molton til bagvæg i studie?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

molton til bagvæg i studie?

Indlæg af the19thbear »

jeg har et lille rum (ca3x4meter). 2 clouds i loftet (mangler en sidste som jeg bygger senere). Jeg har dog lidt problemer med ujævnt stereobillede/små delay ting her og der. Intet vildt men nok til at det er irreterende. Min generelle frekvensgang i rummet er blevet en del bedre efter clouds er kommet op, og jeg regner med at en til vil hjælpe endnu mere.

De små delay-ting er mest højfrekvente ting, og jeg oplever det generelt som en udgnidning af stereobilledet. Vil scenemolton bag højtalere (altså bag, som i, der hvor man sætter kabler i) ikke være ok at hænge op der? Burde det ikke stramme tingene op?. jeg orker ikke at bygge en hæl batts-væg op beklædt med stof/brædder, og tænker at molton er en ok løsning til at absorbere ting i den høje mellemtone/diskant?

Tak:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vil det have en effekt = Ja
Vil det fjerne en del af det højfrekvente du mener giver problemer = Ja
Vil det efterlade en del dybere toner tilbage som reflekterer på væggen = Ja
Vil nogen anbefale denne løsning = Nej
Vil nogen påstå at det er et 100% dårlig forsøg = Nej
Er molton så dyrt at det ikke kan svarer sig at "go for it!" = Nej
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg forstår desværre ikke binære værdier. Svar med kun med "hmmmm tjaaa" og "måske"!
He - spøg til side, tak for svar. Det er også min egen fornemmelse for problematikken.

:)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har et molton backdrop på 6 meters bredde, jeg for sjov og nysgerrigheds skyld hængte op bag i mit hjemmestudie - lige sådan at man kunne stille sig bagved det.

Helt uvidenskabeligt prøvede jeg rummet med og uden molton - samt at lytte igennem det og foran det.

Min oplevelse er, at det havde stort set ingen effekt.

Jeg havde på tidspunktet desværre ikke målemikrofoner osv, så det er en helt subjektiv vurdering. Men jeg mener jeg var næsten ædru, da jeg lyttede på tingene.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hehe. Tak:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har spillet i forsamlingshuse hvor der har været mulighed for at hænge molton som gardiner på scenen og det har hjulpet mærkbart på lyden. Men måske har det noget med afstand til væggen at gøre, eller tykkelsen af "stoffet"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar