Nogen der ved en masse om Lexicon PCM serien?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Nogen der ved en masse om Lexicon PCM serien?

Indlæg af Razmo »

Jeg står og skal til og finde nogle Lexicon PCM maskiner til mine to sends på en mixer, og selv om jeg normalt har rimeligt godt styr på hvilke der er gode osv. så er jeg alligevel lidt i tvivl om PCM serien, for der er så mange forskellige, og nogle kan udvides med kort og RAM osv. osv... så jeg er lidt usikker på hvad jeg egentligt skal holde øje med, når jeg evt. køber en brugt.

Egentligt var min tanke at købe en PCM92, mest fordi den er ny, men er stadig i tvivl, og jeg synes også den er lige dyr nok i forhold til hvad en PCM91 koster brugt...

Mit problem har været, at det er svært at finde demo'er af andet end guitar spillet igennem dem, og det jeg fortrinsvis er efter er en ekstremt LANG og typisk Lexicon reverb tail, da jeg laver Ambient musik, og stort set ingen demo'er viser nogen med op mod 12-20sek reverb tail så man kan høre hvor smooth og spacey de er...

Jeg ved der er en del "mojo" omkring de ældre PCM'ere, specielt PCM80/81 og PCM 70... det er også de to jeg går og overvejer... jeg har læst at 70'eren skulle være god til Ambient fordi den farver lyden og lyder mere "fed og smooth", og har også hørt den på nogle demo'er af ambient drone/dark Ambient som virkeligt er imponerende...

Er der nogen af jer synth-geeks der bruger dem, og har noget at sige omkring disse? ... jeg er ligeglad med de vanlige input hvor der foreslås andet som Brikasti, Eventide osv... jeg skal IKKE have disse sindsygt dyre maskiner alligevel...

Hvad jeg har brug for er basically, en hamrende god reverb i PCM serien, som er med LANG reverb tid, smooth og masser af modulation i "halen" (wander, spin og alt det der kræs jeg ved er nødvendigt) som skal kunne lægge "omgivelserne" i et stykke ambient musik, og en multi effekt med så mange muligheder, at der kan laves weird delays der kan moduleres i ét væk.

Jeg er næsten kommet frem til, at PCM 80/81 nok er det bedste bud på sidstnævnte, da den er en dedikeret multi effekt... og hvis ikke nogen ender med at få mig på andre tanker bliver det nok også en PCM 70/81 kombi jeg ender med tror jeg...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har haft en 80'er og har en del Lex erfaring - meget i den lange ende. Jeg kan altid finde en effekt, som gør det for mig blandt Lexicons rumklange. Jeg var glad for 80'eren - har en 300 nu og også Relabs 480 emulering. Jeg ville ikke være bange for en 80 eller 81.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg har en 90'er. Den er da ok.... Og hvis du primært er efter rumklang er den (eller 91) jo væsentlig bedre end 80'eren. Men jeg har en 70'er liggende og vente på mig i et dødsbo. Den forventer jeg mig mere af (i retning 480/224 lyd) end 90'eren...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Problemet er jo at "bedre" afhænger af "øret der lytter"... nogle bruger reverb på vokal, andre til andet, og jeg er til den lange reverb der får mig "ind i en uendelig dimension", det er derfor jeg spørger... og ved godt der sikkert ikke er mange der bruger en PCM til det måske... nogle siger 70'erens reverb er mere farvende og mørk/smooth, men til gengæld støjer ad H til... så det er lidt irriterende der ikke er nogen demo'er derude af dem brugt til Ambient musik... jeg kan ikke finde mange i hvert fald.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Min 70'er støjer ikke, den har lovely Chacter og lyder fantastisk og er min foretrukne verb i de lavere prisklasser!!!
Har osse haft en 80ér - den var for kedelig og anonym til mig, så kan man lisså godt bruge software efter min ringe mening ;o)
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Old Dub Dude skrev:Min 70'er støjer ikke, den har lovely Chacter og lyder fantastisk og er min foretrukne verb i de lavere prisklasser!!!
Har osse haft en 80ér - den var for kedelig og anonym til mig, så kan man lisså godt bruge software efter min ringe mening ;o)
Nu er software så out of the question for mig, ellers havde jeg bare brugt Valhalla Shimmer, eller Lexicon Native... Jeg ender nok alligevel med en PCM92, men vil alligevel tænke lidt over det... hvor lang reverb tail kan man få på 70'eren? og hvad er en rimelig brugtpris på den? ... der er også noget med forskellige OS'er hvor nogle brokker sig over den seneste 3.et eller andet..

Hvad angår 80/81, så handler det mere om at den er en bedre multi effekt maskine som jeg forstår det... det er ikke reverb jeg ville bruge den til, men modulerede delays osv.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

en 70'er bør koste 3.500 - 4.000,-
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg blev aldrig glad for min 70'er - måske meget på grund af interfacet.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hmm... synes ikke helt jeg er sikker på hvad jeg vil, så tror jeg venter til senere med en FX unit... så vil jeg nøjes med de indbyggede FX i mine synths en tid i stedet, og så købe mig en Novation PEAK i næste uge :dollargrin: ... eller rettere, blive skrevet op til en :roll: ... den skulle efter sigende også have en ekstremt fed rumklang indbygget.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Folk vil ha V2 på gr. af et preset der hedder "Tiled Room"
har haft en V3 tidligere, og har postet settings for Tiled Room herinde - algoritmen er der jo endnu.
V3 har bedre midi implementation end v2
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Old Dub Dude skrev:Folk vil ha V2 på gr. af et preset der hedder "Tiled Room"
har haft en V3 tidligere, og har postet settings for Tiled Room herinde - algoritmen er der jo endnu.
V3 har bedre midi implementation end v2
Og posten er her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=510925#p510925

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg forstår ikke valget af 70'ern til lange klange. Det er i mine ører ikke dér den vinder. Det er på de kortere klange og dens chorus og chorusing delays. Med kortere klange kan den det dér lækre med, at skabe lokalet omkring tingene, uden rigtig at høres som "reverb lagt på nummeret". Dens Concert Hall er god på nogle ting, men det er som sagt ikke de lange klange den er kendt for.

Jeg synes f.eks. 300'eren losser den ud på heden hvad angår de lange klange, men det kommer OGSÅ an på om man er til de lidt mere dirty ell. "hørbare" klange. Hvis man er, så kan 70'eren jo godt levere noget fordi den netop ikke er sååå smooth igen på de lange ting. Jeg har bestemt også hørt rigig gode mix med 70'eren på lange settings, men jeg har også brugt en kniv som skruetrækker uden at nogen kan se på resultatet at jeg ikke brugte det det perfekte værktøj. Man kan jo bruge det meste til det meste når vi taler rigtig gode reverbs, men jeg kommenterer på hvad de er mest kendte for.

Jeg vil også godt lige slå et slag for den som de færreste hiver frem når vi taler gode Lex klange. PCM 60. Den lyder altså godt. Der er et støj-issue hvis man er overfølsom for støj, men hvis man sørger for ordentlige niveauer ind i den, så er S/N forholdet sgu fint på den anden side af den. Live a little! :wink:

80/81/90/96 har jeg ikke så meget erfaring med at jeg vil hævde at kunne sige noget kløgtigt om dem.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Fed post, Luny. Selvom jeg er skuffet. Jeg havde forventet mere "Whitney og George Michael" 5 sekunders 80'er klang fra 70'eren ift den 90'er jeg har nu....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Lyder som om jeg bare skal investere i en 92'er... der ved jeg da at "halen" kan blive op til 70sek lang... jeg har hørt Plug versionen og den er fin til mig der, så det er den nok også i hardware versionen... :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Bare for at runde den af:

Jeg valgte PCM92 bla.a. fordi jeg kunne få den til ca. 9k på EBAY med 2 års garanti ... når jeg ellers skulle have haft to andre PCM'er hvor PCM92 kan fungere som to med fire "slots" der kan routes rundt med, så ville prisen ende på noget nær samme niveau, og jeg ville skulle ligge og rode med at det er "ældre maskiner"... ud over det har jeg mulighed for at høre og rode lidt med Native PCM plugins, så jeg er sikker på hvordan den ca. vil lyde da det er samme algoritmer... og så kan den klare rumklange på over 200 sekunder hvilket tiltaler mig da jeg skal lave Ambient med den.

Men tak for alle input... jeg kunne til sidst se, at hvis det skulle være det bedste af det gamle skulle jeg ligge og rode med en 220 eller 440'er. og de fylder for meget, og er for gammelt grej til jeg gider rode med dem.

Men tak for alle inputs i tråden :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar