Guitar modeling-tråden

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Guitar modelling-tråden

Indlæg af SustainerPlayer »

En ide ved guitarmodelling er jo, at det skal gengive lyden af en guitar - gennem amp og gennem cab. Så hvis du kører lyden gennem et cab til får du jo 2x cab.

Der er en nogle, der slår cab/IR fra og kører igennem et rigtig cab, for at få den der ombejlede "amp in the room"-lyd og følelse, så det er da en mulighed.

4 12" i cab vejer bare alt for meget, til at det er sjovt at slæbe rundt på.

En af de andre ideer ved fænomenet er jo også, at det er noget mere transportabelt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I søndags øvede jeg med bandet og af forskellige årsager havde vi behov for at øve som om, vi spillede et baggearsjob (nørrrrjjjj det er længe siden - vi plejer at øve og optræde med in-ears), så jeg havde taget mit 1x12 portede guitarkabinet med en G12H30 højttaler i med sammen med min EHX 44 magnum power amp. (jeg fortæller om det i den her video Så der havde jeg jo fornøjelsen af at genopleve hele 'amp in the room' oplevelsen.

Der er altså et eller andet over lydbølger, der mixer i luft frem for i en computer, og når man stod det helt rigtige sted, lød det virkelig godt. Det lød så af snot de fleste andre steder i rummet, men på det helt rigtige sted lød det godt. Men det der amp in the room, det er sgu lidt overvurderet. Jeg var jo nødt til at løbe helt over i den anden ende af rummet (et stort musiklokale på en skole) for at høre, hvordan min guitar rent faktisk lød :( Og sådan et 1x12 kabinet vejer jo ad helvede til. Det er et under, at jeg nogensinde har givet at slæbe et 4x12 (som dog havde hjul).

Den der Dynacord ting ser fed ud. Den er dog også lidt dyr.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
GuitaRasmus
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Vestegnen

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, så må jeg jo hellere komme ud og lege. :)

Jeg har været de fleste modellers igennem (og også startet med den ærværdige Pod 2.0 for maaaange år siden). Det hele startede med at jeg begyndte at bruge guitarsynth (Roland Gr-55, som jeg stadig bruger - jeg kan godt bande den langt væk, den er temperamentsfuld, har krævet meget tilvænning af spillestil, men er bare så fed en palette at have med i et balleband uden keyboard). Jeg har været følgende igennem (dyb indånding)

Pod HD500x - jeg kæmpede med den i et halvt år, og gav til sidst op fordi den lød af røv. Den blev bedre med en Torpedo Cab som IR player, men den var bare ikke god.

Næste skridt var en Avid Eleven Rack - væsentligt bedre, men rackformatet irriterede mig, og der var stadig noget ved lyden der skurrede - min ører blev trætte efter en times tid ved live-lydniveau. Faktisk prøvede jeg Eleven Rack af flere omgange - den der Hi-Z indgang tror jeg medvirkede til at den havde det bedste feel af andengenerationsmodellerne.

I mellemtiden afholdt Hans (Sustainerplayer) og jeg en del nørde/lytte/hyggeaftener, og til en af dem var en gut inviteret, som havde sin Axe Fx II med. Den blev holdt op mod tilstedeværende modellers: en Kemper, Eleven Rack, Pod HD med Torpedo, Boss Gt100 med Torpedo, og den rundsmadrede alting lydmæssigt. Klart det mest overbevisende modellingprodukt jeg havde hørt. Jeg var på det tidspunkt dog ikke parat til at smide 20k for den slags, og rackformatet er stadig ikke lige mig. Derfor kiggede jeg videre...

Så prøvede jeg AMT (obskurt sibersk pedalfirma, der laver transistorversioner af kendte preamps - Marshall, Mesa, Soldano, etc) pedaler. Det fungerede faktisk ok, med en Torpedo Cab bagefter - dog stadig lidt transistor-agtigt (manglede det der feel man får fra en rigtig forstærker) og lidt dåset i lyden. Jeg tror også at Torpedo Cab'en spiller med her - jeg blev mindre og mindre tilfreds med dens power amp simuleringer.

Næste skridt var en Atomic Amplifire, som jeg tror jeg var den første i Europa der havde en af - jeg købte den af en på The Gear Page, lige efter lanceringen. Den spillede jeg med et halvt års tid, på en del jobs, men den havde en tendens til en lidt krads diskant, uanset hvordan jeg hicuttede den. Jeg prøvede med en masse IR's, men jeg blev aldrig rigtig glad for den, og brugerfladen var simpelthen for 1990-agtig. Jeg har prøvet en senere, og den nye firmware er bedre, men jeg er ikke rigtig fan.

Da Fractal Ax8 blev lanceret, røg jeg på ventelisten på G66 samme dag. Vente vente... 6 måneder efter kom den til Danmark. Jeg var meget spændt, da jeg havde ret meget erfaring med Axe-Fx II, da Hans i mellemtiden også havde bukket under og købt sig en, efter førnævnte nørdeaften. Den har vist sig at være alt det jeg gerne ville have, lydmæssigt. Jeg har til dato ikke hørt noget jeg var mere tilfreds med, og den har været fast bestanddel på en 50-60 jobs siden. Jeg havde en Helix Floor i et par uger, efter at have prøvet Native hos Hans, og været rimeligt imponeret, med ved gig-lydniveau falder feel'et og lyden altså fra hinanden, så den røg hurtigt ud igen.

Til højtaleren;

Alle disse modellers har været kørt igennem min Yamaha Dxr10, som jeg blev anbefalet på Kemperforummet, da jeg startede med modelling. Den har været en trofast arbejdshest, spillet mindst 200 jobs uden at kny, og siger HØJT! Når det så er sagt, kan den godt lyde en lille smule dåset, og den seneste tid har jeg været lidt generet af at den er meget direktionel når den ligger ned, og der mangler lidt ... Punch. Jeg kan sagtens smide mere mellemtone på, men så lyder den bare mere dåset. En kammerat der er lydtekniker forklarede mig at det sagtens kan være afstanden mellem højtaler og horn der giver lidt fasehejs, især når man er så tæt på som med en monitor, og når den ligger ned - den er designet til at lyde godt på afstand og på højkant. Derfor blev jeg interesseret i coaxialhøjtalerteknologi, og prøvede den der PowerCab+ fra Line 6. Jeg troede oprigtigt at den var defekt, første gang jeg satte den til. Den lyder skingert, nederen, ekstremt direktionelt og næsten ingen bund. Jeg prøvede at resette, prøvede alle indstillinger, og nogle var bedre end andre, men Dxr10 lød stadig lysår bedre. Jeg kan ikke begribe at det er et produkt til 7k. Jeg havde den med hen til Hans for at sikre mig at det ikke bare var mig den var galt med, men han kiggede også bare mistroisk på den, da der begyndte at komme lyd ud.

Jeg synes dog stadig tanken om coax til monitors og close range giver mening, især da "industristandarden" indenfor modelling, Atomics CLR, også er coax og bliver rost til høje toner de fleste steder. Den er dog kun til salg få steder, og der har været lidt kvalitetsissues med dem - reparationer og lign, og den bliver repareret i USA. Derfor blev jeg nysgerrig da jeg stødte på nogle brugere på Fractals forum som havde erfaring med CLR og Dynacord Axm12a, som beskrev at de var meget tæt på hinanden.

Derfor bestilte jeg en fra Thomann sidste uge, fik den i weekenden, og har brugt de sidste par fridage på at rode med den, og havde, som tidligere beskrevet, Hans på besøg. Umiddelbart (skriver jeg, fordi det er med bandet på jobs at den står sin ildprøve), er jeg ret imponeret. Virkeligt god spredning af lyden, væsentligt bedre defineret bund end Dxr10 (som har imponerende meget bund - den er dog lidt ulden og mudret), og mere "umiddelbarhed" i anslaget end Dxr. Den lader simpelthen til at reagere hurtigere. Om det er pga. coax teknologien eller en bedre DSP engine, aner jeg ikke, men indtil videre synes jeg at det er en helt reel forbedring af spilleoplevelsen.

Dxr10'eren har umiddelbart lidt mere "skub" i sig, men ved nærlytning og lidt nørdning viser det sig at det er den DSP eq der bliver brugt når man sætter den i "monitor mode" (i "DSP off" er den mere "scooped" end Dynacorden), som locutter 75-110 hz, og booster 2-3 db ved 250 hz og 1 db ved 14-1500 hz (q=0,7 ca),

Billede

... og hvis jeg laver en Parametrisk eq på Ax8, med samme indstillinger (locut undtaget, det er ikke nødvendigt), så kommer den meget tæt på samme lyd med Dynacord - dog stadig med markant mere detaljeret bund, og mere umiddelbarhed. Jeg tror ikke 250 hz boostet er nødvendigt og skader mere end det gavner, men de 1500 hz giver et meget godt skub.

Som sagt, den skal prøves på job i de kommende weekender, men umiddelbart synes jeg den er meget lovende og føles og lyder mere af "guitar" end de højtalere jeg ellers har prøvet.

Tak til dem der gad læse denne kæmpe smøre, og spørg endeligt ind - jeg elsker at nørde. :)

Medlemsavatar
GuitaRasmus
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Vestegnen

Indlæg af GuitaRasmus »

SustainerPlayer skrev:En ide ved guitarmodelling er jo, at det skal gengive lyden af en guitar - gennem amp og gennem cab. Så hvis du kører lyden gennem et cab til får du jo 2x cab.

Der er en nogle, der slår cab/IR fra og kører igennem et rigtig cab, for at få den der ombejlede "amp in the room"-lyd og følelse, så det er da en mulighed.

4 12" i cab vejer bare alt for meget, til at det er sjovt at slæbe rundt på.

En af de andre ideer ved fænomenet er jo også, at det er noget mere transportabelt.
Jeg har egentligt ikke så meget imod at slæbe - det er mange år siden jeg solgte mit 4x12, jeg synes 1x12 eller 2x12 giver meget mere mening, hvis ikke man spiller Wembley op. For mig er det væsentligste at det signal man sender til lydmanden minder utroligt meget om ens egen vision om hvad god guitarlyd er. Når jeg tænker tilbage på de 12-1300 jobs jeg har spillet, så er der en lille million forskellige ideer om hvordan man mic'er en guitarforstærker fedt, og... Det er bare langt fra alle der ligner den lyd jeg gerne vil have. Off axis, on axis, tæt ved konus, tæt ved kanten... You name it. Derudover er der den meget reelle mulighed at jeg skubber til mikrofonen ved et uheld, og at der går en to-tre numre før jeg opdager hvorfor det hele lyder af pose. Når jeg kører modelling giver jeg lydmanden et xlr kabel og beder ham om at skrue op. Det kan sagtens tænkes at han f*cker det op (der er desværre stadig en del lydmænd der ikke ved hvordan de skal håndtere en modeller - og et mic'et signal kan lige så let fuckes op), og det har jeg da også prøvet, men i det mindste lyder det som det skal over min egen monitor.

Slutteligt er det også fedt at jeg altid bare smider signal i mixeren, når vi er ude på mindre jobs uden lydmand (ca. 50% af vores jobs). Jeg skal ikke bokse med et mic'e op, og jeg kan spille så højt jeg lyster over min monitor, uden at sangerinden eller andre er generet af en brølende guitarforstærker. Jeg synes det giver markant bedre lyd at køre alt over PA'et, selv små steder - man kan spille lavere, og det giver en meget bedre spredning af lydbilledet.

Edit: Der er flere fordele jeg glemte at nævne:

1) Ensartethed. En modeller er meget mindre temperamentsfuld end f.eks. min gamle Ac30. Når den lød fedt, lød den pragtfuld. Når den havde en dårlig dag, ikke var blevet nusset nok, eller bare fik lidt under de 230 volt den gerne ville have, kunne den lyde af bæ. Herudover er rørenes livscyklus også en væsentlig faktor.

2) Mindre vægt. Hele mit setup, modeller, monitor og guitar, vejer mindre end min Ac30, og MEGET mindre end end mit gamle 4x12 half stack.

3) Ingen vedligeholdelse. Rørene bliver ikke slidt, skal ikke nænsomt varmes op, og går ikke i smadder fordi man koldstarter en amp der har stået bag i en varevogn i 3 timer på vej til Fredericia, i minusgrader - for der er ingen rør.

4) Tweakability; Jeg har ikke kigget på pedaler eller nørdet amps i årevis, fordi hvis jeg vil prøve en anden drivepedal, delay eller forstærkerlyd, så har jeg den i modelleren.

5) Jeg kan tweake og bygge lydene hjemme, uden at skulle stå i øvelokale og rode med det i timevis.

6) Jeg kan indspille med de samme lyde som jeg spiller med live - uden at skulle mic'e noget op.
Senest rettet af GuitaRasmus ons 6. jun 2018 23:36, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
GuitaRasmus
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Vestegnen

Indlæg af GuitaRasmus »

Smittefar skrev:
Den der Dynacord ting ser fed ud. Den er dog også lidt dyr.
7k er vel ikke galt - set ifht. hvad et godt højtalerkabinet koster. Et Mesa 1x12 koster mellem 4500-6500,-, og det er KUN en højtaler. Her er der en poweramp der kan give 128 dB SPL, og en kraftig DSP maskine indbygget.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man kan jo altid vælge at sammenligne med så mange forskellige ting - jeg tænker stadig, at det 'bare' er en aktiv højttaler, og de burde ikke koste så meget - Men jeg ved jo godt, kvalitet koster :) 7k er i øvrigt meget mindre, end hvad mit trådløse in-ear setup har kostet - Det kunne man jo også sammenligne med ....

Så det kan godt være, du har ret i, den er billig

Jeg er i øvrigt helt enig i dine mange betragtninger omkring fordelene ved modelling live. LIge så snart jeg får taget et par pæne billeder, bliver mine sidste pedaler og rørforstærker sat til salg.

For mig har den allerstørste fornøjelse ved modelling været, at jeg kan øve hjemme med den samme lyd, som jeg bruger live og i øvelokalet. Ind til jeg fik AX8, har jeg altid bare spillet akustisk på min elguitar, eller jeg har brugt en POD 2.0 eller Yamaha THR10 herhjemme - AX8 er SÅ meget mere tilfredstillende.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
GuitaRasmus
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Vestegnen

Indlæg af GuitaRasmus »

Smittefar skrev:Man kan jo altid vælge at sammenligne med så mange forskellige ting - jeg tænker stadig, at det 'bare' er en aktiv højttaler, og de burde ikke koste så meget - Men jeg ved jo godt, kvalitet koster :) 7k er i øvrigt meget mindre, end hvad mit trådløse in-ear setup har kostet - Det kunne man jo også sammenligne med ....

Så det kan godt være, du har ret i, den er billig
Jeg tror mange af profferne herinde ville kalde den prisklasse for ProSumer - og stadig et amatørprodukt sammenlignet med hvad professionelle kasser koster. En Meyer UM-1p, som Metallica turnerer med en 15-20 stykker af til scenen, koster 4000 dollars.

Smittefar skrev: For mig har den allerstørste fornøjelse ved modelling været, at jeg kan øve hjemme med den samme lyd, som jeg bruger live og i øvelokalet. Ind til jeg fik AX8, har jeg altid bare spillet akustisk på min elguitar, eller jeg har brugt en POD 2.0 eller Yamaha THR10 herhjemme - AX8 er SÅ meget mere tilfredstillende.
Helt enig.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Powered FRFR Cab Shootout - Line6 vs Atomic vs Friedman


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Selvom det er mic'ed up og YT-"kvalitet" kan man godt høre, at den Powercab er kvalt i lyden.

Johs og Pete får heller ikke ligefrem lyst til at nulre forhud over lyden fra den.

Medlemsavatar
GuitaRasmus
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Vestegnen

Indlæg af GuitaRasmus »

Update på Dynacord Axm-12a:

Jeg var inde at spille med coverbandet på den nye Irish Pub i København. Dynacorden er AWESOME. Vi spillede alt alt alt for højt igår på scenen (mystisk "indhug i væggen scenen er bygget i - trommerne var høje! ), og den skar igennem, klar, tydelig og punchy, som jeg aldrig har oplevet med DXR. Den er helt sikkert en keeper - jeg kunne også høre den på et langt større område af scenen, og meget mere ooomph og punch end jeg har prøvet før. Jeg er meget imponeret. Den er helt sikkert en kæmpe opgradering fra DXR, og jeg følte i langt højere grad at jeg havde en guitarlyd jeg kunne arbejde med, hvor DXR godt kan have en tendens til bare at sende lyden ud. Hmmm... Det er svært at forklare. Det føltes mere af guitarforstærker, hvor DXR føles mere af PA anlæg.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her kan det jo godt ærgre, at Fractal insisterer på et meget begrænset udvalg af forhandlere. Det kunne være interessant at høre en Axe3 eller AX8 i det selskab.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Er der nogen af jer, der har prøvet BOSS GT-1000?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Desværre ikke endnu.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg har købt noget low-end modeling. Det er egentligt bas versionen med bas forstærkere+kab.
Jeg er helt vild med de 3 displays med retro grafik. Den nyere model har ikke disse fede displays. :-D

Det er vigtigt for mig at jeg kan relatere noget grafik eller et billed med amp modellen eller en distortion ,chorus ..etc Da de ofte ikke må give dem de rigtige navne. Det er et kæmpe spild af brain power at skulle huske på nye navne til allerede kendte ting.
Zoom ser dog ud til at have fået lov til at bruge en del rigtige navne.
b3_all.jpg
b3_all.jpg (99.98 KiB) Vist 1532 gange

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Den gamle software er også bedre end den nye som ikke har fede billeder af modellerne.
b3soft.jpg
b3soft.jpg (60.26 KiB) Vist 1532 gange

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Et lille indblik i, hvordan jeg bruger min AX8



Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har zappet lidt igennem den ... fordi 19 minutter :)

Der er da virkelig behov for global blocks i Ax8.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det ville være dejligt, men det kan vist ikke lade sig gøre

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

ZoSo skrev:Jeg har købt noget low-end modeling. Det er egentligt bas versionen med bas forstærkere+kab.
Jeg er helt vild med de 3 displays med retro grafik. Den nyere model har ikke disse fede displays. :-D
Jeg havde Zoom G7.1ut (intet mindre) på et tidspunkt. En af de fede ting var dens ekspression pedal, der kunne styre 4 parametre på to akser! Den savner jeg af og til.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Pete Thorns Suhr PT100 amp som Brainworx/UAD plugin:


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg hyggede lidt med Deluxe Reverb modellen i min AX8

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

^^ :thumbup: ^^

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Line 6 HX Stomp - en "1 DSP Helix" teased tidligere i dag.

Billede

Nyt svar