Jording af maskiner i rack

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Jording af maskiner i rack

Indlæg af Madelaire »

Hej I kloge hoveder
Ved ikke om denne problemstilling er mere teoretisk end praktisk, men vil lige høre hvad I har af inputs. Sagen er at jeg har stort set alle mine lydmaskiner siddende i samme rack. Stort set alt er sikkerhedsjordet via strømstik. Desuden er alle kasser forbundet via rackskinnerne. Jeg er begyndt at tænke på om det i virkeligheden giver en form for stelsløjfe, og om det (teoretisk) vil være bedre at
1) kun forbinde en maskine til sikkerhedsjord, og lade resten være jordet via denne, eller
2) forbinde alle maskiner til sikkerhedsjord og isolere dem fra rackskinnerne?
Jeg har ikke decideret brum i mit setup, men lidt diskret hvid støj fra bla rørmaskiner. Det vil der jo altid være i en eller anden grad, men kunne der være noget at vinde her? Ved godt at jeg bare kan prøve mig frem, men det vil alt andet lige spare mig lidt tid hvis der er andre der har erfaringer med det :)
Vh Christian

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Madelaire skrev:Stort set alt er sikkerhedsjordet via strømstik.
Hvis du kører med de der strømstik som har 3 ben, så vil jeg mene du burde være i mål. De kan kun vende på én måde.

Jeg er straks mere usikker hvis du kører med den tyske standard for jordstik, for de kan desværre vende på to måder, og i så fald kan der måske være forskel - list afhængigt af hvordan de forskellige apparater er konstrueret inden i. Jeg har ihvertifald hørt om at folk der kører helt uden jord (typisk dansk) oplever hørbare forskelle hvis de vender deres strømstik rigtigt på alle deres apparater, hvilket er en temmeligt besværlig manøvre at skulle igennem.

Hvor meget støj får du fra de forskellige apparater? Ligger det nede ved -80 dB eller snakker vi -50 dB?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hmm... jeg kører faktisk med schuko (den du kalder tysk). Men der er jordingen i princippet ikke anderledes end med 3 ben. Så skulle det være fasen på AC ind i maskinen der har noget at sige? Det giver ikke rigtigt mening i min verden at det skulle give den type støj om noget støj overhovedet. Jeg tror måske vi snakker lidt forbi hinanden.
Vi er nok nede omkring -80. Det er ikke noget af særlig betydning generelt. Problemet opstår når jeg optager en stille kilde gennem min rør preamp og så igennem wa76. Så kan man høre det når man gainer. Men tror egentlig primært det stammer fra rørene. Spørgsmålet var nok ligeså meget principielt og teoretisk :)

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Nogle strømforsyninger er afkoblet en smule forskelligt mellem jord og hhv fase/nul lederne, derfor er det man til tider kan afhjælpe sus og brum ved at vende et schuko 180 grader.

Er flere gange oplevet mellem en radiator og en PC, hvor der var hhv 120V og 25V mellem kabinet og radiator alt efter hvordan stikket sad.

--edit--
(vi taler en ujordet stikkontakt hvor pc sad til)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Søren Steinmetz skrev:Nogle strømforsyninger er afkoblet en smule forskelligt mellem jord og hhv fase/nul lederne, derfor er det man til tider kan afhjælpe sus og brum ved at vende et schuko 180 grader.

Er flere gange oplevet mellem en radiator og en PC, hvor der var hhv 120V og 25V mellem kabinet og radiator alt efter hvordan stikket sad.

--edit--
(vi taler en ujordet stikkontakt hvor pc sad til)
Det lyder ret interessant. Men jeg kan stadig ikke få det til at give mening. I de fleste psu'er til gængs elektronik (studiegrej) bliver ac transformeret, ensrettet og udglattet til (mere eller mindre) dc - ret mig hvis jeg tager fejl. Her skelnes der da ikke mellem nul og fase?
Anyway, hvis det forholder sig sådan, så burde jeg da egentlig nøjes med bare at jorde én maskine (hvor jord er chassisforbundet), og så lade de andre være jordet med denne via rackskinner. Er det helt hen i vejret?

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Uanset hvad du gør, så husk at fysik jord kun handler om sikkerhed, og ikke har noget med støjproblemer at gøre. Det er en desværre ret sejlivet myte at så længe du forbinder til jord(spyd) forsvinder støjen på magisk vis ned i jorden....

Brumsløjer handler om stelforbindelser, og betegnelsen jord(ground) er formentlig det der har skabt forvirringen.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Mjah, men det er heller ikke rigtigt det det drejer sig om her. Mine maskiner er allerede jordet - netop pga sikkerhed og komfort ved berøring. Men jord er typisk tilsluttet chassis ligeså vel som 0V også er, ikke sandt?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du problemer i forhold til støj? Hvis maskinerne er lavet godt, kan signal stel og apparat stel være svævende i forhold til hinanden.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

scofield skrev:Uanset hvad du gør, så husk at fysik jord kun handler om sikkerhed, og ikke har noget med støjproblemer at gøre. Det er en desværre ret sejlivet myte at så længe du forbinder til jord(spyd) forsvinder støjen på magisk vis ned i jorden....

Brumsløjer handler om stelforbindelser, og betegnelsen jord(ground) er formentlig det der har skabt forvirringen.
Hvad mener du så rent praktisk er fremgangsmåden, hvis man vil gardere sig mod brummen?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi lavede øvelsen på en højttalerinstallation engang, der opstod brum fra projektoren der var koblet til en computer, som var koblet til mixeren.. Så vi jordede det hele, computer, projektor og mixer, men der var stadig brum, vi fejlsøgte længe på det, og til sidst skiftede vi strømstikket på mixeren ud med ét uden jord, og så var brummet væk.

Så selv om det burde være godt at holde fælles udgangspunkt, er det ikke altid løsningen.

HiFi folk taler ofte om at vende stikket i stikkontakten om så det kommer i fase, dette har jeg dog aldrig oplevet skulle hjælpe.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Mr. Soundman skrev:
scofield skrev:Uanset hvad du gør, så husk at fysik jord kun handler om sikkerhed, og ikke har noget med støjproblemer at gøre. Det er en desværre ret sejlivet myte at så længe du forbinder til jord(spyd) forsvinder støjen på magisk vis ned i jorden....

Brumsløjer handler om stelforbindelser, og betegnelsen jord(ground) er formentlig det der har skabt forvirringen.
Hvad mener du så rent praktisk er fremgangsmåden, hvis man vil gardere sig mod brummen?
Der findes ikke noget simpelts svar, men det handler om at have styr på hvordan man kobler stelforbindelser, således at strømmen kun har en stelforbindelse af løbe til.

Hvis der alligevel opstår problemer, fx i form af et elementer der støjer ind i systemet (fx en computerstrømforsyning), kan det ofte afhjælpes ved af en transformer.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men for nu at svare på det oprindelige spørgsmål, så vil det bedste være at isolere de enkelte maskiner fra racket. Det kræver dog, at du kan finde nogle spændeskiver, der gør, at rackskruerne ikke rør rackmodulerne noget sted, og det forudser jeg bliver svært. Jeg ville være meget ked af at afbryde sikkerhedsjordingen for de enkelte moduler. Det ville nemlig betyde, at en evt fejlstrøm skulle løbe igennem et eller flere andre moduler på sin vej til sikkerhedsjorden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Smittefar skrev:Men for nu at svare på det oprindelige spørgsmål, så vil det bedste være at isolere de enkelte maskiner fra racket. Det kræver dog, at du kan finde nogle spændeskiver, der gør, at rackskruerne ikke rør rackmodulerne noget sted, og det forudser jeg bliver svært. Jeg ville være meget ked af at afbryde sikkerhedsjordingen for de enkelte moduler. Det ville nemlig betyde, at en evt fejlstrøm skulle løbe igennem et eller flere andre moduler på sin vej til sikkerhedsjorden.
Ja, det giver mening. Mon ikke man kan finde sådan nogle plastkraver a la dem man bruger når man heatsinker IC regulatorer... bare større? Tror lige jeg i første omgang piller de to maskiner det drejer sig om ud af racket og ser om det overhovedet betyder noget at de er afkoblet fra hinanden. Som sagt tænker jeg at det primært er rør sus.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

De her vil bringe dig et stykke af vejen
https://m.thomann.de/dk/adam_hall_5620_ ... 1497884359

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

scofield skrev:Uanset hvad du gør, så husk at fysik jord kun handler om sikkerhed, og ikke har noget med støjproblemer at gøre. Det er en desværre ret sejlivet myte at så længe du forbinder til jord(spyd) forsvinder støjen på magisk vis ned i jorden...
Det er klart. Jeg synes dog jeg er sluppet af med en del brum ved at køre med tre ben på alle mine apparater - også selvom de i sidste ende havner i samme stik i væggen hvor jord faktisk ikke forbundet. Så har det alligevel hjulpet. Jeg har dog ingen erfaring med de tyske schuko.

Det med sikkerheden er også en god pointe, og det forhindrer endda også de her gigantiske brag der kommer, hvis man ved en fejl kommer til at hive et jackstik ud som er "live", fordi der ikke ligger en kæmpe spænding mellem apparaterne. Så det er ikke kun min egen sikkerhed, der øges, men også mine højttaleres.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar