Evt fejl på mikrofon

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Macbane
Bag pulten
Bag pulten

Evt fejl på mikrofon

Indlæg Skrevet: 9. okt 2017, 09:40

Hej :)

Jeg har en Soundeluxe U195 som laver lidt ballade og jeg er i tvivl om den har en fejl, eller bare er meget følsom.

Hvis sanger/sangerinde bevidst stiller sig foran mikrofonen uden pop filter og råber eller kommer med høje clicks/pufs, så cutter den simpelthen lyden(input) og kommer igen efter et par sekunder.
Det er så her det bliver tricky.. Nogle gange når lyden er tilbage, så er der en susen på mikrofonen som enten forsvinder efter lidt tid eller forbliver i længere tid. Det kan nogle gange afhjælpes ved at tage stikket ud af mikrofonen og sætte det i igen.

Er der nogen herinde der har erfaringer/knowhow om det er er kommet en fejl på den mikrofon eller om det er fordi den er meget følsom?
Brugeravatar
Sjamus
Producer
Producer
Sted: Skanderborg området

Re: Evt fejl på mikrofon

Indlæg Skrevet: 9. okt 2017, 11:28

Og du har testet med at andet kabel?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 9. okt 2017, 11:41

Jeg er bange for at det er en kondensator på printet der bliver "mættet" og så skal aflades før niveauerne er udbalanceret igen.

Lidt som dette?

https://www.gearslutz.com/board/so-much ... issue.html
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Macbane
Bag pulten
Bag pulten

Indlæg Skrevet: 9. okt 2017, 12:06

@Hald tak!! Det er lige præcis det jeg oplever.

Jeg kan prøve at vende den om som den ene foreslår og se om det af hjælper problemet.

Men er der noget man kan gøre ved det uden det koster så meget at det ikke kan betale sig?
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 9. okt 2017, 23:07

Ja det er en kondensator,,nemlig kapslen, den kortslutter fordi der kommer fugt fra sangerens ånde på den.kapslen kan skiftes, eller hvis man kan nøjes med nyre karekterestik (som kun bruger en side af kapslen) kan man vende kapslen om, hvis den altså har to sider, jeg kender ikke mikrofonen. Men det du beskriver er en klassisk fejl på kapslen. Jeg kan godt reppe det for dig hvis du ikke har mod på det selv, men pas på, sådan en kapsel er meget sart.
http://www.tundramic.dk
facebook : Jørn Pedersen
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 10. okt 2017, 08:48

Jeg tænkte også at det ikke kunne være helt godt ikke at bruge popfilteret, det er jo ikke kun for lydens skyld, også mikrofonens.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Macbane
Bag pulten
Bag pulten

Indlæg Skrevet: 10. okt 2017, 09:49

Jeg har prøvet at vende kaplsen om og testet den igen(Med det mener jeg at jeg har taget det der er inde i mikrofon casen og vendt det hele om, men om det er det der menes er jeg lidt i tvivl om).
Jeg kan godt fremprovokere fejlen ved at stønne ind i den med 3-5 cms afstand. Men ved normalt brug er der intet.

Sagen er den at jeg havde solgt den til en gut, som første dag han havde den med i studiet sagde at han oplevede ekstremt lav lyd, og meget wind noise, men at lige pludselig så var den der og de kunne optage fine vokaler med den. Desværre oplevede de at ovenstående fejl kom igen og igen.
Jeg tog den retur for ham og var sådan lidt øv agtig, for det har jeg slet ikke oplevet selv.

Jeg prøvede at sætte den til og der virkede den fint. Jeg sang og talte også i den(Skreg også lidt for at teste den ekstremt) og der var intet andet end god lyd. Jeg har prøvet at tænde og slukke mit udstyr random og starte op og pille kabler ud i tilfælde rækkefølge for at fremprovokere fejlen. Det eneste tidspunkt jeg kan det er ved at lave dybe stønne lyde med 3-5 cm ved siden af mikrofonen, så laver den ballade, men kommer igen.

Jeg er bare lidt i tvivl om jeg kan tillade mig at sælge den i forhold til god stil. Hvis man bruger den normalt, så er der intet hos mig. Jeg kan ikke sige om der er noget i ham der købte den af migs setup, der var med til at forstærke at denne "fejl" kunne opstå.
Den virker helt sikkert til at være træt/have en fejl, men der skal i min optik meget til at fremprovokere den.

Omvendt er jeg egentligt blevet lidt forelsket i den igen, den lyder fanme godt. :)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 10. okt 2017, 09:54

Jeg købte engang en kondensator mikrofon brugt som opførte sig lidt på den måde du omtaler, da jeg så flyttede fra mit gamle øvelokale og den havde ligget til pynt i nogle år i mit studie, prøvede jeg igen, og nu virker den fint, jeg tænker luftfugtigheden måske var alt for høj der hvor min fejlede.
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 10. okt 2017, 10:27

Der er nok ikke nogen kapsler , af dem der sidder i kondensatormikrofoner , der er tænkt til at man synger/råber direkte ind i dem tæt på. De fleste kapsler man ser er gamle konstruktioner man begyndte at lave omkring halvtresserne. På det tidspunkt var en mikrofon jo tænkt til at kunne optage alt muligt og på det tidspunkt havde man mikrofonerne meget længere væk fra det der foregik. Nu tænker jeg på musikoptagelser. Nå men , der er måske udbredt 3-4 kapseltyper alle opfundet meget tidligt og de allerfleste nyere kapsler er kopier af disse. De nye kapsler er ikke så godt lavet , man har ikke den viden som f.eks Neumann.
Desværre , på de fleste nyere mikrofoner er fejl på kapslen udbredt.

Jeg mener da godt du kan sælge den hvis du oplyser at man kan fremprovokere den klapper sammen , hvis det ikke i normalt brug er noget problem . Det er desværre ikke noget der bliver bedre med tiden og man har også den fornemmelse at den kan "stå af igen" lige pludseligt.
http://www.tundramic.dk
facebook : Jørn Pedersen
Brugeravatar
Madelaire
Executive Producer
Executive Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 10. okt 2017, 13:52

Hvis man har lidt eltroniksnilde, kan så ikke forsøge sig med at nedregulere kapselspændingen en smule? Bare lige en strøtanke. Har selv siddet med et mikrofonbyggeprojekt hvor jeg var nødt til at nørkle lidt for at finde et sweetspot. I den forbindelse læste jeg lidt på groupdiy.com, hvor folk generelt havde problemer med sammenklappede membraner når spændingen var for høj. Om det kan betale sig i din situation ved jeg selvfølgelig ikke.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"