoner gjorde også at jeg synes jeg kunne høre "noget" når sinus'en egentlig var for dyb til at man kan høre den - præcis som Holger også forklarede. Jeg må tilstå jeg ikke hører særligt meget forskel i mellemtonen eller diskanten. (Har siddet og A/B'et.)

Men det er godt nok en meget diskret påvirkning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har trafo'er i begge mine analoge ting, så jeg giver din fil et skud, det bliver dog nok indenfor den næste uges tid eller to.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Her er 2 lydbidder kørt gennem hhv. en API 2500 og en AMS Neve 33609/N.
Alle compressor og limiter kredsløb er bypassed på apparaterne.

http://www.mtpstudio.dk/temp/amfrk_api_2500.wav

http://www.mtpstudio.dk/temp/amfrk_neve_33609-n.wav

Godt nytår :dork: :jam: :party: :drunk:
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Et par klip mere:

Stadig mono og trafolyd i left mens right er loopback. Jeg har benyttet mikrofonindgangen på MOTU Ultralight for at få en lav belastningsimpedans. De skriver dog kun at den er lav - ikke noget tal, som jeg umiddelbart kan finde. Niveauer balanceret ved 440Hz.

SM57- trafo: Optransformering
SM57 Trafo.jpg
SM57 Trafo.jpg (68.21 KiB) Vist 1683 gange
https://drive.google.com/open?id=0BxjYu ... TBqLVB2X2c

OEP262A3E - en billig audiotrafo, der beskrives som lidt mere farvende end Fx. Lundahl. Se fx her: https://groupdiy.com/index.php?topic=3474.0. Her koblet så den transformerer ned.
EOPA262A3E.jpg
EOPA262A3E.jpg (77.51 KiB) Vist 1683 gange
https://drive.google.com/open?id=0BxjYu ... EJyenptRWM

En gammel trafo, jeg ikke kan finde nogen info på, men den er pakket ind i Mu-metal og transformerer op 1:2. Muligvis dansk? Påtrykt koden 6378.0 9549, som google ikke lige har hørt om.
Trafo Oddity.jpg
Trafo Oddity.jpg (45.68 KiB) Vist 1683 gange
https://drive.google.com/open?id=0BxjYu ... URlWWkySUU

Jeg sidder lidt med det indtryk, at der skal kraftigere signal til, før trafoerne virkelig viser karakter ud over deres frekvensrespons for SM-57's vedkommende.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nøj! Ganske interessant.
Mike Runner's to eksempler er virkeligt tæt på originalen. Jeg tror jeg kunne sidde og A-B lytte hele natten uden at opdage nogen forskel. Det er kun når jeg kigger på waveformen at jeg kan se at der overhovedet sker noget, specielt oppe omkring nyquist-frekvensen. Måske ville jeg kunne høre forskel hvis man kørte signalet igennem rigtigt mange gange, men som det er her ser det mere ud til at de er komplet transparente. Egentlig ganske imponerende at man kan bygge en transformator som giver så præcis en gengivelse af inputtet. Jeg skal ikke kunne udelukke at der er nogen her på forummet som kan høre forskel, men det er godt nok nede i nogen små marginaler. Det er måske her, at kunne have været en pointe i at lægge en transformator separat på hver spor før man mixer det sammen. Men selv sådan tvivler jeg på at det gør det helt store. Men tak for demo.

Og så var der Brinkand's mere low-fi eksperimenter som viser en helt anden side af sagen: Noget der nærmest minder lidt om rør-saturation. Men alligevel ret anderledes. Det er ligesom mere stramt, og der er godt nok også forskel på de forskellige trafoer. Fedt eksperiment.

SM57 giver mig lidt som noget mere nærvær oppe i den høje mellemtone. Bassen bliver strammet op men også trimmet lidt væk. Mere klarhed, flere detaljer, men måske ikke så luftig en diskant længere. Men jeg kunne godt forestille mig det her kunne være interessant på et vokalspor eller til et lidt for basset stykke musik.

OEP262A3E: Den her lyder temmeligt rent for mig. Der er dog nogle bestemte instrumenter der får lidt mere "bid", f.eks. den "svuip"-lyd henne ved 33:01.088. Så det er sjovt at den kun rammer enkelte ting i mine numre, hvilket vidner om at transformatorer er en kompleks størrelse. Men generelt giver det kun små forskelle hist og her. Det vil nok tage tid at lære den her at kende, og gennemskue hvornår det kan betale sig at sætte den på.

Den gamle Mu-metal oddity: Den gør en masse pudsige ting som f.eks. at tilføje en masse harmoniske overtoner nede i bassen, og den giver også lidt ekstra på den der "svuip"-lyd fra før. Jeg synes virkelig den er sjov, og jeg kunne sagtens se hvor den kunne være brugbar, specielt på storetrommer og bas og måske endda også stemmer.

Tak for samples!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For mig er API 2500 (i Mike's eksempel) virkelig guf for ørene. Der sker et eller andet, jeg virkelig godt kan lide med lyden - den gad jeg godt eje.

Nyt svar