De bedste højtalere til prisen

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

De bedste højtalere til prisen

Indlæg af Frederik Braad »

Jeg er ved at finde lokale og skal også have investeret i monitors og selvføgelig akustik. Jeg arbejder med at mixe for folk, så skal have fundet de bedste monitors til den bedste pris.

Mit budget ligger mellem 5000-15000

Prismæssigt virker det tillokkende at købe et par hs8 og så bare kører med dem.
Men nu har jeg været igang med musik længe og vil gerne have noget rigtig kram, som jeg kan have og arbejde på i mange år. Personligt sidder jeg lidt og kigger på et par brugte focal twin.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er selv fristet af at prøve et sæt af dem her, når mine PMC'er skal pensioneres:
https://www.buchardt-audio.com/products ... 1036974877

Lidt læsning om dem her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=548067#p548067

Måske står der også om dem før den post jeg linker til.


Så har du stadig 5-6k tilbage til en god amp.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Når jeg engang skal opgradere fra mine Adam A7X som jeg ellers er glade for, tror jeg det bliver til SE Eggs :) Dog har jeg også hørt super godt om Focal! :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Frederik Braad skrev:Personligt sidder jeg lidt og kigger på et par brugte focal twin.
Dem bryder jeg mig ikke så meget om. Lyder rigeligt farvede og lidt på vrangen. Ligesom hvis fasen har fået et ordentligt drej på midten. Mange har dem af uforklarlige årsager, jeg har hørt dem mange steder og jeg bliver aldrig ven med dem.

Focals mindre Solo6BE lyder bedre og mere naturligt balancerede, måske fordi de ikke har de dobbelte woofers, eller også gå op i Trio6BE, hvis det skal være Focal. Førstnævnte, ligesom Twins, tror jeg dog ikke er en god langsigtet investering.

En økonomisk meningsfuld løsning for dig nu kunne være at lægge ud med et sæt Solo6BE og så efterfølgende investere i den passende Focal sub. Husk at subben bare skal extended bunden og give lidt headroom til monitors, ikke buldre deruda'
Frederik Braad skrev: Prismæssigt virker det tillokkende at købe et par hs8 og så bare kører med dem.
Jeg synes hele den serie lyder mærkelig "hul" i bunden. Ved ikke om det er porten der står og prutter, men kabinettet lyder som om det har resonans. Jeg har dog aldrig hørt dem i et pro studie, men jeg lagde mærke til det samme i begge rum jeg har hørt HS8/80 + 5/50 i.

Tror også der står nogle på Sonic College der lyder af rumlespand.
Frederik Braad skrev: Men nu har jeg været igang med musik længe og vil gerne have noget rigtig kram, som jeg kan have og arbejde på i mange år. Personligt sidder jeg lidt og kigger på et par brugte focal twin.
Så tror jeg du skal grave lidt dybere i lommen og købe noget du kan bruge i mange år. Kig efter mærker som Klein+Hummel, ATC, PMC, som alle laver små monitors også. De bedste små monitors jeg har hørt og brugt er Klein+Hummel O310 (D) evt. med O810/805 subben, det er klasser over alt andet, men rummet betyder mest. Lyder stadig af lort i en bunker af jernbeton... ;-)

Og samtidig husker vi lige på at der er lavet mange gode mixes på NS10'er til en brøkdel af prisen. Rummet og ørerne er vigtigst.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

PMC bliver IMHO meget dyrt hvis man skal klare sig uden sub.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvorfor ikke Adam af en slags ?
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

For mit vedkommende fordi båndiskanten er lidt svær at oversætte til andre systemer, dvs. de translaterer ikke så nemt, og build quality er so-so (nogle gange dårligt limede spånplader indeni). Det kan give problemer med raslen når en tone rammer kassens egenresonans, noget man fx helt undgår med K+H.

Nogle er glade for deres ADAM og sådan er smag jo forskellig og de har i hvert fald en filosofi omkring deres lyd. Jeg var glade for mine ADAM engang, har haft både S2.5A og S3A, som var ret fede. Tror de hedder V i stedet for A i dag. Nu ville jeg nok ikke købe ADAM igen, hvis jeg skulle have et sådan setup.

Der er altså også en del blondiner/brunetter i den her snak og højttaleren skal passe til det aktuelle rum. Jeg har hørt Barefoots lyde helt vildt godt og jeg har hørt dem lyde helt vildt dårligt pga. rummet, hvor andre simplere højttalere lød meget bedre.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Focals mindre Solo6BE lyder bedre og mere naturligt balancerede, måske fordi de ikke har de dobbelte woofers
Holger skrev:For mit vedkommende fordi båndiskanten er lidt svær at oversætte til andre systemer, dvs. de translaterer ikke så nemt
Ok, måske er der lagt op til ballade så, med mit kommende system basseret på både bånddiskant, og dobbelt-bas :dollargrin: (2 x 5")

http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=21337

Er dog lidt som om det der “D’Appolito"-princip alligevel har vundet frem, nu hvor både Adam, Presonus, og Focal, m.fl. har haft success med det

https://www.presonus.com/products/Eris-E66#mtm

Men det med om båndene translaterer kan jeg nok tage mere afslappet, som primært privat, i min egen verden, og uden faste referance-normer,.

Har været solgt til lyden af bånd-diskanter, siden jeg som ung stiftede bekendtskab med dem fra ESS AMT Monitors

Well, ADAM har så fundet et rimeligt marked, for bånd-baserede monitors, men jeg ved dog ikke hvem den typiske "ADAM-bruger" egentlig er ?
/Dub

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg har et sæt Adam S2.5a til salg for 8.500,-
Det er sgu nogle fine kasser med volume til at de kan sige noget.
De bor i vestjylland hvis du vil prøve dem.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Holger skrev: Lyder stadig af lort i en bunker af jernbeton... ;-)

Hahaha, ja de lyder virkelig dårligt nede i Kommando Centralen!

Er godt nok også blevet lidt skræmt væk og har hørt meget dårligt om adam for tiden. Bånddiskanten fader med tiden og alt for skinnende top som gør det svært at mixe. men samtidig ved jeg at der står mange nede på lydhavnen hvor nogen af de dygtigste bruger dem.


Ja, er heller ikke normalt fan af yamaha, men hørte hs8 i 4sound og der nede lød de mærkelig nok godt nok, tror kun sonic har hs7?


årh gud det er svært at beslutte sig for hvad man skal købe...


Nu sidder jeg og kigger på KH, som du snakkede om. Er det den gamle model man skal have fat i eller er det den nye som er lavet a Neumann?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det ER da mega svært! Jeg gik fra Yamaha til Adam netop pga bånddiskanten. Jeg synes yamahaerne var sådan udemærket (ikke mere, ikke mindre) mht frekvensrespons, men jeg blev uforholdsmæssigt træt i ørerne når jeg lyttede til dem i længere tid af gangen. Det gør jeg ikke med Adam. Om det så primært var højtalerne eller det rum jeg sad i tidligere må glide hen i det uvisse. Det med at "oversætte" til andre systemer tror jeg nu mest handler om tilvænning.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil lige tage et par ting op som Holger også var inde på og det er det med fasen, hvordan tingene så lyder når de kommer over på andre højttalere og endelig rummets spillen med. Nu hedder tråden de bedste højttalere til prisen, men i saglighedens orden - er dette opslag tilsyneladende ikke hørende til ovre i after party afdelingen.

Kabinettet må ikke være bas-refleks, da de vrider fasen omkring resonans frekvensen og give en løbetids forsinkelse. Ligesom tunge passive delefiltre heller ikke gør tingene nemmere fasemæssigt.

Det at tingene skal lyde godt når de kommer over på alt fra bilradio'er til karlekammer højttalere gør at man ikke må mix'e sin lyd på en måde at balancen går fløjten fordi nogen syntes det at fedt at bunden bliver hevet 10 dB frem i forhold til resten.

De dage hvor man kunne tage kr. 25 tusinde pr. mixet/produceret nummer er vist ovre, for langt de fleste studier, hvorfor budgettet til rummets indretning vist er blevet meget stramt - så det kan vist kun være nærfelts lytning der kan komme på tale.

Jeg har derfor svært ved på en magert budget at foreslå andet end:

https://www.thomann.de/dk/auratone_5c_s ... _black.htm

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Frederik Braad skrev:
Holger skrev:
Nu sidder jeg og kigger på KH, som du snakkede om. Er det den gamle model man skal have fat i eller er det den nye som er lavet a Neumann?
Lavet af samme folk og stadig med den vildeste kvalitet. De hedder i dag Neumann K+H O310. Jeg havde selv K+H O300D + O800 sub, en fantastisk omend ikke billig løsning (52k på daværende tidspunkt). En sub er ikke nødvendig i starten og hvis de står ok tæt op ad væggen og rummet ikke har mærkelige udfasninger.

D-versionen kan du springe over, bare den almindelige O310.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Smider nok mere et spørgsmål end et svar ind i debatten. Synes også tit at jeg ser Dynaudio f.eks. de ældre bm6a eller bm15a blive nævnt.

Er der nogle der har gode/dårlige erfaringer med dem?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan godt lide dem, B15A kan faktisk også spille noget bund. Et godt sted at begynde til en særdeles rimelig pris.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Dynadio har altid været god til at matche 2 enheder, passivt har de brugt bemærkelsesværdigt flade filter, men i dette tilfælde hvor der deles aktivt er de gået helt op på en 30 db/oct slope, hvor de fleste andre vist stopper ved 24 db/oct.

10" er sgu lovlig stort, til en monitor med et tovejs-system, høj masse er ikke transienternes ven,..

De bruger derudover bas-reflex, så klart der er bund i den,

De fase-fejl SD nævner har de åbenbart dræbt i det active filter,... eller siger de har :)
The BM15A is a relatively large 2-way active system of a large 240mm (10") woofer, a special version of the Dynaudio ESOTEC soft dome tweeter and an electronic phase-aligned crossover, which feeds the build-in dual, high performance discrete MOSFET amplifiers.
https://www.dynaudio.com/professional-a ... tech-specs
/Dub

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Søren Dyhr skrev:
Jeg har derfor svært ved på en magert budget at foreslå andet end:

https://www.thomann.de/dk/auratone_5c_s ... _black.htm

--sd
Haha, jeg har dem allerede. Dog i en lidt anden model, de aktive fra Avantone. De er rigtig gode til at checke om et eller andet sidder for højt og vokal levels. Man kan også finde bass resonanser i dem, da de forvrænger hvis du booster en resonans under 100hz ind i dem, ikke en super faglig løsning, men så ved man da at man har et problem der. :-P


Det jo ikke meget galt, for 310'erne, hvis man så kunne finde et par brugt er vi jo tæt på budget, men ellers er det heller ikke så galt at købe dem fra ny.

Har selv arbejdet på Dynaudio air 25 og overvejede kraftigt at købe et par fra deres nye lyd serie. Men Hele den nye Lydserie har en mærkelig fremskubbet midrange imo.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Holger skrev:Jeg kan godt lide dem, B15A kan faktisk også spille noget bund. Et godt sted at begynde til en særdeles rimelig pris.
:thumbup: Jeg har kun hørt dem en enkelt gang i et rum der var godt behandlet, og synes også de lød ret godt, men synes ikke det er nok til at give et råd videre. Har læst en del reviews, der nævner at bm6'erne klarer sig bedre i mindre rum, og at over en vis størrelse klarer de andre sig bedre.

Kan måske godt se at en "lille" monitor kan have svært ved at spille et stort rum op, men har lidt sværere ved at se eller forstå det modsatte, ud over at man nok skal have lidt længere afstand til en større monitor hvor enhedere sidder længere fra hinanden for at undgå fase problemer. Er det noget i har forholdt jer til?

Default avatar
mupersan82
Medlem
Indlæg: 314

Indlæg af mupersan82 »

Vil anbefale APS Klasik, som efter min mening slår Adam, Genelec og Dynaudio i samme prisklasse. Har selv Amphion som er fantastiske, men det er vist over budgettet.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der skal vel også tages højde for rummets størrelse ved valget af monitors?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, større er altid bedre :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mupersan82 skrev:Vil anbefale APS Klasik, som efter min mening slår Adam, Genelec og Dynaudio i samme prisklasse. Har selv Amphion som er fantastiske, men det er vist over budgettet.
Amphion har en sublim mellemtone og top. Klokkeklart stereobillede. Mindre imponeret af bunden, i hvert fald uden sub/kasse.

APS har jeg hørt godt om, men kun checket meget kort i et demolokale.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

KristianNielsen skrev:Når jeg engang skal opgradere fra mine Adam A7X som jeg ellers er glade for, tror jeg det bliver til SE Eggs :) Dog har jeg også hørt super godt om Focal! :)
The Egg er de mest triste monitors jeg nogensinde har ejet. Der er godt nok ikke meget fest i dem. Hvis du stadig laver elektronisk ville jeg overveje noget andet. Jeg ved godt man gerne vil have kliniske monitors, men jeg er nu heller ikke fan af ns10. Der må godt være lidt lyd i dem. Jeg vil virkelig anbefale dig at lytte lidt af dit eget materiale først på et sæt, inden du køber dem. De kommer aldrig indenfor her igen. Måske hvis jeg mixede en masse akustisk eller klassisk musik.
Deaktiveret

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Også en anbefaling til Neumann K+H 0310 herfra.

Er rigtig glad for mine K+H 0300, jeg kan arbejde på dem længe uden at forværre min tinitus, hvilket ofte sker på andre monitors.

Med lidt tålmodighed burde du kunne finde et sæt til budgettet.

0800 sub'en var overkill for mig og jeg savner ikke bund når jeg mixer, men som Holger vist også er inde på, tillader sub'en lidt højere volumen generelt.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

garcia skrev:
KristianNielsen skrev:Når jeg engang skal opgradere fra mine Adam A7X som jeg ellers er glade for, tror jeg det bliver til SE Eggs :) Dog har jeg også hørt super godt om Focal! :)
The Egg er de mest triste monitors jeg nogensinde har ejet. Der er godt nok ikke meget fest i dem. Hvis du stadig laver elektronisk ville jeg overveje noget andet. Jeg ved godt man gerne vil have kliniske monitors, men jeg er nu heller ikke fan af ns10. Der må godt være lidt lyd i dem. Jeg vil virkelig anbefale dig at lytte lidt af dit eget materiale først på et sæt, inden du køber dem. De kommer aldrig indenfor her igen. Måske hvis jeg mixede en masse akustisk eller klassisk musik.
Ah, godt at vide. Kender andre som har været glade for at lave elektronisk musik på dem, men ja, de må lige testes inden evt. køb.. Må lige overveje hvilken opgradering jeg en gang skal have :)

Nyt svar