Studiehøjttalere: Trykkammer eller bas-port?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Studiehøjttalere: Trykkammer eller bas-port?

Indlæg af Joachip »

Inspireret af en anden tråd i PA-verdenen tænkte jeg det kunne være interessant at høre folks holdninger om det her emne: Hvad foretrækker i til studie monitors? Trykkammer højttalere eller nogen med bas port foran/bagved?

Jeg synes efterhånden udelukkende man ser basrefleks, når man kigger på studie monitors i den lidt mere tilgængelige ende af prisspektret.

Personligt har jeg altid været mest fan af trykkammer - også selvom de er nødt til at fylde mere for at kunne spille lige så dybt. Jeg har dog gennem tiden hørt ikke-trykkammerhøjttalere som var ganske godt afstemt, og hvor overgangsfrekvensen ned til bas-hullet ikke var særligt slemt. Meeeen...

Hvad siger folk?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Jeg spiller på en 5-strenget bas og har stadig til gode at høre et basreflekskabinet, der virkelig har styr på tonale bevægelser i den helt dybe bund. Eller dvs. jeg har prøvet ét, men det havde jeg slet, slet ikke råd til. Sådan noget er vel knap så vigtigt i et studie, hvis man laver elektronisk musik, som de fleste herinde gør. Det kunne være spændende at høre fra nogle, der mixer klassisk musik

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Dionysos: Den trykkammer-subwoofer jeg har nu, købte jeg netop fordi den er så god til at gengive de "tonale bevægelser i den helt dybe bund", som du så rammende kalder det. Og man kan også virkeligt fornemme karakteren af kontrabas rigtigt fedt på den. Man kan ligesom "høre træet" så at sige. Det synes jeg bestemt ikke man kan på alle subwoofers.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar