Bør jeg opgradere mit lydkort?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Bør jeg opgradere mit lydkort?

Indlæg af thansen »

hej Lydmaskinen.

Jeg overvejer at udskifte mit 7 år gamle lydkort. Men jeg er i tvivl om der er noget vinde på det?

Lige nu har jeg et M-audio Fastrack lydkort
Billede

Er det på tide at skifte til et nyere (har ikke behov for mange mic indgange og jeg har to Yamaha HS7 monitors)? Måske denne her?

Billede

Glæder mig til jeres anbefalinger :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du brug for de indgange der er på lydkortet, eller bruger du det bare som det nødvendige led mellem computeren og dine monitors?
Altså eksempelvis, har du synthesizere, mikrofoner eller andet tilsluttet?

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

har kun brug for 1 indgang til mic og indgange til mine monitors. Men er det ikke bedre kvalitet med det nye?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo, det er det nok. Måske også bedre drivere. Men jeg er lige ved at sige, at du bare skal fortsætte med det du har, og bruge pengene bedre andetsteds, eller gemme dem til når dit aldrende M-Audio ikke gider mere.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Christoffer I. N. skrev:Jo, det er det nok. Måske også bedre drivere. Men jeg er lige ved at sige, at du bare skal fortsætte med det du har, og bruge pengene bedre andetsteds, eller gemme dem til når dit aldrende M-Audio ikke gider mere.
+1

Hvis det dækker dit behov ser jeg ingen grund til at udskifte det. Det er et snedigt lille lydkort du har som jeg er overbevist om lyder ganske fint, på trods af alderen er der ikke sket kvantespring i lydkvaliteten i den tidsperiode, så jeg ville også gemme pengene til næste investering, eller opgradere et andet sted.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Enig med de andre. Afhængigt af dit øvrige udstyr så vinder du højst sandsynligt mere i lydkvalitet ved at opgradere eksempelvis din mikrofon, bruge penge på akustikforbedringer e.lign. De fleste nyere lydkort leverer en helt fin lydkvalitet, så hvis ellers dit kort gør, hvad det skal, så er det ikke her, du kan lave "night and day" forbedringer :)
Stille og uroligt

Nyt svar