Støj på mikrofon

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Støj på mikrofon

Indlæg af Filippa »

Jeg har optaget min vokal med en Sennheiser e935. Jeg bruger et Focusrite Saffire 6 USB lydkort. Jeg skruer næsten helt op på Gain når jeg optager. Ellers er det ikke højt nok. Jeg har en masse støj på min optagelse.

Hvordan vil I undgå det? Er det derfor man køber en mikrofon preamp?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er ikke den primære grund til indkøb af preamp, det gør man i stedt for farvningen. Dit problem er vist et andet? ... dit kabel er ikke helt i orden. Du bør kable med et balanceret XLR-XLR kabel. Der kan være 2 ting galt enten bruger du jack-stikket i midten af combostikket, eller dit XLR kabel mangler den ene side af balanceringen.

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Filippa skrev:Jeg skruer næsten helt op på Gain når jeg optager. Ellers er det ikke højt nok.
Det her undrer mig lidt. Det burde ikke være nødvendigt. Hvad er det du optager som er så lavt?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev:
Filippa skrev:Jeg skruer næsten helt op på Gain når jeg optager. Ellers er det ikke højt nok.
Det her undrer mig lidt. Det burde ikke være nødvendigt. Hvad er det du optager som er så lavt?
Ja den har lidt mere output end Beta 58'eren, men det er selvfølgelig en vokal PA mikrofon som skal "ædes..." når man synger i den - alt tilløb til Otto Leisner're med den nede i mavehøjde for at få nogle gode billeder i kassen vil kræve både moderat komprimering og downward expansion for at fjerne knirk og rustne vandrørs given lyd fra sig under optagelsen. Og så alligevel skal der efterbearbejdes med at få noget af den bund som den manglende proximity ellers skulle have stået for ind i signalet igen. Der arbejdes ganske enkelt ud fra nogle andre premisser end en Neumann M50 gør, så det bør man nok holde sig for øje - hvis man bruger den til at tracke bigband med?

Jeg tror nu stadig at det handler om kablet....?

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

"Min vokal" står der jo i det oprindelige indlæg. Jeg er åbenbart blind.

Og ja, så er det sgu underligt. Sørens gæt lyder rigigt så.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Indlæg af Filippa »

Jeg er ikke så gammel :)
Her er en video med støj :)


Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Indlæg af Filippa »

en mere


Medlemsavatar
marco  
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hejsa!

Først.. Du er pisse sej! Og god!

Grunden til, at du skal gaine din mikrofon SÅ højt, skyldes afstanden mellem den og din mund. I hvert fald, hvis du tracker live mens du filmer..

Mvh Marco

Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Indlæg af Filippa »

I den anden sang Landslide er mikrofon tættere på :)

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Det lyder ikke umiddelbart som om, at der er noget galt med dit grej :-)

Du må, som Søren skriver, til at æde din mikrofon :-) Det vil give dig mindre støj, mindre af den dårlige klang fra rummet og mere fylde fra din stemme (På grund af den såkaldte proximity-effekt)

Kommer al støjen fra din sangmikrofon eller er det lige så slemt fra guitarforstærkeren?

Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Indlæg af Filippa »

Det er fra sangmikrofonen :)

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Så synes jeg, du skal prøve at skrue ned for gain til din sangmikrofon og så til gengæld gå helt tæt på den. Den skal pege lige ind mod din mund, ikke halvejs over mod din skulder :-)

For en sikkerheds skyld, kan du også prøve at bytte rundt på XLR-kablerne mellem sangmikrofon og mikrofonen på din guitarforstærker og se, om problemet flytter sig over til guitaren.

Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Indlæg af Filippa »

Tak :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Seje videoer, Filippa! :thumbup:

Problemet er der ikke når du optager sangene, vel? For da er du jo tæt nok på mikrofonen.

Du kan måske eksperimentere med:
1. at byde velkommen hvor du dels er lidt tættere på kameraet (eller omvendt, at kameraet er (soomet) tættere på dig) og du på den måde kan placere mikrofonen tættere på din mund uden at den kommer med i billedet. Eller...
2. at lade mikrofonen være med i billedet under din velkomst. Du sidder jo alligevel også med guitaren og man kan se forstærkeren med mikrofon på også.

Jeg ville forsøge med 1. først. For mig ser det ud som om du sagtens kan have mikrofonen ret tæt på. Måske lidt over din pandehøjde og så ca. 30-35 cm foran dit hoved, pegende ned mod din mund.

Med hensyn til 2. så kan du jo gøre det at du skubber den bare lidt væk så dit ansigt er fri af mikrofonen i billedet, men tæt nok på til at den opfanger lyden meget bedre end nu.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mit gamle Smashing Pumpkins hjerte smelter af de videoer

Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Indlæg af Filippa »

Tak, det vil jeg prøve :)

Nyt svar